Vitaminer till valp?

Zewz

Trådstartare
Min snart halvårsgamla kille äter inte så sitt valpfoder i den mängd han borde (vi var dumma nog att börja blanda lite annan mat i fodret när han inte åt på en vecka...)
Av dom ca 5 dl han ska äta, kanske han får i sej 1-2 dl.
Var inne i husdjurstillbehörsaffären här i byn o frågade, men dom hade inget bra, bara något med en massa b-vitamin.
Någon som har något förslag vad man kan ge honom?
Han är pigg o växer o allt, så det är inget fel på honom, men jag vill inte chansa o tro att han får i sej allt (även om han äter en väldigt varierad kost...)
 
Äter han ett fullfoder så skall man INTE ge de extra vitaminer.
 
Pratade nyss med en hundortoped som sade samma som Tippan skrev.
Man ska inte ge extra vitaminer och tillskott om hunden äter ett fullfoder.
Oroa dig inte för mycket, han får antagligen i sig det han behöver just nu, annars kan du ju byta foder och se om han gillar något annat bättre.
 
Jo, men han äter så lite av sitt fullfoder så det var därför jag undrade.
Har testat ett par andra olika foder, och det äter han oftast med glädje i början, men sen duger inte det heller... :smirk:

Just nu lever han på vanlig husmanskost, och en del valpfoder (passar oftast på att ge honom det när vi är ute, vilket funkar bättre, då kastar han sej över allt jag ger honom :confused:)

Håller på o läsa lite om vitaminer i lite böcker här, o det verkar som han får i sej det mesta i alla fall...
 
jag fick det tipset när min hund åt dåligt som valp att jag kunde ge honom en tesked hemovital/mål i maten. Det är både bra för päls och det innehåller vitaminer och mineraler. + att hundarna tycker att det smakar smaskens! Men BARA om det är nödvändigt!
 
Jag vill inte vara negativ och predika......men det är få som kan sätta samman en fullvärdig kost av husmanskost till valpar.
Jag tycker att om du inte har kunskap själv om att sätta samman mat så han/hon får i sig rätt mängd så får du antingen be någon som kan om hjälp...eller helt enkelt bara ge ett fullfoder. De flesta äter efter ett tag när de blir hungriga. Det största fel man kan göra är att börja byta foder....då får man hålla på.
Många valpar äter dåligt i slyngelåldern...men det blir bättre när de blir lite äldre....är det en hane kan man överväga kastration som oftast gör att aptiten ökar.

Lycka till med vovven/Wera
(med risk för att verka vara en besserwisser :crazy:)
 
Nej, o det är det jag är fullt medveten om.
Har inte på något vis försökt göra nån fullvärig kost av "vanlig" mat, utan det blev att vi gav honom det när han inte åt något annat.
Han har blivit en aning bättre på att äta nu, och äter iaf mer än innan, men ändå inte så stor mängd valpfoder som han borde, det var därför jag undrade.
 
Jag gjorde själv samma misstag med min första vovve....det är så lätt att gå i den fällan...och i bland är det ju faktiskt bättre att de får i sig något än inget alls....så jag vill inte låta så predikande som det blev:D
Det är mycket hormoner i kroppen på dem och de har inte riktigt ro att äta....endel hundar är sådana jämt eller i perioden medans andra växer ifrån det efter 1-års ålder. Jag måste ändå säga att ska man inte avla på sin hanhund, så är kastrering oftast ingen nackdel.

/Wera
 
Vi har faktiskt funderat på kastrering då killen har ganska kraftigt överbett.
Ska till vet på onsdag (ska ta blodprover för forskning om felfärgade pinschrar) o ska prata med dom då.
Vet inte exakt hur tidigt man kan ta dom?

Han mår bra, växer o är pigg så han mår nog i övrigt inte dåligt av hans dåligt tilltagna aptit.
Ska passa på o fråga veterinären om maten när vi ändå är där.
 
Min veterinär sa att man brukade kastrera små hundar mellan 6-9 mån beroende på om testiklarna har kommit ner ordentligt....större hundar brukar bli lite senare.
Tidigare var det många som var emot kastrering av "friska" hundar, men idag har det blivit mer okej att göra det. Man slipper oftast endel tilltag som hanhundar kan göra....

/Wera
 
häll på några droppar olja. det är bra för pälsen, och maten slinker alltid ner.
har en hane som har fruktansvärd hög förbränning och stressar han lite så går han ner grymt mycket och han får alltid olja (han älskar olja och kan dricka det. skitäckligt =) ) på maten. mums säger han och han får sitt fina hull också och tappar inte men går inte upp heller så oroa dig inte för det.
olja är toppentrick =)
vitamintillskott behövs inte (finns i fullfodret som sagt) utom vid speciella tillfällen som pälsfällning och pälssättning (samma som med hästar). annars finns allt i fodret, samma gäller mineraler osv, det står på säcken.
hoppas jag var till lite hjälp i alla fall =) ett litet ps i alla fall, rapsolja stannar mer i kroppen, olivolja (kallpressad) är bättre och bryts ner bättre i och med att de är "orörda".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Bison
·
Hundhälsa Våran valp på 16 veckor märkte vi i förra veckan att han hade som en knöl under hakan till höger, fick tid hos veterinär där dom sa de...
Svar
0
· Visningar
944
Senast: A12345N
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
4 904
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag har två katter hemma och fick hem min husky i lördags. Han är 10 år gammal men har haft honom hos en äldre man i 7år men som nu fått...
Svar
5
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp