Visste du att...?

Enligt tillverkaren har Center och Plopp olika chokladandel och recept på fyllning. Plopp-fyllningen har en något högre sockerhalt än Center-fyllningen. Aromtillsatsen är av helt olika karaktär då Plopp har en mera knäck-artad arom medan Center har en renare toffé, karamell eller mjölkkolasmak.[2] Dessutom är Plopp-fyllningen något mer lättflytande eftersom den inte kokas lika länge och får därigenom en något högre vattenhalt.

Källa Wikipedia. Har sett samma på Cloettas fb tror jag.
Wiki som källa? Aromen består av vanillin enl innehållsförteckningen.
 
Jättekindpåsråttor är ca 2 kg tunga råttor med kindpåsar som hamstrar och används i delar av Afrika till minröjning. De är billigare att träna än hundar och röjningen blir säkrare då de väger för lite för att spränga en mina.
Samma råttor används även till att diagnosticera tbc. Råttorna är snabbare än människor och många positiva tester som människor missat har fångats upp av råttorna.
Det senaste de här råttorna gör är att leta efter pangoliner bland bagage på flygplatser för att stoppa smugglingen som sker av både fjäll och av levande pangoliner.
 
Visste du att ... dövstum är inte en grej. Tvärtom så kan det uppfattas som en gammalmodig och förolämpande sak att säga. Döva personer kan mycket väl använda sin röst, man kan t.o.m lära stendöva att tala men det är givetvis svårt att lära sig att tala när man aldrig hört ljud. Och stumma personer är vanligen hörande.

Källa: Döva klasskamrater som gärna skrek typ på bussen eller in i örat på hörselskadade klasskamrater :cool::D Och döva äldre/vuxna som gick på "dövskola" fram till ganska nyligen då man slutade med att försöka tvinga dem till att lära sig att tala.
 
Jättekindpåsråttor är ca 2 kg tunga råttor med kindpåsar som hamstrar och används i delar av Afrika till minröjning. De är billigare att träna än hundar och röjningen blir säkrare då de väger för lite för att spränga en mina.
Samma råttor används även till att diagnosticera tbc. Råttorna är snabbare än människor och många positiva tester som människor missat har fångats upp av råttorna.
Det senaste de här råttorna gör är att leta efter pangoliner bland bagage på flygplatser för att stoppa smugglingen som sker av både fjäll och av levande pangoliner.
Åh de har jag läst om! :love: Vilka duktiga råttor!
 
Visste du att ... dövstum är inte en grej. Tvärtom så kan det uppfattas som en gammalmodig och förolämpande sak att säga. Döva personer kan mycket väl använda sin röst, man kan t.o.m lära stendöva att tala men det är givetvis svårt att lära sig att tala när man aldrig hört ljud. Och stumma personer är vanligen hörande.

Källa: Döva klasskamrater som gärna skrek typ på bussen eller in i örat på hörselskadade klasskamrater :cool::D Och döva äldre/vuxna som gick på "dövskola" fram till ganska nyligen då man slutade med att försöka tvinga dem till att lära sig att tala.
Men... Man kan väl vara döv och stum samtidigt? Jag har alltid trott att döv är en sak, stum är en sak, dövstum är när man är både döv och stum. Har aldrig hört det kopplas med bara dövhet, har jag missuppfattat ordets betydelse i alla dessa år? :confused:
 
Det enda universitetet för döva och hörselskadade i världen heter Gallaudet och ligger i Washington DC.
Och det enda riksgymnasiet för döva och hörselskadade i Sverige ligger i Örebro.
 
Åh de har jag läst om! :love: Vilka duktiga råttor!
Eller hur! Och så bra folk som ens tänkt tanken och förverkligat idén :bow:

Man har även övervägt att använda råttor för att söka överlevande i rasmassor för övrigt, men tror det var tamråttor som gällde då. Antar dock att det föll på deras korta livslängd.

Annan onödig fakta på området är att man ofta pratar om gambiska jättekindpåsråttor (Cricetomys gambianus) som dessa minröjare. De har använts förr på sidan av afrikanska jättekindpåsråttor (Cricetomys emini) men numera syns de inte till. De vanligaste är de afrikanska och det skulle inte förvåna mig om den gambiska fasats ut pga just en kortare livslängd, som är 3-4 år jämfört med den afrikanskas 5-7 år. Det är helt enkelt mer resurseffektivt att använda den afrikanska.
 
Visste du att ... dövstum är inte en grej. Tvärtom så kan det uppfattas som en gammalmodig och förolämpande sak att säga. Döva personer kan mycket väl använda sin röst, man kan t.o.m lära stendöva att tala men det är givetvis svårt att lära sig att tala när man aldrig hört ljud. Och stumma personer är vanligen hörande.

Källa: Döva klasskamrater som gärna skrek typ på bussen eller in i örat på hörselskadade klasskamrater :cool::D Och döva äldre/vuxna som gick på "dövskola" fram till ganska nyligen då man slutade med att försöka tvinga dem till att lära sig att tala.
Jag väljer att spinna vidare på ditt informativa och kloka inlägg! :up:

När man är dövblind måste man inte vara både döv och blind på samma gång. Det räcker att man hör och ser rätt jädrans o-bra! Man kan vara blind och ha en hörselnedsättning, döv och ha en synnedsättning eller ha en kombinerad syn- och hörselnedsättning som gör att det är svårt rent allmänt att leva som andra inte dövblinda personer i samhället. Det är med andra ord ganska brett och den springande punkten är att det är ett funktionshinder tillsammans, och att man på grund av det har större svårigheter än om man bara hade haft ett av funktionshinderna.
 
Men... Man kan väl vara döv och stum samtidigt? Jag har alltid trott att döv är en sak, stum är en sak, dövstum är när man är både döv och stum. Har aldrig hört det kopplas med bara dövhet, har jag missuppfattat ordets betydelse i alla dessa år? :confused:
Man kan det, men det är ovanligt då öron och hals ligger rätt så bortkopplade från varandra. Då har man troligen flera sorters funktionshinder som påverkar flera delar av kroppen tänker jag mig. Men man bör nog ha rätt bra koll på att det är så innan man kallar någon det pga nedan.

Alltså ordet dövstum har lite av en historia bakom sig då man använde det ordet förr i tiden om vanliga döva personer. Jag har fått uppfattningen att man tänkte att döva var lite dumma och kunde inte tala osv (man lärde ju dem bara hantverksyrken en lång tid), och kallade dem dövstumma. Men det stämmer till 99% av fallen inte, och så blev det lite av en revolutionsvåg under senare 1900-talet om dövundervisningen. Så det kan vara ett lite känsligt ämne då det påminner om äldre tider och felaktiga bilder av döva personer.
Tänker jag mig alltså, andra döva kanske tycker annorlunda. Men rent allmänt så är ordet dövstum lite tabulagt.
 
Man kan det, men det är ovanligt då öron och hals ligger rätt så bortkopplade från varandra. Då har man troligen flera sorters funktionshinder som påverkar flera delar av kroppen tänker jag mig. Men man bör nog ha rätt bra koll på att det är så innan man kallar någon det pga nedan.

Alltså ordet dövstum har lite av en historia bakom sig då man använde det ordet förr i tiden om vanliga döva personer. Jag har fått uppfattningen att man tänkte att döva var lite dumma och kunde inte tala osv (man lärde ju dem bara hantverksyrken en lång tid), och kallade dem dövstumma. Men det stämmer till 99% av fallen inte, och så blev det lite av en revolutionsvåg under senare 1900-talet om dövundervisningen. Så det kan vara ett lite känsligt ämne då det påminner om äldre tider och felaktiga bilder av döva personer.
Tänker jag mig alltså, andra döva kanske tycker annorlunda. Men rent allmänt så är ordet dövstum lite tabulagt.
Ah, då hänger jag med. Bra att veta, tack! :)
 
Jag väljer att spinna vidare på ditt informativa och kloka inlägg! :up:

När man är dövblind måste man inte vara både döv och blind på samma gång. Det räcker att man hör och ser rätt jädrans o-bra! Man kan vara blind och ha en hörselnedsättning, döv och ha en synnedsättning eller ha en kombinerad syn- och hörselnedsättning som gör att det är svårt rent allmänt att leva som andra inte dövblinda personer i samhället. Det är med andra ord ganska brett och den springande punkten är att det är ett funktionshinder tillsammans, och att man på grund av det har större svårigheter än om man bara hade haft ett av funktionshinderna.
Jag funderade på att skriva något om detta men bestämde mig att det fanns bättre kunniga än mig, och där kom du som om du läste mina tankar :love: :up:
 
Audism är ett ord som existerar.
Audism is a set of beliefs that include: hearing people are superior to Deaf people; Deaf people should be pitied for having futile and miserable lives; Deaf people should become like hearing people as far as possible; and shunning of sign languages. Tom L. Humphries coined the term in his doctoral dissertation in 1975, but it did not start to catch on until Harlan Lane used it in his own writings. Humphries originally applied audism to individual attitudes and practices; whereas Lane broadened the term to include oppression of deaf people.
 
Jag funderade på att skriva något om detta men bestämde mig att det fanns bättre kunniga än mig, och där kom du som om du läste mina tankar :love: :up:
Jag tackar för din tankeöverföring, det funkar uppenbarligen! :D:love: Och det är ju viktig info vi ha som är bra att den sprids!

Ett tillägg (och alltså inte riktat till just dig :) ) till kom jag på: en dövblind person (eller för all del, en person med kombinerad syn- och hörselskada) har en teknikkäpp som i grunden är vit som hos blinda, men som har röd reflextejp på för att markera hörselskada. Detta har jag skrivit förr på buke, men kan inte nämnas ofta nog eftersom så få vet det. Så om man ser en person med en käpp med röd tejp så betyder det att den personen har en hörselsättning i någon grad och därmed är det inte säkert att personen hör dig komma. Käppen i sig signalerar ju också att personen inte säkert ser dig, så det är alltså mer så att du borde vara lite extra uppmärksam så att du inte går på/cyklar på/ kör på/ osv personen. Vilket faktiskt sker oftare än man skulle kunna tro för någon med käpp...

Visa extra hänsyn! Man vill så otroligt gärna klara sig själv! Det fungerar om andra människor ger en lite space, visa lite hänsyn och tänker längre än näsan räcker. På så vis vågar fler med funktionshinder sig ut i samhället och färre människor blir stugsittare.

Visste ni att en stor del av (om det inte till och med var mer än hälften) av alla med synhandikapp är arbetslösa?
 
Dövundervisningen utvecklades redan under 1500-talet (fast då privat) och de första allmänna dövskolorna startades inte förrän på 1700-talet. Då utvecklades två olika undervisningsmetoder - oralism (alltså då man förbjöds från att använda teckenspråk och skulle lära sig att tala) och teckenmetoden (som Abbé de l’Epée i Frankrike använde :love:). Teckenmetoden spreds dock även till Sverige här Manillaskolan startades 1809.

Men.
År 1880 så skedde det en dövlärarkongress i Milano, därför kallas den för milanokongressen, där det beslutades att oralmetoden var överlägsen och att all teckenspråklig undervisning skulle förbjudas. (De döva lärarna hade givetvis ingen rätt att rösta vid denna kongress :meh:)
Detta blev början på en lång och mörk historia för döva.

Oralism användes inom dövundervisningen fram till 1980-talet i de nordiska länderna, så det är en mycket färsk historia för döva i Sverige tex.
Och används än idag i många andra länder.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 222
Senast: hollypolly
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp