Waldorfpedagogik

Min kompis gick i Steinerskola (alltså samma sak) och flera av klasskompisarna kunde varken läsa eller skriva i sjätte klass. Hon bytte till min skola inför högstadiet.

Sen känner jag några dom gått hela grundskolan där och idag är akademiker eller liknande. Men de är ju också från akademikerhem och har nog lärt sig saker mest på egen hand eller hemifrån.

Min granne var lärare där. Åh herregud säger jag bara.
 
Jag vet några som gått på Solviksskolan och de har tyckt om den men då har de ju inte vetat om något annat heller kanske att jämföra med som en vanlig grundskola.
 
Jag gick förskola till åk3 i en kommunal skola vars pedagogik liksom blandat och plockat ut det bästa ur waldorf, ur och skur, montissori osv. Vi hade vissa heldagar per vecka där vi aldrig var inomhus, vi byggde saker och kände man för matte onsdag eftermiddag var det det man räknade så länge man prickat av veckans "att göra" när fredagen var slut. Mycket frihet under ansvar, lek och lust. Riktigt bra.
Däremot hade jag en klasskamrat som gått waldorf upp till åk 9 med MVG i alla ämnen, hon klarade "inte ens" barn och fritid utan hoppade av efter första ring för hon inte klarade av undervisningen. Känner att man kanske har lite större förväntningar på någon med 22.0 i merit poäng.
 
Waldorf är väldigt speciellt och när vi läste om de första terminen på förskollärarprogrammet så var vi rungande överens om att de känns som en sekt. De var inget som tilltalade oss när vi läste och vi kunde visserligen se en del fördelar i teorin med Waldorf men i praktiken är de inte säkert att de blir så bra. De känns flummig och ogenomtänkt, vete tusan om Montessori är så mycket bättre i praktiken även om de i teorin också låter bra .. Nja helst av allt ska man nog ha någon sorts blandning av alla där man plockar ut godbitarna.

Tack för tipset ska ta och titta på de när jag får lite tid över.
 
Spelar ju ingen roll om en kommunal skola skiter i sina åtagande kan ju jag känna. Jag har ju flera skräckexempel tyvärr bara från den skola mina barn går på, hjälper ju föga om det är bättre insyn när de ändå inte får hjälp.
De som drabbas är ju desamma.... Barnen 🤷‍♀️
Om syftet med en skola är religiöst, politiskt eller ideologiskt så anser jag att risken ökar.
 
En sak jag funderar lite på såhär spontant är hur reagerar föräldrarna på att deras barn går i högstadiet och inte kan verken läsa eller skriva? Har inte hunnit se dokumentären så det kanske finns en förklaring där men det känns märkligt att föräldrarna inte skulle reagerat och bytt skola när barnet blivit tonåring och fortfarande inte kan verken läsa eller skriva. Eller är man som förälder så hjärntvättad av skolan att man på allvar tror att det är det bästa för barnet?
 
Om syftet med en skola är religiöst, politiskt eller ideologiskt så anser jag att risken ökar.
Så kanske det är - men oavsett så är det barnen som far illa när de inte får hjälp och då spelar det ingen roll alls om skolan är kommunal eller privat (kan ju bara säga att här rycker kommunen och skolchefen på axlarna och står till 100% bakom rektorns beslut varför barnen inte får hjälp, det är ju för dyrt att ge dem hemundervisning eller stöd i skolan så de faktiskt klarar skolan, medan huvudmannen för just waldorf men även olympica som är de privatskolor som finns här, är väldigt noga med att sätta in de resurser som behövs enligt det lagstöd som finns, så nej, det gäller inte överallt).
Sedan är väl hemmasittare ett problem som finns i kommunal skola, när jag jobbade som lärarvikarie och vad jag har hört av kompisarna som är lärare eller insatta i de privata skolorna, är det ett problem som inte är stort i de privata, trots många gånger att många med barn som inte fungerar eller får hjälp i de kommunala skolorna flyttat sina barn till de privata och där fått betydligt bättre hjälp. Jag jobbade bland annat i waldorf, olympica och en kristen skola, liksom kommunal så tycker jag ändå kan jämföra lite.

Jag har mina barn själv i kommunal skola, i låg och mellanstadiet. Jag är faktiskt inte imponerad över huvud taget över dess ovilja att lösa saker och ting. Det funkar som sagt för barn som inte har någon form av problem. Men behöver barnet något extra, då funkar det inte (därmed inte sagt att det skulle funka bättre i privat, men jag tror och hoppas att föräldrar som sätter sina barn i privata skolor också flyttar dem därifrån om skolan inte tar tag i mobbing etc, åtminstone funkar det så i den här kommunen, men de två privata skolor vi har jobbar hårt med de problem som finns).

Jag tror till syvende och sist faktiskt att de flesta skolor oavsett pedagogik eller inriktning följer den svenska skolplanen. Sedan finns det de som inte gör det, och de ska naturligtvis bort, oavsett vad det är för skola. Men att dra alla privata skolor över en kam är bara något som ledare/lärare i kommunala skolor gör för att skydda sig själva tror jag - kommunala skolor behöver inte vara det självklara valet som det bästa alternativet för alla barn.
 
Läser man idag på solviksskolas hemsida
”Välkommen till Solvikskolan
Solvikskolan är en fristående skola med Waldorfkursplan. Skolan arbetar enligt den antroposofiska andevetenskapens pedagogiska uppslag, Waldorfpedagogiken.”

Jag utgår ifrån att föräldrar till de flesta barnen är antroposofer. Det är liksom inte en vanlig friskola utan där antroposofer i Järna sätter sina barn i skola, gissar jag.
 
Läser man idag på solviksskolas hemsida
”Välkommen till Solvikskolan
Solvikskolan är en fristående skola med Waldorfkursplan. Skolan arbetar enligt den antroposofiska andevetenskapens pedagogiska uppslag, Waldorfpedagogiken.”

Jag utgår ifrån att föräldrar till de flesta barnen är antroposofer. Det är liksom inte en vanlig friskola utan där antroposofer i Järna sätter sina barn i skola, gissar jag.
Det finns överlag väldigt många antroposofer i Järna. Eftersom samhället är förhållandevis litet så syns de överallt.
 
Läser man idag på solviksskolas hemsida
”Välkommen till Solvikskolan
Solvikskolan är en fristående skola med Waldorfkursplan. Skolan arbetar enligt den antroposofiska andevetenskapens pedagogiska uppslag, Waldorfpedagogiken.”

Jag utgår ifrån att föräldrar till de flesta barnen är antroposofer. Det är liksom inte en vanlig friskola utan där antroposofer i Järna sätter sina barn i skola, gissar jag.

Nä, det är inte stolligheter som vem som helst väljer in sina barn till.
 
Jag uppfattade det mer som 80-tal/tidiga 70?
Det var uppenbart att man refererade till förhållanden före friskolereformen som jag förstod det. Men vid närmare eftertanke var det kanske lite diffust vilka delar av innehållet som gällde för olika tider...
Dessa elever som det handlar om gick ca 1986-2000.
 
Jag förstår inte heller hur skolan fortfarande kan vara i bruk, redan när jag var ung var det tjafs om denna skola. Men däremot tror jag inte man kan dra alla waldorfskolor över samma kam, den skola som finns inom den här kommunen, där jag jobbat en del och har flera vänner som har barn i, har väldigt gott omdöme med duktiga elever som ligger i framkant på nationella prov och skolan är så pass populär att det är kö in. Även en waldorfskola ska ju liksom följa den svenska läroplanen. Sedan har väl den här skolan som det pratas om i dokumentären inte riktigt gjort det, vilket naturligtvis är beklagligt.
Jag gick Waldorf åk 1 och åk 9 under 90-talet, samt 3 terminer gymnasie på 2000-talet. Det fuskades frisk på nationella proven hos oss, kunskapsluckorna var enorma och betygen verklighetsfrånvända. Vi hade bara förtryckta läroböcker i matte, allt annat var "kopiera från tavlan", dvs helt omöjligt att källgranska eller bevisa vad som faktiskt sades på lektionerna. Källkritik/kritiskt tänkande överlag var något de hatade.

Det är en stor jävla sekt, skandal att de får finnas kvar. Antroposofi är läskiga grejer när man inser vad de faktiskt står för, även om utövarna är noga med att inte skylta med de mest absurda delarna!
 
Jag gick Waldorf åk 1 och åk 9 under 90-talet, samt 3 terminer gymnasie på 2000-talet. Det fuskades frisk på nationella proven hos oss, kunskapsluckorna var enorma och betygen verklighetsfrånvända. Vi hade bara förtryckta läroböcker i matte, allt annat var "kopiera från tavlan", dvs helt omöjligt att källgranska eller bevisa vad som faktiskt sades på lektionerna. Källkritik/kritiskt tänkande överlag var något de hatade.

Det är en stor jävla sekt, skandal att de får finnas kvar. Antroposofi är läskiga grejer när man inser vad de faktiskt står för, även om utövarna är noga med att inte skylta med de mest absurda delarna!
Ok. Jag kan bara prata utifrån den skolan jag har insikt i. Där fuskas det definitivt inte på något sätt med nationella prov och jobbas precis lika mycket med källkritik om inte mer än i den kommunala skola barnen gick i. Kan väl säga att även den skola jag gick i på 90-talet saknade källkritik i läroplanen, var väl inte inne öht då på samma sätt som idag.

Det du tar upp i övrigt är ju till mångt och mycket problem även i kommunala skolan idag.
 
Ok. Jag kan bara prata utifrån den skolan jag har insikt i. Där fuskas det definitivt inte på något sätt med nationella prov och jobbas precis lika mycket med källkritik om inte mer än i den kommunala skola barnen gick i. Kan väl säga att även den skola jag gick i på 90-talet saknade källkritik i läroplanen, var väl inte inne öht då på samma sätt som idag.

Det du tar upp i övrigt är ju till mångt och mycket problem även i kommunala skolan idag.
Problemem jag upplevde i Waldorf är -LÅNGT- ifrån problemen jag mötte i kommunal skola vad gäller kunskapsluckor, usel kvalitet på vetenskaplig undervisning (biologiläraren berättade att kvinnor mår illa under graviditeten om deras skäl inte är redo att bli mamma...).

Mina delbetyg från gymnasiet räknas inte enligt skolnämnden, då Waldorf inte följer kursplanerna och undervisningen är av så låg kvalitet att det enbart är slutbetyg som räknas. Citat från skolnämnden 👍
 
Min kompis gick i Steinerskola (alltså samma sak) och flera av klasskompisarna kunde varken läsa eller skriva i sjätte klass. Hon bytte till min skola inför högstadiet.

Sen känner jag några dom gått hela grundskolan där och idag är akademiker eller liknande. Men de är ju också från akademikerhem och har nog lärt sig saker mest på egen hand eller hemifrån.

Min granne var lärare där. Åh herregud säger jag bara.

Såg del 1 nyss. Min tanke är att det var nog ett bra system för de barn som hade stöd hemifrån att lära sig läsa, skriva och räkna. Tillika de som favoriserades. Barn som inte följde idealet på skolan hade det nog mindre bra, ffa när de skulle ut i verkligheten sen... Det känns rätt uppenbart att det är som en sekt, krävs inte många minuters samtal med grundare/lärare för att få den känslan.
 
En bit OT kanske men felanvänds beteckningen biodynamiskt jordbruk? Hade ingen aning, trodde bara det var någon (rimlig) variant av ekologisk odling.
 
Problemem jag upplevde i Waldorf är -LÅNGT- ifrån problemen jag mötte i kommunal skola vad gäller kunskapsluckor, usel kvalitet på vetenskaplig undervisning (biologiläraren berättade att kvinnor mår illa under graviditeten om deras skäl inte är redo att bli mamma...).

Mina delbetyg från gymnasiet räknas inte enligt skolnämnden, då Waldorf inte följer kursplanerna och undervisningen är av så låg kvalitet att det enbart är slutbetyg som räknas. Citat från skolnämnden 👍
Det är jättetråkigt och sådana skolor ska naturligtvis bort. Så är dock inte fallet med den skola jag hänvisar till som enligt hemsidan är walldorfskola, mig veterligen räknas både den och även grannkommunernas walldorfskolor på samma sätt som kommunala skolor. Så nej, man kan inte dra alla walldorfskolor - uppenbarligen - efter den kammen. Speciellt inte efter skolreformen. Jag har ju själv jobbat i en w-skola när jag var vikarie och känner inte igen att jag skulle ha varit lägre intelligent mot de eleverna än de i de kommunala skolor jag jobbat med.

Här har vi urusel kommunal skola, kommunen hör bland de sämsta i Sverige. Det är lång kö till privatskolorna och de som går där i nuläget är väldigt nöjda med dem, betydligt nöjdare än vi föräldrar med barn i kommunal skola. Barn i hela kommunen går i de två privatskolor som finns, och skulle inte säga att de jag känner är särskilt antroposofiska eller flummiga så det har säkert blivit en uppluckring och det är väl bra i så fall?
 
En sak jag funderar lite på såhär spontant är hur reagerar föräldrarna på att deras barn går i högstadiet och inte kan verken läsa eller skriva? Har inte hunnit se dokumentären så det kanske finns en förklaring där men det känns märkligt att föräldrarna inte skulle reagerat och bytt skola när barnet blivit tonåring och fortfarande inte kan verken läsa eller skriva. Eller är man som förälder så hjärntvättad av skolan att man på allvar tror att det är det bästa för barnet?
Det funderade jag också på, men jag tror att det beror mycket på just det att föräldrarna var förblindade och hjärntvättade. En förälder uttalar sig i dokumentären och visar stor ånger för att hon inte slogs mer för sin dotter, som var gravt mobbad av såväl lärare som elever och hade det väldigt tufft. Men jag kan tänka mig att det är lättare sagt än gjort när man är mitt inne i det och manipuleras av sekten på en daglig basis.
Såg del 1 nyss. Min tanke är att det var nog ett bra system för de barn som hade stöd hemifrån att lära sig läsa, skriva och räkna. Tillika de som favoriserades. Barn som inte följde idealet på skolan hade det nog mindre bra, ffa när de skulle ut i verkligheten sen... Det känns rätt uppenbart att det är som en sekt, krävs inte många minuters samtal med grundare/lärare för att få den känslan.
Precis så förstod jag det också. Var man "rätt" sorts barn och passade in i deras bild av "idealbarnet", som de ju själva erkänner att det fanns tankar om bland lärarna, så tyckte man nog att det var helt okej - kanske till och med riktigt bra. Men det verkar ju tyvärr vara en hel del som inte passade in och därmed for väldigt illa på olika sätt - både under och efter skoltiden.
Nej, det är antroposofernas magiska mumbojumboodling. Alla köp av biodynamiska varor ger pengar till sekten. (Som bla är anti vaccinationer, säger att funktionshinder är straff för själens tidigare synder mm
Med andra ord - köp ALDRIG något från Saltå Kvarn! :yuck:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp