Visste ni...

Maggan2 !

Jag vet vad du ska göra åt slýhagarna...använd dom en säsong till vinterhagar...Ta och hägna in enbart där slyet är...för på vintern så gnager dom gladeligen i sig det mesta när dom blir sysslolös, fast det förutsätter att du inte har fri tillgång på grovfoderet...för då kanske dom inte bryr sig.. Får är urusla slyröjare eftersom dom inte är utpräglade buskätare...Annars är det bara att gå ut med röjsågen och just nu på hösten är bästa tiden att mörda slyet...för nu ska dom ju dämma upp sig inför vintern. Så kapar man nu så förblöder dom och dör...ha ha ! Tar man sly på våren/sommaren, ja då blir dom bara glada och växer ännu mera och ännu fortare.
 
Uttrycket hösilage ar använts i flera årtionden (användes när jag gick på lantbruksskola i början på 70 talet) om förtorkat ensilage där ts-halten är så hög att endast lite syrajäsning sker o konserveringen istället sker genom lufttät lagring o genom att cellandningen i gräset gör slut på syret, från början lagrades hösilage i gastäta silotorn nu ofta i inplastade balar.
PL
 
Slyröjare

Eller gör som jag, låna grannens Highland Cattle! :idea: De är lysande slyröjare. När de först gått i en hage t ex halva sommaren och man släpper på hästarna efteråt så ser hagen ut som en golfbana efter två veckor. :D
 
Hösilage visst sjutton är det "torrare" än vanligt ensilage, dvs. får torka lika länge som ett hö som skulltorkas, innan det tas in.

:bump:Helen :bump:
 
Ehum, hösilage är ett ord som används för att beskriva silage som är ett mellanting mellan "koensilage" och hö. Hösilage kan alltså ha en TS-halt på 40 till över 70% TS.
 
TS-halt är torrsubstanshalt, alltså torrsubstans är den delen av fodret som inte består av vatten. Hö innehåller 84% torrsubstans, och 16% vatten.
 
Jag gillar inte ordet hösilage för det förvirrar mest men jag böjar kapitulera och motvilligt acceptera benämningen.

Men det är ingen bra ide att förtorka hösilage så att det är lika torrt som hö när det körs in. Då är gräset för torrt och fodret riskerar att bli dåligt. Det krävs en viss mängd vatten för att få en ensileringsprocess men det kan nog andra förklara bättre än mig.

Annars föredrar jag att bara använda ordet ensilage och utöver det tala om vilken TS-halt man har.
 
Fast om man ska vara riktigt petig så blir det inte "rätt" att kalla ett "förtorkat, plastat vallfoder med en TS-halt på 60%" *s* för ensilage heller. För det har inte blivit någon direkt ensileringsprocess jmf med "blötare kofoder"...

Knepigt det där ;) Jag tycker dock silage/ensilage resp hösilage fungerar alldeles utmärkt, de flesta har då hyfsad koll på vad man menar i alla fall =)
 
JAg kan tala om att jag köpt fjolårs hösilage på 60 i ts...(12 lager plast)...förra året var det knallgrönt och såg jättefint ut...i år är det brunt :confused:...är det bara så att ensileringen tar mycket längre tid på sig när det är såpass torrt??? Fö är det ju inget fel på det...bara färgen har ändrats.
 
Ge mig skördedatum och Ts halt på dina partier så ska jag förklara varför det ena är brunt och det andra är grönt (hoppas jag :crazy:)
 
Hmmm...det jag vet är att det är andraskörd och ts på 60, datum vet jag inte men skulle tippa juli.....
jag hade ju samma hösilage ända till dec förra året...då slutade jag med konvlecenterna och fick för lite häst för 400 kg's balarna....nu började jag igen med dom och fick samma hösilage som jaghade förra året...men då var det grönt...och nu verkar det som att det ensilerat sig mer...??
 
Intressant diskussion, det här.

Var hittar man information om hur mycket växttråd respektive fodermedel innehåller? Och vad ligger hästens behov på?
 
Jag har ingen aning ang färgen faktiskt, men generellt så kan det spänna över en ganska stor färgskala (har jag märkt genom att fanatiskt studera hösilage i diverse stall). Men varför det blir si eller så vet jag inte. Mitt var "grönbrunt", mer åt grönt än brunt. Förstaskörd, men sen (augusti) pga hysteriskt mycket regn. Utmärkt hygienisk kvalitet och utmärkta värden dock, så jag brydde mig inte spec mkt om färgen (och hästarna var tokiga i det).

Sen, ang ensilering, så i så torrt gräs så blir det (som jag fått det förklarat för mig flera gånger) ingen regelrätt ensileringsprocess, utan den syrefria miljön gör mer att själva tork- och (i balen) nedbrytningsprocessen "avstannar". För att få så torrt gräs att ensilera ordentlig så behöver man tillsätta ensileringsmedel/syra. Vilket man inte gör för hästägarna vill inte ha det så. (och hästarna verkar tycka bättre om hösilagelukt än den skarpa lukt som blir av ensilage som man brukar ge till kossor)
 
Jag vet inte vad behovet är men det borde ju ligga i % tycker jag...det jag vet är att ju längre strået får växa, ju mer växttråd...varken för mycket eller för lite är ju bra, det sägs ju för hästhö att det skall skördas precis innan timotejen slår i blom, sen så blir strået bara "träigare"(växttrådrikare) och hästarna vill inte ha.
 
Asså, hallå... vaddå rekommenderas att ge hö i början på säsongen? Jag läste prexis igår i nåt magasin att man hellre ska stödfordra med hösilage i ett par veckor innan man tar hästarna från betet.

Jag... känner mig... LIIIIIIIITE... konfunderad nu!!! :confused:
 
Det beror väl på vad du har för bete och NÄR du ska ta in dom.... :confused:
i augusti så går ju näringsvärdena ner på betet och då rekommenderar men att stödutfodra, om det är hö eller silage har ju ingen betydelse....släpper man hästarna tidigt när gräset är spätt så rekommenderas det att ge hö eller halm för att magarna skall hålla formen(vilket hästarna inte tycker är en bra ide :crazy:) sen beror det ju på vad man har för förutsättningar...mina går ju på grönt från det som det börjar växa och har inga problem med att gå ut på bete.....
 
beror väl på om du har hö eller silage. Man lär ju inte köpa in silage för en månad på hösten, och sen byta igen till hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 261
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 409
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp