Visenter i Sverige (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Vad har du emot vindkraft?
Det förutom allt det som @Mia_R skrev otroligt ljud och ljusstörande. Att ständigt ha ett vinande ljud och ljus som blixtrar när man har valt att bosätta sig ute på landsbygden är inget jag vill ha. Det finns betydligt miljövänligare alternativ till el. Men det är en bit ifrån frågan, jag är inte så intresserad av att få ut visenter heller men om jag måste välja mellan dem så tar jag hellre visenter.

Jo, fast det är ju inte en stabil biotop utan bara ett utvecklingssteg på vägen mot granskog på de flesta platser.
Skulle de alltså med bara en vildpopulations bete kunna återföra de markerna till att bli öppna gräsytor igen (eller till något som liknar ett gammaldags skogsbete?)
Nej, det fungerar inte.

Visenter är djur som migrerar, tänk ren t.ex. De kommer att söka sig till de marker där det finns passande föda för respektive årstid, och kommer inte att stanna där finns "mycket skog" (i synnerhet barrskog), utan kommer att flytta till odlingsbygden istället.

Visenter är dessutom en "Strikt skyddad art", så skyddsjakt vid behov är en omöjlighet.

Att fånga in och flytta tillbaka dem till områden där de inte vill vara, lär vara både extremt kostsamt och rätt meningslöst, om de inte trivs på en plats, lär de flytta igen.

Ja, det har fungerat bra i de stora hägn där det testats. Det blir en stabil biotop när hela ekosystemet är på plats, dvs även de betande djuren.

Men det här är egentligen en mycket större fråga än bara visenter, och det är lite lustigt att vi är så emot det i Sverige jämfört med andra europeiska länder.

Är marken bara till för oss människor?
Marken är väl till för de djur och växter som passar på ett visst ställe.

Större delen av Sverige är Taiga, där passar inte visenter.

De delar av Sverige som är lövskogsdominerade är väldigt tätt befolkade och har ett livskraftigt jordbruk.

Då passar inte heller visenter.

Vad menar du med det du skriver?

Ska vi sluta odla mat på t.ex. Östgötaslätten och ha Visenter där istället?
Varför drar du så stora växlar på ett forskningsprojekt och ett eventuellt försök som ska utvärderas?

Jag menar att det är nyttigt för människor att inkludera andra arter i sina optimeringar av det som ska bli mer hållbart.

Men det är tur att vi har forskare som sköter det hela och inte rabiata odlare som tror att livet är slut för att det skulle finnas mer typer av vilda djur i vår fauna. (Och att det inte heller sköts av de som bara ser ena sidan av saken åt andra hållet.)

Ja jag håller med om att det är lite konstigt att Sverige ligger efter i rewildingprojekt och är så väldigt negativa till vilda djur i allmänhet.

Känns som att vi laggar efter alltmer och blir i bakvattnet bakom Europa när vi tidigare legat lite i framkant i mycket. Snart består allt av bara odlad tall och gran i raka rader utan älgar, svamp, lingon och blåbärsris :(.

Jag gillar att läsa om Europas rewildingprojekt, de är helt underbara :) jag gillar idén på Vicenter, men ännu mer på skogsbaggar i skogen :)

Saknar vi vilda gräsätare i Sverige menar du?

I flera delar av Sverige är inte längre vildsvin det främsta problemet för jordbruket, eller rådjurskrockar den vanligaste viltolyckan i trafiken, utan det är stora flockar med Dovhjort som ställer till enorma problem.

Folk (bönder) måste hägna sina marker för att få skördar av sådant som raps, ärter eller bönor, eller så slutar man att odla nästan alla sorters spannmål utom rågvete.

När jag hägnade mina vallar, mot varg, så i det närmaste fördubblade jag vallskördarna, tidigare åts det mesta upp av dovhjort.

Det finns inget behov av att rewilda med nya arter. Däremot så måste vi stötta en del arter som far illa på olika sätt.

Varför drar du så stora växlar på ett forskningsprojekt och ett eventuellt försök som ska utvärderas?

Jag menar att det är nyttigt för människor att inkludera andra arter i sina optimeringar av det som ska bli mer hållbart.

Men det är tur att vi har forskare som sköter det hela och inte rabiata odlare som tror att livet är slut för att det skulle finnas mer typer av vilda djur i vår fauna. (Och att det inte heller sköts av de som bara ser ena sidan av saken åt andra hållet.)
Jag tror att det är nyttigt att få se flera infallsvinklar. Det jag ser och hör i riksmedia är odelat positivt.

Vadå hållbart?

Varje gång någon säger "hållbart" utan att kvalificera vad man menar, så får jag utslag på hela kroppen.
Det är lika illa som "grön omställning", som oftast betyder "megastora industriprojekt där någon tänker bli rik via bidrag och subsidier".

Carl-Gustaf Thulin är kanske "forskare" men också driven av en ideologisk idé. Han vill hitta minsta halmstrå som ska möjliggöra hans vision om vilda visenter i Sverige.

Visenter som alltså dog ut här medan istiden fortfarande var ett faktum.

Annars finns det en massa djur av olika slag som skulle kunna leva och överleva i Sverige, men det finns ingen anledning att ta hit Grizzlybjörnar t.ex.

Vildren ligger nog närmare till hands i så fall.

Vadå hållbart?

Varje gång någon säger "hållbart" utan att kvalificera vad man menar, så får jag utslag på hela kroppen.

Carl-Gustaf Thulin är kanske "forskare" men också driven av en ideologisk idé. Han vill hitta minsta halmstrå som ska möjliggöra hans vision om vilda visenter i Sverige.
Ja man kan ju undra över idén med Visenter. Varför gör han inte mer för Myskoxen t.ex??
Svar: Det är inte lika häftigt i media :banghead:

Skogsbolagen vill skjuta bort alla älgar (ingen hemlighet) för dom äter upp tallplanteringar.
Bönder med växande åkrar vill få bort alla vildsvin alt. dovhjort (beroende på var man bor) för dom förstör alla grödor.
Fårbönder och samer vill skjuta alla vargar för dom äter deras djur.

Och då vill tokfan ta in en icke inhemskt, jättelikt djur som kommer att förstöra det mesta i sin väg i jakt på föda, inkl. folk som är ivägen, och släppa lös i Sverige.
Jag säger Sverige, för Visenterna kommer att gå dit det är lättast att hitta föda - och vem ska stoppa dom??

Som tidigare nämnts, varför inte värna mer om balansen mellan de vilda djur och den natur vi har, bönder, jägare och de ekonomiska intressen som styr? Det är redan en kantrad politik som förs, vi behöver inte toppa den med en fråga om Visenter.

Ja man kan ju undra över idén med Visenter. Varför gör han inte mer för Myskoxen t.ex??

Skogsbolagen vill skjuta bort alla älgar (ingen hemlighet) för dom äter upp tallplanteringar.
Bönder med växande åkrar vill få bort alla vildsvin alt. dovhjort (beroende på var man bor) för dom förstör alla grödor.

Och då vill tokfan ta in en icke inhemskt, jättelikt djur som kommer att förstöra det mesta i sin väg i jakt på föda, inkl. folk som är ivägen, och släppa lös i Sverige.
Jag säger Sverige, för Visenterna kommer att gå dit det är lättast att hitta föda - och vem ska stoppa dom??

Som tidigare nämnts, varför inte värna mer om balansen mellan de vilda djur och den natur vi har, bönder, jägare och de ekonomiska intressen som styr? Det är redan en kantrad politik som förs, vi behöver inte toppa den med en fråga om Visenter.
Myskoxe är väl jättehäftigt i media. Jag kastar mig över varje liten nyhet jag ser om härjedalsmyskoxarna. Men min okunniga bedömning är att det inte verkar funka så bra med deras etablering?

Vildsvin är inte heller inhemsk så det borde ju utrotas med trådens logik.

Att kalla en forskare för tokfan och beskriva arten på ett sätt som inte alls stämmer in med befintlig kunskap? Det här är väl ett utmärkt försiktigt sätt att kunna utvärdera om denna art fungerar och vilka effekter det får. Jag är inte heller alls övertygad om att det kommer att funka perfekt.

Det är inte en invasiv och aggressiv art som omedelbart kommer förstöra livet för alla svenskar. Je la promis.

Vad är det som gör att bara de just nu existerande vilda arterna i vår fauna är de enda som ska ingå i balansekvationen?

Att kalla en forskare för tokfan och beskriva arten på ett sätt som inte alls stämmer in med befintlig kunskap? Det här är väl ett utmärkt försiktigt sätt att kunna utvärdera om denna art fungerar och vilka effekter det får. Jag är inte heller alls övertygad om att det kommer att funka perfekt.

Det är inte en invasiv och aggressiv art som omedelbart kommer förstöra livet för alla svenskar. Je la promis.

Vad är det som gör att bara de just nu existerande vilda arterna i vår fauna är de enda som ska ingå i balansekvationen?
Ok, du får gärna ha dom på din bakgård 🤷‍♀️
Men håll dom söder om Dalälven tack.

Angående balansen, så anser jag att den är i stark obalans idag. Börja rätta till den först.
@Snurrfia hade ett mycket bra förslag i inlägg #71.

Det förutom allt det som @Mia_R skrev otroligt ljud och ljusstörande. Att ständigt ha ett vinande ljud och ljus som blixtrar när man har valt att bosätta sig ute på landsbygden är inget jag vill ha. Det finns betydligt miljövänligare alternativ till el. Men det är en bit ifrån frågan, jag är inte så intresserad av att få ut visenter heller men om jag måste välja mellan dem så tar jag hellre visenter.
Jag håller helt med om vindkraft. En annan negativ sak är att det är många vindkraftsparker som ägs av utländska företag, tex äger kinesiska staten flera.

Det bästa om man vill ha mer betning är att ge större betesbidrag och stängslingsbidrag, samt stötta mer runt rovdjuren. Djurbonde efter djurbonde slutar eftersom de inte får ekonomi i det, samtidigt som vi vill ha öppna landskap.
Vill vi att de bönder vi har ska överleva behöver vi även att folk stöttar dem och slutar köpa "naturbeteskött" från t ex Brasilien eller danskt djurplågat fläsk. Köp mer svenskt, både frukt, grönsaker, kött och mejeriprodukter!

En aspekt är att det krävs så stort kapital för att starta som bonde. Såvida man inte gör ett generationsskifte.
Småbruk kräver annan inkomst vid sidan av för att klara sig. Det är ett strukturellt problem.

I mina bygder är det många gårdar som inte brukas alls. Åkrarna är i träda och putsas varje år. Ingen skörd tas.
Det kostar mer att köra ut med traktorn för att bruka jorden än vad man får in från grödan. En del vall tas dock till hästar och köttboskap.

(Blir ryggmärgslycklig av att se en massa vita balar på en åker :love: )
Ja, och det är ett problem. Tror dock att det är bättre att fokusera på att öka antalet produktiva gårdar, småbruk med, än att införa visenter som dessutom skulle utgöra en extra utmaning för de bönder som finns. Vi behöver ändå ha svenskproducerade varor, inte importera en massa som går att ta fram här och överlag bli mer självförsörjande.

Att tillföra nya djurarter i ett ekosystem brukar sällan vara speciellt lyckat. Oftast uppstår mer eller mindre katastrofala situationer, där lite oförväntat, andra djurslag eller växter drabbas.

Att återinföra ett djurslag som utrotats i sen tid, säg för max 100-150 år sedan, brukar inte vara katastrofalt, men att införa djur som inte funnits på tusentals år, eller som aldrig funnits, kan helt eliminera inhemska arter.

Förutom de spektakulära exemplen från Australien vad gäller däggdjur, kan vi kanske ta den nordamerikanska grå ekorren som snart utrotat den inhemska röda ekorren på de brittiska öarna, eller guldschakal, tvättbjörnar, mårdhund, mink eller stenmård som exempel på främmande arter i Europa som ställer till oreda i ekosystemen och slår ut europeiska arter.

Och hur många timmar har du lagt ner på att jobba med visenter, och att läsa in dig på det du inte lärt på annat sätt?

Det är en aggressiv art i den betydelsen att den tar mycket utrymme, vill migrera säsongsvis, och är oerhört beskyddande av sin flock eller i sitt territorium.

Hur tänker du dig att man ska "utvärdera om det fungerar", eftersom det är svårt att "bli av med" en strikt skyddad art?

Den får inte jagas/dödas utan den måste alltså fångas in utan att några djur skadas. Det kan bli mycket besvärligt att åstadkomma, i synnerhet om det handlar om mer än någon handfull djur, om djuren dessutom spridit ut sig på flera grupper.

Historien med vildsvinen förskräcker: Någon gång under medeltid, möjligen så sent som 1600-talet, så utrotades de i Sverige (det är lite otydligt om de sista vildsvinen fanns i kungliga/adliga hägn eller var "vilda på riktigt") därför att de var ett gissel för odling, samtidigt som "lilla istiden" gick hårt åt dem. Det blev helt enkelt för kallt, och stammen försvagades.

Men sedan, pådrivet av en jägarlobby som ville ha ett spännande djur att jaga, så valde riksdagen att införliva vildsvinet i den svenska faunan igen, utan att skapa några som helst restriktioner runt arten, när spridda populationer etablerat sig genom rymlingar från hägn.

Idag har vi vildsvin överallt (utom fjällkedjan och Gotland), och extremt svårt att få kontroll över situationen, och många jägare har helt och hållet tröttnat på att jaga de svårjagade djuren.

På många håll har vi en liknande situation med Dovhjort, extremt stora stammar i stora delar av Skåne, Östergötland och Sörmland.
I de områden där det finns mycket Dovhjort, så tränger den undan älgen, den är mindre än älg, men har relativt stora flockar, är tuff och och tar plats. Tidigare fanns en tro att dovhjort var relativt stationär, och ville hålla till i ett öppet landskap, men det har visat sig vara en myt. Den finns överallt där det går att hitta mat, d.v.s. överallt utom i monokulturer av gran.
Men Dovhjorten är lättare att jaga än vildsvin.

Senast ändrad:
Vildsvin är inte heller inhemsk så det borde ju utrotas med trådens logik.
Vildsvinen dog ut i sen historisk tid, sannolikt i mitten av 1600-talet. Om de jagades ihjäl, eller om "lilla istiden" slog sönder stammen och de få som överlevde jagades ihjäl, är en annan fråga.

Så den arten kan nog anses som inhemsk, vad man än tycker om storleken på dagens vildsvinsstam.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka