Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Evergreen

Trådstartare
Vilket av alla preperat man kan köpa till sin hosthäst har ni upplevt som bäst och gett mest resultat?
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Jag tönker främst på att hästen får gå ute så mkt som det är möjligt under ett dygn, helst lösdrift. Vattna höet och se till att krafftfodret inte dammar utan är dammfritt. Men det antar jag att du har fixat redan så då ger jag min häst vitlök och äppelcidervinäger som sägs ha en bra effekt på luftrör och luftvägar.
Jag har även provat en massa naturläkemedel, alltså örter och så men inga har hjälpt speciellt mkt. Utan utegång har varit bästa medicinen!
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Hästen hostar inte för tillfället och har inte gjort sedan i vintras, men jag tänkte bara höra mig för, ifall det skulle komma tillbaka i vinter. Självklart vet jag att stallmiljön är den största orsaken till hosta, och hon får endast ensilage, blött foder och går ute mycket, men ibland då det är dåligt väder och dom måste vara inne mer än vanligt hjälper det inte att stallmiljön är bra, hostan kommer ändå.
Då kan det vara bra att veta vad som är värt att testa ;)
Har kört på med vitlökspulver, men vet inte riktigt hur pass mkt det hjälpt.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Vitlök o Persiljeolja hjälpte min svägerskas hosthäst.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Först en kur medcarrageen-alger sen gå över till Thorverk alger.

Funkar på min kuse. Han har fått vitlök året runt i flera år men hostar ändå på vintern.

Har nu köpt hem en påse med carrageen alger ifall hostan slår till.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Våran ponny får vintertid 1 msk anis och ½ dl mynta per dag och det klarar han sig på då hostar han inte.

Förut hade vi en fodervärdshäst som var pollen- och dammallergiker och honom gav jag bovete som jag kokade. Det var efter att jag läst att det innehöll antihistamin som jag provade att ge honom det och han blev bra och kunde tävla igen, ägaren hade tänkt avliva honom pga hostan. :banana:
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Egen antihostmix med vitlök, lakritsrot,och anis som jag köper på kryddboden, mycket billigare än de färdiga örtmixerna man kan köpa till häst. Däremot gjorde jag en tabbe en gång och köpte hel lakritsrot, den är stört omöjlig att mala själv, seg och hårt som gatan. Men det funkade.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Blandrastik skrev:
Egen antihostmix med vitlök, lakritsrot,och anis som jag köper på kryddboden, mycket billigare än de färdiga örtmixerna man kan köpa till häst. Däremot gjorde jag en tabbe en gång och köpte hel lakritsrot, den är stört omöjlig att mala själv, seg och hårt som gatan. Men det funkade.
Hur blandar du och hur mycket ger du per dag?
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Jag har försökt efterapa en örtmix för hosthästar från det här Horson&Dowell eller vad de nu heter. Så säg att det är ca 40%anis, 20%vitlök och 20%lakritsrot. Och att jag ger ca 1-2 dl/dag. Jag har även vid något tillfälle lagt till kamomill. Viktigt att man har i burk med tätslutande lock och att man inte sparar för bästa effekt.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Blandrastik skrev:
Jag har försökt efterapa en örtmix för hosthästar från det här Horson&Dowell eller vad de nu heter. Så säg att det är ca 40%anis, 20%vitlök och 20%lakritsrot. Och att jag ger ca 1-2 dl/dag. Jag har även vid något tillfälle lagt till kamomill. Viktigt att man har i burk med tätslutande lock och att man inte sparar för bästa effekt.
Tackar :bow: ska testa det. Tycker det är bättre att prova naturligt innan man tar till antibiotika. Han hostar ju inte så där jätte mycket men mer än vad jag tyckr är normalt.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

"Hilton Hackaway" !!! En örtblandning som vidgar och rensar luftrören. och som kan beställas via nätet. De örter som du blivit rekomenderad att blanda till själv, ingår i Hiltonblandningen, men även ett flertal andra.
Efter en veckas behandling var vår ponny nästan hostfri och efter ytterligare två hostade han inte alls.
Vi behandlade honom med en påse och har därefter inte behövt det igen...ännu. (peppar, peppar...) Man kan även fortsätta med en underhållningsdos men vi ville testa utan. Däremot ger vi honom vitlök och har Echinachea i beredskap, om vi skulle se att han har nåt på gång.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Benzon_lover skrev:
"Hilton Hackaway" !!! En örtblandning som vidgar och rensar luftrören. och som kan beställas via nätet. De örter som du blivit rekomenderad att blanda till själv, ingår i Hiltonblandningen, men även ett flertal andra.
Efter en veckas behandling var vår ponny nästan hostfri och efter ytterligare två hostade han inte alls.
Vi behandlade honom med en påse och har därefter inte behövt det igen...ännu. (peppar, peppar...) Man kan även fortsätta med en underhållningsdos men vi ville testa utan. Däremot ger vi honom vitlök och har Echinachea i beredskap, om vi skulle se att han har nåt på gång.

Hilton, så var det ju! Hittade burken i en hästkiosk för en ansenlig summa pengar, typ 300:-/kg eller nåt. Min egen blandning går kanske på en hundring.
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Har hört många rekommendera carageenalger, men på vilket sätt hjälper dom mot hostan? Antar att dom är luftrörsvidgande, men är det ngt mer?
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Jag rekomenderar som vanligt SILVERJONER! Har iofs bara använt det på en hosthäst men jag var otroligt förvånad över resultatet!
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Silverjoner :confused: alltså joner av metallen silver eller vad menar du :confused:
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Detta blir 80% vad består övriga 20% av, felskrivning?
Hur doserar du din blandning. Alla hästar reagerar ju iofs olika men ska man ge 1 msk eller 1dl/dag?
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Sök på google så finns det massor av info! Ett "mirakel" medel som hjälper mot massor av saker. Just nu provar jag det på mugg!
 
Sv: Vitlökspulver, lakritsrot, alger...m.m.

Evergreen skrev:
Har hört många rekommendera carageenalger, men på vilket sätt hjälper dom mot hostan? Antar att dom är luftrörsvidgande, men är det ngt mer?

Carageen-alger är slemlösande. De hostar upp slemmet, så det är vanligt med en försämring först (och då gäller det att inte matte/husse får panik...).
Det är också viktigt att verkligen ge TVÅ ggr om dagen samt att inte sluta ge för tidigt utan verkligen hålla på minst en "2 kg-kur", men gärna två kurer.
Obs! Carageen-alger skall inte ges "jämt" utan mer som kurer, och ALDRIG till dräktiga ston.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
Kläder & Bli fin Hoppas jag valde rätt prefix nu. Är enormt trött på mitt korta hår och funderar på hårförlängning. Men vad är mest ekonomiskt? Köpa...
Svar
4
· Visningar
505
Senast: Helly
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 222
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp