VW-funderingar

Att nämna namn på en elitidrottsman faller knappast under PUL.

Naturligtvis är det jätteintressant - och fullt tillåtet - att diskutera olika tävlingsryttares ridstilar! Om nån däremot beskyllde JH eller nån annan för skattefusk, djurplågeri eller att ha kört mot röd gubbe kommer saken i ett annat läge.

mandalaki
 
...då torde väl det ligga till hands att diskutera de artiklar o dyl som denne skrivit?

Sedan ska väl namngedd och diskuterad person få rätt till att bemöta kritik oavsett vem det är?

Tjingeling!
 
Jag tror att ytterligare en kategori människor tillexempel utövarna blir intresserad av att delta i debatten om tonen är konstruktiv och vänlig. Nu har mycket karaktären av "felfinneri" och enkelt "för eller emot" tänkande.
Finna fel är alltid enkelt...
Man rider alltid bäst på läktaren. Sedan är det alltid svårt att uttala sig om enskilda prestationer och händelser då man inte alltid vet bakomliggande sammanhang och framförallt inte tankarna bakom eventuella framgångar och misslyckanden.
Personligen tycker jag man behöver se ryttare betydligt mer ofta innan man kan uttala sig med någon form av säkerhet..

Tjing!
 
Ja det är väldigt synd att man inte kan hålla en mer vänlig och konstruktiv ton!
Det skulle bli en så mycket mer intressant debatt om man kan få de berörda proffsens åsikter!
Tänk vad man skulle kunna lära sig på det!
 
...och du har rätt i att man alltid rider bäst på läktaren!
Men det är just därför de berörda borde få kommentera alla spekulationer! Så kanske folk kan FÖRSTÅ lite bättre.
 
Ja..det håller vi med om..
Att få kommentera är alltid möjligt för alla.
Men åas har väl inte alla tid att gå in och diskutera saker på det här forumet.
Man kan tänka sig att det är relativt tidskrävande att verka professionellt som tränare och instruktör. Ska man vara tillräckligt bra, vilket alla förväntar sig, kanske det här diskussionsforumet är någonting man väljer bort, at the end of the day....

/vi
 
Ja det är klart... Men eftersom det verkar som vissa trådar och dess innehåll sprider sig ( även till den eller de det berör ) så kanske man kunde tänka sig ett svar på det som skrivs om en själv? Som tur är så har man i alla fall möjligheten att svara här! ( fast nu inser jag att det kanske bara känns dumt för den det skrivits om, eftersom så mycket negativa åsikter tas upp? )

Sedan så skulle jag också välja hästarna och yrket framför bukefalos! :-)
 
Jag anser att som toppidrottsman, så får man finna sig i att bli en offentlig person. På samma sätt som Slatan och Peter "Foppa" Forsberg. Inte kan väl deras publik spela bättre, men nog kan de kommentera alltid. Och allt vad de gör förvandlas till en riksangelägenhet. Inte ens jag, som är totalt ointresserad, har missat turerna kring dem.

Man måste komma ihåg att det handlar om underhållning också. Att titta på tävlingar och se en teaterföreställning eller film, handlar mycket om samma sak. Man vill bli underhållen. Och på samma sätt som man runt fikabordet diskuterar Mikael Persbrant ingående, så diskuterar man också idrottstjärnorna. Och där så ingår även toppryttarna inom Islandshäst. Det är något som de får vänja sig vid, nu när sporten har vuxit ur bakgårdarna. För det är ju ingen som tycker att det är konstigt att vända och vrida på Malin Bayards alla ritter, eller plocka ned Anky van Grünswens ridsätt i atomer. Det verkar ju att gå alldeles utmärkt.

Varför skall det vara annorlunda när tävlingsdiciplinen är Islandshästridning?
 
Eftersom du ser bättre än domarna, har du aldrig funderat på att utbilda dej själv (eller förlåt, du kanske redan är domare)?
 
[

------------------------------------------------------------
Bra inlägg! Kan inte låta bli att kommentera ett citat.

"Frida Dahlén rider också trevligt tycker jag. Men väldigt många av proffsen kör på med den "andra stilen". "

Jo, och hon har bland annat ridit för Johan H. Jag rider i min tur för Frida som menar att Johan H verkligen betonar vikten av att länga överlinjen, och stärka överlinjen.

Nedanstående kommentar riktad till den allmänna debatten på den är tråden:
Nu kan inte jag bedöma om Johan H har brutit av i ryggen, eller om hans häst är spänd, om han är en duktig ryttare eller inte....men är imponerad av de iaktagelseförmågor som många av er verkar besitta. Vad jag förstår så är ni själva (vilket ni tom erkänner)inte några stjärnor praktiskt på vare sig ridning eller sits. Men däremot verkar ni kunna se andras brister med vad som närmast skulle kunna beskrivas som röntegblick :D.
Ni ser hästar som skyfflar in benen under sej, i stället för att trampa under sej korrekt och vinkar i rätt leder (hur tusan hinner ni se detta i te x ökad tölt?)
Ni kan tom se ryttare som har "knäckt av i ryggen" ; är det svank som ni menar, det kan man inte alltid avgöra om inte ryttaren är naken!

Visst kan man kommentera ryttare som är bättre än en själv, men allting blir så svart och vitt.

Det finns värre saker som en ryttare kan göra än att sitta i stolsits, eller svanka tex. Det är detaljer som vissreligen har betydelse men ridning är så komplicerat att god ridning handlar om så mkt mer än detta.

Appro på stolsits, är det ngn som sett att westernryttarna på Globen satt med ganska raka ben och med fötterna långt fram, men de verkade kunna styra och vända sina hästar rätt smidigt ändå,hur kommer det sig?

Alla har rätt till sin åsikt, men vissa kunde försöka att vara mer nyanserade så blir diskussionen mer intressant och era argumnet mer trovärdiga.
 
har inte skrivit mycket på denna tråd, men läst och förundrats över precis samma sak som du: Hur hinner de SE hur leder jobbar osv. :confused:

Mycket bra inlägg Josse!!! :bow:

/Malin
 
När det gäller Djurjouren, så hade hon tränat att titta på travare i många år. Så hon hinner nog se. För travare går ju också ganska fort.

När det gäller mig själv. Så har just denne Johan H utbildat mig till att kunna se. Det kallas domarutbildning. Men det är några år sedan nu, som jag hoppade av domarsvängen. Att vara domare är mycket slit för liten uppskattning. Jag ville hellre rida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp