Visions (val. med hasledsdefekten) framtid *LÅÅÅNGT*

Vad exakt kallar man defekten? Är det förbenat ledbrosk, är det artros, ostechondros? Fel tillväxt av benen i hasen?
Utbildar mig inom det hela (djursjukvårdare) och tycker bara det är intressant att få en bild från verkligheten med symtom och annat och inte bara "bokförklaring". Länka gärna där du har beskrivit defekten, du behöver inte dra alla behandlingar och igångsättningar osv utan mer diagnosen. Att den hade KS också såg jag.

Den kallas ingenting faktiskt :crazy: Vision körde ju sin vana trogen med att hitta på sånt som andra hästar inte hittar på. Ingen veterinär (och många äro de som tittat på plåtarna) har någonsin sett något liknande. Det vet inte varför det blivit som det är. Finns tre teorier; verkningarna av en gammal OCD, verkningarna av en gammal cysta eller helt enkelt en medfödd defekt alt en mystisk störning under uppväxten.

Han är utdömd för 'Kronisk hälta hasleden VB'.

Resultatet från artroskopin (där två vet deltog och de har olika åsiker om hurvida det är resterna av OCD eller resterna av en cysta) lyder (det är den ena vet som skrivit pappret, de är som sagt oense om det är gammal OCD eller ej, det är vet som tycker det är gammal OCD som skrivit det här pappret)

"artroskopi hasled vb visar äldre oestochondrosdefekt ca 2 cm stor på mediala tallusrullkammen med blottat subcondralt ben som har normal täthet."

Det fanns lite ojämnheter de skrapade bort, men de var marginella´och de skrapade mest för att ha gjort NÅGOT. Finns även i 'änden' på defekten en liten benbit som är nästan bortsprucken som de trodde de skulle kunna peta bort, men den sitter som berget. Sen var det något med att de var förvånade över att det var normal bentäthet och nåt med strukturen som de inte förväntat sig att se så normal.

Det är väldigt svårt att utan att kunna rita (och jag kan inte frihandsrita med mus och har ingen scanner..hmm, jag skulle kanske kunna FOTA en teckning och ladda upp), men där det ska vara halvcirkelformat utåt, på rullkammen, så är det som om något tagit en glasskopa och gröpt ur en halvcirkelformad bit INÅT och det saknas rejält med 'ben'. (och i änden finns den där lilla biten som dock inte syns på röntgen).
 
Hittade ett inlägg där du beskrivit vad felet var med länk till bild. Ursäkta uttrycket (yrkesskadad redan antar jag) men coolt. Missförstå mig rätt. De har inga funderingar på hur det uppkommit? Yttre skada, medfött eller defekt på motsvarande glidyta som nött upp urgröpningen?

Det är lugnt, sju veterinärer har i min närvaro sett röntgenplåtarna och deras spontana kommentar har varit 'Wow' eller 'Häftigt!' så ditt 'coolt!' är fullt förståeligt ;)

Det finns ingen defekt på motsvarande glidyta och är enligt vet INTE någon form av nötningsskada. Jag har funderat och klurat, men jag har faktiskt ingen aning. Det kan vara en defekt som blev under uppväxten, kanske länkad till utfodring och obalanser i foder, men kan ju lika gärna vara spåren efter en gammal cysta eller OCD eller bara 'naturens grymhet', dvs något medfött.

Han har en halvsyster som dömdes ut för en hasledsdefekt som de var säker på var medfödd. Dock inte samma typ som Visions. Och det får ju en att fundera. Samtidigt har han halvsyskon som är friröntgade. Så - jo jag har funderat - massor, men jag har inga svar eller några bättre teorier än någon annan faktiskt.

Har man en sådan urgröpning i den typen av led känns det rätt självklart att "vanlig" ledinflammationsbehandling inte kan hjälpa i längden utan något mer kirurgiskt än skrapning (av skankbenets ändeantar jag att det är, inte på den del som defekten sitter alltså) gjorts

Ledsprutningen var ju inte för att påverka defekten, utan från början trodde vi ju att eftersom det var en gammal defekt och han innan (ett år innan ganska exakt) var böjd UA att jag helt enkelt gått över gränsen (han tränade ju våren - sommaren 03 på högre nivå än nånsin tidigare). Och att om vi bara hävde den lilla ledinflammationen och så 'backade bandet' lite och höll oss undan böjt spår skulle han kunna tuffla vidare. Inledningsvis bekymrade ju inte defekten mer än att tävla/träna dressyr bara var att glömma men uteritter i alla tre gångarterna inte skulle vara problem. Och vi hävde ju ledinflammationen med.

Men sen kom ju ledinflammationen tillbaka såfort han sattes igång mer än pyttelite. Det förvånade både veterinären och mig VÄLDIGT mycket. Och då gjordes ju artoskopin, och det var 'på' själva defekten de skrapade.

För att den ska kunna glida normalt utan upphakning borde väl urgröpningen försökts fyllts i med ex bone graft (tar benvävnad från annat ben och fyller igen, för att hjälpa benet att sedan själv bygga nytt ben) i kombination av skrapning av motsvarande yta för att inte skrapa upp igen.

Defektytan skrapades som sagt. Efter artroskopin var båda veterinärerna MYCKET besvikna och i princip bad om ursäkt för att de inte kunnat GÖRA något (det fanns inte massa taggigt att skrapa eller nåt annat 'fult' att fixa). Jag frågade ju såklart om det inte fanns något att göra, om man inte kunde 'fylla' defekten på konstgjord väg (metalljox, konstgjort ben etc - vilda ideer helt enkelt) men det gick inte (enligt bägge veterinärerna). Nu pratades inte specifikt om bone graft, men de förklarade att den är för stor (det är ju en riktigt stor uschling) för att man ska kunna göra sånt, det skulle inte fungera.

De var som sagt väldigt nedslagna efter artroskopin att det inte fanns någonting alls de kunde göra, och att nu var det 'böner och tumhållning' kvar i princip. Vet att plåtarna mailades och så också, men ingen jäkel har ju ens hört talas om något liknande.

(Jag drömde förresten en natt att han fick en ny hasled av titan, det hade varit nåt *s*).

Andra behandlingar som diskuterats..tja, ända sen vi såg defekten på röntgen (då den såg mindre ut än vid artroskopin, men ändå bedömdes som 'stor och ful') så har det som diskuterats varit att i första hand häva ledinfl och 'backa bandet' och om det inte hjälper artroskopi för att dels se hur illa resten av strukturerna ser ut, och dels kunna göra vad som göras kan. Men det fanns ju inget mer än den där lilla symboliska skrapningen att göra. Fylla upp den etc har aldrig nämnts från vets sida, utan det var jag som 'desperationsfrågade' men fick då svaret att det är en så väldigt stor yta att det inte fungerar. Sen om det bakom det fanns kostnadsskäl eller liknande från veterinärens sida vet jag inte, jag släppte det ju där. Fanns ju heller ingen nytta med att åka någon annanstans och få en second opinion. Det är ju massa veterinärer som kollat på plåtarna, opererande veterinär är både kunnig, känd och gammal i gamet. Och plåtarna har mailats en del med men alltid fått responsen 'Wow, aldrig sett nåt liknande, vad är det DÄR?'...

Så efter artroskopin så har jag varit medveten om att nu har veterinärerna gjort vad det kan, funkar inte det här så är det game over..
 
Tack för svaret. Kul att läsa, eller snarare intressant, kul är det ju aldrig när man råkar på något sånt här.
Vore intressant att veta vad det kommer ifrån. Medfött känns fel då han borde visat symtom tidigare i livet. Däremot en jämn nötning pga annat medfött fel som först blev problem då storleken uppnåtts.
Hursomhelst, tack för den utförliga beskrivningen. Hoppas att det på något sätt går att kompromissa fram en lösning som alla trivs med. :)
 
Jag har läst lite av din historia, och jag tycker du är beundransvärd! Hoppas verkligen att det fungerar med den metoden. Du verkar alltid hitta nya vägar, kul! Varmt lycka till med din häst!
 
Medfött känns fel då han borde visat symtom tidigare i livet. Däremot en jämn nötning pga annat medfött fel som först blev problem då storleken uppnåtts.

Det är bar en sak de är säker på, och det är att det inte är nötning.

För att inte ta grejer om igen så PM:ar jag, det är nämligen inte så konstigt med det där inte visat symptom tidigaree, men förklaringen tenderar att blilång. Pm kommer =)
 
Hur går det? Har körningen kommit igång?
*Nyfiken*

Näpps, han bara skrotar än (och tycker jag är en jääätteleak matte). Först fick han ju 10 dagar på butta/DK och bete. Sen kom reeeegnet och han blev jätteknackig. Nu är det fint väder igen dock (varit hela helgen, men jag har ägnat helgen åt att göra det sista skolarbetet, har sista seminariumet idag). Så imorgon ska jag damma av och honom, fast det blir nog en skrittpromenad i skogen med ryttare imorgon, så ska jag smyga in inkörningen om ytterligare någon vecka =)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 932
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp