Drag kan sambon absolut vara intresserad av. Vi har testat med vår golden men just själva dragbiten tycker hon är himla onödig. Hon måste stanna och nosa. Sen jogga med henne går inte, hon hatar det och man får släpa med henne.
Vi bor dock i Östergötland så dra med längdskidor går väl någon enstaka gång på vintern utöver fjällenresorna.
Drag med cykel eller kickbike funkar jättebra med vorstehn. Ska man springa med dem får man springa på rätt bra :D (om man inte ska sabba deras dragmotivation genom att vara ett släpankare).
 
Jag har inte läst de andra svaren och jag har inte haft vorsteh själv, men känner ett gäng. Mest släthår, men även ett par strävhår. De flesta jag känner jagas inte med, men några går jaktprov. De andra tränas i spår eller lydnad och bruksgrenar. Det är enligt mig supertrevliga hundar! Mycket motor och kräver sysselsättning, men kan absolut koppla av hemma. De flesta av de jag känner är väldigt enkla med människor. Inte överdrivet utåtriktade men inte skygga heller. Jag har inte alls upplevt dem som "skarpa", men det är nog relativt vad man menar med det. Bra familjehundar om de får utlopp för sin energi.

Edit: Jag såg sen att det var bl a vildsvin och hjort som skulle jagas, och då är jag inte alls säker att en vorsteh är det lämpligaste.
 
😅Jag tycker att vorsteh är läskiga (erfarenhet av två stycken).

De gick inte att binda fast med rep när man ville slippa ha dem med på ridtur, för det bet de av och sedan gick de till kompisen och bet av dennes rep med. Bara kedja funkade. Stängde man in dem förstörde de rummet man stängde in dem i. De dödade/försökte döda andra hundar och gav sig på katter och plockade stora råttor. De kändes nästan obehagligt intelligenta och hade ögon som rovfågelögon.

Antar i och för sig att dessa sysselsatte sig mest på egen hand utöver att de var med på långa ridturer...

För övrigt var de keliga och sov gärna i sängen och blev kliade.

Sorry TS för att det här inte var så mycket till tips. 😅. Är bara det att jag tänker på de här hundarna ibland då de var så fascinerande ändå.
 
😅Jag tycker att vorsteh är läskiga (erfarenhet av två stycken).

De gick inte att binda fast med rep när man ville slippa ha dem med på ridtur, för det bet de av och sedan gick de till kompisen och bet av dennes rep med. Bara kedja funkade. Stängde man in dem förstörde de rummet man stängde in dem i. De dödade/försökte döda andra hundar och gav sig på katter och plockade stora råttor. De kändes nästan obehagligt intelligenta och hade ögon som rovfågelögon.

Antar i och för sig att dessa sysselsatte sig mest på egen hand utöver att de var med på långa ridturer...

För övrigt var de keliga och sov gärna i sängen och blev kliade.

Sorry TS för att det här inte var så mycket till tips. 😅. Är bara det att jag tänker på de här hundarna ibland då de var så fascinerande ändå.
Som motvikt har jag haft tre helt underbara vorstehtikar, mysiga, smarta och roliga familjehundar, tränat bl a lydnad och kantarellsök 😁. Mental aktivering är enligt mig viktigare än tusen mil på skidor. Den senaste var även bästis med en katt. Så det kan vara olika.
 
En fantastisk ras, jag har haft förmånen att umgås med väluppfostrade, välstimulerade exemplar som verkligen gett mersmak. Men jag har också hört om vad (nu omplacerade) exemplar ställt till med. Mannen i huset trodde han skulle jaga mer, jobba mindre och överskattade sin egen motionslystnad (löprundorna var nog kanske inte så frekventa och ungarna tog mer tid än beräknat).

En soffa i flisor, en gipsvägg halvt uppäten och alla leksaker söndertuggade. Det är en aktiv ras, och jag tror det ska rätt mycket stimulans till för att de inte ska bli monster. Och väldigt rigorös uppfostran av den unga hunden.
 
En fantastisk ras, jag har haft förmånen att umgås med väluppfostrade, välstimulerade exemplar som verkligen gett mersmak. Men jag har också hört om vad (nu omplacerade) exemplar ställt till med. Mannen i huset trodde han skulle jaga mer, jobba mindre och överskattade sin egen motionslystnad (löprundorna var nog kanske inte så frekventa och ungarna tog mer tid än beräknat).

En soffa i flisor, en gipsvägg halvt uppäten och alla leksaker söndertuggade. Det är en aktiv ras, och jag tror det ska rätt mycket stimulans till för att de inte ska bli monster. Och väldigt rigorös uppfostran av den unga hunden.

Låter som hunden min fasters man hade. Långrundorna med hunden blev få, jakterna ännu färre och hunden åt upp en soffa, några BIA-bäddar, diverse lösöre och när den ätit upp hela dörrfodret i sommarstugan såg vi aldrig den hunden mer... Stackars hund att komma till ett så totalt fel ställe. Tanken var god men självinsikten obefintlig :(
 
Låter som hunden min fasters man hade. Långrundorna med hunden blev få, jakterna ännu färre och hunden åt upp en soffa, några BIA-bäddar, diverse lösöre och när den ätit upp hela dörrfodret i sommarstugan såg vi aldrig den hunden mer... Stackars hund att komma till ett så totalt fel ställe. Tanken var god men självinsikten obefintlig :(

Det är det man är lite rädd för. Att vardagen tar mer tid än vad man tänkt och hunden inte får den stimulans den kräver. Jag tvivlar inte en sekund på att sambon inte skulle ge hunden allt den behövde om han fick fritt spelrum för sin jakt. Men barnen kräver sitt.

”Gamla” Bettan kanske får agera jakthund ett par år till.
EA5CCCCB-5884-4959-BA37-3CF37A5C179C.jpeg
 
Det är det man är lite rädd för. Att vardagen tar mer tid än vad man tänkt och hunden inte får den stimulans den kräver. Jag tvivlar inte en sekund på att sambon inte skulle ge hunden allt den behövde om han fick fritt spelrum för sin jakt. Men barnen kräver sitt.

”Gamla” Bettan kanske får agera jakthund ett par år till.

Bettan är iaf väldigt söt :heart

Jag tänker lite att var sak har sin tid, familjeliv med två hundar kanske inte är optimalt med en hund nr 2 som har väldigt stora behov? Det låter som att befintlig hund och den tilltänka Vorstehn inte direkt kan motioneras samtidigt, det är också en aspekt att ha i sin tidsberäkning. Kanske är det bättre att skaffa en lite mindre krävande hund och sedan kanske byta ras igen till nästa gång då antagligen barn är mer självgående och mer tid finns för jakt och aktivering av en krävande hund? Det är ju också enklare att byta upp sig än att ta vatten över huvudet, inte minst mentalt..?
 
Min fd hunduppfödare hade en schipperke som ställde älg, men inte är det nåt en skaffar för älgjakt ändå. Det är ju större chans att bli nöjd om en skaffar en älghund, då de där undantagen i andra raser inte nåt en kan räkna med...
Jomen precis.. Nu är det väl kanske större chans att en vorsteh kan jaga fler saker än fåglar än udda exempel vi kan komma på, men ändå..

Hörde förut om en gumma som hade en väldigt trött nån-typ-av-bulldogg som faktiskt var väldans bra på att driva rådjur eller om det nu var annan klövvilt också, gick tydligen väldigt sakta och lugnt till, men fungerade bra. Men för den skull köper man kanske inte en sån för att börja jaga rådjur :)
 
Min pappa jagade älg med de två första, drev och eftersök. Funkade utmärkt, till gråhundsägarnas förtret.
Har varit med om massa olika reser som ställer älg, tom toy pudel men kvaliteten var inte på top.
Släktingar till vår Småland används till Björn och våran andra Smålands mamman hämtade fåglar.

Visst är det roligt att det funkar men inget som går att räkna med.
 
Bettan är iaf väldigt söt :heart

Jag tänker lite att var sak har sin tid, familjeliv med två hundar kanske inte är optimalt med en hund nr 2 som har väldigt stora behov? Det låter som att befintlig hund och den tilltänka Vorstehn inte direkt kan motioneras samtidigt, det är också en aspekt att ha i sin tidsberäkning. Kanske är det bättre att skaffa en lite mindre krävande hund och sedan kanske byta ras igen till nästa gång då antagligen barn är mer självgående och mer tid finns för jakt och aktivering av en krävande hund? Det är ju också enklare att byta upp sig än att ta vatten över huvudet, inte minst mentalt..?
Visst är hon.

Som du skriver så blir det inte optimalt att motionera Alba med en Vorsteh. Visst kan hon haka på lös om den drar en kickbike men då måste man samtidigt ha koll på henne. Eftersom hon har använts till jakten så drar hon på vilt.

Jag försöker bearbeta sambon till att vi ska lugna oss lite med ny hund. Bättre att vänta några år och sen köpa en ras han verkligen vill ha än och då ge den bästa förutsättningarna.

Sen kan jag tycka det är lite tråkigt mot Alba med som gillar att haka på i skogen, (även om hon mitt i stundens hetta kan bli distraherad av att hon hittar en gyttjepöl eller en vildsvinsbajs att rulla sig i) och ända verkar tycka jakten är rolig. Blir det köp av jakthund blir hon förmodligen petad.
 
Delvis OT, men ni som har egen erfarenhet av vorsteh och weimaraner (om någon här har erfarenhet av båda?) - Hur skulle ni beskriva skillnaderna mellan dem? Vilken av raserna ses generellt som mest energiska, skarpa, mentalt krävande? Vem söker av störts område vid (fågel)jakt? Såklart finns det individuella skillnader inom raserna, men går det att säga något generellt?
@lady_vip? Vem mer har erfarenhet av weimaraner?
 
Delvis OT, men ni som har egen erfarenhet av vorsteh och weimaraner (om någon här har erfarenhet av båda?) - Hur skulle ni beskriva skillnaderna mellan dem? Vilken av raserna ses generellt som mest energiska, skarpa, mentalt krävande? Vem söker av störts område vid (fågel)jakt? Såklart finns det individuella skillnader inom raserna, men går det att säga något generellt?
@lady_vip? Vem mer har erfarenhet av weimaraner?
Jag har endast erfarenhet av de olika raserna i fågelhundsklubben där båda förekommit och där upplevt vorstehn snäppet skarpare vid viltsituationer och buffligare socialt.
De som hade vorsteh hade lite svårare att få dem att inte jaga annat vilt än fågel. Även vid apport att de gärna tuggar på dummyn/fågeln.
Weimaranern inte samma skärpa, lite mjukare men tyvärr sämre mentalt 🙈
Finns mer avarter av utställningsvarianten där med då många lockas av deras utseende.

Detta är MIN erfarenhet vill jag vara tydlig med 🙂

De som gick stort var oftast settrarna 😅 men där har du ju mycket mjukare hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp