Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

De olyckorna har inte varit några kor som umgåtts med människor, vi pratar inte om mjölkkor.
Vi har ingen vild nötboskap. Ungtjur/köttdjur föds upp i kontakt med människor. Matas vintertid. Stutar kastreras. De är inte hanterade men ser människor okring sig.

Jag är fullt meveten om nötboskaps farlighet. Jag har vuxit upp med nöt. Och jag vet flera personer som skadats.

Visenter hanteras inte alls. De i parker/hägn ser människor bakom timmerbarriärer Och fodras med traktorer. De ÄR vilda. Det går inte att jämföra nötter med visenter.

Vi har ingen vild nötboskap. Ungtjur/köttdjur föds upp i kontakt med människor. Matas vintertid. Stutar kastreras. De är inte hanterade men ser människor okring sig.

Jag är fullt meveten om nötboskaps farlighet. Jag har vuxit upp med nöt. Och jag vet flera personer som skadats.

Visenter hanteras inte alls. De i parker/hägn ser människor bakom timmerbarriärer Och fodras med traktorer. De ÄR vilda. Det går inte att jämföra nötter med visenter.
Jag har inte jämfört, jag har skrivit att kor inte är så tama som många tror. Även jag har vuxit upp med kor och både blivit översprungen och stångad.

Jösses!! Är dom helt från vettet?

Dom som påstår att det är en bra ide, kan börja med att besöka Visentparken i din närhet.
Det räckte att se Visenterna från den lilla "läktaren" där man ser över staketet, no way att jag skulle gå in till dom.

Tänk att möta en flock när man plockar bär :eek: Jag tycker att det räcker med alla björnar!!
Jag har stått i över en timme och kliat en enorm visenttjur på huvudet och i öronen så de kan faktiskt bli väldigt keliga, tro det eller ej 😅 (Jag stod dock i tryggt förvar bakom ett trästaket och hade inte heller velat springa på en flock i skogen 😬)

Kor är inte alltid så snälla, det har förekommit flera dödsfall när ko med kalv gått på bete och folk är för dumma för att fatta att hon skyddar kalven.

Hur får du fråga någon annan, jag är inte inblandad i projektet.
Med andra ord kommer ett flertal personer definitivt inte kunna låta bli att gå in i visenternas inhägnader. Undra hur det kommer låta på nyheterna.

Nu när visenterna fick en egen tråd så måste det in en bild på detta fina djur:
1752828732374.webp

Vi bor i ytterområdet av där man har tänkt släppa ut dem. Jag har svårt att se att det kommer att gå smärtfritt med tanke på all odling i området och att det i dagsläget finns problem med både vildsvin och hjort, både dov och kron. Ytterligare ett vilt som påverkar markägare tror jag inte så mycket på. Men visst hellre visenter än vindkraft. 🙄

Vi bor i ytterområdet av där man har tänkt släppa ut dem. Jag har svårt att se att det kommer att gå smärtfritt med tanke på all odling i området och att det i dagsläget finns problem med både vildsvin och hjort, både dov och kron. Ytterligare ett vilt som påverkar markägare tror jag inte så mycket på. Men visst hellre visenter än vindkraft. 🙄
Vad har du emot vindkraft?

Jo, fast det är ju inte en stabil biotop utan bara ett utvecklingssteg på vägen mot granskog på de flesta platser.
Skulle de alltså med bara en vildpopulations bete kunna återföra de markerna till att bli öppna gräsytor igen (eller till något som liknar ett gammaldags skogsbete?)
Granskog är dock inte heller naturligt en "stabil biotop" i den meningen att den aldrig förändras, utom i främst brandrefugiala miljöer, det vill säga om vi hade låtit successionsstörningarna påverka i högre grad än vi låter dem göra idag. Idag tar vi ju till åtgärder för att förhindra bränder, insektsangrepp och andra störningar (betande djur är också en störning), samtidigt som gran också sprider sig extra fort från planteringar. I en mer naturlig miljö hade gran inte varit fullt så vanlig och skogen hade varit mycket mer av en mosaik på många platser. Då hade granskogen hittats främst där det varit en låg brandfrekvens som i branta områden, på öar och platser med hög luftfuktighet.

Om det nu är det du menar med stabilitet. Poängen är att biologisk kontinuitet inte nödvändigtvis kräver avsaknad av successionstörningar utan tvärtom kräver den ju ofta störningar. Lövrika barrskogar är exempel på ekosystem som kan kräva lågintensiva bränder och andra störningar för sin kontinuitet, medan granen är storm- och brandkänslig. Så att många platser rör sig mot gran är snarare ett argument för mer naturvårdande åtgärder än ett argument mot visent.

Senast ändrad:
Kommer bara bli strul känner jag. Vinsenter som betar ner vallar tänkta att slå hö av osv.

Annars gillar jag tanken på att vilda djur ska husera och hålla markerna öppna. Inte bara människa som ska bestämma hur vårt landskap ska se ut.

Är inte insatt i ämnet. Men hur kommer det sig att man inte främst drar ner på älgjakten? Om man nu vill ha vilda djur som bidrar till att hålla landskapet öppet och varierande. Vet att älgar håller till mycket i skog, men ser dem ofta ute på gärden med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka