Vit fläck

Snuffsan

Trådstartare
Vår ena ponny har plötsligt fått en vit fläck på ryggen. Någor större änn en femkrona och kritvit. Inte några strån, utan helt vit. Den kom nu när sommarpälsen växte ut. Varför??

Han har inte haft något sår eller skav där. Det är mitt på ryggraden, och sadeln ligger inte ann där. Det är inte heller något ställe en täckessöm eller annat kan ha skavt.

Vinterpälsen har inte varit klippt på denna fläcken, och pälsen har inte varit avskavd utan jämn och fin över ryggen.

Ponnyn är 10 år och brun.

Förra året fick han en vit fläck stor som en enkrona vid manken, den trodde jag berodde på att vintertäcket vilar mot just den punkten. Nu börjar jag undra.

Varför?
 
Tror det beror på något tryck av något slag. Kolla över utrustningen ordentligt.
 
Men jag skrev ju att det är precis mitt uppe på ryggraden där sadeln inte ens är nära. Mitt i kanalen så att säga. Det finns inget som kan ligga ann och trycka där.
 
Kanske ligger vojlocken och trycker under ridning?

Eftersom de vita fläckarna uppkommer över manke och rygg så låter det ju som om det skulle kunna vara sadeln.
 
eeeh...sadeln (sadlarna rättere sagt) ligger en handsbredd över manken. Och det är en rejäl kanal i sadeln. De ligger inte ann mot ryggen på hästen.
 
Hmm...

Jag har för mig att det fanns nån liknande fråga på avel/ras för ett tag sen. Det var nån sorts fenomen som gjorde att det kom vita fläckar - och det hade ett namn också. var visst vanligt på fullblod om jag inte är alldeles galet ute.
 
Kan du hitta tråden tror du? Eller om någon annan minns den?


Han är ju en okänd korsning, men med den magen så kan det inte vara många promille fullblod i honom. :angel:
 
Säg inte det ;) Min pålles mormor var rent fullblod och han har mage! :D

M.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 215
Senast: Ketrawzc
·
H
Hästvård Om två hästar i samma stall fått varsin vit pälsprick i sin bruna päls, på ställen där det inte har varit fråga om skav eller liknande...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Centaur
·
Z
Hästvård ok, jag är väl okunnig på området..:P Men när hästen skavt av päls/haft sår.. brukar pälsen som växer ut inte vara antingen vit eller...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: Bella_
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp