Visste ni...

Och jag har inte ens behövt tänka på det eftersom mina hästar alltid stått på halm!
 
Men då bör vi ju prata om när fodret är skördat och inte hur det är skördat. När är tidigt skördat tex? Det varierar ju ganska mycket över landet tex.

Så för att kunna få någon nytta av din information vill jag gärna veta vad som är för tidig skörd i olika delar av landet tex.
 
Ärligt talat så tror jag att detta var mitt sista inlägg om nåt härinne...VILL du inte fatta, eller fattar du inte...JAG pratar växttråd....men skit i vad jag har sagt......(tidig skörd är ju om du inte visste det olika olika år och olika i olika delar av landet, MEN tar man vallen såpass tidigt innan timotejen/ängsvingeln har vuxit färdigt, Då är det dåligt med växttråd....inte trodde jag att du var så ovetandes om detta... :crazy:)

..och en eloge till magdalena som övht ORKAR tjafsa med folk.. :bow:
jag ger iallafall upp...mina får halm.eller står på halm rättare sagt.
 
Men varför har du taggarna ut så fort man frågar om det de skrivit? :confused:

Jag skördar inget så tidigt så jag har problem. Dock så gör vi ensilage av skörden oavsett tidpunt på året. Jag ifrågasätter inte din information angående växttråd så varför bli så arg på mig?

Jag tycker bara att det är bättre att prata om problemet dvs hur moget gräset är och inte fokusera på skördemetod.

Jag bryr mig inte om du skriver här eller inte men jag förstår inte varför du blir så irriterad om någon vill ha ett förtydligande.
 
Säger bara en sak.....vilket LALL.......och det är så typiskt att de som säljer foder bara häver ur sig en sak :confused:

Låt oss genom ett enkelt räkneexempel belysa detta:

Vi säger att hästen Pålle äter 10kg hö/dag med en Ts-halt på 84%. Medelvärdet för hö i hela Sverige då det gäller växttråd, ligger i runda slängar på 331g/kgTs.

Pålle får då i sig 2780g växttråd/dag

Om vi då ger Pålle ensilage istället och räknar på Ts-basis så behöver vi ge Pålle 16,8kg ensilage om det håller 50% Ts. Medelvärdet för växttråd i ensilage i Sverige, innehållande mindre än 25%baljväxter, ligger i runda slängar på 298g växttråd/kgTs. Pålle får då i sig 2503g växttråd/dag.

Jämför vi då hö mot ensilage så får Pålle 276g växttråd mindre per dag om han äter ensilage istället för hö. Vi skulle då behöva ge Pålle antingen ca 2kg havre eller 0,7kg halm för att växttrådhalten skulle bli lika för ensilaget jämfört med höet.

*Fotnot. Havre 140g växttråd/kgTs. Halm 420g växttråd/kgTs

Nu förstår ni av olika skäl varför man ska ta dessa fodersäljare med flera "nypor salt" :rofl:
För om Pålle får 10kg hö per dag så är väl allt frid o fröjd eller.......... :smirk:
 
Jo, men hur många ggr har jag försökt förklara då??
Bara för att ingen har tänkt på det förut så finns det inte...men alla gör ju naturligtvis som dom vill.
skördemetod har jag inte övht nämnt, men du kanske menar skördetid?
 
Ja, jag vet inte om jag Köper ditt koncept ändå...
en "vild häst" har ju möjligheter att kompencera låg växttrådhalt själv...Jag har iallafall märkt en väsentlig skillnad på avföringen och på att bara skotta boxarna, på torrheten på skiten...inte för att dom är diarreelösa, men avföringen är mycket blötare med bara hösilage(tyngre)
OM man sen fodrar med BARA hö, så är skillnade ÄNNU större...så vad är bäst...tung skit eller normalskit?
(nu har jag hösilage skördat av en bonde som tar minst 2 skördar om året)
Jag citerar plncks bok
Växttråd kallar man det hårda cellulosa skikt som bugger upp växten.
Växttråden behövs för att hästens tarm skall ha nåt att jobba med-Jämför detta med människor som skulle få vårat näringsbehov tillgodosett av piller
Växtråden behövs oxkså för att hästen skall känna sig mätt och tugga ordentligt.Nedbrytningen av näringen brjar redan vid salivens inblandning(där har jag också åsikter om pelleterat foder)Hästen måste även få en viss mängd växttråd för att tarmfloran skall fungera riktigt.Det är viktigt att man håller växttråds mängden jämn.
*för lite växttråd kan ge kolik
*för lite växtråd ger en rastlös häst som lätt kan få ovanor, t ex krubbitning.
för mycket växttråd ger en bukig häst.
Tidigt skördat grovfoder innehåller LITE växttråd....det måste väl alla hålla med om i allafall??Varför måste man ifrågasätta det då???
Jag fodrar med hösilage och har gjort det i många år, och jag har ett antal hästar som jag har kunnat se på hur det fungerar....normalt skördat hösilage är ju ...just normalt.. sent skördat vill hästarna knappt ha då det blivit för MYCKET växttråd...
Tar man sitt eget hö/hösilage då kan man ju bestämma själv, men är man tvungen att köpa (som jag som gör av med 50 ton /år)så köper man ju inte från olika bönder varje månad...och dessa lever ju på sina skördar och vill ju då ta så många dom kan och DÄRMED har sin första skörd tidigt...vilket jag inte tror är så ovanligt för folk som köper sitt hö.
Sen vad folk gör och inte gör...det är ju upp till dom.
jag ville bara komma med en upplysning, men när man försöker förklara gång efter annan så blir jag bara less....för man vill ju inte förstå.....

en annan gång skall jag ta upp mina (obs egna) teorier om peletterat foder....
 
Problemet med den här tråden är att det var just var du gjorde: Promt påsod att man SKALL ge hö om man ger hösilage vilket generellt sett är helt felaktigt även om det kan behövas om hösilaget är taget i ett väldigt tidigt utvecklingsstadium.
Sklillnaden är himmelsvid mellan ett tidigt "koensilage" o vad som åtminstone på mina breddgrader är ett normalt hästhösilage.
Brukar inte dina hästar bli lösare i magen på bete än på stall? Om inte så måste du ha ett väldigt förvuxet bete.
PL
 
Jodå Martha, kan förstår vad du menar. I sak har du helt rätt. Med mitt räkneexempel villja jag bara visa att om hästen får 10kg hö så var det ingen som hade tyckt att den fick för lite växttråd, inte ens reflektera över detta. Med ensilaget så får hästen ochså i sig en massa växttråd MEN den lilla skillnad som blir motsvarar alltså 700gram halm. Tror du detta betyder nåt för hästen i sig? Jag tror den lever normalt iaf utan att man ska kosta på att ställa den på halm om dom nu står på torv/spån etc. Varför inte istället pytsa till den ett extra kilo ensilage istället eller som jag skrev 2 kg havre. För kraftfoder innehåller växttråd det också och kraftfoder får väl alla hästar, om man nu läser här på forumet ;)

Du säger att tidigt skördat grovfoder innehåller LITE växttråd. Ja vad är då lite, ge mig en siffra. Det är absolut inte så lite iaf.

Ser fram emot dina teorier ang pelles. Men då måste du ju vara kvar här ;). Själv gillar jag inte alls pellets. Jag satsar på ett grovfoder i den högre klassen istället.
 
När vi ändå diskuterar växttråd måste jag undra om det BARA är mina hästar som glatt, även på betet, knaprar i sig buskar och löv och bark. Samma sak när det finns både förvuxet bete och nytt, fint kort bete, så växlar de och äter lite av varje. Vilket jag alltid tolkat som att de själv reglerar. På samma sätt, när betet börjar tryta eller det bara finns kort, fint bete att tillgå (låg växttrådshalt) så knaprar de gärna hö mellan varven.

Nu har jag aldrig gett ensilage, men däremot hösilage (TS halt på ca 60%) och det fanns ingen skillnas i ev halmätande, buskätande eller barkknaprande då, inte heller någon konsistensskillnad på skiten (däremot drack de mindre vatten och åt mer mängd hösilage än hö (fri tillg))

Så, de verkar reglera det där alldeles utmärkt själv. Numera står de på spån, och då knapras det lite mer buskar och sly. Även fölet har adapterat busk och slyätning trots att samtliga hästar har fri tillgång på hö dygnet runt, och även tillgång på gräs dagtid.

Sen anser iofs jag att ALLA hästar ska ha halm eller hö att tugga på DYGNET RUNT. Oavsett hur mkt TS, växttråd etc de får i sig så ska magen ha växtfibrer att jobba med dygnet runt. Vilket innebär att hästar som står på spån utan fri tillgång på stråfoder får halm vid sidan.
 
Jag önskar att mina gjorde det, åt sly. Vissa hagar håller på att växa igen pga av allt sly... :( Det finns fläder, asp och björk men inget tycks passa dem i smaken. Men att äta på inredningen i stallet fungerar aldeles utmärkt. :devil:
/M
 
Hade faktist får ett tag... Men de rymde bara.
Får väl gå ut med röjsågen *pust*
/M
 
OK...felformulerat av mig....men vill man inte fatta , så gör man inte det heller :crazy: och jag skrev heller inte skall med versaler...
Nöjd så?
...samt att TIDIGT skördat , är ALLTID tidigt skördat, wherever you live....alltså INNAN strået vuxit till sig ordentligt.....man kan ofta se om timotejen är tidigt tagen eller inte, genom att se hur långt det vuxit.(eller är det oxå fel??)
 
Hösilage är samma som ensilage. Det är bara en benämning hästfolk satt på ensilage med högt ts.
 
Till er båda. Menar ni då att man på sommaren, när hästen bara äter gräs, att man även då behöver utfodra med halm? Detta då ju gräs oftast har ännu högre halt av vätska än vad ensilage har. Ts halten är ju mängden torrsubstans som fodret har. Så varför skulle det vara farligt med mycket vatten i grovfodret???? Var har ni fått det ifrån?
 
Jag vet, och jag har aldrig påstått annat heller. Men eftersom folk har mer koll på vad man menar om man använder orden ensilage resp hösilage, än talar om TS-halt (som alldeles för många inte ens vet vad det är) så valde jag det, och förtydligade med att hösilaget hade en hög TS-halt.

Sen, ska man vara petig så är hösilage inte ensilage, utan plastat, förtorkat gräs. Det blir ingen ensileringsprocess när TS-halten är så hög (om man inte tillsätter ensileringsmedel, men det görs ju sällan i det som ska säljas till häst).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 259
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 409
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp