Volvo V70 och hästtransport, omöjligt?

Tack snälla för alla svar!
Det får nog helt enkelt bli B96. Trodde aldrig att det skulle bli problem att köra ett släp med denna bilen som ju är så tung och rejäl,men det var ju tydligen inte så enkelt när jag väl började sätta mig in i hur det funkade!
Passa på att ta BE om du inte har jättebråttom. Det är bra att få en anledning att läsa in sig mer på teorin och du kommer vara mer fri sen än med B96.
 
Jag vill dra det så långt att alla släp över 750 kilo totalvikt ska kräva B96 eller BE. (Egentligen vill jag förbjuda all form av körning med släp med vanligt B-kort men jag kan sträcka mig till 750-gränsen för lätt släp.)
Jag håller helt med! Och jag tycker att det ska vara ett krav i körkortsutbildningen att köra en lätt släpvagn eftersom man sedan får lov att göra det och då kan många tex inte backa med släp.
 
Jag vet tyvärr flera stycken som bytt till enkelaxlade släp för att få upp lastvikten och få ner totalvikten. Det är en tragisk utveckling.
Jag är så nöjd med min bil och släp, har ett boggie släp samt bil som gör att jag får lasta 800kg på b-kort. (totalvikten är 1500kg)
 
Letar ju ny dragbil till vårt 1400kg släp och kan vara säga släpvagnskalkylatorn på nätet är guld värd.
 
Jag är så nöjd med min bil och släp, har ett boggie släp samt bil som gör att jag får lasta 800kg på b-kort. (totalvikten är 1500kg)
Det lät ju superbra! Vad har du för bil och släp?

Jag har en BMW 520d som får dra 1300 kg på B-kort. Har ett boggie släp (Fautras jsm 1,5-hästars) med totalvikt 1300 kg (nedtypad från 1400 eller 1450 har jag för mig för att jag ska kunna dra det) och lastvikt 650 kg. Det blir ju lite kinkigt om man har en stor tung häst och vill kunna få med sig utrustning med. Valde att typa ned istället för att ta B96 eller BE, vilket jag ångrar lite nu. Hade ju liten häst när släpet köptes.
 
Det lät ju superbra! Vad har du för bil och släp?

Jag har en BMW 520d som får dra 1300 kg på B-kort. Har ett boggie släp (Fautras jsm 1,5-hästars) med totalvikt 1300 kg (nedtypad från 1400 eller 1450 har jag för mig för att jag ska kunna dra det) och lastvikt 650 kg. Det blir ju lite kinkigt om man har en stor tung häst och vill kunna få med sig utrustning med. Valde att typa ned istället för att ta B96 eller BE, vilket jag ångrar lite nu. Hade ju liten häst när släpet köptes.
Har en golf sportkombi och ett star safir släp. Har en "liten" häst just nu. Men ville ha ett släp som skulle funka i framtiden med.
 
Har en golf sportkombi och ett star safir släp. Har en "liten" häst just nu. Men ville ha ett släp som skulle funka i framtiden med.
Kom just på att vi hade ju fler kriterier vid val av bil. Plats för så stor hundbur som möjligt, och så liten bränsleförbrukning som möjligt, samt så hög dragvikt som möjligt (och en begränsad budget)! Inte de lättaste att förena i en bil (som dessutom maken godkände).
 
Jag är så nöjd med min bil och släp, har ett boggie släp samt bil som gör att jag får lasta 800kg på b-kort. (totalvikten är 1500kg)

Samma här, får dra 1500 kg och hade en boggie med totalvikt 1500, frontutlastning och lastvikt 710 kg. Ett Kylinge. Var perfekt!

Ångrar lite att jag sålde men har liksom inget att transportera längre så kunde inte motivera att ha det kvar ”om-utifall-att” :p
 
Jag/vi hade enaxlad värmlandsvagnen som funkade finfint men ville ha en sådan vagn fast boggie, så vi bytte upp oss och sålde den enaxlade när det fortfarande gick vettigt att bloi av med den; den marknaden verkar ju vara på utdöende. Upptäckte i samband med det att vår BMW som är av större modell såklart är för tung för att dra på mitt B-kort så köpte en till BMW haha. Nä men hade givetvis funderingar på att ta B96 alt. BE men å andra sidan så är ju bil 1 onödigt törstig då det är så stor motor i den att vi ändå ville ha en lite bränslesnålare så så blev vår lösning men som sagt, utöka kortet skulle jag annars gjort :).
 
Tyvärr har Sverige väldigt föråldrade släpvagnsregler, ju klenare bil desto tyngre får du dra på B-kort. Det ger väldigt ostabilt ekipage. När nya EU reglerna kom om tyngre släpvagnsvikt var ju våran regering genast framme och gnuggade händerna för mer inkomster till statskassan och tvingade oss att lägga ut pengar för ett nytt körkort när dom istället kunde ha släppt det fritt. Får du dra med en tyngre bil blir ekipagen stadigare, nu kör ju många fortfarande med enkelaxlade hästtransporter och bilar från -82 för att det krävs ett nytt körkort annars. Du kör ju inte sämre med en bättre bil.
Jag kör med Subaru Forester -05, får dra 1550 med B-kort. Den enda vettiga bil som det går att dra med. Tyvärr är dom nya modellerna tyngre. Så när jag måste byta bil måste jag ta B96, inte jätte jobbigt men ändå irriterande.
Japp, irriterande.
 
Har en fräsch nyrenoverad enaxlad Boj som får lasta 575 kg.
Använder den väldigt sällan till häst senast 3 år sedan men vill ha kvar den till akut situationer.
Men vi kör mycket annat i den.
Vet en häst som helst åkte min enaxlade på den tiden jag körde mer frekvent med häst.
Tänker inte byta till boggie då jag kör häst alldeles för lite.
 
Tyvärr har Sverige väldigt föråldrade släpvagnsregler, ju klenare bil desto tyngre får du dra på B-kort. Det ger väldigt ostabilt ekipage. När nya EU reglerna kom om tyngre släpvagnsvikt var ju våran regering genast framme och gnuggade händerna för mer inkomster till statskassan och tvingade oss att lägga ut pengar för ett nytt körkort när dom istället kunde ha släppt det fritt. Får du dra med en tyngre bil blir ekipagen stadigare, nu kör ju många fortfarande med enkelaxlade hästtransporter och bilar från -82 för att det krävs ett nytt körkort annars. Du kör ju inte sämre med en bättre bil.
Jag kör med Subaru Forester -05, får dra 1550 med B-kort. Den enda vettiga bil som det går att dra med. Tyvärr är dom nya modellerna tyngre. Så när jag måste byta bil måste jag ta B96, inte jätte jobbigt men ändå irriterande.
Jag tycker inte reglerna är föråldrade. Det du beskriver gäller ju bara om du inte har någon utbildning alls på att köra släp, dvs bara B-behörighet. Jag tycker det är vettigt att vi utbildar folk som kör släp, särskilt med hästar i. Om du tar B96 eller BE har du alla förutsättningar att dra bra.
 
Jag tycker inte reglerna är föråldrade. Det du beskriver gäller ju bara om du inte har någon utbildning alls på att köra släp, dvs bara B-behörighet. Jag tycker det är vettigt att vi utbildar folk som kör släp, särskilt med hästar i. Om du tar B96 eller BE har du alla förutsättningar att dra bra.
Fast kör du likadant på uppkörningen som du gör med hästar i släpet så lär du inte klara av uppkörningen. 5 km/h i rondeller är nog inte att rekommendera på uppkörningen, eller i varenda korsning där man svänger...
 
Fast kör du likadant på uppkörningen som du gör med hästar i släpet så lär du inte klara av uppkörningen. 5 km/h i rondeller är nog inte att rekommendera på uppkörningen, eller i varenda korsning där man svänger...
En sån sak som är viktigt att lära sig är väl just att anpassa körningen utifrån situationen? Och i det ingår typ av last.
Det är ju dessutom andra saker som är viktiga att lära sig. Lastsäkring, säkerhetskontroll, ha kunskap om vikter osv. Nu tycker jag att BE klart är att föredra eftersom det finns rätt stora poänger med teoriprovet, men vid B96 får man ändå visa att man kan en del teori iom frågorna i samband med säkerhetskontrollen.
 
Jag tycker inte reglerna är föråldrade. Det du beskriver gäller ju bara om du inte har någon utbildning alls på att köra släp, dvs bara B-behörighet. Jag tycker det är vettigt att vi utbildar folk som kör släp, särskilt med hästar i. Om du tar B96 eller BE har du alla förutsättningar att dra bra.
Håller med! Skrämmande hur lite koll en del har!
 
Kom just på att vi hade ju fler kriterier vid val av bil. Plats för så stor hundbur som möjligt, och så liten bränsleförbrukning som möjligt, samt så hög dragvikt som möjligt (och en begränsad budget)! Inte de lättaste att förena i en bil (som dessutom maken godkände).
Nej just stort lastutrymme brukar ju kräva större bil och då faller det direkt om man bara har B-körkort. Jag tycker dock att alla som kör häst borde uppdatera sitt körkort. Det är fullt rimliga kunskaper att ha om man ska dra tungt släp med levande last.
 
En sån sak som är viktigt att lära sig är väl just att anpassa körningen utifrån situationen? Och i det ingår typ av last.
Det är ju dessutom andra saker som är viktiga att lära sig. Lastsäkring, säkerhetskontroll, ha kunskap om vikter osv. Nu tycker jag att BE klart är att föredra eftersom det finns rätt stora poänger med teoriprovet, men vid B96 får man ändå visa att man kan en del teori iom frågorna i samband med säkerhetskontrollen.
Jag har lite svårt att se poängen med det, jag lärde mig det när jag tog B liksom.
Sitter och ska ta BE nu och gör övningsfrågor som är så lätta att jag funderar om det verkligen var värt 300 kr för appen XD Men nånstans måste jag ju lära mig något tänker jag :P

Samma anledning som TS dessutom - ny bil ;)
Skönt att sambon kommer kunna vara handledare. Då kan jag köra bara han sitter bredvid ändå. Inbillar mig att det är svårt att få tag på tider innan sommaren och ska köra med häst Uppsala - Luleå i juni. Bra om man kan bytas av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp