attempt

Trådstartare
Jag har gett mina hästar vitlök i alla år, mest på somrarna då fästingar, knott, mygg, blinningar och andra insekter är som värst. Det har funkat kanonbra, hittade bara tre fästingar förra året och vid ridturerna var det aldrig jag som hade knottflocken runt mig.
Efter att ha läst på en del trådar här inne är dte en del som påstår att virlök ska vara dåligt för hästen, jag blev jätteorolig eftersom jag gett det i flera år. Kan någon klarogöra om det är dåligt/bra så att jag kan utfodra mina älsklingar utan att vara orolig?
Tacksma för alla svar. :)

Sv: Vitlök .

ska det vara dåligt måste man nog ge oerhörda mängder,
min har alltid fått vitlök och han mår prima,precis som de andr 14 i stallet

mina mår oxå bra, och deras blodvärden är kollade av anndra anledningar. min 8-åring har ätit det sen han va föl (han är kollad pga. stor opration), 3-åringen oxå. även min gamla 35- åring har ätit det sen början av 90-talet.(hon kollades alldeles nyligen, då vi gjorde en omfattande hälsoundersökning.)

ingen har anemi :D

sen det jag har läst här på nätet om "studien" så skulle den varit i canada på 2 :confused: hästar.
och anemin fick dom efter ett tag på gigantiska givor.

men som bekant-för mycket och för lite skämmer allt........

Tyvärr har inte vitlök (i fodret) hjälpt mot mygg och knott på mina hästar, men jag brukar göra ett "flugmedel" som innehåller vitlök, och det funkar! Alltid något!

va den till mig ?;)
jag ger mina hästar vitlök av många anledningar..:D
dock får dom switch på sig på sommaren för flygfäna..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Vi har massa insekter som bits (knott, blinningar, bromsar, myggor, fästingar) och min häst gillar det inte. Han och hans kompisar...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka