VW-funderingar

Jag tycker inte vi skall ta efter tyskarna i deras ridning. Som någon skrev tidigare så är de betydligt mer liberala med tunga boots och andra okonventionella träningsmetoder som exempelvis gummiband på fötterna för att få högre lyft. Visst finns det tyskar som jag tycker rider riktigt mjukt och fint och med precisa hjälper, men sådana ryttare har vi många av i Sverige också.

Snarpur var den hästen som vann T1. Han reds av en isländsk ryttare.
 
:confused: Funderar på om vi varit på samma VM?

Vill du påstå att en domare har sagt att "en lösgjord häst utan spänningar är den hästen som kan sänka ryggen mest jämnt och låsa länden helt liksidigt och skyffla in bakbenen så långt in under sig som möjligt utan att använda knäleden"? Det har jag faktiskt svårt att tänka mig.
 
Nej, de säger inte så, men den domaren jag tjuvlyssnade på var alltid stum av beundran för hästar som behärskade den konsten.
 
Djurjouren, varför lägger du ord i andras mun på det där sättet? :confused: Det skapar knappast ett bra debattklimat och är rent ut sagt osportsligt mot folk som inte kan försvara sig. Jag vet att du är urduktig på hästfysiologi, men du säger själv att du inte vet mycket om islandshästtävlingar och kan inte ha mycket aning om domarnas bevekelsegrunder i enskilda fall. Som någon påpekade högre upp i tråden är det ju inte i första hand lösgjordhet som premieras på våra tävlingar, annat än indirekt; det anses ju vara en förutsättning för god takt vilket ÄR det som bedöms som viktigast. ;)
Dessutom, om du kunde tjuvlyssna på en domare dömde han/hon ju inte just då, så hans/hennes kommentarer kan ju inte stå för de dömande domarna. ;)
 
Det här är intressanta diskussioner och av det jag läst så håller jag med Djurjouren litegrann. Men absolut inte i allt.

Du har inte skrivit det rakt ut, men har jag uppfattat dig rätt när du anser att de bedömningskriterier vi har för islandshästtävlingar idag är käpprätt åt skogen?
De främjar spatt, styvhet och en massa annat enligt ditt sätt att se det.

Det hade varit intressant om du kunnat utveckla det hela lite och
1) förklara exakt vad det är som du anser dommarna dömmer fel alt. inte ser.
2) hur borde de dömma istället
3) hur skulle de ekipage som de flesta av oss anser går flott tjusigt och korrekt i tölt gå för att du skulle anse det vara flott tjusigt och korrekt.
 
Jag är ledsen men den här diskussionen går mig mer och mer på nerverna ju mer jag läser.

Djurjouren - du är jättebra på hästfysiologi och sitsträning. Men vill du på allvar påstå att DU är bättre på islandshästridning än hela svenska eliten? :confused:
 
Nej, jag är inte bättre ( varför måste nån alltid tolka kritik som att man anser sig bättre, man måste inte vara bra på utförandet för att kunna SE), det har jag aldrig nånsin påstått,i själva verket är jag riktigt dålig på att rida men jag är jäkligt bra på rörelsemekanik hos häst , men vad jag påstår är att det sätt man rider islandshäst idag främjar spatt och spatten är ju ett problem som man ju lägger stor tankemöda på varför det uppkommer.....

Och det är i mina ögon konstigt att Tyskarna är så helt överlägsna i sin ridstil gentemot bl.a."svenska eliten". Varför kan Tyskarna rida korrekt och inte Svenskarna? Tyskarna är ju vad jag förstått framgångsrika så det de gör kan ju inte vara fel? Varför apar ingen efter? Och tjata inte om de fula metoderna Tyskarna använder för de används lika flitigt här.........
 
Jo, för de dömmande domarna dömde likadant........... :crazy:
Varför är det osportsligt att diskutera? Om ingen diskuterar så ramlar ju allt på i gamla hjulspår. Det behövs röras om i grytorna lite för denna sida är alltid så himla tråkig. Om en börjar tänka så kanske en annan gör det och då kan man påverka.
Helt korrekt så kan jag inget om islandshästtävlingar så jag ser det enbart från hästens synvinkel och inte ett enda dugg från det gamla vanliga sättet, är inte det ett bra sätt att se saken från andra håll?
Jag tycker att det är synd att Islandshästar blir så pajjade och att ingen verkar bry sig :cry: . Islänningar är tåliga varelser med otroligt hög smärttröskel det är därför de står ut med så dålig ridning som de faktiskt gör. Inte för att de inte har ont utan de har precis samma problem som andra hästar men det tar himla tid innan det märks :cry:. Hur kan det vara fel att göra folk uppmärksamma på detta? Folk rider ju efter vad som belönas på tävling även om de inte tävlar så om man ändrade bedömningen så borde man kunna hålla rasen helare och lyckligare.
 
De man 'apar efter' är ju vanligtvis islänningarna. Utan att påstå att jag är särskilt väl bevandrad i den internationella islandshästvärlden så kan man nog skönja en sorts polemik mellan isländsk och tysk islandshästridning. Som det största och första islandshästlandet utanför Island (det kanske till och med finns fler islandshästar i Tyskland än på Island, några sådana siffror har jag inte, men Island är ju trots allt ursprungslandet) är Tyskland ändå det land jag, med den inblick jag har, upplever som mest trotsigt mot de isländska idealen. För att uttrycka sig drastiskt - islänningarna vill ha en gaedingur med extrema lyft, fart, fläkt, utstrålning och en sjujäkla pass, och ryttarna är i många fall självlärda (även om det väl håller på att förändras), medan tyskarna rider islandshäst som man rider stor häst - i en islännings ögon kanske tar bort det som är själen med islandshästridningen. Tyskarna som är framgångsrika internationellt återfinns väl - eller är det bara mina fördomar, för jag får erkänna mig ha lite väl dålig koll för att egentligen kunna uttala mig? - i de mer 'dressyriga' grenarna som tölt och fyrgång, medan svenskar och islänningar dominerar pass och femgång, där det är mer fart och fläkt, mer gaedina-likt.

Nu gled jag iväg och blev väldigt filosofisk :), men jag har aldrig sett en tysk tränare i Sverige, medan det däremot svämmar över av isländska. Är det för att vi är de isländska idealen trogna, och därmed förkastar (eller åtminstine inte är så intresserade av) tyskarnas ridning? Eller är det någon som har några andra förslag?
 
Ja medicinsk spatt( alltså hasproblem). Från travtiden så gällde det att i tid upptäcka hältor för om man skickade ut tränaren med en halt häst så fick man skäll. Därav att jag lärt mig urskilja hältor ner till 0,5 grader utan böjprov. och jag kan dessutom säga ifrån vilken led det kommer. Det är inget unikt att kunna utan sånt man bara gör i travvärlden.
 
De borde dömma på ett sätt som gör att ryttarna måst erida på ett sätt som inte är spattframkallande. Dvs inte på bogarna utan bakifrån. Med bakifrån innebär inte övervinklade haser eller långt undertramp utan en korrekt satthet utan låsta ryggar.
 
Hmm alright! Jag har bara väldigt svårt att få ihop det jag vet om tysk ridning (har ridit för flera tysk-utbildade instruktörer på vanliga hästar) och det du och Inte_Ung säger. Det är 2 helt skilda ridstilar för mig.

Att rida tyskt passar mig mycket bättre och är dessutom en ridstil jag fått mycket beröm för av en ganska känd islandshästinstruktör. Det ridsättet är också väldigt likt det, som ganska gamla gubbar som ridit hela livet på K1 kan lära ut... (har ridit ännu mer för såna) Sedan kan jag visst lära en del av er. Tex att rida mindre med händerna och mer med sätet. Men det sätt jag lär mig samla hästarna på inom den akademiska ridningen är helt annorlunda än det tyska ridsättet... Och jag har tolkat det som att du är inne på den akademiska linjen till ganska stor del. (rätt eller fel av mig?)

Min poäng är att den akademiska ridstilen kanske inte är helt förenlig med gångartsridning? Jag vet att det finns kända islandshästryttare som rider akademiskt, men jag vet inte om jag tror att det är så bra. Den tyska stilen (på vanliga hästar, har aldrig sett en tysk islandshästryttare i verkligheten) och vissa i den svenska islandshästelitens stil anser jag vara väldigt lika. Därför tror jag mer på det sättet att rida och lära ut än på den sitsträning i skritt som du använder dig av.
 
Ja medicinsk spatt( alltså hasproblem). Från travtiden så gällde det att i tid upptäcka hältor för om man skickade ut tränaren med en halt häst så fick man skäll.
Jag misstänkte det. Det där måste vi spinna vidare på. I travet finns inga ursäkter, springer inte hästen fort, så gör den inte. Det är så lätt att mäta.

Jag tror att ett ändrat bedömningskriterie på tävling, skulle kunna hjälpa ALLA Islandshästar till mindre mängd spatt.

För att återknyta till Tyskarna.
Det var först när Tyskarna kom till Island och böjade RIDA Islandshästar, som den Islandshästridning vi ser i dag utvecklades. Detta är väl ungefär 30 år sedan, så det är ganska nyss. Innan dess så ÅKTE man häst och tävlade mest i att rida så fort som möjligt i pass och galopp.

Så den dressyraktiga delen av Tävlingsridningen kommer från Tyskland. Därför så är det väl inte så konstigt att de är bäst på den delen.

Jag har i andra sammanhang, än hästar, arbetat med Tyskar. Och jag ser en klar skillnad i hur de angriper en uppgift mot hur vi Svenskar gör. Jag tror att det är kulturellt betingat.

En Tysk bryter ner problemet till minsta möjliga beståndsdel. Och börjar noga och omsorgsfullt från grunden. Och det kan göra mig galen att de aldrig kommer till skott och blir färdiga med vissa saker. Så nackdelen är att de ibland inte kommer framåt så fort som de borde. Tidsplaner och Projekt är viktiga saker.

Svenskar är däremot mycket bra på att få ihop något som fungerar ur de mesta. Det behöver inte vara riktigt färdigt ens, det lirar i alla fall. Men det gör det hela instabilt och opålitligt. Men det är färdigt långt före Tyskarna. Och i ett Projekt så är det oftast det viktigaste.

Men sedan när väl tyskarnas grejjor är färdiga, dent om sidor. Så snurrar de fint och friktionsfritt, som en Mercedes. Medan Svenskarnas grejjor behöver förbättras efter hand, som ett Jas-plan.
 
Intressant betraktelse, även om jag har svårt för generaliseringar. Men om jag sväljer denna, så måste jag bara få kontra med "det finns inga genvägar till god ridning". Vilket förklarar tyskarnas framgång i ridsport, såväl dressyr som hoppning. Svenskar vill ofta börja på bokstaven P utan att förstå att innan P, kommer A-O...
 
Det jag tyckte var osportsligt var att du lade ord i andras mun, dvs du tolkade det du såg i egna termer och påstod (eller insinuerade) att ett antal icke namngivna domare tyckte så. Det är inte juste och inte har det nåt underhållningsvärde heller, tycker jag. :(

Sen tror jag man MÅSTE skilja på tävling och träning. Det du såg var ett VM, den största och finaste tävling vi har. Har man kommit så långt rider man för att vinna, ingenting annat, och är man smart så rider man på ett sätt som betalar sig. Vill man förändra sporten kan man bara göra det inifrån, tror jag, dvs, genom att försöka tala med och påverka tränare och domare, inte genom att sitta och ironisera i ett sånt här forum. :) ;)

En sak till, Djurjouren, och det är det du skriver om spatt. Det har gjorts ett antal större undersökningar om spatt på islandshästar de senaste åren, och en av de saker t ex Sigridur Björnsdottir kom fram till i sin avhandling var att man inte kan koppla ihop förekomst av spatt på islandshäst med någpn särskild typ av ridning eller någpn särskild typ av häst (t ex typisk femgångare som, som du säger, helst skyfflar in bakbenen under sig istället för att böja på knälederna, vilket fyrgångshästar har lättare för.) Det enda man med säkerhet kan säga är att spatt är ärftligt och det har funnits i islandshästarna från allra första början, vilket kan ses i gamla hästben som grävts uppi arkeologiska utgrävningar. Den spatt som drabbar travhästar kanske är av en annan typ?
 
Åh vilken bra beskrivning, precis så är ju vårt sätt att rida, vi ägnar massor av tid till att förberde och bryter ner det i minsta beståndsdel och sen tar rörelsen inte alls nån tid medan förberedelsen tar månader.
Och det du sa att om att Tyskarnas ridning flyter friktionsfritt stämmer så bra. Deras hästar var så underbart rakriktade att ryttaren kunde ägna sig åt finlir medan tex svenskar och isländare hela tiden fick sitta och korrigeringsrida ihop sina hästar och inte hade tid till nått finlir, de hade fullt upp med att hålla ihop det hela.Det är det blir alla problem jag opponerar mig emot. Dessa länder hade oxå flest hältor bak ( såna dä rmikropskopiska)
 
Jag har bara väldigt svårt att få ihop det jag vet om tysk ridning (har ridit för flera tysk-utbildade instruktörer på vanliga hästar) och det du och Inte_Ung säger. Det är 2 helt skilda ridstilar för mig.
Då så har du bitvis missuppfattat vad jag håller på med.

Ditt problem i ridningen är stolsits, stolsits och dessutom ganska okoordinerade händer. Genom att Förbjuda dig att använda de hjälper du är van vid. Fötter och Händer, så hoppas jag att din sits skall reda ut sig. När du har fått ordning på sitsen, så kommer du att märka att spåren så att säga "går ihop".

Det ridsättet är också väldigt likt det, som ganska gamla gubbar som ridit hela livet på K1 kan lära ut..
Det stämmer bra det. Ty det var före att Dressyr-ridningen blev morderniserad och förstörd. Vårda den kunskapen väl, den är på utdöende.

Min poäng är att den akademiska ridstilen kanske inte är helt förenlig med gångartsridning?
Din poäng i den Akandemiska ridningen är att du kan få ordning på dín sits på det viset.

Därför tror jag mer på det sättet att rida och lära ut än på den sitsträning i skritt som du använder dig av.
Den sitsträningen är nog den bästa hjälp du kan få till att bli av med din stolsist.

Så länge som du sitter i stolsits, så kommer du inte att kunna påverka hästen korrekt i någon som helst rid-diciplin.
 
"det finns inga genvägar till god ridning". Vilket förklarar tyskarnas framgång i ridsport,
Just det!

För i ridnign så är det förödande att träna mot en tidplan, det måste få ta den tid det tar.
 
*suck* Var du tvungen att jämföra ridstilen med hur tyskar arbetar... Jobbar med tyskar dagligen och det håller på att driva mig till vansinne emellanåt. :smirk: När de envisas med att stirra sig blinda på detaljer och totalt verkar ha glömt målet. Eller hur de är totalt inkapabla att ta beslut utan att ha minst en överordnads godkännande först. Snacka om hierarkiskt tänkande.

Gillar det ni skriver om ridningen som sådan så jag får väl försöka tänka bort tyskbiten. :D (Även om de nu tänker likadant i det här fallet.)

Vadå, jag fördomar?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp