VW-funderingar

det där var huvudet på spiken för mig iaf! Jag vill helst vara "riktigt bra" på något på en gång. Det är tex därför jag inte har börjat spela golf (Sambon har 4,3 i handikapp=duktig), och jag vet i huvudet hur jag ska spela. Men att stå och träna och träna i år för att komma dit (när det gäller golfen alltså), känns inte så kul. Ridningen däremot, har jag börjat inse att jag för börja mer eller mindre från början. Där har jag ju ett mål (golf skulle jag bara spela som sällskap till sambon eller liknande).
 
Snälla nå´n; vilka generaliseringar!! :crazy:

Volvo (visserligen ingen skönhet såsom MB osv men den rullar. I måååånga år. Alla kan köra den. Alla kan skruva i den...)
Saab (Dito. Gammelsaabarna rullade visserligen, men vissa specialare var ett måste för saabföraren att veta innan färd. :D)

Ulla Håkansson
Malin Baryard
Lisen Bratt
Jan Brink

och alla andra SUPERDUKTIGA svenska hopp- och dressyrekipage.



Visst kan man jämföra...men tänk då även på antalet människor boende i Tyskland och sätt det i paritet med antalet invånare i Sverige. Och Finland. Åsså Norge. Sist men inte minst Island. Tyskarna borde väl rimligen få fram fler elitidrottare etc än Sverige i det sammanhanget?

Annars; jättebra att försöka förbättra för isisarna, men om de nu farit så illa utav spatt o diverse pg a "åkning" så hade de antagligen inte funnits i den omfattning de gör idag. Samt inte varit det minsta "poppis".

Tjingeling!
/Linda
 
Hur vet du att de dömande domarna ansåg att hästen var lösgjord eller överhuvudtaget hade samma åsikter som den domare som satt på läktaren? Såg du domarkommentarerna? Poängen kan mycket väl ha motiverats på andra grunder.

Fråga: anser du att islandshästar generellt är sämre ridna än andra hästar?

Snarpur var f.ö. en brun häst som reds av Johann Skúlasson i T1. skimmeln du pratar om kanske den som vann F1 och reds av Sigurdur Matthiasson.
 
Absolut att man skulle påverkat från annat håll men jag har försökt med en av Sveriges mesta dommare och hon trodde nog att jag var från MErkurius eller nått :-) , hon såg ingen skillnad på tyskar och svesnkars sätt att rida och inte heller nån skilnad i hållbarhet. Saknade alltså ÖGA för det. Tränarna ksulle man naturligtvis oxå försöka påverka men det är ju inte lönt för tränarna lär ju ut det dommarna vill se....
Att skriva i detat forum är ju ett sätt att påverka inifrån, även om folk tycker att jag är en idiot så startar jag ju förhoppningsvisnya tankegångar och det om något är väl att påverka inifrån?

Undersökningen har fel, spatt påverkas av ridning, PUNKT: Det finns massor av undersökningar om detta på anddar raser, konstigt att inte islänningar tar del av den?
Självklart är spatt ärftligt. Det avlas ju på hästar som är "bra" och har lätt för gångarterna av naturen, de som man inte behöver RIDA för att kunna tölta på och hästar som man inte rider utan åker får ju spatt och diverse förslitningsskador. En och annan bär sig korrekt av naturen, ofta kanske för att man bli rtvungen att RIDA den till tölten och då blir den inte så spattbenägen.
Finsn inte så många typer av spatt *ler*
 
Var det du som hade rött linne och jeans?, smal?Om jag minns rätt så var det du som var så förtvivlat låst i bäckenet och stel som en planka? Då kan du inte hur gärna du än vill samla en häst oavsett om du rider tyskt eller akademsikt eller vad du nu än gör.Men precis som du säger så finns det tränare som inet ser sånt, som islandstränaren som berömde dig. För att kunna blir en bra ryttare så måste du först gå vidare med dig själv och sen med hästen oavsett om man vill rida akademiskt eller vad man nu vill rida. Jag är inte så akademsik då det inet finns nån bra tränare i Sverige, de flesta lär ut framtunghet och förböjda hästar och ryttare som sitter emot hästen så det passar inte riktigt mig.Om jag finner en bra tränare så kan jag mkt väl tänka mig att rida akademiskt EFTER att jag lärt mig rida på ett bra sätt ( typ om 10 år eller så...)för rätt utfört så tror jag mkt på den akademiska ridningen.
 
Ja, jag anser att islandshästar generellt sätt är sämre ridna än andra hästar.
Jag vet inte om de dömande domarna hade samma motiveringar det har du rätt i men de hade samma omdöme i vart fall, så grunderna kan ha varit olika men poängen densamma.
 
Tycker att du är lite hård mot många av de duktiga ryttare som vi kunde se på VM.
Självklart strävar all ridning mot en lösgjord och glad häst men det är mycket svårt att få ihop total lösgjordhet och stor och explosiv gång. Tycker faktiskt att våra VM ryttare gör det minst lika bra som tex VM ryttare inom hoppning och dressyr där man ofta ser avknäppta hästar med "ryggen nere i marken" som piskar med svansen och ser allmänt missnöjda ut.
Förövrigt kan jag inte alls hålla med om Fakur (skimmeln). Underbar häst, men uppenbart spänd i tex passridningen.

Jag tycker att vi alla ska vara stolta :bow: över de duktiga ryttare som vi faktiskt har. Därmed inte sagt att de inte kan utvecklas mer. Det som idag ger en 9:a på tävlingsbanan ger kanske bara 8 om ett par år när utvecklingen gått mer framåt och våra krav därmed har ökat.
 
Jobbar med tyskar dagligen och det håller på att driva mig till vansinne emellanåt.
Då så får du ta och räkna till 10 och tänka på att i ridning så är det en bra egenskap.

Hehe... jag vill helst inte tänka på tyskar alls på fritiden så det ska nog gå bra. ;)
 
Det finns en domarhandledning som man dömer efter, den gäller antingen om det är en liten lokal klubbtävling som ett VM. Du kan hämta den på SIFs hemsida om du vill veta mer om vad en domare går efter vid bedömningen.
F ö kan jag inte hålla med dig om att tyskarna skulle rida islandshäst bättre än de svenska eller isländska ryttarna.
Nu såg jag iofs endast B- och A-finalerna lördag och söndag. Den tyska ridningen imponerade inte särskilt på mig, tvärt om. Däremot var det en njutning att titta på bl a Berglind Ragnarsdóttir och Bassi, för att inte tala om Jóhann Skúlason på Snarpur. Tala om att dansa fram...
Hej i värmen! :banana:
 
Nu så talade jag om Islandshästridning och hur det är att jobba med Tyskar. Har du arbetat tillsammans med Tyskar?

Jådå, de svenska produkterna blir bra efter ett tag de också, men de kommer ut så fort att de i början har flera barnsjukdomar än de Tyska.

De ryttare som du räknar upp rider vad jag vet inte Islandshäst. Och Tyskarna är världsledande i Dressyr.
 
Nej helt fel tjej! Nougat-färgade ridbyxor, olika t-shirtar och jag red för dig på torsdagen inte på fredagen... Mitt problem är nog snarast det motsatta mot att vara för stel.
 
Apropå ingenting så var Sverige enligt SIF:s hemsida detta VM:s bästa nation... Så våra ryttare kanske inte bara är skit iaf! :cool:
 
Vi var förmodligen WM bästa nation, men tog alla medaljer på passbanan. I två av grenarna där vi tog sammanlagt 3 medaljer så var det knappast finlir utan snarare kapplöpning och väldigt få om någon av ryttarna satt stilla i en lodrät sits. Den tredje medaljgrenen (guld+ silver) stilpassen krävde nog lite mer finridning av ryttaren, men fortfarande var det pass.

I ovalbanegrenarna var vi betydligt svagare och även mitt otränade öga såg en klassskillnad mellan olika ryttare. Vi tog oss till final i alla grenar men var bland de sista i finalen. Frågan är också vilka bedömningskriterier man har och vad man vill belöna, bara för att något är högst rankat bland bedömningspunkterna är det inte det kanske inte det optimala, smaken är olika.
 
jag var på VM och blev mycket impad av finskan och hennes lilla häst!!!
Men jag måste säga, vad tuffa små hästar det finns, i den värmen och det tempot!!
GO islandshästar!!! :banana:
 
Håller med om att skimmeln var spänd och lite låst i länden, vad som gjorde honom till min favorit var att han i grunden var en kanon, och med den sortens gång som är skonsam för en häst. Sen saknades en del arbete i honom, han kunde varit mer rakriktad bl.a.vilket gjorde att ryttaren fick jobba mkt med att hålla ihop honom. men det är ju sånt som gör att jobba på. En sån häst hade jag aälskat att få jobba med ( om 300 år när jag är färdig ryttare :-))
Man ska ju jobba utifrån total lösgjordhet men under tävling är det självklart att man får "fuska till det" men det jag menar är att de flesta aldrig ens strävar mot lösgjordhet vilket syns på en del ekipage.Just under tävling tycker jag att det är tillåtet att göra saker man inte gör normalt men grunden ska vara där, rakrktning t.ex..
 
Hoppsan!
Jag lade ord i din mun; det var Carmencita som hakade på ditt inlägg med dressyr och hopp! :o ;) Sorry!

Men; kan man jämföra tyska bilar med svenska flygplan i ett dylikt sammanhang så torde inte steget mellan islandshästridning samt "stor-brun-dressyr-o-hoppnings-ridning" vara så markant? :smirk:

Och; ja, jag har arbetat med tyskar. :)

Tjingeling!
/Linda
 
En liten fråga till dig djurjouren, du tycks vara duktig på hästars fysiologi, och du håller kurser har jag förstått,eller kanske bara privata? Måste ju fråga vem du är och vad du håller för kurser?!..

Ha d gott!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp