Visa läskiga grejer

Elin_B

Trådstartare
Min 4åring är väldigt vaken och alert, vilket märks då nya saker dyker upp i skogen och på stallplanen. Han blåser upp sig och blir väldigt snygg men far ofta upp i luften =/...

Samtidigt är han otroligt nyfiken. Han bara MÅSTE gå fram och nosa/titta närmre på allt han ser.

T ex pallen i ridhuset, vilken är lika läskig nu som förra månaden. Vartenda varv vill han stanna och titta en extra gång, men om man låter honom göra det puttar han till den, blir skitskraj och kastar sig iväg så jag håller på att åka i backen. Detta händer varenda gång!

Hur ska man gå till väga? Ska jag låta honom titta på sakerna trots att han går i taket, eller ska jag bara låta honom gå förbi och kika på lite avstånd så han får se, men slippa åkturen?
 
Sv: Visa läskiga grejer

Min 4åring är väldigt vaken och alert, vilket märks då nya saker dyker upp i skogen och på stallplanen. Han blåser upp sig och blir väldigt snygg men far ofta upp i luften =/...

Samtidigt är han otroligt nyfiken. Han bara MÅSTE gå fram och nosa/titta närmre på allt han ser.

T ex pallen i ridhuset, vilken är lika läskig nu som förra månaden. Vartenda varv vill han stanna och titta en extra gång, men om man låter honom göra det puttar han till den, blir skitskraj och kastar sig iväg så jag håller på att åka i backen. Detta händer varenda gång!

Hur ska man gå till väga? Ska jag låta honom titta på sakerna trots att han går i taket, eller ska jag bara låta honom gå förbi och kika på lite avstånd så han får se, men slippa åkturen?

Varför inte låta honom kika utan dig på ryggen. Ta grimma och grimskaft (långt) och låt honom undersöka i sin egen takt. Är han så nyfiken kommer han säkert spana in pallen tills det är totalt oläskig om han bara får göra det utan att bli stressad. Kanske du spänner dig också när du vet vad som komma skall? Bättre isåfall att vara brevid och lugn och trygg.
Passa på och släng in lite fler "otäcka" föremål, sopsäckar med tomburkar, presenningar, bildäck osv när du ändå är på gång så har du ju miljöträningsprogrammet klart :idea: . Och massor av beröm när han lyckas övervinna sin rädsla såklart.
 
Sv: Visa läskiga grejer

Jo, har passat på att visa när vi går från hagen o de superfarliga spånbalarna ligger uppradade. Problemet är ju att han kastar sig runt, och då är det nästan ännu läskigare att stå på marken =/ men det är klart vi ska miljöträna som attan nu;) tack för tipsen.
 
Sv: Visa läskiga grejer

Men i ridhuset kan du ju börja med att släppa honom helt lös och låta undersöka totalt på egen hand. Sedan när det börjar bli lite mindre läskigt kan ju du vara den trygga hästmonsterförevisaren :idea: .
 
Sv: Visa läskiga grejer

Om jag visar "farliga" saker för min häst så blir han ännu mer "rädd", det bästa är att ignorera honom och försöka rida förbi och låssas som att där inte står något farligt, då går det över! Men det är likadant varende gång i ridhuset med dörren, och han har gått i samma ridhus i 2 år nu!! Dörren är farlig, men om jag ignorerar honom så tar det några varv sen bryr han sig inte mer, samma visa när vi byter varv...... något irriterande... :smirk:
 
Sv: Visa läskiga grejer

Jo, har passat på att visa när vi går från hagen o de superfarliga spånbalarna ligger uppradade. Problemet är ju att han kastar sig runt, och då är det nästan ännu läskigare att stå på marken =/ men det är klart vi ska miljöträna som attan nu;) tack för tipsen.
Av egen erfarenhet; ta en longerlina och använd dig av när du övar på de tips du fått här! Då behöver du inte stå så nära om han vänder om. Var ute med min 4-åring i skogen så igår och det gick finfint! Hon kunde titta på stora farliga stenar och cirkulera runt mig. Jättebra! :bump:
 
Sv: Visa läskiga grejer

Om vi tex tar ridhuspallen, så skulle jag rida som vanligt, dvs du har inte sett någon pall som är farlig.

Om pålle sen brakar i luften för att pallen högg efter honom så är det ju hans problem, så länge du sitter kvar vill säga.
Du fortsätter enbart med din uppgift, att rida. Mao, tillbaks därifrån ni kom och fortsätt med det du höll på med. Att stanna och snacka med den hiskeliga pallen ingår inte i själva träningspasset. Om du sedan tex vill göra en öppna förbi pallen, så ska du rida en öppna, om brunte måste göra ett "brysselsteg" plus fyra hoppsaskutt förbi pallen så ska du bara lägga en volt och fortsätta på din öppna.

Om tex min treåring tycker att en sten hugger efter honom när vi är ute och galopperar så skiter jag fullständigt i det, tillbaks till stigen och ny galoppfattning, jag varken gormar eller berömmer.

Rätt vad det är så glömmer de att pallen var farlig.
 
Sv: Visa läskiga grejer

Om jag visar "farliga" saker för min häst så blir han ännu mer "rädd", det bästa är att ignorera honom och försöka rida förbi och låssas som att där inte står något farligt, då går det över! Men det är likadant varende gång i ridhuset med dörren, och han har gått i samma ridhus i 2 år nu!! Dörren är farlig, men om jag ignorerar honom så tar det några varv sen bryr han sig inte mer, samma visa när vi byter varv...... något irriterande... :smirk:


Vad slarvig jag läser, jag tycker som du.....
 
Sv: Visa läskiga grejer

Tycker också det funkar bäst att ignorera. Har också en 4-åring som tycker samma saker är läskiga vecka efter vecka.... suck! Det viktigaste med honom är att verkligen ha honom framme för hjälperna. Är han verkligen mellan hand och skänkel är det inte mycket som kan störa honom. Framridningen är därför det största problemet, men det har jag löst med att longera honom lite innan jag sitter upp så att han är lite varm i musklerna. Sedan försöker jag också hålla huvudet igång så att han har något annat att koncentrera sig på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 744
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 009
Hästvård Min häst har aldrig varit världens modigaste. Han är feg/försiktig och har lätt att tycka att saker är otäcka, även om han sällan visar...
Svar
9
· Visningar
959
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp