Vuxen hund som inte är rumsren

mian1

Trådstartare
Doris, det lilla eländet såklart.

När vi fick henne hade hon bott i hundgård största delen av livet och hon fattade inte riktigt att man skulle säja ifrån om man behövde kissa eller bajsa. Det kunde vi ju räkna ut så vi toa-tränade nästan som man gör med valpar. Släppte ut ofta och berömde när hon gjorde av sig ute. Hon säjer fortfarande inte till, men hon vet att man inte ska/bör kissa inomhus och att det räknas som felaktigt beteende.
Ett annat kisseri-problem är att hon är rädd för en massa saker och då kissar hon på sig. Vi kan inte fya henne, skälla på henne eller visa tydligt att hon gjort fel - då kissar hon på sig. Därför var vi också tillslut tvugna att häva soff-förbudet. Varje gång hon hoppade upp i soffan och vi tittade på henne kom hon på att soffan var förbjuden och att hon gjort ett fel. Då kissade hon på sig :crazy:
Alltså - kissar hon inne kan vi inte skälla på henne för då kissar hon ner sig = dubbelt kiss.

Tidigare har det hänt ganska sällan, men nu har hon blivit helt hopplös. Hon vägrar nämligen att gå ut! Om det är vackert väder och sol följer hon gärna med ut, men regnar det eller är kallt så tvärvägrar hon. I början av hösten kunde vi muta med godis, men nu springer hon och gömmer sig bara vi tar ut kalvkorven ur kylskåpet. Försöker vi bära henne så kissar hon ner sig, skäller vi på henne så kissar hon ner sig, går hon inte ut så kissar hon på golvet.
Hundarna får sin mat ute på verandan och Doris vallas sedan ner på gräsmattan med hjälp av två sopborstar (hon är livrädd för alla sorters verktyg, men lämnar han en öppen flyktväg så springer hon). Sen får vi blockera trappan till verandan tills vi säkert sett att hon satt sig.
Promenader går det bara att få ut henne på om vädret är fint. Även om jag vallat ut henne så lägger hon sig ner så fort hon får se kopplet.

Hon är inte sjuk (bortsett från klådan, men nu funkar medicinen igen så hon är på bättringsvägen) och hon har inte ont. Hon är pigg och skuttar runt med sina katter inomhus. Hon är bara så vansinnigt envis och har nu fått för sig att hon tänker gå i ide fram till april. Fryser gör hon när det är kallt, men hon har ett täcke som även täcker magen så det kan hon inte klaga på.

Nån som har ett bra tips på hur vi ska kunna få henne att i alla fall kissa utomhus trots att det inte är sommar året om? Eller hur man tillrättavisar en hund som blir så rädd att hon kissar ner sig?

Hon sätter sig inte inomhus då vi ser henne utan hon gör det oftast på natten. Vi tvingar ut henne innan vi går och lägger oss och hon kissar snabbt innan hon rusar in igen. Vis 4-tiden smyger hon upp ur soffan och sätter sig innanför dörren, sen spurtar hon upp i soffan igen och det är först då vi brukar vakna. :mad:
 
Jag känner igen problemet, till viss del... Min äldre hund bara VÄGRAR att göra ifrån sig alls. Det är mycket stånk och stön för att få henne att kissa och henne bajjande gör tråkiga bråk vareviga dag. Vilket säkert inte underlättar bajjandet...

Men hon håller sig. Hon kan hålla sig ett dygn om det skulle behövas. Men håll dig då tänkte jag en gång, men då fick hon sådan urinvägsinfektion så att hon kissade blod :cry:

Så jag tvingar henne att kissa 3 ggr per dag. Fyra om vi varit uppe tidigt. Att gå ut med henne 3-4 h sen hon kissade sist är helt lönlöst. Man får vänta 5-6 h i alla fall.

Med bajjande har jag nu gjort så att vill hon inte på kvällen så slipper hon och då bajjar hon oftast frivilligt på morgonen utan bråk och det känns befriande!

Igår hade hon inte kissat sen tiotiden ungefär. Vi var ute och gick 45 min vid 6 tiden tror jag utan att hon ens bemödade sig att försöka pinka. Hennes problem är att hon nosar så jäkla mycket så att hon helt enkelt glömmer bort vad man skall göra ute... Hon gör både och på komando, och det är allt tur det, det är ju precis så att vi klarar oss nu.

På somrarna så brukar hundarna vara lösa och ute i princip hela dagarna. Men nä, inte ens då väljer hon att göra sina behov. Jag får "rasta" henne 3-4 ggr per dag ändå...

Lillan däremot pinkar ju konstant. Sätter sig helt ogenerat var helst hon är om det så att mitt på trottoaren. Nöden har ingen lag anser hon :rofl:
 
Ester var så där "nosig" när hon var liten. Då gick vi till samma ställe varje gång hon bara skulle kissa. En liten, tråkig gräsplätt där inga andra hundar kissade och där det var helt lugnt, inget att nosa på och inget att titta på. Där fick hon stå kopplad tillsammans med mig tills hon kissat ordentligt.
Nu har vi inga problem alls med Esters rastning. Doris däremot...

Att hon inte ens vill gå ut! Du ska se hur hon flyr för livet när hon anar att vi tänker tvinga ut henne och vilken blick man får när hon satt sig i säkerhet i nån möbel. Blänger surt och förolämpat. Över hennes döda kropp att hon går ut i duggregn. Hopplösa hund!!!
 
Fy katten säger jag bara. Jag drar mig för att gå ut med mina äldre hund eftersom att jag ändå vet att 1: antingen gör hon inget eller 2: så får jag bråka med henne. Hon snurrar och snurrar och trampar och trampar och så P R E C I S nä rhon skall sätta sig ned så är det ngn lukt som fångar hennes uppmärksamhet, och sen skall karusellen igång igen...

Nu skall jag ge Lillan ett tuggben och ta ut Storasyster själv. Det går lättare om hon är ensam...
 
Nästa hund vi skaffar ska vara en helt utan nos :devil:
Drömde i natt att de rymde igen, så jag ska hålla dem extra stenhårt ifall det var en sanndröm.
Den ena av "våra" spårhundar, tiken som hittade dem, har ganska nyss drabbats av magomvridning och överlevde på en hårsmån. Den andra hunden har de just fått veta att han har cancer i hela kroppen och inte har långt kvar att leva. :cry: :cry:
 
Usch då... Trist för de vovvarna. Ingen av mina Labradorer har någonsin rymt, men pudlarna var ena jäklar på det. Aldrig att en dvärg varit på rymmen, men mellisarna har varit med om massor (Olika hundar...) Polisstationen x antal gånger + En hund hittades sittande under en bilnere "på stan", en hittades av en skoterförare långt ute på isen, tiken var blöt och nedkyld, en hittades på trappan till en granne, två inlämnade på ett hundpensionat, en hittades tyvärr påkörd efter en vecka på rymmen :cry:

Ja listan kan göras längre. Nu låter det som att vi aldrig hade koll på de pudlarna, men det handlar om ett stort antal hundar under ca 20 års tid! Ja det finns massor med till rymmarhistorier om de. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 192
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 701
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 850
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 575
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp