Waldorfpedagogik

Det är jättetråkigt och sådana skolor ska naturligtvis bort. Så är dock inte fallet med den skola jag hänvisar till som enligt hemsidan är walldorfskola, mig veterligen räknas både den och även grannkommunernas walldorfskolor på samma sätt som kommunala skolor. Så nej, man kan inte dra alla walldorfskolor - uppenbarligen - efter den kammen. Speciellt inte efter skolreformen. Jag har ju själv jobbat i en w-skola när jag var vikarie och känner inte igen att jag skulle ha varit lägre intelligent mot de eleverna än de i de kommunala skolor jag jobbat med.

Här har vi urusel kommunal skola, kommunen hör bland de sämsta i Sverige. Det är lång kö till privatskolorna och de som går där i nuläget är väldigt nöjda med dem, betydligt nöjdare än vi föräldrar med barn i kommunal skola. Barn i hela kommunen går i de två privatskolor som finns, och skulle inte säga att de jag känner är särskilt antroposofiska eller flummiga så det har säkert blivit en uppluckring och det är väl bra i så fall?
Precis så försvarade/r lärare och anhängare av Waldorf den skolan jag gick på. Precis som i dokumentären "förekommer ingen mobbing". Ingen där skulle erkänna att de tar in ensamma låg/mellanstadielever i mörka rum för att sitta i mitten av en cirkel lärare som "pratar allvar" med de som inte "följer strömmen".

Jag har hört ditt försvar av Waldorf otaliga gånger.

Vi är ju rätt många som har helt motsatta erfarenheter.
 
Som liten reagerade jag mest på att kompisen från waldorfskolan inte fick ha kläder med tryck på eller typ Min Hästs fina skolschema i pulpeten. Det är förbjudet.

Och det där med skolhäften. Att allt skrevs av tavlan, på nån sorts eko-papper (utan stödlinjer, ränder eller rutor!) med tjocka färgpennor.

Men hon har en himla fin handstil i alla fall.

Här i Finland var de sjukt besatta av Kalevala också. De undervisades i Kalevala nåt helt otroligt mycket, och det var nästan som att de trodde på sagorna och fick det att låta som att det var finsk historia.
(Kalevala är ett finskt och karelskt nationalepos. Det är en hjältedikt i 50 sånger, skriven på versformen kalevalameter eller finsk runometer, som kännetecknas av allitterationer och särskild rytm. Texterna är upptecknade muntliga berättelser i versform, som på 1800-talet sammanställdes till en helhet av Elias Lönnrot.)
 
Precis så försvarade/r lärare och anhängare av Waldorf den skolan jag gick på. Precis som i dokumentären "förekommer ingen mobbing". Ingen där skulle erkänna att de tar in ensamma låg/mellanstadielever i mörka rum för att sitta i mitten av en cirkel lärare som "pratar allvar" med de som inte "följer strömmen".

Jag har hört ditt försvar av Waldorf otaliga gånger.

Vi är ju rätt många som har helt motsatta erfarenheter.
Och därför räknas inte de jag har, som uppenbarligen inte stämmer överens med dina menar du? Du menar att det inte går att gå på en waldorf skola utan att komma ut med ofullständiga betyg eller som ett resultat av mobbing? Du menar alltså, på riktigt, att det inte förekommer i kommunala skolor? (Tack, jag var mobbad i hela min skoltid, ingen gjorde ett skit, för sonen har det gått till skolinspektionen, för några veckor sedan blev han misshandlad och slängd i sjön som ligger i närheten till skolan, han är 10 år, men vi inbillade oss väl bara, för vi går ju i kommunal skola).

Lyft inte problemen tack som att dessa är utmärkande för Waldorf som helhet bara för att du blivit utsatt när du gått i Waldorf, de problem du tar upp är, dessvärre, problem i alla skolor. Skolan här skulle jag säga är en vanlig skola, jag jämför med den kommunala eftersom jag inom vikariepoolen i denna kommun hamnade även i privatskolorna. Sedan beklagar jag din och andras erfarenheter av skolan. Jag beklagar även min egen, och jag får strida varje dag för min sons rätt att vara sig själv. Oavsett skola.
 
Nej, det är antroposofernas magiska mumbojumboodling. Alla köp av biodynamiska varor ger pengar till sekten. (Som bla är anti vaccinationer, säger att funktionshinder är straff för själens tidigare synder mm
Därav att jag totalvägrar alla produkter från Saltå Kvarn. Vet inte hur populära de är i resten av landet men i stockholm finns dom överallt, ibland är deras produkter det enda ekologiska alternativet om man går i en mindre butik, men då avstår jag hellre eller köper konventionellt.
 
Och därför räknas inte de jag har, som uppenbarligen inte stämmer överens med dina menar du? Du menar att det inte går att gå på en waldorf skola utan att komma ut med ofullständiga betyg eller som ett resultat av mobbing? Du menar alltså, på riktigt, att det inte förekommer i kommunala skolor? (Tack, jag var mobbad i hela min skoltid, ingen gjorde ett skit, för sonen har det gått till skolinspektionen, för några veckor sedan blev han misshandlad och slängd i sjön som ligger i närheten till skolan, han är 10 år, men vi inbillade oss väl bara, för vi går ju i kommunal skola).

Lyft inte problemen tack som att dessa är utmärkande för Waldorf som helhet bara för att du blivit utsatt när du gått i Waldorf, de problem du tar upp är, dessvärre, problem i alla skolor. Skolan här skulle jag säga är en vanlig skola, jag jämför med den kommunala eftersom jag inom vikariepoolen i denna kommun hamnade även i privatskolorna. Sedan beklagar jag din och andras erfarenheter av skolan. Jag beklagar även min egen, och jag får strida varje dag för min sons rätt att vara sig själv. Oavsett skola.
Jag har inte sagt ett ord i försvar av kommunala skolor. Tråden handlar om Waldorf.
 
Som liten reagerade jag mest på att kompisen från waldorfskolan inte fick ha kläder med tryck på eller typ Min Hästs fina skolschema i pulpeten. Det är förbjudet.

Och det där med skolhäften. Att allt skrevs av tavlan, på nån sorts eko-papper (utan stödlinjer, ränder eller rutor!) med tjocka färgpennor.

Men hon har en himla fin handstil i alla fall.

Här i Finland var de sjukt besatta av Kalevala också. De undervisades i Kalevala nåt helt otroligt mycket, och det var nästan som att de trodde på sagorna och fick det att låta som att det var finsk historia.
(Kalevala är ett finskt och karelskt nationalepos. Det är en hjältedikt i 50 sånger, skriven på versformen kalevalameter eller finsk runometer, som kännetecknas av allitterationer och särskild rytm. Texterna är upptecknade muntliga berättelser i versform, som på 1800-talet sammanställdes till en helhet av Elias Lönnrot.)
Det minns jag att jag var förundrad över under mina år i finsk (kommunal) skola :laugh: Hur mycket tid som skulle läggas på Kalevala, som för mig framstod som helt obegripligt:o
Säkert fanns det skolor så, som du nämner, där det var ännu större vikt på just denna kunskap.. Men jag blev bara lite full i skratt av minnet.. :laugh:
 
E
Och därför räknas inte de jag har, som uppenbarligen inte stämmer överens med dina menar du? Du menar att det inte går att gå på en waldorf skola utan att komma ut med ofullständiga betyg eller som ett resultat av mobbing? Du menar alltså, på riktigt, att det inte förekommer i kommunala skolor? (Tack, jag var mobbad i hela min skoltid, ingen gjorde ett skit, för sonen har det gått till skolinspektionen, för några veckor sedan blev han misshandlad och slängd i sjön som ligger i närheten till skolan, han är 10 år, men vi inbillade oss väl bara, för vi går ju i kommunal skola).

Lyft inte problemen tack som att dessa är utmärkande för Waldorf som helhet bara för att du blivit utsatt när du gått i Waldorf, de problem du tar upp är, dessvärre, problem i alla skolor. Skolan här skulle jag säga är en vanlig skola, jag jämför med den kommunala eftersom jag inom vikariepoolen i denna kommun hamnade även i privatskolorna. Sedan beklagar jag din och andras erfarenheter av skolan. Jag beklagar även min egen, och jag får strida varje dag för min sons rätt att vara sig själv. Oavsett skola.

Jag kan inte se att @Migo nånstans har påstått att skolor som inte är Waldorf inte har problem som yttrar sig på liknande sätt.

Men Waldorf är unika på de sätt som beskrivs, där man tar bort hela det synsätt på kunskap som den svenska skolan ska stå för. Där påhittade förklaringsmodeller får stå sida vid sida (i bästa fall) med etablerade och belagda.

De borde inte få bedriva undervisning av icke-vuxna, överhuvudtaget. Att det sedan också leder till andra mer akuta problem som mobbning och otillräckliga kunskaper, är både en följd av stolligheterna och inte. Och det går, för vissa elever utmärkt att klara sig med minimal kvalitet på undervisningen hyfsat ändå - det visar inte minst de reportage om usla kommunala skolor som varit. Men för majoriteten och framförallt de med minst förmåga krävs en undervisning som är baserad på kunskap om lärande och inget mumbojumbo från Rudolf Steiner.

I dessa tider extra intressant med de stolligheter som utgörs av att man väljer bort vaccin av skäl som baserar sig på andra av Steiners fria fantasier och föreställningar. Mässlingsutbrott, here we go again. Säkrat för framtiden och bedrivet i skolform med skattemedel, med intet ont anande barn och ungdomar.

Nä, nu ska jag gå och gräva ned en död fågel och preparerade kohorn och tarmar i hörnet av åkern så att jag kan lura lite fler att köpa dyr mat som de tror är ekologiskt odlad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk
 
Därav att jag totalvägrar alla produkter från Saltå Kvarn. Vet inte hur populära de är i resten av landet men i stockholm finns dom överallt, ibland är deras produkter det enda ekologiska alternativet om man går i en mindre butik, men då avstår jag hellre eller köper konventionellt.
Hade ingen aning om detta, man lär sig någon nytt varje dag. Nu vet jag att dessa produkter går bort!
 
Därav att jag totalvägrar alla produkter från Saltå Kvarn. Vet inte hur populära de är i resten av landet men i stockholm finns dom överallt, ibland är deras produkter det enda ekologiska alternativet om man går i en mindre butik, men då avstår jag hellre eller köper konventionellt.
Jag har faktiskt ringt till coop och framfört synpunkter på att de har så stor andel varor från Saltå. Det hjälper väl inte att bara jag hör av mig, men det kan ju bli fler. :idea:
 
Så kanske det är - men oavsett så är det barnen som far illa när de inte får hjälp och då spelar det ingen roll alls om skolan är kommunal eller privat (kan ju bara säga att här rycker kommunen och skolchefen på axlarna och står till 100% bakom rektorns beslut varför barnen inte får hjälp, det är ju för dyrt att ge dem hemundervisning eller stöd i skolan så de faktiskt klarar skolan, medan huvudmannen för just waldorf men även olympica som är de privatskolor som finns här, är väldigt noga med att sätta in de resurser som behövs enligt det lagstöd som finns, så nej, det gäller inte överallt).
Sedan är väl hemmasittare ett problem som finns i kommunal skola, när jag jobbade som lärarvikarie och vad jag har hört av kompisarna som är lärare eller insatta i de privata skolorna, är det ett problem som inte är stort i de privata, trots många gånger att många med barn som inte fungerar eller får hjälp i de kommunala skolorna flyttat sina barn till de privata och där fått betydligt bättre hjälp. Jag jobbade bland annat i waldorf, olympica och en kristen skola, liksom kommunal så tycker jag ändå kan jämföra lite.

Jag har mina barn själv i kommunal skola, i låg och mellanstadiet. Jag är faktiskt inte imponerad över huvud taget över dess ovilja att lösa saker och ting. Det funkar som sagt för barn som inte har någon form av problem. Men behöver barnet något extra, då funkar det inte (därmed inte sagt att det skulle funka bättre i privat, men jag tror och hoppas att föräldrar som sätter sina barn i privata skolor också flyttar dem därifrån om skolan inte tar tag i mobbing etc, åtminstone funkar det så i den här kommunen, men de två privata skolor vi har jobbar hårt med de problem som finns).

Jag tror till syvende och sist faktiskt att de flesta skolor oavsett pedagogik eller inriktning följer den svenska skolplanen. Sedan finns det de som inte gör det, och de ska naturligtvis bort, oavsett vad det är för skola. Men att dra alla privata skolor över en kam är bara något som ledare/lärare i kommunala skolor gör för att skydda sig själva tror jag - kommunala skolor behöver inte vara det självklara valet som det bästa alternativet för alla barn.
Jag har aldrig skrivit att alla kommunala skolor är bra. Självklart finns det både bra och dåliga. En bra komunal skola skall vara som @Masqueradee skriver, inspirerad av många olika sätt att undervisa. Men flertalet privata lärarutbildningar tex Waldorf, Montessori undervisar inte i vikten av att ha ett kritiskt förhållningssätt som jag tänker är grunden för ett demokratiskt samhälle. Kritiska lärare kan ju börja ifrågasätta.
 
TV-programmet beskriver förhoppningsvis inte hur det är överallt idag. I Järna är ju de flesta antroposofer så om barnen sällan träffar andra som inte är det så är det klart dom blir indoktrinerade. Det blir som med dom som går i till ex Livets Ords skola men de barnen får tillräckliga kunskaper för att klara av vanligt gymnasium. Jag jobbade natt på ett norskt sjukhem tillsammans med en sjuksköterskestudent som berättade att hon gått i walldorfskola. Hon tyckte det var bra att det var så mycket lek, kreativitet i låg o mellan. En del killar som hon inte trott var begåvade (milt uttryckt) tog igen kunskapsbristen då de blev mogna att sitta stilla och plugga och hon hade hört att många av dom hade fina yrken som vuxna. Hon menade att det är troligt att många av dom tappat lusten att lära i en vanlig skola. Det värsta med den skolan var att hon kände sig så annorlunda mot vanliga barn.

Angående vad de antroposoferna tror på så är det en väldigt komplicerad filosofi. Hur kan dom förklara att mjöl som är malt mellan stenar skulle ge mer kraft än mjöl som är malt med metall-dito? Eller att det går att ta frön från ett ogräs man inte gillar och så bränna fröna och strö ut askan i grönsakslandet för att skrämma bort ogräset? 😁.
 

E


Jag kan inte se att @Migo nånstans har påstått att skolor som inte är Waldorf inte har problem som yttrar sig på liknande sätt.

Men Waldorf är unika på de sätt som beskrivs, där man tar bort hela det synsätt på kunskap som den svenska skolan ska stå för. Där påhittade förklaringsmodeller får stå sida vid sida (i bästa fall) med etablerade och belagda.

De borde inte få bedriva undervisning av icke-vuxna, överhuvudtaget. Att det sedan också leder till andra mer akuta problem som mobbning och otillräckliga kunskaper, är både en följd av stolligheterna och inte. Och det går, för vissa elever utmärkt att klara sig med minimal kvalitet på undervisningen hyfsat ändå - det visar inte minst de reportage om usla kommunala skolor som varit. Men för majoriteten och framförallt de med minst förmåga krävs en undervisning som är baserad på kunskap om lärande och inget mumbojumbo från Rudolf Steiner.

I dessa tider extra intressant med de stolligheter som utgörs av att man väljer bort vaccin av skäl som baserar sig på andra av Steiners fria fantasier och föreställningar. Mässlingsutbrott, here we go again. Säkrat för framtiden och bedrivet i skolform med skattemedel, med intet ont anande barn och ungdomar.

Nä, nu ska jag gå och gräva ned en död fågel och preparerade kohorn och tarmar i hörnet av åkern så att jag kan lura lite fler att köpa dyr mat som de tror är ekologiskt odlad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk
Appropå källkritik liksom skicka med en wikipedialänk :angel: Jag tror att du har väldigt lite insikt i hur friskolor bedriver sin undervisning idag eftersom du inte är för friskolor, det är väl inte första gången du ondgör dig över dessa, även om jag kan ha fel?
Jag har inte heller så stor insikt, jag har jobbat inom bemanningen i kommunen, ser att friskolorna i kommunen (som jag skrev innan är det en olympica och en waldorf) har lång kö från hela kommunen och har sett hur de bedriver undervisning som jag skulle säga är enligt kursplan men med mer färg och form. Tror det passar utmärkt för ganska många elever, det finns ju inte heller de hemmasittare som finns i kommunala skolan som kommunen som huvudman faktiskt skiter fullständigt i.

Som jag skrev. Skolor som inte följer läroplanen är en sak, vilket jag har skrivit i mina första inlägg, men den erfarenhet jag har av privatskolor är att de gör det idag, åtminstone här. De som varit på tapeten på senaste åren är väl framförallt religiösa skolor, de har jag ingen insikt i alls eftersom de inte finns i min kommun och det aldrig har varit aktuellt för mina barn (vad gäller vaccinering kan jag inte tala för skolans inställning i sig, mina vänner som har sina barn på denna skola är dock inga knäppgökar, de följer svenska vaccinationsprogrammet, de vill däremot ha en skola där barnen får en utbildning de mäktar med och de är nöjda med både olympica och waldorf här och det kan de väl få vara utan att du ska klanka ner på deras val om det funkar tycker jag, mig veterligen klarar sig elever från denna skola lika bra som övriga kommunens skolor, tyvärr bättre säkert eftersom vi tillhör en kommun som har de sämsta skolorna i Sverige i olika undersökningar).
Jag har inte sagt ett ord i försvar av kommunala skolor. Tråden handlar om Waldorf.
Ja. Och jag har en annan erfarenhet än dig. De grejer du drar upp tycker jag finns i varenda skola. Oavsett inriktning. Lika jävla vidrigt oavsett om det är en friskola eller kommunal skola.
 
Appropå källkritik liksom skicka med en wikipedialänk :angel: Jag tror att du har väldigt lite insikt i hur friskolor bedriver sin undervisning idag eftersom du inte är för friskolor, det är väl inte första gången du ondgör dig över dessa, även om jag kan ha fel?
Jag har inte heller så stor insikt, jag har jobbat inom bemanningen i kommunen, ser att friskolorna i kommunen (som jag skrev innan är det en olympica och en waldorf) har lång kö från hela kommunen och har sett hur de bedriver undervisning som jag skulle säga är enligt kursplan men med mer färg och form. Tror det passar utmärkt för ganska många elever, det finns ju inte heller de hemmasittare som finns i kommunala skolan som kommunen som huvudman faktiskt skiter fullständigt i.

Som jag skrev. Skolor som inte följer läroplanen är en sak, vilket jag har skrivit i mina första inlägg, men den erfarenhet jag har av privatskolor är att de gör det idag, åtminstone här. De som varit på tapeten på senaste åren är väl framförallt religiösa skolor, de har jag ingen insikt i alls eftersom de inte finns i min kommun och det aldrig har varit aktuellt för mina barn (vad gäller vaccinering kan jag inte tala för skolans inställning i sig, mina vänner som har sina barn på denna skola är dock inga knäppgökar, de följer svenska vaccinationsprogrammet, de vill däremot ha en skola där barnen får en utbildning de mäktar med och de är nöjda med både olympica och waldorf här och det kan de väl få vara utan att du ska klanka ner på deras val om det funkar tycker jag, mig veterligen klarar sig elever från denna skola lika bra som övriga kommunens skolor, tyvärr bättre säkert eftersom vi tillhör en kommun som har de sämsta skolorna i Sverige i olika undersökningar).

Ja. Och jag har en annan erfarenhet än dig. De grejer du drar upp tycker jag finns i varenda skola. Oavsett inriktning. Lika jävla vidrigt oavsett om det är en friskola eller kommunal skola.
Det hänger inte riktigt på att man är för eller emot friskolor, jag har båda mina barn på friskolor och arbetar på en friskola, jag ställer mig ändå skeptisk till Waldorfskolorna som inte har tillräcklig uppföljning på att eleverna faktiskt får med sig de kunskaper de behöver. Alternativt följer upp dem sent och det blir bråttom att hinna med alla delar och elever riskerar att gå ut utan kunskaper. Att samma problem finns på kommunala skolor ursäktar inte någon annan skola.

Att inte kunna ställa sig kritisk till verksamheten är problematiskt, jag ser att det finns vissa problem med barnens skolor, de märker inte av de problemen men jag kan mycket väl hålla med om att det finns delar som deras skolor skulle behöva utveckla. På samma sätt ser jag på min arbetsplats att det finns vissa brister och risker att elever slås ut, men samtidigt finns det samtalet ständigt igång på min arbetsplats, hur vi kan göra för att minska riskerna, hur vi kan förändra och förbättra. Det är den självinsikten som många gånger saknas på Waldrof, man vill inte ställa sig kritisk till sin egen skola vilket är problematiskt.
 
Det minns jag att jag var förundrad över under mina år i finsk (kommunal) skola :laugh: Hur mycket tid som skulle läggas på Kalevala, som för mig framstod som helt obegripligt:o
Säkert fanns det skolor så, som du nämner, där det var ännu större vikt på just denna kunskap.. Men jag blev bara lite full i skratt av minnet.. :laugh:
Tänk, jag har aldrig fått lära mig om Kalevala. Jag har liksom ingen som helst aning.
 
Ja. Och jag har en annan erfarenhet än dig. De grejer du drar upp tycker jag finns i varenda skola. Oavsett inriktning. Lika jävla vidrigt oavsett om det är en friskola eller kommunal skola.
Så kommunala skolor har en policy mot vaccinationer? Uppmanar föräldrar till barn med öroninflammation att stoppa vitlök i öronen på ungen ich absolut inte ta den till VC? Anser att människor med funktionshinder får skylla sig själva för att det är ett straff för själens tidigare synder? Att det är viktigare att ungarna ska ha eurytmi än kunna göra sig förstådda på Engelska? Att det är okej att som slutprov på gymnasiekursen i kemi ha frågor som "hur skulle du vilja förbättra världen"?

Tillåt mig småle. Det är inte mobbing som är huvudproblemet med Waldorf. Det är sektanknytningen.
 
Appropå källkritik liksom skicka med en wikipedialänk :angel: Jag tror att du har väldigt lite insikt i hur friskolor bedriver sin undervisning idag eftersom du inte är för friskolor, det är väl inte första gången du ondgör dig över dessa, även om jag kan ha fel?
Jag har inte heller så stor insikt, jag har jobbat inom bemanningen i kommunen, ser att friskolorna i kommunen (som jag skrev innan är det en olympica och en waldorf) har lång kö från hela kommunen och har sett hur de bedriver undervisning som jag skulle säga är enligt kursplan men med mer färg och form. Tror det passar utmärkt för ganska många elever, det finns ju inte heller de hemmasittare som finns i kommunala skolan som kommunen som huvudman faktiskt skiter fullständigt i.

Som jag skrev. Skolor som inte följer läroplanen är en sak, vilket jag har skrivit i mina första inlägg, men den erfarenhet jag har av privatskolor är att de gör det idag, åtminstone här. De som varit på tapeten på senaste åren är väl framförallt religiösa skolor, de har jag ingen insikt i alls eftersom de inte finns i min kommun och det aldrig har varit aktuellt för mina barn (vad gäller vaccinering kan jag inte tala för skolans inställning i sig, mina vänner som har sina barn på denna skola är dock inga knäppgökar, de följer svenska vaccinationsprogrammet, de vill däremot ha en skola där barnen får en utbildning de mäktar med och de är nöjda med både olympica och waldorf här och det kan de väl få vara utan att du ska klanka ner på deras val om det funkar tycker jag, mig veterligen klarar sig elever från denna skola lika bra som övriga kommunens skolor, tyvärr bättre säkert eftersom vi tillhör en kommun som har de sämsta skolorna i Sverige i olika undersökningar).

Ja. Och jag har en annan erfarenhet än dig. De grejer du drar upp tycker jag finns i varenda skola. Oavsett inriktning. Lika jävla vidrigt oavsett om det är en friskola eller kommunal skola.

Jag har hyfsad insikt i friskolevärlden och har ingenting emot friskolor som koncept. Jag är för valfrihet.

Jag är starkt emot ideologiskt baserade skolor som försöker indoktrinera eleverna med en viss ideologi som ligger långt från etablerad kunskap och vetenskap, och där sticker religiösa friskolor och exempelvis Waldorf ut. De ska inte få bedriva undervisning för omyndiga samhällsmedborgare.

Jag tänker inte då att man ska jämföra de värsta avarterna - eftersom avarter existerar även helt utan knäppgöksideologier, utan det är hela konceptet med en sektliknande verklighetsfrånvänd ideologi som bas för en skola som är problemet.

Ser även fram emot någon slags substantiell kritik mot länkade artikelns beskrivning av biodynamisk odling, som var en ganska neutral beskrivning av faktiska omständigheter.
 
TV-programmet beskriver förhoppningsvis inte hur det är överallt idag. I Järna är ju de flesta antroposofer så om barnen sällan träffar andra som inte är det så är det klart dom blir indoktrinerade. Det blir som med dom som går i till ex Livets Ords skola men de barnen får tillräckliga kunskaper för att klara av vanligt gymnasium. Jag jobbade natt på ett norskt sjukhem tillsammans med en sjuksköterskestudent som berättade att hon gått i walldorfskola. Hon tyckte det var bra att det var så mycket lek, kreativitet i låg o mellan. En del killar som hon inte trott var begåvade (milt uttryckt) tog igen kunskapsbristen då de blev mogna att sitta stilla och plugga och hon hade hört att många av dom hade fina yrken som vuxna. Hon menade att det är troligt att många av dom tappat lusten att lära i en vanlig skola. Det värsta med den skolan var att hon kände sig så annorlunda mot vanliga barn.

Angående vad de antroposoferna tror på så är det en väldigt komplicerad filosofi. Hur kan dom förklara att mjöl som är malt mellan stenar skulle ge mer kraft än mjöl som är malt med metall-dito? Eller att det går att ta frön från ett ogräs man inte gillar och så bränna fröna och strö ut askan i grönsakslandet för att skrämma bort ogräset? 😁.

För att något ska vara väldigt komplicerat tycker jag nog att man kan kräva lite mer än fria fantasier utan minsta belägg. Den är inte alls komplicerad; fantisera ihop något och låt sedan inte verkliga observationer och kunskaper stå i vägen för tron att det är rätt. Det har ganska hög korrelation med andra rörelsers sätt att angripa saker och ting, och även den framväxande relativiseringen gällande fakta, åsikter och uppfattningar.
 
Så kommunala skolor har en policy mot vaccinationer? Uppmanar föräldrar till barn med öroninflammation att stoppa vitlök i öronen på ungen ich absolut inte ta den till VC? Anser att människor med funktionshinder får skylla sig själva för att det är ett straff för själens tidigare synder? Att det är viktigare att ungarna ska ha eurytmi än kunna göra sig förstådda på Engelska? Att det är okej att som slutprov på gymnasiekursen i kemi ha frågor som "hur skulle du vilja förbättra världen"?

Tillåt mig småle. Det är inte mobbing som är huvudproblemet med Waldorf. Det är sektanknytningen.
Nej, det låter givetvis inte bra. Jag frågade dock en vän som har sitt barn där nu. Och nej, hon nekar inte vård till sina barn bara för att hon har dem på en skola med waldorfpedagogik och nej, det finns ingen policy att inte vaccinera barnen på den skolan, hon är dessutom sjuksköterska på vårdcentralen så hon tror definitivt på vården. Skolan har en skolsköterska och följer vaccinationsprogrammet, även om det är frivilligt (det är det i kommunala skolan också). Anledningen till att hon valde waldorf istället är för att den äldsta dottern hade en problematik som hon inte fick hjälp med i kommunala skolan, den fungerade hon utmärkt med i en skolan med mindre klasser och lugnare miljö. Skillnaden på den skolan och på den kommunala skolan som hennes dotter gick på är i övrigt inte så stor anser hon, det är miljön som är lugnare, de har också ett miljötänk som hon tycker är bättre. Hennes två äldsta barn har inga problem nu när de hamnat i ett vanligt högstadium på annan ort än vår, de ligger bra till i sina klasser, inte bland de bästa men betydligt bättre än de gjort om de inte fått hjälp med sina respektive diagnoser.

Så uppenbart fungerar det olika på olika skolor, även inom Waldorf och det är väl inte helt otroligt att det blivit en nyansering sedan du gick i skolan va? Låter kanske mer som att du är uppväxt med tråkiga föräldrar som väl rimligen, om de nekade dig vård, borde ha anmälts till soc, och det är klart att sådana antroposofiska som redan är skriver i tråden samlas på olika ställen (vilket uppenbarligen har skett i Järna liksom flera andra ställen också säkert, bara att beklaga) men alla föräldrar behöver ju inte vara sådana bara för att de väljer en annan skolgång åt sina barn av olika skäl. Alla skolor är inte heller sådana. Jag vidhåller att den skolan jag jobbat på tidigare följde och följer samma läroplan som de kommunala skolorna, var ingen större skillnad mellan en tredjeklass där och en tredjeklass i den kommunala skolan, bortsett från mer lugn och ro, mer fantasi i lekarna (spel och sådana grejer att ta fram fanns inte utan barnen fick hitta på egna lekar istället för de uppstyrda som oftast blir i kommunala skolan) och mer färg och form överlag i waldorfskolan. Sedan - absolut, det är säkert en utmaning att få waldorfpedagogiken att gå ihop med läroplanen. Men uppenbart går det. Och vaccination och så har ju inget med svensk läroplan att göra, det har med vettigheten hos föräldrarna att göra, eller hur? Vad spelar det för roll om mina barn går i kommunal skola om jag inte vill vaccinera dem? Då slipper jag ju...

Att det finns glädjebetyg etc och att barn från friskolor många gånger klarar sig sämre på högskolan är definitivt ett problem som ska tas på allvar och det vet jag också att det görs, det jobbas stenhårt med det, men finns det verkligen belägg för att just waldorfs elever från forntid till idag klarar sig så oerhört mycket sämre i livet än andra? Det finns ju liksom en hög med olika friskolor som buntas ihop till en och samma i den forskning jag tagit del av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp