Jag kan ju säga att er golden inte verkar så speciellt rastypisk. Vi har haft golden (utställningsvarianten) och de har varit väldigt coola. Inte rädda för nåt. Trygga och stabila hundar. Trots att en av dem växte upp med en vuxen hund (ej golden) som var skotträdd, rädd för åska, rädd för smällare/fyrverkerier och allmänt svag mentalt och nästan rädd för sin egen skugga så påverkades han inte alls av den utan var totalt obrydd och trygg i sig själv.
Tyvärr har det på senare år dykt upp mkt rädslor hos golden. Är själv uppvuxen med en trygg och stabil golden. Men har fått inse att det idag vanligt med en helt annan typ av mentalitet :(
 
Gå från utställningsavlad golden till vorsteh är ett STORT steg.

Vad för jakt vill han hålla på med?

En vorsteh är en skarp jakthund med stort behov av aktivering, främst jakt och även motion. Vi har haft en i familjen men även många i klubben.
Bara att få den viltren och att fokusera på rätt sak är ett stort jobb enligt mig. När vissa jagade fågel kunde vorsthern sticka iväg efter annat vilt, hare t.ex och ett jaktprov strök markägarens katt med.... de var verkligen hemsk.
Nu har jag mest erfarenhet av den strävhåriga vorstehn men som sagt, det är en av de mer extrema jakthundarna där bredden på vilt och jaktsätt är ganska stort så det är mycket jobb med dem.
Min morbrors fru har 3st och även om de har egna marker och är ute varje dag gnags saker sönder inne ibland pga frustration. Hon cyklar även långa sträckor med dem 2-3 gånger i veckan.

Han jagar främst vildsvin och hjort just nu. Älg på hösten. Aldrig fågel.
OM det blir en vorsteh är det en korthårig som är aktuell.
Sambon har fler raser han är inne på men jag minns inte namnen. Inga raser som jag är bekant med innan.

Utöver jakten kommer stimulansen främst bestå av motion. Så det är en ras som nöjer sig med det vi söker. Inte i behov av så mycket hjärngympa utöver det.
 
Jag kan ju säga att er golden inte verkar så speciellt rastypisk. Vi har haft golden (utställningsvarianten) och de har varit väldigt coola. Inte rädda för nåt. Trygga och stabila hundar. Trots att en av dem växte upp med en vuxen hund (ej golden) som var skotträdd, rädd för åska, rädd för smällare/fyrverkerier och allmänt svag mentalt och nästan rädd för sin egen skugga så påverkades han inte alls av den utan var totalt obrydd och trygg i sig själv.

Det spelar väl ingen roll hurvida vår nuvarande är rastypisk eller inte? Vi ska inte köpa en golden till ändå. Vi har henne och kommer ha tills den dagen hon inte finns mer. Det är en jakthund sambon vill ha.
Alba vår golden är bra på många sätt för oss. Idag var hon med i jakten och jagade fram hjortar så helt värdelös är hon inte. Dock har de i jakten inte varit med om att hon varit i ett aktivt jobb och någon har skjutit så vi vet inte hur hon reagerar då. Hon är skott/smällare rädd. Men hon är tuff och orädd i skogen. Men hon hålls i lina i jaktarbetet, inte pga skotträdslan utan för det finns varg i området.
 
Ja, samtidigt samtidigt som det säkert skulle vara enklare på ett sätt med en vorsteh, fast det gäller nog inte rasen utan individen, att det är enklare med en stabil och inte rädd för ljud tillexempel.

Vill man ha en vorsteh tycker jag inte man ska avskräckas från dom, när vi letade hund pratade vi med många som hade vorsteh och generellt sa de flesta att aveln inte är som den var förr, det är generellt mjukare hundar nu (om de stämmer eller inte, de kan jag inte säga nått om). Hittar man en bra individ är de så roliga hundar, du kan göra allt med dom!

Jag vill också betona att våran kille är väldigt mjuk, det är flera gånger jag rytit åt våra andra hundar på en promenad och sedan funderar var tog vorstehn vägen? och sedan tittat bakom mig och sett att han gått som ett ljus bakom mig med uppsynen "oj nu är matte arg, bäst jag sköter mig". Det har aldrig varit problem att ha honom lös, har aldrig haft problem med okända hundar. Men där också kommer det ingen till det där med att det är mycket hund, jag har honom sällan lös i den bemärkelsen att han får härja fritt i skogen tex förutom vid jakt, han sticker inte, kommer på inkallning men hans naturliga radie från mig är kanske 200 meter till skillnad från labradoren som har en naturlig radie på ca 80 meter, och går vi i skogen eller på en grusväg är det ju ganska mycket som kan komma inom 200 m som jag inte hinner se, däremot går han lös på sidan om mig. Nu är jag överlag emot att dom ska träffa och leka med andra hundar, men de gånger han får det (eller med våra andra egna) leker han så otroligt hårt att man blir rädd för att de andra hundarna ska skadas vilket leder till att han endast får leka med få utvalda i sin egen storlek.

Det blir lite rörigt kanske, men det jag vill få fram egentligen är att när jag menar att det är mycket hund så menar jag inget (i mitt fall) att de handlar om aggressioner, hårdhet osv. Utan att allt blir så mycket mer med den energin som finns i kombinationen med storleken och kraften rasen har.

Jag tänker nog att vi söker en ras som man egentligen inte behöver leta nålar i en gödselstack för att hitta en bra individ utan rasen rent allmänt ska passa oss bra. Allt kan såklart hända, men en tredje hund sen blir absolut inte aktuellt för att hund nr 1 och 2 inte var vad vi förväntade oss. Jag själv tycker det räcker men en :D
 
Jag upplever att pointer är en lättare hund att ha hemma i familjen än vorsteh.
Om man söker en ställande fågelhund dvs.

En understimulerad vorsteh kan vara rätt bra på att tugga i sig saker.

Tack för tipset. Pointer är fina och estestiskt ganska lika vorstehn.
Eftersom det finns så många raser idag att välja på så tänker jag att man även kan vara kräsen vad gäller utseendet också. Färg spelar ingen roll dock.
 
Han jagar främst vildsvin och hjort just nu. Älg på hösten. Aldrig fågel.
OM det blir en vorsteh är det en korthårig som är aktuell.
Sambon har fler raser han är inne på men jag minns inte namnen. Inga raser som jag är bekant med innan.

Utöver jakten kommer stimulansen främst bestå av motion. Så det är en ras som nöjer sig med det vi söker. Inte i behov av så mycket hjärngympa utöver det.

Blodhund och ADB är han inne på också hälsar han.
 
Han jagar främst vildsvin och hjort just nu. Älg på hösten. Aldrig fågel.
OM det blir en vorsteh är det en korthårig som är aktuell.
Sambon har fler raser han är inne på men jag minns inte namnen. Inga raser som jag är bekant med innan.

Utöver jakten kommer stimulansen främst bestå av motion. Så det är en ras som nöjer sig med det vi söker. Inte i behov av så mycket hjärngympa utöver det.
De är ju iaf ena hejare på drag också, så om ni vore intresserade av den typen av motion så är det ju ett plus.
 
Börja med att fundera på hur stora jaktmarker ni har, vilken typ av jakt som bedrivs och vilka djur som jagas. Hur ska hunden användas? Och försök att hitta en lämplig ras utifrån det istället för att välja en ras och sedan försöka anpassa till det ni önskar.

Tycker vorsteh är en jätte fin hund. För egen del är den alltför krävande för att fungera hos mig. Har bekanta med dessa hundar och de är verkligen jätte fina, men den tid de lägger på att motionera för att de ska vara nöjda.... Detta trots att de jagar mycket
 
Börja med att fundera på hur stora jaktmarker ni har, vilken typ av jakt som bedrivs och vilka djur som jagas. Hur ska hunden användas? Och försök att hitta en lämplig ras utifrån det istället för att välja en ras och sedan försöka anpassa till det ni önskar.

Tycker vorsteh är en jätte fin hund. För egen del är den alltför krävande för att fungera hos mig. Har bekanta med dessa hundar och de är verkligen jätte fina, men den tid de lägger på att motionera för att de ska vara nöjda.... Detta trots att de jagar mycket
Hur mycket motionerar de utöver jakten, och hur? Vore intressant att höra!
 
Mina kusiner hade en strävhårig tidigare. Jättetrevlig hund, glad, snäll mot barnen och deras andra hund, inte vaktig eller skarp.

Jag upplevde den som lite lunsig, kanske inte jättesmart, och väldigt energisk. Jag vill minnas att den fick mycket motion men kanske inte jättemycket mental aktivering, den brukade springa bredvid skotern bland annat och de bodde på landet med stora ytor och de var mycket jakt.

Överlag en jättetrevlig hund. :)
 
Börja med att fundera på hur stora jaktmarker ni har, vilken typ av jakt som bedrivs och vilka djur som jagas. Hur ska hunden användas? Och försök att hitta en lämplig ras utifrån det istället för att välja en ras och sedan försöka anpassa till det ni önskar.

Tycker vorsteh är en jätte fin hund. För egen del är den alltför krävande för att fungera hos mig. Har bekanta med dessa hundar och de är verkligen jätte fina, men den tid de lägger på att motionera för att de ska vara nöjda.... Detta trots att de jagar mycket
Han jagar på ca 1000 hektar. Jagar hjort, råddjur, vildsvin och älg.
Hunden är tänkt till drevjakt, ensamjakt och eftersök. Kortdrivandehund är det som han vill ha. Funkar inte att jaga 8 timmar och sen leta hund i 4 efteråt.
 
Han jagar på ca 1000 hektar. Jagar hjort, råddjur, vildsvin och älg.
Hunden är tänkt till drevjakt, ensamjakt och eftersök. Kortdrivandehund är det som han vill ha. Funkar inte att jaga 8 timmar och sen leta hund i 4 efteråt.
Varför inte en wachtel? Bra kortdrivande hund och något mildare upplever jag dom. Trevliga familjehundar också :up:
 
Hur mycket motionerar de utöver jakten, och hur? Vore intressant att höra!
Den ena springer milen med sina ett par gånger i veckan, motionerar med fyrhjuling, simmar från båt och jagar MYCKET.

Den andra ( som verkligen har ett jätte trevligt exemplar) jobbar ute på dagarna och har då hunden med, springer och cyklar mycket med den. Jätte stor inhägnad tomt. Lägger även mycket spår utöver jakten.
 
Han jagar på ca 1000 hektar. Jagar hjort, råddjur, vildsvin och älg.
Hunden är tänkt till drevjakt, ensamjakt och eftersök. Kortdrivandehund är det som han vill ha. Funkar inte att jaga 8 timmar och sen leta hund i 4 efteråt.
Svarar på det här inlägget igen. Om jag bara läser det och inte det du skrivit tidigare så skulle jag säga korthårig vorsteh ;)

Det måste finnas linjer som inte är toktoktok-jaktstammade och skarpa. Men hur man hittar dom det vet jag inte.
Hur mycket är han och du villiga att sysselsätta hunden utanför jakten är väl den stora frågan? För dom behöver en del, men det har du nog förstått redan ;)
Nej ingen wachtel.
Varför inte? Har du dåliga erfarenheter?
 
Han jagar på ca 1000 hektar. Jagar hjort, råddjur, vildsvin och älg.
Hunden är tänkt till drevjakt, ensamjakt och eftersök. Kortdrivandehund är det som han vill ha. Funkar inte att jaga 8 timmar och sen leta hund i 4 efteråt.
Men om man bara är ute efter en kortdrivande hund finns andra mer lämpliga för ändamålet än en vorsteh.
Tex ADB, Fauve eller den ni inte vill ha, wachteln.
 
Ja
Svarar på det här inlägget igen. Om jag bara läser det och inte det du skrivit tidigare så skulle jag säga korthårig vorsteh ;)

Det måste finnas linjer som inte är toktoktok-jaktstammade och skarpa. Men hur man hittar dom det vet jag inte.
Hur mycket är han och du villiga att sysselsätta hunden utanför jakten är väl den stora frågan? För dom behöver en del, men det har du nog förstått redan ;)

Varför inte? Har du dåliga erfarenheter?
Det där med motionen mellan jakten känns svår att svara på. Vi har full fart med barnen också som har aktiviteter som man ska skjutsa och ibland delta vid.
Vi kommer inte hinna jogga med den varje dag, men ett par dagar i veckan kanske. Och sen jakt kanske blir 1 dag/vecka som det ser ut nu. När barnen blir ännu äldre så finns det mer tid för jakt. Får sambon fritt spelrum skulle han nog jaga 3-4 dagar i veckan.

Ang wachtel så nej vi har väl inte fastnat för rasen riktigt. Finns två sambons jaktlag och han kan inte svara på varför han inte vill ha en mer än att det redan finns två. Och de är rätt jobbiga. Sen är vi inte så förtjusta i spaniels och vill inte ha en långhårig hund till.
 
De är ju iaf ena hejare på drag också, så om ni vore intresserade av den typen av motion så är det ju ett plus.
Precis vad jag tänkte skriva. Jag växte upp i Norrland där de var jättepoppis som draghundar, framförallt (vad kallas det nu???) en skidåkare med hunden i lina framför sig (jag har kortslutning i hjärnkontoret...). De var fö supertrevliga hundar, jätteglada och väldigt snälla.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Precis vad jag tänkte skriva. Jag växte upp i Norrland där de var jättepoppis som draghundar, framförallt (vad kallas det nu???) en skidåkare med hunden i lina framför sig (jag har kortslutning i hjärnkontoret...). De var fö supertrevliga hundar, jätteglada och väldigt snälla.

Drag kan sambon absolut vara intresserad av. Vi har testat med vår golden men just själva dragbiten tycker hon är himla onödig. Hon måste stanna och nosa. Sen jogga med henne går inte, hon hatar det och man får släpa med henne.
Vi bor dock i Östergötland så dra med längdskidor går väl någon enstaka gång på vintern utöver fjällenresorna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp