Visste du att...?

Dövundervisningen utvecklades redan under 1500-talet (fast då privat) och de första allmänna dövskolorna startades inte förrän på 1700-talet. Då utvecklades två olika undervisningsmetoder - oralism (alltså då man förbjöds från att använda teckenspråk och skulle lära sig att tala) och teckenmetoden (som Abbé de l’Epée i Frankrike använde :love:). Teckenmetoden spreds dock även till Sverige här Manillaskolan startades 1809.

Men.
År 1880 så skedde det en dövlärarkongress i Milano, därför kallas den för milanokongressen, där det beslutades att oralmetoden var överlägsen och att all teckenspråklig undervisning skulle förbjudas. (De döva lärarna hade givetvis ingen rätt att rösta vid denna kongress :meh:)
Detta blev början på en lång och mörk historia för döva.

Oralism användes inom dövundervisningen fram till 1980-talet i de nordiska länderna, så det är en mycket färsk historia för döva i Sverige tex.
Och används än idag i många andra länder.
Som proteserna man gjorde till barn förr. Viktigare att de skulle se ut som "riktiga" armar och ben än att optimera den praktiska funktionaliteten och bekvämligheten.
 
Det finns faktiskt ingen lag som tillåter ledarhundar överallt där vanliga hundar inte är välkomna. Det finns en sådan lag i många andra länder, men i Sverige har man valt att lita på fastighetsägarens goda vilja typ.... Mycket märkligt.
Den goda viljan finns inte alltid, och de hänvisar då till allergiker och hundrädda personer.
 
Det finns faktiskt ingen lag som tillåter ledarhundar överallt där vanliga hundar inte är välkomna. Det finns en sådan lag i många andra länder, men i Sverige har man valt att lita på fastighetsägarens goda vilja typ.... Mycket märkligt.
Den goda viljan finns inte alltid, och de hänvisar då till allergiker och hundrädda personer.
Konstigt!
Men det är bra att det ska kunna finnas fristäder för allergiker. Men för övrigt man kan inte neka en ledarhund! Inan jag tog sprutor fick jag jätte svår allergi av kattägare om de var i närheten. tur att jag inte har samma svårighet med hundar mer än att ögonen kliar ibland och att blir lite tight i halsen att andas om det går för låg tid och möjligen lte utslag.
 
Konstigt!
Men det är bra att det ska kunna finnas fristäder för allergiker. Men för övrigt man kan inte neka en ledarhund! Inan jag tog sprutor fick jag jätte svår allergi av kattägare om de var i närheten. tur att jag inte har samma svårighet med hundar mer än att ögonen kliar ibland och att blir lite tight i halsen att andas om det går för låg tid och möjligen lte utslag.
Vi ska inte träffas :o /kattägare som gett upp om att hålla kläderna rena från katthår
 
Konstigt!
Men det är bra att det ska kunna finnas fristäder för allergiker. Men för övrigt man kan inte neka en ledarhund! Inan jag tog sprutor fick jag jätte svår allergi av kattägare om de var i närheten. tur att jag inte har samma svårighet med hundar mer än att ögonen kliar ibland och att blir lite tight i halsen att andas om det går för låg tid och möjligen lte utslag.
Det är ju lite tråkigt att sätta två grupper emot varandra, men med tanke på att det endast finns ca 300 ledarhundar i Sverige (andra servicehundar verkar inte räknas och har tyvärr inte lika högt anseende enligt en del så de har ännu färre "rättigheter" än ledarhundar) så borde problemet inte vara så oerhört stort för allergiker egentligen. Dessutom så tror jag att den gruppen som verkligen blir riktigt allvarligt sjuka TROTS medicinering bara av att gå förbi en ledarhund i en affär är ganska liten. Men jag kan ha fel. Det har hänt förr! :D
Jag är kattägare och här hemma tjatar jag ofta om att barnen ska låta bli katten på morgonen innan de går till skolan eller ska i väg just pga att det är så många som faktiskt inte tål katter. Katthår är gräsligt att få bort! :(
 
Lärde mig något helt vansinnigt när jag såg QI för ett tag sen.

I Pakistan är transsexuella/transpersoner inspektörer från skatteverket. De skickas för att skämma ut de som inte betalat/lämnat fel uppgifter. Fruktansvärt för alla parter!

Jag trodde det var påhittat men fick det bekräftat av en arbetskamrat som bott i grannlandet.

Med tanke pa Pakistan's syn pa gays och transgener (till for nagot ar sedan nar det andrades pa papper) sa ar knappast det en riktig uppgift, aven om transpersoner numera lagligt kan soka jobb innom government. Det stammer sakert att en del numera jobbar for skattemyndigheten, men blir knappast utskickade for att "skamma ut" (hur skulle det "skamma ut" nagon som fuskat? Den "utskammningen" drabbar ju i sa fall bara den de anser vard att "skammas ut"?)

The guardian
 
Med tanke pa Pakistan's syn pa gays och transgener (till for nagot ar sedan nar det andrades pa papper) sa ar knappast det en riktig uppgift, aven om transpersoner numera lagligt kan soka jobb innom government. Det stammer sakert att en del numera jobbar for skattemyndigheten, men blir knappast utskickade for att "skamma ut" (hur skulle det "skamma ut" nagon som fuskat? Den "utskammningen" drabbar ju i sa fall bara den de anser vard att "skammas ut"?)

Fast det är precis det de ska göra... Skämma ut.


https://atwar.blogs.nytimes.com/201...transgender-workers-to-shame-tax-delinquents/
 
Med tanke pa Pakistan's syn pa gays och transgener (till for nagot ar sedan nar det andrades pa papper) sa ar knappast det en riktig uppgift, aven om transpersoner numera lagligt kan soka jobb innom government. Det stammer sakert att en del numera jobbar for skattemyndigheten, men blir knappast utskickade for att "skamma ut" (hur skulle det "skamma ut" nagon som fuskat? Den "utskammningen" drabbar ju i sa fall bara den de anser vard att "skammas ut"?)

The guardian

Men de ska skämma ut den som inte betalar. I alla fall HAR det varit sant.
https://atwar.blogs.nytimes.com/201...transgender-workers-to-shame-tax-delinquents/

 
Två personer med fasta öronsnibbar kan inte få barn som har lösa öronsnibbar.
Två personer med lösa öronsnibbar har 25% chans att få ett barn som har fasta öronsnibbar trots att båda föräldrarna har lösa.

Detta har jag lärt mig på en biologiföreläsning på förskollärareutbildningen. :D
 
Men de ska skämma ut den som inte betalar. I alla fall HAR det varit sant.
https://atwar.blogs.nytimes.com/201...transgender-workers-to-shame-tax-delinquents/


Det ar snarare ett ganska nytt fenomen ... for 10 ar sedan kunde ingen byta kon i Pakistan, eller fa ett pass for som inte stamde med det kon de var fodda med (vet inte exact nar det forandrades). Att vara gay ar fortfarande "illegalt" ... och jag vet inte om jag ska vara glad att transgender nu kan fa jobb innom "government", nagot som var forbjudet tidigare, eller tycka att det ar "abhorrent" 😲
 
Två personer med fasta öronsnibbar kan inte få barn som har lösa öronsnibbar.
Två personer med lösa öronsnibbar har 25% chans att få ett barn som har fasta öronsnibbar trots att båda föräldrarna har lösa.

Detta har jag lärt mig på en biologiföreläsning på förskollärareutbildningen. :D

Haha ännu en sån där grej jag aldrig tänkt på, att man kan ha fasta eller lösa örsnibbar :D
Vilka skumma grejer folk forskar på!
 
Satt precis och läste bruksanvisningen till tvättmaskinen (bra kvällsnöje :D ) och tydligen ska man slå på alla kranar i huset och låta vattnet rinna ett tag om man inte använt husets varmvatten på två veckor eller mer. Annars kan det bildas explosiv hydrogengas när man slår på tvättmaskinen.

Aldrig hört.

Vätgas! Inte hydrogengas... :up:
//Kemisten

(Fast jag kan tyvärr inte förklara varför vätgas skulle bildas.
Kanske ngt med kopparjoner från ledningarna tillsammans med vatten och kloridjoner. *Gissar vilt*)
 
Satt precis och läste bruksanvisningen till tvättmaskinen (bra kvällsnöje :D ) och tydligen ska man slå på alla kranar i huset och låta vattnet rinna ett tag om man inte använt husets varmvatten på två veckor eller mer. Annars kan det bildas explosiv hydrogengas när man slår på tvättmaskinen.

Aldrig hört.
Alla tvättmaskiner jag sett är kopplade enbart till kallvattnet. Så oavsett om det skulle bildas gas av att man inte använt varmvattnet, så fattar jag inte hur den skulle påverkas av att maskinen startas?
 
QI är så bra, älska Stephen Fry som programledare, Toksvig är också bra men favoriten är Stephen. När jag var gravid lyssna jag på qi för att Stephens röst hjälpte mig att somna, är tydligen inte ensam då han spelat in en 'sleep story' som heter Blue Gold, han pratar om lavendel fälten i Frankrike och den kommer med en lavendel spray:laugh:

Funderar ganska allvarligt på om jag vill ha den :p:D
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp