Bukefalos 28 år!

Vuxet festande i barns närhet?!

Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Nej, det där med att någon alltid måste vara nykter i barns sällskap hörde jag första gången här på Buke. Det var en icke-fråga under min uppväxt. Föräldrarna förlorar ju inte sina föräldrakvaliteter bara för att de har druckit två glas vin. Med det resonemanget skulle ju aldrig två föräldrar kunna dela en flaska vin till middagen en fredagkväll, utan en person måste alltid avstå. Det låter fantastiskt tråkigt tycker jag.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Ja jag tycker det låter fantastiskt :laugh:

Jag tycker det blir så konstigt ibland (när jag läser trådar) med barn och fest. Där fest är fylleslag och barn är portade från allt ifrån bröllop till dop, 50 årskalas och begravningar. Förstår att man inte vill ha egna eller andras barn på vänners och bekantas formella tillställningar, där de inte känner någon annan än föräldrarna, men släktens barn tillhör ju släkten! (Mamma pratar med väninna men tant Agdas knä är ledigt och gammelfarmor sitter tryggt därborta, Lillan är 5 år men 14 åriga kusin Peter springer en runda med henne och småkusinerna.)

Dessutom är det ju inte ens alkoholen som gör läggtiderna flexibla och ger barnen coca cola och föräldrarna busiga, det är att det är fest och alla är med och är glada. Nyktra eller kanske ha druckit något glas vin.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Är förresten som kanske kan misstänkas uppväxt på det sättet, dvs släktens barn med på allt från bröllop till doktorsmiddagar.

Blev jätteförvånad första gången jag stötte på bröllop med helt portade barn. Haken är väl att folk/gästerna inte riktigt fattar skillnaden mellan att ha småbröder och kusiner o syskonbarn man känner och tycker om på en fest i antal runt 2-6 st (de är ju bjudna i "egen rätt" man känner dem personligen, de är inte bihang!) och vänners helt obekanta telningar i fruktansvärda mängder (för de orkade inte skaffa barnvakt). (Det konceptet är ju också ok förstås men kräver lekrum osv på annat sätt)
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

och Ananya?

Har ni, eller era föräldrar, haft det där systemet att en vuxen ska vara nykter "om något skulle hända"?

Jag förstår att någon har varit nykter om ni har varit borta och måste köra bil hem, det är inte det jag undrar.

Det jag funderar på är att många tydligen tycker att någon måste vara nykter, alltid.

Jag är inte alls van vid att man har det systemet, och eftersom ingen blir full utan bara onykter på de fester där jag är med och det finns barn, så skulle det inte vara något problem att ringa taxi eller ambulans om tex ett barn plötsligt skulle få en allergichock eller något liknande. Föräldrarna (eller de övriga vuxna) är inte alls så fulla att de inte kan ta hand om barn, bara så onyktra att de inte kan köra bil.

Vi har reflekterat så lite över den principen att vi visar var bag in box vinet står när vi har mormor eller farmor som barnvakt :p Det finns taxi, alla kan ändå inte köra bil eller har körkort. Dessutom om vi någonsin öppnar en flaska vin på två blir mer än hälften kvar. Gångerna jag varit full är lätt räknade oavsett. (typ en faktiskt) Ett glas vin är ett vinglas fyllt till typ 1/4, 1/3, bäst att säga, jag har faktiskt sett folk som fyller dem till hälften eller, gasp, hela (och då är det ju inte lika konstigt om de känner sig otillförlitliga på två).
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Vi bjöd också barnvakterna på vin. Vin är bra för tålamodet.

Om min man och jag delar en flaska vin blir det inget över, barnen tycks ha klarat sig ändå.

Jag relaterar mer till vänners barn än släktens, för övrigt är resonemangen desamma.

Att man inte får dricka i barns närhet har jag bara stött på på buke. Ingen annanstans.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Nej, det där med att någon alltid måste vara nykter i barns sällskap hörde jag första gången här på Buke.
Att man inte får dricka i barns närhet har jag bara stött på på buke. Ingen annanstans.

Samma här. Sedan har jag läst så många trådar där detta har uttalats att jag har blivit indoktrinerad. Jag har ju inte särskilt många barn alls i min umgängeskrets och har således inte varit på så många fester med barn närvarande. Men som sagt; jag vande mig dag två och tyckte att det var riktigt trevligt.

Ett glas vin är ett vinglas fyllt till typ 1/4, 1/3, bäst att säga, jag har faktiskt sett folk som fyller dem till hälften eller, gasp, hela (och då är det ju inte lika konstigt om de känner sig otillförlitliga på två).
En bekant brukar säga att hen "minsann bara har tagit ett glas vin", men då menar hen inte 1/3 vinglas på fot, utan ett dricksglas (i princip) fyllt till brädden. :D Lite skillnad. ;)


 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Lite halvt kl.

Även jag är uppvuxen med sådana fester som ni pratar om här. Det där med att man ska vara nykter för att kunna köra till sjukhuset förstår jag inte riktigt grejen med heller.

Man kan ju dra det hur långt som helst egentligen om man så vill.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

*kl

Som uppvuxen med alkoholister önskar jag att barn slapp fulla vuxna.

Mina päron är inte otrevliga, blir inte trevliga när de dricker och det har aldrig varit bråk eller "offentligt kräks" i mitt barndomshem eller alls över huvud taget.

Än idag tycker jag att det är fruktansvärt obehagligt med påverkade människor (de behöver alltså inte vara dyngraka). Jag är troligen väldigt känslig. Men jag kan ju bara tala för MIG.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Nu svarade du inte mig, jag vet :)

Men för mig finns det en stor skillnad mellan något glas vin = full. Nej jag är inte nykter efter ett glas vin, men jag är inte full heller.

Beror kanske på hur man definierar ordet full ?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Det verkar ju vara en vanlig reaktion just hos barn till alkoholister, vilket så klart inte är så svårt att förstå. Samtidigt ser du ju i tråden att vi är flera som minns våra föräldrars sätt att festa som enbart positivt. Det är ju onödigt, och mest jobbigt för dig själv, om du så att säga "lider med" barn som själva inte alls lider.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag har aldrig varit med om att mina föräldrar eller övriga vuxna varit nyktra "bara för att". Så gör inte jag och min sambo heller, med undantag för om vi har tagit oss dit i bil. Då är jag nykter eftersom det är jag som kör. (Med resonemanget att någon förälder alltid ska kunna köra till sjukhus så får jag nog aldrig dricka alkohol. Min sambo har nämligen inte körkort...)
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

*knappen*

För mig spelar inte körandet till sjukhus någon roll i att jag tycker att en person ska vara nykter. Om det skulle hända något så vill jag att någon ska kunna fatta väl genomtänkta beslut. Det gör man inte om man är onykter. Man kanske inte fattar fel beslut, men för mig känns det som ett lotteri om det blir rätt beslut eller inte.

Nu spelar det inte oss någon större roll, vi är båda nyktra vid alla tillställningar och kan ha roligt utan alkohol.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Jag reagerar inte på att föräldrar inte kan köra bil, jag reagerar bara om de skulle vara olämpliga vårdnadshavare på grund av berusningen eller om det är olämpligt berusade vuxna på samma fest (så att det blir skrikigt eller obehagligt). I just vår familj är det lite av en ickefråga, min man är snudd på nykterist, och jag inte långt efter... Vi kan ta en öl eller ett normalglas vin, men inte så mycket mer, och det gör ju varken till eller från...

I min uppväxt var det våld och kaos jämt, utom när det var just fest med grannarna... I berusat tillstånd var min familj glad och trevlig och nästan normal. Jag älskade de festerna :o.

Jag tycker iallafall att man skall vara försiktig med alkohol i barns närhet. Man måste för det inte vara spik nykter.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Men hur personlighetsförändrad tror du att man blir efter måttligt drickande? Inte försvinner ansvarskänsla, föräldrakunnande och rationellt, logiskt tänkande bara för att man har druckit måttliga mängder alkohol? Man blir ju inte en annan person efter några glas vin, om man inte har alkoholproblem av något slag, och då borde man ju undvika drickande av den anledningen.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Det är ju inte konstigt alls att du är känslig för sådana situationer med tanke på din uppväxt. Även om dina föräldrar inte blev otrevliga så måste det vara väldigt obehagligt att ens föräldrar dricker alldeles för ofta, kanske till och med jämt, och i situationer som inte är så lämpliga. Det går ju inte att jämföra med en familj där man har en sund relation till alkohol.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Om det skulle hända något så vill jag att någon ska kunna fatta väl genomtänkta beslut. Det gör man inte om man är onykter. Man kanske inte fattar fel beslut, men för mig känns det som ett lotteri om det blir rätt beslut eller inte.

Vilken sorts beslut tänker du på? De beslut som är så komplicerade att jag inte kan fatta dem efter två glas vin kan jag ju inte heller fatta om jag har sömnbrist, i så fall. Eller om jag är förkyld.

Men då skulle du alltså alltid i alla lägen vilja att någon var nykter, eller se till att vara det själv? För om det är beslutsförmågan det handlar om, så spelar det väl ingen roll om det är barn inblandade eller inte?
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

I TS tycker jag att man tappat det rationella tänkandet om man låter en femåring vara kvar som beskrivet.

Petruska: Om det händer något (barnet ramlar, det börjar brinna, you name it) så vill jag (eller någon jag har förtroende för) kunna ta ett snabbt beslut som jag kan stå för. Sömnbrist eller förkylning kan jag inte styra över, men det kan jag över alkoholintag.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

I TS tycker jag att man tappat det rationella tänkandet om man låter en femåring vara kvar som beskrivet.

Ja, självklart. Men som du ser så diskuterar jag, Petruska, cirkus och Jozze ett helt annat typ av drickande med barn närvarande.
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Ok, jag tror inte att jag sedan jag var 21 år har varit så full att jag inte litar på att jag fattar rätt beslut om det börjar brinna eller någon skadar sig. Den kvalificerade sjukvården är det ändå inte jag som står för. Jag är varken läkare eller sjuksköterska.

Jag håller helt enkelt inte med om att måttligt drickande är så till den grad personlighetsförändrande, varken hos mig själv eller hos andra (som klarar att dricka måttligt, det klarar ju inte alla, dock).
 
Sv: Vuxet festande i barns närhet?!

Är förresten som kanske kan misstänkas uppväxt på det sättet, dvs släktens barn med på allt från bröllop till doktorsmiddagar.

Blev jätteförvånad första gången jag stötte på bröllop med helt portade barn. Haken är väl att folk/gästerna inte riktigt fattar skillnaden mellan att ha småbröder och kusiner o syskonbarn man känner och tycker om på en fest i antal runt 2-6 st (de är ju bjudna i "egen rätt" man känner dem personligen, de är inte bihang!) och vänners helt obekanta telningar i fruktansvärda mängder (för de orkade inte skaffa barnvakt). (Det konceptet är ju också ok förstås men kräver lekrum osv på annat sätt)

Jag är också uppvuxen med att barnen alltid är med men jag ser gärna att de är portade från bröllopsfesten om bröllopsparet önskar så. Och förstår inte riktigt upprördheten som florerar över detta. Men det är en helt annan diskussion!;)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 871
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 747
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 244
Senast: Treo
·
Övr. Barn Jag har ett dilemma. Hoppas ni kan komma med input. Har en väninna med en 7-årig, mycket klok dotter. Väninnan separerade från pappan...
2
Svar
38
· Visningar
3 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp