Vita pälsprickar

H

Helan

Om två hästar i samma stall fått varsin vit pälsprick i sin bruna päls, på ställen där det inte har varit fråga om skav eller liknande, kan det finnas en gemensam nämnare?
Prickarna är som en tumnagel stora (om man klippt naglarna ordentligt:D)
Det brukar ju inte bli så av normala insektsbett. Kan nåt annat vara orsak?
Har inte heller uppmärksammat något sår eller liknande.
 
Sv: Vita pälsprickar

med vit pälsprick, menar du att pälsen fallit av då eller att päsen blivit vit där?
 
Sv: Vita pälsprickar

Jag har inte noterat något än att pälsen nu är vit.
 
Sv: Vita pälsprickar

Jag har så på mitt 2 årsto efter Metall blev förvånad när det kom fram när hon hade lite regnskållor i vintras och jag klippte henne och dessa vita hårstrån kom ?!

Mia
 
Sv: Vita pälsprickar

Kan regnskållorna vara orsaken då?
Har inte sett det på mina. Den ena hästen är dessutom ny här sen januari och jag har inte sett varken sår eller annat...
 
Sv: Vita pälsprickar

Nej tror inte regnskållorna var någon orsak till hennes vita pälsfläck .

Mia
 
Sv: Vita pälsprickar

Det hästarna mest troligt har fått, och har genetiskt även om det kan ta år innan de framträder, är Tetrarch spot även kallar Chubari spots eller Birdcatcher spots.

Min häst har sådana och de började synas när hon var sisådär 9-10 år. De kommer och far på olika ställen på kroppen i varierade antal och storlekar. Är de hästar som i sitt släktled har olika typer av fullblodshästar som brukar visa detta.

Skickar en länk, skrolla ned till lite nedanför mitten på sidan. Ytterligare ett snäpp ner ser man Bend or spots, mörka fläckar på, oftast fuxar. Uppkallat efter hästen Bend Or.

http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics4.html

Kicki :laugh:
 
Sv: Vita pälsprickar

Min häst fick det förra året. När jag var på klinik nu sa det att hon säkerligen haft ringorm...
 
Sv: Vita pälsprickar

mm precis. min fux har massa mörka fläckar, bla är stora deler av buken mörk. han har även några vita fläckar.

han har båda the tetrarch och bend or i ett flertal led.

jag har dock aldrig hört att dessa teckningar förekommer på hästar som ej har denna avstamningen. i såna fall lär det röra sig om skadade hårsäckar pga sår.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 575
Senast: Caoimhe
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 951
Senast: MiaMia
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 440
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp