VM dressyr/hoppning/fälttävlan/WE 2026

Bukefalos 30 år!

Lite OT, men jag kikade in på Clip my horse för att se en liten glimt av maratonkörningen och jisses så dyr prenumeration de har!? För 240 euro om år hade jag åtminstone velat slippa reklam, men det kostar visst 100+ euro extra för reklamfritt 😅
Dom som har prenumeration där kollar ju väldigt mkt på hästsport vecka in och vecka ut eftersom allt sänds där numer. Jag har tröttnat att titta på hästsport faktiskt och följer bara mästerskap och typ Badminton och Burghley´s 5 * terräng så då blir det ju extremt dyrt att köpa abonnemang där. Men dom har gratis Tv och många reportage faktiskt som är intressant att titta på.

Kollade igen nu, laget är ju inte alls kört för medalj.. har lite svårt att följa med i longines. Jag tror på minst en medalj idag!
Lotta måste rida på dryga 74,2 för att vi ska komma om Italien Danmark har ju också en kvar och höga % på samtliga precis som USA. Kan hända men känns svårt. Oavsett bra insats och ingen häst lastgammal och medaljhopp individuellt i minst Pam och Lena finns kvar. Får tjata på SVT att såna nästa mästerskap, de verkar ju lyssna in här ändå!

Sverige, Danmark, Nederländerna, Spanien, Norge, Polen, Portugal och Ungern verkar vara de som haft lag nu till VM men hamnat utanför OS-kval. Det borde ju inte vara några problem när man ser det på pappret. Sen ska det ju "bara" stämma där och då också
Ja, Danmark var ju tydligt starkare än Sverige i det här mästerskapet.

Jag tänker nog att när det 16+ fel, då är det inte bara ”ha lite tur och få det att stämma nästa gång”, då fattas det lite innan man är där.

Jag tänker nog att när det 16+ fel, då är det inte bara ”ha lite tur och få det att stämma nästa gång”, då fattas det lite innan man är där.
Jag tänker att EM-laget troligen inte kommer vara samma som vi hade nu. Så det är inte just dessa ekipage som ska ha tur/få det att stämma, utan förhoppningsvis andra hästar som man kunnat formtoppa bättre

Tror iofs underlaget gjorde en del denna gång. Peders häst var ju inte bekväm med det efter tappskorna i första, vet inte om det är en häst som ens går med skor i vanliga fall? Och tyckte jag hörde kommentatorerna säga att samma sak (sliding stop typ) hände Petronella med den hästen i Falsterbo, också på gräs. Henrik tänker jag mer hade ”otur”. Men såklart måste man komma förberedd, tyckte jag läste in det lite i någon artikel innan att Peder kanske valt en annan häst om det inte var just Achen.

Tänkte att en samlingstråd för samtliga VM kunde vara en idé! Dressyr/fälttävlan/hoppning går i Aachen 11-23/8. VM i WE går i Spanien, Jerez de la Frontera 10-14/9.

De färdiga lagen är inte klara men för dressyren är korta listan:
Patrik Kittel/Touchdown
Mia von Essen/Invoice
Cecilia Bergåkra/My Friend
Therese Nilshagen/Navarro
Beata Söderberg/Talento
Caroline Darcourt/Lord Django el Bournonville
Rebecca Mauléon/Johnnie Walker
Laget ska bli officiellt 10/7

Svt sänder:
Visa bifogad fil 187768
5:e plats för paralaget nu, bara tre länder kan gå om (och lär nog göra det) varav ett är USA så de bör väl vara klart med kval?

IMG_0634.webp

Harar/kaniner på hoppbanan. Gräset ser ju jättelångt ut 🤔. Hade det funkat bättre med en mer kortklippt bana?

Tror iofs underlaget gjorde en del denna gång. Peders häst var ju inte bekväm med det efter tappskorna i första, vet inte om det är en häst som ens går med skor i vanliga fall? Och tyckte jag hörde kommentatorerna säga att samma sak (sliding stop typ) hände Petronella med den hästen i Falsterbo, också på gräs. Henrik tänker jag mer hade ”otur”. Men såklart måste man komma förberedd, tyckte jag läste in det lite i någon artikel innan att Peder kanske valt en annan häst om det inte var just Achen.
Du tänker att svenskarna inte har hästar som går bra på gräs? Så kan det vara. Men samtidigt så går ju en del stora tävlingar på gräs, och det var ju samma underlag för alla.

Vad gäller Minute Man så verkade både HvE och förbundskaptenen helt överens om att det inte var otur. Tyckte att HvE förklarade sina rivningar väldigt bra, att det inte var otur utan att hästen inte hunnit lära sig hoppa den specifika hinderkombinationen riktigt bra än.

Tyckte det var lite intressant att Marcus Ehning fick ett stopp på en mur för 20 år sen i Aachen på mästerskap, och då var det en såpass stor sak att att nu sa att han hoppades han hade gottgjort den skammen nu genom att hoppa felfritt hela vägen till lagguld.

Meanwhile, svenskt ekipage får motsvarande stopp på mur, och den svenska reaktionen är ”Det är bara otur, eller möjligen underlagets fel”.

Jag säger inte att det är adekvat att behöva skämmas i 20 år för ett stopp, men det är onekligen skillnad. Den svenska reaktionen, hur illa det än går, är betydligt mer urskuldande. Jag har inte hört någon som skyllt Küchengirls stopp på underlaget, t ex.

Jag tänker att EM-laget troligen inte kommer vara samma som vi hade nu. Så det är inte just dessa ekipage som ska ha tur/få det att stämma, utan förhoppningsvis andra hästar som man kunnat formtoppa bättre
Jag får intrycket att det inte bara handlar om form, utan också att ha ekipage som verkligen är på mästerskapsnivå. Alla fyra ryttarna säger ju att deras häst känts jättebra och verkligen i toppform.

Du tänker att svenskarna inte har hästar som går bra på gräs? Så kan det vara. Men samtidigt så går ju en del stora tävlingar på gräs, och det var ju samma underlag för alla.

Vad gäller Minute Man så verkade både HvE och förbundskaptenen helt överens om att det inte var otur. Tyckte att HvE förklarade sina rivningar väldigt bra, att det inte var otur utan att hästen inte hunnit lära sig hoppa den specifika hinderkombinationen riktigt bra än.

Tyckte det var lite intressant att Marcus Ehning fick ett stopp på en mur för 20 år sen i Aachen på mästerskap, och då var det en såpass stor sak att att nu sa att han hoppades han hade gottgjort den skammen nu genom att hoppa felfritt hela vägen till lagguld.

Meanwhile, svenskt ekipage får motsvarande stopp på mur, och den svenska reaktionen är ”Det är bara otur, eller möjligen underlagets fel”.

Jag säger inte att det är adekvat att behöva skämmas i 20 år för ett stopp, men det är onekligen skillnad. Den svenska reaktionen, hur illa det än går, är betydligt mer urskuldande. Jag har inte hört någon som skyllt Küchengirls stopp på underlaget, t ex.
Fast underlaget här var ju definitivt inte toppen. Vet att det varit samma på Falsterbo några år där finaler i tex unghästklasserna avgjorts av halkande ekipage//tappade skor. Det var ju inte bara svenskarna som hade problem, många hästar tappade självförtroendet. Kanske ska man vara glad att det var aachen med tanke på gräset, hade kunnat vara obehagligare på annan bana med mindre erfarenhet. Men så stora klasser kanske inte ska hoppas på underlag som varierar så.

Ankarcrona skyller ju inte på underlaget och ryttarna skyller inte på otur. De är ju rörande överens om att de helt enkelt inte är tillräckligt bra, än, och att de ska träna vidare.

Att tyckare runt omkring skyller på det ena och det andra betyder inte att landslag och landslagsledning inte ser att arbete behöver göras och är beredda att göra det arbete som krävs.

Mvh,
Lady_S

Ankarcrona skyller ju inte på underlaget och ryttarna skyller inte på otur. De är ju rörande överens om att de helt enkelt inte är tillräckligt bra, än, och att de ska träna vidare.

Att tyckare runt omkring skyller på det ena och det andra betyder inte att landslag och landslagsledning inte ser att arbete behöver göras och är beredda att göra det arbete som krävs.

Mvh,
Lady_S
Nej jag håller med. Sen var det (tycker jag) extrema omständigheter med banan där vissa hästar (och inte bara de svenska) kanske inte kom till sin rätt efter att ha tappat grepp på första rundan. Paralaget iaf kvalade till os, hoppas det blir lite rubriker om det, 3 debutanter och alla över 70% trots att väl ingen av dem jämfört med en del konkurrenter kan rida på heltid utan gör det med samma tid som vi vanliga hobyryttare. Hatten av!

Nej jag håller med. Sen var det (tycker jag) extrema omständigheter med banan där vissa hästar (och inte bara de svenska) kanske inte kom till sin rätt efter att ha tappat grepp på första rundan. Paralaget iaf kvalade till os, hoppas det blir lite rubriker om det, 3 debutanter och alla över 70% trots att väl ingen av dem jämfört med en del konkurrenter kan rida på heltid utan gör det med samma tid som vi vanliga hobyryttare. Hatten av!
Såg också på pams instagram att Raja hade varit livrädd på Em förra året, kan de bara få till skritten avspänt vilket de ju lär lyckas med med tanke på utvecklingen i år gällande atmosfär och publik så blir det guld i LA 2028 om de håller sig friska och får träna på :)

Och känns väl också som om Ridsportförbundet borde kolla med Mette Ubbesen hur de gjort (fast ankarcrona har ju också gjort det med långsiktig plan tidigare) för att ha utvecklat ekipagen (förstod att flera tränat för henne också, och analyserna av vad som ska förbättras är på plats trots flera pb och uppnått mål och också en reserv i sista stund som dessutom varit sjuk i uppladdningen). Tänker att det var precis såhär det lät i hopplandslaget för några år sen, men det kanske var för fokuserat på 3-4 ryttare. Dressyrlandslaget har jag aldrig hört uttala att i ”det här mästerskapet ska vår trupp vara bäst”. Ft landslaget är ju också lite där, de är nöjda och gör bra prestationer men det där uttalade målet som jag såg att Mette och två av ryttarna uttalade sig om, att man vet exakt vad man ska träna på för att vara som bäst om 2 år är ju liksom inte där..

Senast ändrad:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka