Waldorfpedagogik

Jag har inte hänvisat till någon forskning i tråden till Waldorf fördel. Att det däremot finns massor med forskning om friskolor torde inte vara någon nyhet för dig om du är så insatt i skolans värld som du hävdar (jag efterfrågade alltså specifik forskning på Waldorf). Att göra det är inte svårt tänker jag, borde vara väldigt enkelt med enkäter etc hur elever har upplevt sin skoltid. Vet att jag deltog i en sådan forskning om hur skolorna i min uppväxtkommun jobbat med mobbing i 25 år för några år sedan.
Du skrev att det finns massor av forskning, och då trodde jag att du menade forskning om Waldorfpedagogik eftersom det är ämnet i tråden. Jag är tveksam till att det finns massor av forskning om friskolor, heller.
Nej, det är helt möjligt att dela ut enkäter, men det är stor skillnad att dela ut enkäter och bedriva vetenskaplig forskning.
 
Jag såg också det. Jag fick verkligen en känsla av att vissa av personerna, inte eleverna, var helt förlorade liksom.
Samtidigt tänkte jag någon gång att det ju bara var ett litet antal elever de intervjuade och skolan har varit i gång så länge, är det så dåligt då?

Och så öppnade någon av de andra munnen och så... herregud, det ÄR verkligen så dåligt ju!

Sekt är ordet som dyker upp i min hjärna.
 
Fast jag vill ändå veta om det här är något som används idag, för nej det är inte min erfarenhet (visste inte att erfarenhet är detsamma som anektdoter - jag har alltså arbetat på waldorfskola, som vikarie visserligen, eftersom dess vikariepool är densamma som den kommunala skolan och jag känner inte igen detta. Att skolorna runtom här inte bedriver jordbruk är ren fakta, ingen anekdot, samma att de går enligt svensk läroplan och dessutom har samma lagstadgat krav att ha handlingsplaner kring mobbing, det ingår i läroplanen idag tror jag och de skolor jag har jobbat i som, vilket jag sagt, inkluderar både kommunala och andra friskolor, har samtliga haft handlingsplaner för mobbing). Du får självklart gärna länka till den forskning som finns, jag hittar inte och är uppriktigt nyfiken.
Anekdoter är belägg som man inte samlat in systematiskt, utan liksom ramlat på. Typ: Blir man allvarligt sjuk av covid-19?

Anekdot: Nä, min kusin fick det, och det gick över på ett par dagar.
Systematisk datainsamling: Ja, sett över ett stort antal smittade så är det x% av dem som behöver intensivvård.

Erfarenheter blir alltså ofta anekdotiska, om man nu inte har råkat göra extremt många såna. Typ att man är läkare och arbetat med hundratals covid-patienter, då blir det ju lite mer rättvisande.

Men generellt är det ju sällan som det alltid blir samma resultat för alla av något, så därför säger erfarenhet av typen ”Mitt barn gick där och trivdes” inte så mycket om hur en skola fungerade generellt.
 
Det är en viktig dokumentär om de stolligheter som emellanåt pågår i vårt skolsystem (samtidigt som man ska vara medveten om att Solvik är ganska extremt och "avartigt" - men det handlar om samma stolliga ideer på andra Waldorfskolor). Påminner mig om att det för 7-8 år sedan var på väg att göras en installation av "kyrkopedagogik" i skolan här ute på landet. Presenterades på föräldramöte. Ville veta mer och fick inga svar jag ville ha och sade det. Att det här låter helt tokigt och att jag tänker gå till barn och ungdomsnämnden i kommunen för att fråga mer. "Redan beslutat att prova två terminer var svaret, så det är ingen ide att prata med dem.". När jag fick kontakt med nämndens representant hade de ingen susning om något beslut och det jag anförde lät inte som något som skulle vara tillåtet, men de skulle reda ut det omgående. Det blev aldrig något prov av "kyrkopedagogik" som tur var.

Vi föräldrar behöver hjälpa till att hålla undan dessa stolligheter; för inifrån med "rätt" upplägg kanske det inte alltid låter lika stolligt som det är. Och på små skolor finns det risk att styrningen inte alltid håller perfekt, det är svårt när man får in en eller två drivande lärare med ideer. Som kanske ofta är lite bra också; men urartar till vissa stolligheter.
 
Det värsta måste nog vara all denna mobbning som försegår där och som förbises av att den ”ju är så och så”.
och den där Pär som hävdar att det inte finns någon mobbning och att man inte ska gräva i papperskorgen (aka det förflutna).
Fascinerande dokumentär önskar nästan att jag varit mer grävande i mina frågor ang Solvik tidigare då jag har rätt dålig insikt i vad det egentligen innebär och inte alls fått denna uppfattning som framställs i dokumentären.

Väldigt intressant.
 
Det är en viktig dokumentär om de stolligheter som emellanåt pågår i vårt skolsystem (samtidigt som man ska vara medveten om att Solvik är ganska extremt och "avartigt" - men det handlar om samma stolliga ideer på andra Waldorfskolor). Påminner mig om att det för 7-8 år sedan var på väg att göras en installation av "kyrkopedagogik" i skolan här ute på landet. Presenterades på föräldramöte. Ville veta mer och fick inga svar jag ville ha och sade det. Att det här låter helt tokigt och att jag tänker gå till barn och ungdomsnämnden i kommunen för att fråga mer. "Redan beslutat att prova två terminer var svaret, så det är ingen ide att prata med dem.". När jag fick kontakt med nämndens representant hade de ingen susning om något beslut och det jag anförde lät inte som något som skulle vara tillåtet, men de skulle reda ut det omgående. Det blev aldrig något prov av "kyrkopedagogik" som tur var.

Vi föräldrar behöver hjälpa till att hålla undan dessa stolligheter; för inifrån med "rätt" upplägg kanske det inte alltid låter lika stolligt som det är. Och på små skolor finns det risk att styrningen inte alltid håller perfekt, det är svårt när man får in en eller två drivande lärare med ideer. Som kanske ofta är lite bra också; men urartar till vissa stolligheter.

En vild gissning är också att ju fler kommunala landsbygdsskolor som läggs ner och ju fler friskolor som startar istället, ju viktigare är det att vara kritisk. Tanken om en lokal skola gör nog att vissa tenderar att stå ut med mycket bara för att få ha en lokal skola. Men det är bara en egen tanke, jag är inte alls insatt i skolfrågor för jag har inga barn.
 
Jag är uppvuxen i Järna och gick i waldorfskola där under 80- och 90-talet, dock inte Solvik. Jag kan säga direkt att de flesta i Järna inte alls är antroposofer utan helt vanliga människor, även de som går på waldorfskola. Vi blev även vaccinerade på skolan som alla andra barn.

Jag känner inte en enda person som gick på Solvik, märkligt nog. Jag tror att det mest var mer extrema antroposofer som hade sina barn där och de umgicks nog mest med varandra, eller så är det bara mina fördomar. Vissa likheter finns det förstås mellan våra skolor, t ex hade inte vi heller några som helst läroböcker, men också mycket olikheter. Jag skulle nog säga att vi hade betydligt mindre frihet, men kanske mer än en vanlig skola. Favorisering av elever skulle jag säga inte förekom alls, inte i min klass i alla fall. Dock har man sin klassföreståndare som lärare i nästan alla ämnen, så det kan säkert finnas väldigt olika erfarenheter beroende på vem man haft som lärare.
 
Jag laddade ned det andra avsnittet kvällen som gick och jag blev förskräckt! Hur kunde rätten frikänna en lärare som knackat en pojke i huvudet och daskat honom på kinden? Hon hade gjort mer än så men det var det som hon erkänt och blev frikänd för. Vad hände sen? Bytte föräldrarna skola? Och den där galna grundaren Per Almbom som sa om en omogen, oansvarlig lärare " jag lät honom vara kvar för det var bra för hans andliga urveckling", han var alltså betydelsefullare för Per än alla eleverna. Men det sägs också att Solvikskolan blev utesluten ur antroposofernas förbund eller vad det nu hette, den är antagligen för extrem till och med för dom.

Tänker också på vad dom sa om att den andliga filosofin genomsyrar hela skolan o allt som gjorde men dom pratade inte om den. Barnen fick hela tiden höra att det o det är rätt och fel... men ingen förklaring.
 
Jag laddade ned det andra avsnittet kvällen som gick och jag blev förskräckt! Hur kunde rätten frikänna en lärare som knackat en pojke i huvudet och daskat honom på kinden? Hon hade gjort mer än så men det var det som hon erkänt och blev frikänd för.
Du får nog kolla domen för att få svar. Jag gissar att dokumentären ger en förenklad bild av vad som skett och man ska inte köpa allt som sägs i den- även granskande dokumentärer tål att ifrågasättas och granskas. Ofta blir folk dessutom frikända i brist på bevis och vittnesmålen för lärarens oskuld lär ha varit massiva.
 
Har sett de två första avsnitten nu och det andra gav mig mest magont. Känner för barnen som blev mobbade och undrar hur föräldrarna inte kunde göra något?! Men det verkar ju föräldrarna själva också undra.
Den där Pär verkar ju helt ja jag vet inte vad. Bara det totala bort skjutande av alla former av ödmjukhet eller öppet sinne av att de också kunde finnas saker som gick fel och individer som inte mådde bra av det hela "nej men de märkte inte jag" "Nej men så var det inte " "skolan har inget ansvar i det".
 
Ni som fortfarande inte fattar skillnaden på "Waldorf"/antroposofi och "vanliga skolan", bör se andra avsnittet. Det skrapar fortfarande på ytan, men visar EXAKT det som pågick på Waldorfskolan jag gick på också.

https://www.svtplay.se/video/312118...-utvalda-barnen-sasong-1-avsnitt-2?id=e3vngJ6
Oj, det var faktiskt värre än jag kunnat föreställa mig. (avsnitt två, och blänkarna från avsnitt tre)

(och då ser man ju ovan i tråden att jag kunde föreställa mig en hel del ändå efter att ha råkat hamna i en forumtråd i ett annat forum en gång för många år sedan, blev chockad, och läste mer. (speciellt eftersom jag vet att ngn förälder hade romantiska tankar om hur bra och mysigt konstnärligt det verkade, skulle ju varit helt rökt om jag haft den oturen.) Eftersom jag är född på 70-talet fanns mycket romantik kring Waldorf och det var totalt sammanblandat med Montessori i allas ögon. Även om de är totalt olika, fast lika i sin väldiga vassa och skarpa attityd mot barn på sina olika sätt. Lärarna tog förresten gärna in bitar i skolan, som att sy Waldorfdockor och mjukdjur var superpopulärt bland lärare och föräldrar. Precis när jag flyttade ur lågstadiet blev hela klassrummet för nästa förstaklassare ett slags rörig Montessoriverkstad som gav mig rysningar.).

Det är riktigt illa om andra Waldorfskolor, som du säger, har ens liknande tendenser (även om det så bara vore bitarna med bättre och sämre barn beroende på vad hur de ritar och vad de har hemma).
 
Oj, det var faktiskt värre än jag kunnat föreställa mig. (avsnitt två, och blänkarna från avsnitt tre)

(och då ser man ju ovan i tråden att jag kunde föreställa mig en hel del ändå efter att ha råkat hamna i en forumtråd i ett annat forum en gång för många år sedan, blev chockad, och läste mer. (speciellt eftersom jag vet att ngn förälder hade romantiska tankar om hur bra och mysigt konstnärligt det verkade, skulle ju varit helt rökt om jag haft den oturen.) Eftersom jag är född på 70-talet fanns mycket romantik kring Waldorf och det var totalt sammanblandat med Montessori i allas ögon. Även om de är totalt olika, fast lika i sin väldiga vassa och skarpa attityd mot barn på sina olika sätt. Lärarna tog förresten gärna in bitar i skolan, som att sy Waldorfdockor och mjukdjur var superpopulärt bland lärare och föräldrar. Precis när jag flyttade ur lågstadiet blev hela klassrummet för nästa förstaklassare ett slags rörig Montessoriverkstad som gav mig rysningar.).

Det är riktigt illa om andra Waldorfskolor, som du säger, har ens liknande tendenser (även om det så bara vore bitarna med bättre och sämre barn beroende på vad hur de ritar och vad de har hemma).
ALLA Waldorfskolor bygger på Steiners "andelära", teorierna om reinkarnation och karma, själens självständiga väsen osv osv. ALLTING i pedagogiken handlar om att forma själar! De är dock väldigt väldigt noga med att inte prata öppet om detta på föräldraträffar eller inför kontrollorgan.

Tredje avsnittet finns ute nu, även det sevärt.
 
...men värst är ändå alla dessa tidiga elever som satt sina egna barn i samma skola. Hur-i-helvete är de funtade??? Det är det absolut mest obegripliga för mig. :(
Ja, det gjorde mig mer än lovligt förbannad- men det säger ju också en del om hur pass sektliknande Waldorf är. Det är SVÅRT att ta sig ur, även efter rena trauman medvetet orsakade av skolan.
 
Ja, det gjorde mig mer än lovligt förbannad- men det säger ju också en del om hur pass sektliknande Waldorf är. Det är SVÅRT att ta sig ur, även efter rena trauman medvetet orsakade av skolan.

Så jävla sjukt.

Missade tyvärr allt efter dessa med de ovanstående föräldrarna pga att jag var tvungen gå ut på ett larm. Får se ikapp en annan dag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp