Waldorf är väldigt speciellt och när vi läste om de första terminen på förskollärarprogrammet så var vi rungande överens om att de känns som en sekt. De var inget som tilltalade oss när vi läste och vi kunde visserligen se en del fördelar i teorin med Waldorf men i praktiken är de inte säkert att de blir så bra. De känns flummig och ogenomtänkt, vete tusan om Montessori är så mycket bättre i praktiken även om de i teorin också låter bra .. Nja helst av allt ska man nog ha någon sorts blandning av alla där man plockar ut godbitarna.
Tack för tipset ska ta och titta på de när jag får lite tid över.
Exakt så jobbade min mamma specialpedagogen. Hon läste på själv och gick även kurser genom sin AG för att förkovra sig. Waldorf och Montessori ansåg hon inte var intressanta som helhet men hon plockade det som fungerade (främst från Montessori, Waldorf/Steiner var hon enormt tveksam inför). Hon gick också kurser för Maja Witting och använde mycket av hennes pedagogik. Mamma såg det som så att funkade inte det hon försökte med fick hon hitta på något annat som passade just den eleven. Det resulterade i att mycket av hennes undervisningsmaterial tog hon fram själv.
Hon jobbade främst på mellanstadiet men blev inkallad till högstadiet om det var någon elev de gick bet på