Visste ni...

Det där är för att folk envisas med att ta hästar från bete, hem till stall med hagar utan en strå gräs, och börja ge hö + kraftfoder. helt idiotiskt.

Om man då ger hösilage några veckor på betet så invänjs hästarna inför installningen. MEN, att ha på bete, sen ge ensilage i 2 veckor och sen ta hem och ge hö är mer puckat än att ta dem direkt från gräs till hö.

Däremt, ska du fodra med hö under vintern - stödfodra med hö sista veckorna på betet. Ska du fodra med hösilage/ensilage under vinter - stödfodra med hösilage/ensilage de sista veckorna på betet.

Allt för att göra en succesiv övergång och inga snabba foderbyten, för att minska risken att man stör hästens tarmflora. (Det är skillnad på att bryta ner gräs, hösilage och hö. Hästens tarmflora måste ställa om, och hinner den inte det så blir det en störning och då har du en överhängande risk för fång och kolik t ex)
 
Jag har inte heller sett ngn behovsangivelse. Instämmer att det bör vara i % Jag har själv uppfattningen att hästar är anpassade till att klara tidigt bete med låg växttrådhalt under en period, att skitarna är kladdiga på betet ser jag inte som något problem.
Detta innebär inte att man kan slarva med övergången, spec inte när det gäller fångkänsliga hästar.
PL
 
Nej, jag ser heller inte det som ett problem...MEN skall du tävla med hästen och har för dålig växttrådhalt, så kommer det i annan dager(och hästen blir ju inte "mätt)
fibrer(växttråd)är ju viktigt för oss människor oxå, och då mer för hästar då dom har sin blindtarm igång, vilket vi inte har.Tycker jag..... :) (bäst att tillägga) :)
 
Jaha, det menar ni?

Men jag har fått lära mig att det beror på att det inte finns någon D-vitamin i ensilage som inte fått soltorka på åkern såsom hö, halm eller hösilage. Eftersom D-vitaminet kommer av solbestrålningen vid torkningen.

Och eftersom det står så i mina böcker och bönderna säger så, så tror jag på det.
 
Vad då....beror växttråden på det menar du???? växttråden har ju med stråets växttid att göra...A o D får man ju från solen...men ju mer det torkar i solen, ju mer försvinner ju :confused:jag har hört att solblekt hö har LITE A vitamin :confused:
 
Nu går jag helt på dina uppgifter och du får svaret därefter. Ts-halt på 60% ger ingen direkt ensilering, det är för torrt för en riktig pH-sänkning. Det är därför som ensilaget ser grönt ut då du började fodra med detta. Fram på vårkanten så blir det ju varmare ute och det här med varma dagar och kalla nätter gör ju att tryckskillnaden utanför balen och innuti balen blir stora. Detta medför att luft kan passera "mellan" plastmolekylerna i plastfilmen och in till ensilaget. Detta är helt normalt, för det finns ingen plastfilm som är 100% tät. I och med detta så sker ju en viss nedbrytningsprocess i balen. Och i ditt fall så har ensilaget blivit brunt pga klorofyllet i gräset har brutits ned och däremt har ensilaget blivit brunt. Hade ts-halten varit kring 35-45% så hade jag även kunnat förklara detta med att det skett en ytterligare ensilering då värmen kommit tillbaka på våren. Men i ditt fall har troligtvis ingen ytterligare ensilering skett.

Vässning, säger jag :cool:
 
För att få så torrt gräs att ensilera ordentlig så behöver man tillsätta ensileringsmedel/syra.

Fel. Ensileringsmedel fungerar dåligt under torra förhållanden. Ensileringsmedlets huvuduppgift är att sänka pH-värdet snabbt och det går helt enkelt INTE i torrt ensilage. Dessutom vill man ju stoppa cellandningen och den är heller inte så stor i torrt gräs. Så ensilerings medel är helt enkelt onödigt eller slöseri med pengar i torrt gräs. Här får man förlita sig på högklassig pressning, plastfilm och inplastning
 
Vad då....beror växttråden på det menar du???? växttråden har ju med stråets växttid att göra...
Växttråden är inte inblandad alls, vad jag vet. Jag har aldrig hört eller läst att det skulle vara sämre med växttråd i ensilage.

Det jag har fått lära mig är:
Soltorkat hö innehåller BÅDE A- coh D-vitamin.
Solblekt hö innehåller gott om D-vitaminer och ont om A-vitamin. (Just som du har hört)
Ensilage innehåller gott om A-vitamin och saknar D-vitamin.
Halm innehåller D-vitamner och saknar A-vitaminer.

Enligt regeln:
Mycket sol, litet A-vitamin och mycket D-vitamin.
Litet sol, litet D-vitamin och mycket A-vitamin.

Solen skapar D-vitamin och förstör A-vitamin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 265
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 409
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp