Visa häst för kund imorn!

Ebine

Trådstartare
Hej alla
Nu behöver jag lite tips för hur jag ska visa upp min häst på bästa vis ihelgen när där kommer kunder. Har ingen direkt erfarenhet av detta, därför jag undrar. Någon som har något bra tips på lämpliga hinder att sätta fram? Hoppa högt/ lågt? var sättre man gränsen för hur mkt dom får testa? Hästen har ju sina meriter dokumenterade. Tänkte visa att hästen kan alla skolar, byten mm.
Ja rent ut sagt alla tips är välkommna på hur jag visar henne bäst så att kunden blir nöjd/ tycker den får se vad den vill. :idea:

Tack på förhand! //Ebine
 
Det är ju individuellt vad folk vill se, men jag resonerar ungefär såhär:
Jag vill se att hästen fungerar i stall och vid skötsel och är därför gärna med och gör i ordning hästen innan den visas. Men det gör man ju upp med spekulanten!

Därefter vill jag se hästen under ryttare, gärna den som normalt rider hästen och som kan visa vad den går för. För mig räcker det att se det grundläggande och om det är något särskilt man vill visa (skolor och byten, som du tänkt, ser man gärna).

Ser gärna något språng under ryttare för att se tekniken. Det behöver inte vara maxat, lägg dig på en höjd där det känns bra.

Det mesta känner man ju själv sedan av när man provrider själv!

Vad gäller testande av hästens kapacitet bör den som provrider rimligtvis få kontrollera om hästen verkar kunna prestera vad som sagts - att det finns dokumenterade meriter för en hopphäst är ju ingen garanti att hästen hoppar med samma glädje och säkerhet idag. Dock kan det ju bli lite körigt om man har flera spekulanter inom en kort tidsrymd, med tanke på ansträngning av hästen. Man får försöka planera lite när man bokar in spekulanter och vid behov förklara att hästen visats många gånger inom en kort period. Spekulanter som inte har så långt att åka kanske kan komma tillbaka igen om de är intresserade!?

Att bygga fram hinder är ju en service för spekulanten - men åker jag och tittar på en häst vill jag att redan framställda hinder flyttas och byggs om. Det finns säljare som har hinder framställda permanent så att en annars tittig häst är van vid de framställda hindren... (En luring!)

En rytinerad ryttare skaffar sig snabbt en upfattning om hästen och jag tror säkert att spekulanterna säger till om det är något särsilt de vill se!

Lycka till!
 
jag brukar ha hästen sadlad och tränsad klar när spekulanten kommer. Jag frågar om dom först vill titta och sen provrida själv, eller tvärtom. Om jag som säljare rider först så visar jag vad hästen kan och sen tar jag ev ett språng med hästen(oxer och ev ett kryss) Sedan får spekulanten provrida och då hoppa så högt som jag tillåter.
Sen erbjuder jag spekulanten att ta hand om hästen efter ridpasset.
 
När någon kom för att titta på min ena häst jag skulle sälja så fick de hämta henne själv, bortsa, sadla och tränsa. Sen frågade jag vem som skulle rida först av oss. Brukar visa det dem kan och hoppa något skutt men inte alltid, sen får de testa i lgaom mängd , testa igenom det som sägs att hästen kan och så. De får även ta hand om hästen efter ridturen osv. då ser de hur hon funkar här, om hon blir annorlunda sedan vet de att de beror på nytt hem
 
Tack för alla svar, måste bara fråga en sak till:
brukar ni låta dom ta med hästen på en träning för sin vanliga tränare en gång före köp? Hoppning. Finns ju alltid en skade-risk med att göra det, ska man skriva papper då eller?
Tacksam för svar. :banana:
 
Skulle aldrig visa en häst sadlad och klar. Det vill man ju som köpare se. Hur hästen reagerar på att bli hämtad i hagen, borstad, uppbunden, bli sadlad och tränsad.

Tycker inte att du behöver förberedda något alls. Se till att allt är helt och rent så att när hästen väl är klar för ridning ser ordentlig ut. Fråga vad köparen vill att se av hästen. Vill de hämta hästen i hagen så låt dem. Likaså borsta, sadla, lasta m.m

Hur hårt de ska provrida måste du som ägare avgöra beroende på i vilken kondition hästen är i. Vill de hoppa så sätt fram hinder när de ska hoppas.

Jag brukar försöka, speciellt om man ska sälja en häst/ponny till en yngre som har föräldrarna med sig, gå iväg en stund och låte dem prata lite sinsemellan. Man kan tex bara säga att man ska hämta lite vatten till hästen om det är varmt, eller att man behöver besöka toaletten.
 
det där sista var verkligen ett bra tips! :bow:
vet själv (dock inte av hästköperfarenhet) att det kan vara otroligt jobbigt när man vill tala enskilt med föräldrarna, ställa lite frågor osv och man först får chansen att prata fritt efter att man lämnat vad det nu är som ska säljas.

Till dig som skrev tråden skulle jag som köpare vilja se allt, inklusive ta in från hagen osv.
 
jo men har man upp till 5 hästar(eller fler) att visa för en spekulant så har jag ingen lust att tillbringa hela dagen i stallet. Ingen har hitills sagt något om det. Hur många försäljningsstall gör så som du tycker att man ska göra?
 
Då är det väl bättre med få kunder så att de får se hur hästen funkar så det inte blir krångel senare med allt??
 
men nu pratar jag om EN spekulant som vill testa 5 hästar, brukar vara så när dom kommer långt ifrån
 
ja då är det väl upp till var och en, men jag hade tagit mer god tid på mig, de måste ju kunna handskas med hästen, annars finns det ju ingen mening med att de tittar och kollar hur hästen är över huvudtaget.
 
NY fråga

INGEN som kan svara på den nya frågan jag ställde längre upp:
Om ni hade låtit dom ta med eran häst på en hoppträning för sin egen hopptränare en gång? tack för alla svar :bump: :bump:
 
Jag hade inte haft några problem att låta spekulanten hoppträna för sin tränare en gång. Förutsatt att det är en seriös spekulant.

Jag vill gärna göra det själv när jag köper en ny häst, och det har aldrig varit något problem att få lov att få låna hästen för det ändamålet.
 
Men tabke på det där med träning. Jag skulle aldrig låta spekulanten få ta med häösten på en träning. Tänk på konsekvenserna om det skulle gå fel lr så.
 
Har beslutat mig för att låta dom göra det, kommer själv att köra hästen till & från träningen o vara med hela tiden. Hade det varit tvärtom situation så hade jag oxå velat ha med mig hästen på en träning, särskilt när det rör sig om så mkt pengar, då vill man väl vara 100% säker, naturligtvis får dom inte lov att pressa hästen onödigt hårt eller så. tack för era svar. :bow:
 
jo men har man upp till 5 hästar(eller fler) att visa för en spekulant så har jag ingen lust att tillbringa hela dagen i stallet. Ingen har hitills sagt något om det. Hur många försäljningsstall gör så som du tycker att man ska göra?

Tja, har de inte tid att visa mig det jag vill se av en häst så får det vara. Har man inte som säljare lust att visa sina hästar ordentligt, anser jag det väldigt oseriöst.

Jag förstår att de kanske inte har tid att dagligen visa häst på häst, men är det ett försäljningsstall så får de ta sig tid. Det är väl det som är poängen med försälningsstall!?
 
ja hittills så har jag inte haft några bekymmer med att visa upp mina hästar färdigsadlade, när jag köper häst så är det viktigaste ridningen, visst kan hanteringen vara viktig men mina spekulanter/köpare litar på mig då jag aldrig säljer en häst som inte är snäll att hantera.
Brukar erbjuda dom att ta hand om hästen efter och många köpare har tackat nej och sen vart och hämtat hem hästen.
Förövrigt har dom 2 ångerveckor om något inte skulle fungera.
 
var sättre man gränsen för hur mkt dom får testa?

Jag tycker att det beror pa priset. Saljer du en tavlingshast i tavlingskondition till ett hogt pris ska hasten verkigen testas. Daremot om du saljer en hast billigt, pga omstandigheter, bor hasten inte testas over vad priset ligger tycker jag. Koper man en 8-arig hast for 30.000:- ska hindrena inte ligga pa 1.30. Man testar hasten pa runt 1 meter och om det visar sej att hasten har massor med kapacitet far man hitta det hemma.

Man ser ju ocksa pa ryttaren hur duktig den ar. En lite mindre duktig ryttare tycker jag inte ska fa testa alltfor hoga hojder, utifall nagonting skulle handa. Vad man menar med hoga hojder beror ju givetvis pa vad hasten har for kapacitet samt hur ryttaren rider.

Ta det som det kommer och lat inte nagon gora nagontin gmed hasten som du inte gillar. Det ar din hast!!

Var arlig och lat de sadla och trans hasten...eller i alla fall vara med dej nar du gor det. Beratta hastens starka sidor och hans svaga sidor.
Ta det som det kommer, sa ordnar det sej ska du se.
 
Tänk på att ha hela, rena kläder och matcha gärna schabrak med lindor eller tröja.

Kan ju skriva hur jag bruka göra hemmavid, tycker det fungerar bra.

Har tagit in och borstat hästarna, samt lindat dem med vita benlindor ( lättare att se rörelserna på en mörk häst om benen är lindade, dessutom är det snyggt )

Alla står i sina boxar, så går jag runt och presenterar hästarna för de eventuella köparna. På så vis ser köparna hur hästen beter sig i boxen.
Därefter väljer köparna ut de hästar de vill titta på, och om det är i någon speciell ordning.
De är med när vi sadlar första hästen, ibland även de övriga, om vi bara är en som visar den dagen.
Annars brukar jag försöka visa två åt gången, så att köparen hela tiden tittar på en häst, medan hästskötaren tar ner den föregående och sadlar nästa.
Efter ridningen går vi ner till stallet igen, köparen får titta på och prata lite mer med hästarna, samt eventuellt ställa frågor som dykt upp under visningen.
därefter tackar vi för oss och köparen åker hem.

Har upplevt att de flesta uppskattar det här systemet. De får se hästarna i stallet men måste inte stå och vänta medan jag putsar på fem hästar eller hämtar in ovilliga ponnysar från hagen.

/
Susanne
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 468
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 084
Senast: Minna_A
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 798
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp