Volvo V70 och hästtransport, omöjligt?

whippetzilla

Trådstartare
Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som är en Volvo v70 2.5T från -08. 1220kg är vad den får dra och det är ju ingenting!
Hade vi kunnat tänka oss enaxlat hade det kanske gått,men jag vill helst slippa det.
Går det ens att hitta ett matchande släp eller är det bara att fixa BE körkort? Jag har säkert kollat minst hundra olika regnr i släpvagnskalkylatorn inkl nerviktade.
På en del blir det ynka 30- 40 grams övervikt och det är ju bara så surt när det är så nära att gå! 😊
 
Ta b96 eller BE istället, det är inte så svårt och öppnar upp så att du kan välja släp mkt friare! Då kan du välja ett släp du faktiskt tycker är bra, inte någon liten skranglig sak dom hästen knappast kommer åka vettigt eller lagligt i.

Annats kommer du behöva byta bil, men både bilar och släp är tyngre idag än de var förr så det är inte så många bilar som kan dra lagligt och bra på vanligt körkort. Iaf inte om man har storhäst.
 
Tog b96 när vi köpte v70'n.
Då fick jag dra ända till 1880 i totalvikt så det räcker ett bra tag för mej.

Det är inte svårt att ta och kostade 800kr.
Värt varenda krona! Värt det om man inte kan eller vill ta BE för stunden.
Jag tog b96 istf för BE (som jag egentligen ville ha) för att det fanns en ledig tid inom en månad, jag hade bråttom och BE tar helt enkelt längre tid att ta.

Det är inte jättemånga bilar idag som man faktiskt kan använda på b-kort längre tycker jag.
Ser annonser med lägre totalvikter men ingen pratar om att lastvikten därmed försvinner. Då kör man ju olagligt iallafall liksom...
 
Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som är en Volvo v70 2.5T från -08. 1220kg är vad den får dra och det är ju ingenting!
Hade vi kunnat tänka oss enaxlat hade det kanske gått,men jag vill helst slippa det.
Går det ens att hitta ett matchande släp eller är det bara att fixa BE körkort? Jag har säkert kollat minst hundra olika regnr i släpvagnskalkylatorn inkl nerviktade.
På en del blir det ynka 30- 40 grams övervikt och det är ju bara så surt när det är så nära att gå! 😊
Vet inte vad du har för häst, men även om du hittar ett släpp med låg totalvikt lär du inte få lasta något i det. Defensivt inte någon stor häst iaf.
 
Vår gamla nedtypade Värmlandsvagn hade totalvikt 1140 kg, dubbelaxlad. Lastvikten var dock bara 460 kg, så det förutsatte att det var en ponny som kördes och det är möjligt att vi ändå tangerade övre gränsen ibland inklusive utrustningen. Trevligt släp som passade perfekt för våra behov dock!
 
Jag hade V70 och kunde dra dom lättare vagnarna med en vanlig häst på ca 550kg i. Men det var verkligen på gränsen att det gick. Annars är V70 en fantastisk bil att dra med tycker jag.
 
Jag hade V70 och kunde dra dom lättare vagnarna med en vanlig häst på ca 550kg i. Men det var verkligen på gränsen att det gick. Annars är V70 en fantastisk bil att dra med tycker jag.
Tror bilarnas tjänstevikt ökat en hel del genom åren. Jag körde också v70 och liknande bilar förr med bara b-körkort. Nu går det ju inte.
 
Tror bilarnas tjänstevikt ökat en hel del genom åren. Jag körde också v70 och liknande bilar förr med bara b-körkort. Nu går det ju inte.
Nä sant, min bil var från 03 så det var ju en enklare volvo så att säga, dom senare är ju tyngre. Nu när jag letade bil senast så gick ju alla nyare volvobilar bort direkt, och egentligen så hittade jag faktist nästan ingen nyare bil som fick dra en normalstor häst på bara b kort med dagens transporter.
 
Det är nästan bara Subaru som har låg tjänstevikt i förhållande till dragkapacitet idag, inte konstigt att de är så poppis bland hästfolk.
 
Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som är en Volvo v70 2.5T från -08. 1220kg är vad den får dra och det är ju ingenting!
Hade vi kunnat tänka oss enaxlat hade det kanske gått,men jag vill helst slippa det.
Går det ens att hitta ett matchande släp eller är det bara att fixa BE körkort? Jag har säkert kollat minst hundra olika regnr i släpvagnskalkylatorn inkl nerviktade.
På en del blir det ynka 30- 40 grams övervikt och det är ju bara så surt när det är så nära att gå! 😊
En mindre häst på 500 kg i ett en och en halvhästars Cheval Liberté borde kunna funka, men B96 är verkligen inte någon big deal. Jag drog mig länge för det jag med, och konstaterade att det var mkt enklare än jag trodde 😊.
 
Min V70 D4 awd -15 som jag har, får man dra max 1110 kg på B-kort, 1860 kg med B96 och 2000 kg med BE.
Killens V70 D5 -11 får dra max 1200kg på B, 1800 kg på B96 (totalvikt släp B96 1950kg) och BE.

Om man har lätt för teorin och ändå ska ta en av släpbehörigheterna röstar jag för BE.
 
Tyvärr har Sverige väldigt föråldrade släpvagnsregler, ju klenare bil desto tyngre får du dra på B-kort. Det ger väldigt ostabilt ekipage. När nya EU reglerna kom om tyngre släpvagnsvikt var ju våran regering genast framme och gnuggade händerna för mer inkomster till statskassan och tvingade oss att lägga ut pengar för ett nytt körkort när dom istället kunde ha släppt det fritt. Får du dra med en tyngre bil blir ekipagen stadigare, nu kör ju många fortfarande med enkelaxlade hästtransporter och bilar från -82 för att det krävs ett nytt körkort annars. Du kör ju inte sämre med en bättre bil.
Jag kör med Subaru Forester -05, får dra 1550 med B-kort. Den enda vettiga bil som det går att dra med. Tyvärr är dom nya modellerna tyngre. Så när jag måste byta bil måste jag ta B96, inte jätte jobbigt men ändå irriterande.
 
Tyvärr har Sverige väldigt föråldrade släpvagnsregler, ju klenare bil desto tyngre får du dra på B-kort. Det ger väldigt ostabilt ekipage. När nya EU reglerna kom om tyngre släpvagnsvikt var ju våran regering genast framme och gnuggade händerna för mer inkomster till statskassan och tvingade oss att lägga ut pengar för ett nytt körkort när dom istället kunde ha släppt det fritt. Får du dra med en tyngre bil blir ekipagen stadigare, nu kör ju många fortfarande med enkelaxlade hästtransporter och bilar från -82 för att det krävs ett nytt körkort annars. Du kör ju inte sämre med en bättre bil.
Jag kör med Subaru Forester -05, får dra 1550 med B-kort. Den enda vettiga bil som det går att dra med. Tyvärr är dom nya modellerna tyngre. Så när jag måste byta bil måste jag ta B96, inte jätte jobbigt men ändå irriterande.
Jag ser inga enaxlade släp längre. Inte så mycket äldre bilar heller.
Däremot vet jag att det körs lagligt på totalvikterna, medan man inte alls har nån koll på lastvikten. Och det är där det brister främst skulle jag tro.

Jag kan å andra sidan tycka att det är bra att körning med släp kontrolleras lite, så folk blir lite mer medvetna om den sortens körning (oc lastsäkring) det medför. 🙊
 
Jag ser inga enaxlade släp längre. Inte så mycket äldre bilar heller.
Däremot vet jag att det körs lagligt på totalvikterna, medan man inte alls har nån koll på lastvikten. Och det är där det brister främst skulle jag tro.

Jag kan å andra sidan tycka att det är bra att körning med släp kontrolleras lite, så folk blir lite mer medvetna om den sortens körning (oc lastsäkring) det medför. 🙊

Jag vill dra det så långt att alla släp över 750 kilo totalvikt ska kräva B96 eller BE. (Egentligen vill jag förbjuda all form av körning med släp med vanligt B-kort men jag kan sträcka mig till 750-gränsen för lätt släp.)
 
Tack snälla för alla svar!
Det får nog helt enkelt bli B96. Trodde aldrig att det skulle bli problem att köra ett släp med denna bilen som ju är så tung och rejäl,men det var ju tydligen inte så enkelt när jag väl började sätta mig in i hur det funkade!
 
  • Gilla
Reactions: ako

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp