Visions (val. med hasledsdefekten) framtid *LÅÅÅNGT*

I mina ögon är det inte idioti, så länge du vet vad du gör och hästen inte lider. Och då jag läser får jag i allafall det intrycket.

Och NÄR ska de börja ha tävlingar (med prispengar tack!) i 'Sveriges dyraste promenadhäst', jag vill vara med *s*
Du - du får nog en proffsklass direkt, ingen vågar ställa upp emot dig ;) Klart spöket kan tänka sig att ställa upp som mottävlande, men han betraktar sig inte som promenadhäst - han är ju *kung* ...
 
Du - du får nog en proffsklass direkt, ingen vågar ställa upp emot dig Klart spöket kan tänka sig att ställa upp som mottävlande, men han betraktar sig inte som promenadhäst - han är ju *kung* ...

*skrattar* Det anser iofs Vision med. Han är ung, vild och vacker om du frågar honom. Ingen jäkla pensionär. Han påtalar att han minsann fortfarande kan springa jättefort, gå i förvänd galopp och stila allmänt, det är bara hans sjåpiga matte som har en massa trams för sig.

Hans 'sjåpiga matte' försöker febrilt tala om för honom att det är för att han ska slippa BÄRAS in på veterinärkliniken nästa gång - när han glatt iggat det trasiga VB och fnattat runt som vanligt - som hon 'sjåpar' men han muttrar bara åt mig ;) Han är väl rädd Kele ska börja kalla honom för 'du din gamla gubbe' *s*

Och så hälsar han att Spöket ska stå på sig, och att han vet hur det är med de där sjåpiga mattarna som bara tramsar *s*
 
Håller med. Det är helt klart en idé värd att prova.
Eftersom veterinären tyckte detsamma så är det väl bara att "köra" på.
Vision kan skatta sig lycklig som har en så bra matte som verkligen gör allt för honom.
 
Klart att det underlättar att ha honom som sällskap till Kele, och det är väl jättebra att du har det oxå som hjälper dig att hålla motivationen uppe :). Tänk vad bra om du kan hitta en nivå där han mår bra o trivs - bättre sällskapshäst till Kele får du ju inte.

Han såg ju rätt så lycklig ut i hagen. Go for it as long as it works!!
 
Hejsan!
jag var inne på din sida. Måste ju säga att din vision är jättefin!!! Och så såg jag att kele har världens bästa födelsedag!!!!! :bump: :bump: :bump:
hihihi 14 april är en gosedag!!!

hur blir det nu då? hur ska du göra med din fina arabskimmel?
 
Men han ser inte sådär jättevacker ut på rtg, han har tätt överlag vad gäller tornutskotten och har intilligande på två ställen i sadelstaden. Upptäcktes maj 01 och på vets inrådan så behandlas han som en KS-häst, och det har hållit honom helt symptomfri. Men att sitta och 'åka' häst i skritt på långa tyglar har jag undvikit (också det på vets inrådan) eftersom det är det 'värsta' jag kan roa mig med ur KS-hänseende.

Skulle man kunna få fråga vad KS står för och vad det innebär?
 
KS = Kissing Spines (sök på det på nätet får du massa träffar) och innebär att tornutskotten i ryggen är för täta så att de ligger mot varandra och skaver eller i värre valler är överridande och 'överlappar' varandra. Normalt ska det vara mellanrum mellan dem.

Vision har överlag tätt mellan tornutskotten på röntgen och på två ställen i sadelstaden intilliggande tornutskott. Dock så diagnosticerar du inte KS bara på röntgenfynd. Finns de som ser ganska okej ut på röntgen men har stora problem, och de som ser ganska illa däran ut på röntgen utan att ha problem.

Vision röntgades (ryggen alltså) i maj 2001 eftersom han hade ryggont och oförklarliga ledinflammationer på tre ben.Vi pratade om att scinta ryggen för att se om det vi såg på röntgen skapade problem, men scintavdelningen hade semesterstängt. Sedemera visade sig problemen vara erlichios och när han behandlades försvann ryggproblemen. men sen maj 01 är han på veterinärens inrådan behandlad som om han hade KS (vilket han kanske har, och kanske inte - det vet vi inte utan scint). Och har varit helt symptomfri från ryggen.

Men oavsett om han har KS eller ej så är han predisponerad för det och att göra 'skrittpensionär på långa tyglar' skulle göra att han fick problem oavsett. När ryggen är oengagerad så är tornutskotten som närmast varande, och så ryttare på det... (När hästen går i form så blir det längre mellan tornutskotten. Det är små, små skillnader vi talar om men de gör skillnad)
 
hur går det förresten med din fina skimmel?

Om det är Vision du menar (har ju två skimlar) så går han i hagen, får butta och tycker jag är en jävla kärring som inte gör något med honom ;) Men han ska ha tre dagar butta till innan jag 'gör något' med honom som han så gärna önskar.
 
2 skimlar? på bilderna hr jag för mig att du bara har en.. men är det Kele som blivit skimmel? hon som har den superba födelsedagen!
du får hälsa henne och gratta lite i efterskott :D
 
2 skimlar? på bilderna hr jag för mig att du bara har en.. men är det Kele som blivit skimmel?

Kele har varit skimmel sen den dag hon föddes ;) Skilj på VIT och skimmel. kele är lika mycket skimmel som Vision, bara det att Vision har blekt av helt och är kritvit och Kele är stickelhårig fux. Men skimmel var hon även som nyfödd med gnistrande röd fuxfärg.

Men det är bara Vision som är helt avblekt skimmel än, Kele jobbar på det ;) (Fast det råder inte minsta tvekan på bilderna från nu att det är skimmel och att hon bleker för fullt)
 
fast den bilden du hade var hon ju ganska mörk. kommer osökt att tänka på lippizanare....
har du nån ny bild på henne?
 
fast den bilden du hade var hon ju ganska mörk. kommer osökt att tänka på lippizanare....
har du nån ny bild på henne?

Har du måhända missat länken 'Fotogalleri' på hennes sida? Och bara sett bilden där hon är fem minuter gammal och är blöt och således ser brun ut? (Hon föddes som gnistrande kopparfux).

Om du klickar på fotogalleri får du upp hundratals bilde rpå henne, de nyaste är bara två veckor gamla.

http://hem.passagen.se/xyplex/ Gå endera via Keles sida, eller via Nytt och leta upp länk till de senaste där
 
Hur har det gått nu da?

han vilade ju i hage i 10 dagar och åt djävulsklo. Sen skulle jag börja sysselsätta honom men så kom REGNET. Och han blir sanslöst knackig av regn så jag har väntat på bättre väder. Som tycks ha anlänt ungefär idag. Så snart så..

Skickade in livskadeanmälan och ansökte om T-märkning och bolaget sa ja (*bugar*) så jag ska bara ha ut en vet som kan T-märka honom och skicka in papprena på märkningen. Förhoppningsvis (om den vet jag ska anlita får tag på flytande kväve tills dess) så görs det i slutet av nästa vecka.

Han har sina bättre dagar och han har sina sämre dagar Vision, men det får man ju bara lära sig att leva med. Nu blev dte ju extra många dåliga iom regnet. Trind som en liten julgris har han blivit dock, men är vansinnigt uttråkad, lillgubben.
 
Ska inte kommentera på hela historien då jag bara läst lite här och där. Tittade dock på dina bilder och såg att Visions morfar är min hästs farfar, Probat. Har inte sett så många med honom bakom sig här hemma. Kul!

En fråga bara (har säkert stått någonstans i någon tråd) men hur lång vila, sammanhängande, har han fått efter att problemen uppkom? Om den totala bilden inte säger att vila är mer skadligt förstås. :) Bara nyfiken.

Sen vad gäller tävling i dyraste promenadhäst har du åtminstone en till i din klass. Har en klasskompis vars ena häst har konstanta hovsprickor, värsta hovbroskförbening, får specialskos var fjärde vecka, kan inte ridas alls, kommer aldrig att göras, fick hovsbensfraktur på det samt hosthäst.... Hon är dock int hälften så "vettig" som du som faktiskt funderar på alternativ. Hon står dessutom med en häst till med nästan lika mycket problem....
 
En fråga bara (har säkert stått någonstans i någon tråd) men hur lång vila, sammanhängande, har han fått efter att problemen uppkom? Om den totala bilden inte säger att vila är mer skadligt förstås. Bara nyfiken.

Sedan det upptäcktes (innan har han vilat betydligt längre perioder) så har han vilat som längst 8 veckor - på box.

In i aug 03. Sprutas och sedvanlig konvalescens. Skrittas försiktigt och några steg trav. In på ÅB september. Sprutas igen. Sedvanlig konvalescens och skrittas igång, känner på traven lite försiktigt och känns bra. Sätts sedan LÅNGSMT igång (patetiskt långsamt). Skrittas fram till mitten på december, sen lägger in lite trav och ökar. Mitten på jan har vi kommit till att prova galoppera för första ggn sen aug -03- Funkar icke. In igen i februari. Skitdålig. Sövs samma dag och man gör en artroskopi. En vecka senare sprutas leden. Vilar 8 veckor på box. Ingen som helst skillnad whatsoever. Döms ut i maj -04.

Men det är inget som går att vila bort tyvärr, defekten går ju aldrig bort, och den retar leden om och om igen. Det är möjligt att han av ett halvårs vila skulle gå igenom böjprov (tveksamt enligt vet, men konstigare saker hänt), men såfort man börjar anstränga honom igen så retar defekten leden och vi är tillbaka igen. Märks bara han busar i hagen att det retar leden. Så även om hans rygg och psyke skulle fixa säg ett års vila (vilket det inte skulle) så vinner man ingenting på det. Man kan vila bort symptomen/en del av symptomen, men inte grundorsaken.

Han HAR ju varit fräsch sen det upptäcktes, men det höll ju liksom inte, varken med fööörsiktig igångsättning, eller med skrapning av ledbrosk, spolning av leden och sprutning samt 8 veckor strikt boxvila.

Men vila är inte skadligt för hasen, däremot påverkar det inte grundproblemet heller. Däremot är lång vila INTE bra för hans rygg och ffa så fixar hans psyke inte det. OM det hade funnit en chans att det skulle fungerat hade jag nog försökt räkna ut någon sätt att balansera så att alla tre delarna: has - rygg - psyke kunde må bra och prova. Men det enda vila gör är att hjälpa av följdgrejer. Nu är ju den hälta han har nu kronisk, men om den skulle bli värre för defekten triggat leden än värre så skulle man kanske/förhoppningsvis kunna vila bort den 'extra' ledinflammation som uppstod, men såfort man försökte sätta igång igen skulle man vara igång igen. Och eftersom det inte fanns NÅGON förbättring whatsoever före vs efter OP (och långa boxvilan) så är det här (enligt vet) så bra man kan få honom, vila eller ej.

och jag märker ju bara om han busat extra i hagen att leden reagerar (märks på ledgallan).
 
Vad exakt kallar man defekten? Är det förbenat ledbrosk, är det artros, ostechondros? Fel tillväxt av benen i hasen?
Utbildar mig inom det hela (djursjukvårdare) och tycker bara det är intressant att få en bild från verkligheten med symtom och annat och inte bara "bokförklaring". Länka gärna där du har beskrivit defekten, du behöver inte dra alla behandlingar och igångsättningar osv utan mer diagnosen. :)Att den hade KS också såg jag.
 
Hittade ett inlägg där du beskrivit vad felet var med länk till bild. Ursäkta uttrycket (yrkesskadad redan antar jag) men coolt. Missförstå mig rätt. :) De har inga funderingar på hur det uppkommit? Yttre skada, medfött eller defekt på motsvarande glidyta som nött upp urgröpningen?

Spontant tycker jag att med tanke på hur tydligt felet är (som det verkar) att ingen annan behandling har gjorts/diskuterats. Nu har jag ju inte hört vad ni pratat om och du kan ju inte återge allt här. :)
Har man en sådan urgröpning i den typen av led känns det rätt självklart att "vanlig" ledinflammationsbehandling inte kan hjälpa i längden utan något mer kirurgiskt än skrapning (av skankbenets ändeantar jag att det är, inte på den del som defekten sitter alltså) gjorts. För att den ska kunna glida normalt utan upphakning borde väl urgröpningen försökts fyllts i med ex bone graft (tar benvävnad från annat ben och fyller igen, för att hjälpa benet att sedan själv bygga nytt ben) i kombination av skrapning av motsvarande yta för att inte skrapa upp igen. Vågar dock inte svara på om det kanske inte kan göras inuti en led då den är så känslig och att det är därför det inte gjorts eller ev av kostnadsskäl. Hasleden är ju också lite knepig vad gäller stabilisering och många hästar har svårt att hantera att hasleden är låst vilket väl skulle behövts och därför det inte funderats på.

Jag vet inte, spånar bara lite av rent yrkesmässigt intresse alltså ingen kritik eller ifrågasättande av det du gjort. Vore kul att höra om andra behandlingar operationer har varit uppe för disskution.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 455
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp