Visa häst för hand

G

Grooverider

Några bra tips på hur man visar häst för hand? Vad ska man tänka på etc.?
 
anledningen till att man visar en häst vid hand är ju att kunna få fram det bästa ur hästen och det är nog inte så lätt ifall man inte övar på det... eller det kanske var något annat du tänkte på?
 
Upp med blicken och fäst den vid en punkt så att du springer rakt. Håll tygeln/grimskaft i båda händerna vid skritt och i handen närmast hästen i trav. Hästen ska vändas ifrån dig. Träna och få hästen lydig. :)
 
En sak som jag tycker är viktig är att hästen kan stå still utan att buffa med huvudet eller liknande och man ska kunna flytta ett steg i taget när man ställer upp den för domaren. Att vifta lite med spöet för att få fram öronen är ett knep. Har hästen lång pannlugg så rättar man till den vid uppställningen.

När man ska visa rörelserna ska hästen kliva på ordentligt utan att vara överilad. En träningssak. Jag visar alltid med spö, även med en superlydig häst "i fall att". :)

Övning ger färdighet heter det ju :p
 

Liknande trådar

Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: skiesabove
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
2 703
Senast: Sar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp