Waldorfpedagogik

Men det är inget nytt direkt med den här dokumentären, utan väl känt. Det gåtfulla är att det får fortgå.

https://www.faktum.se/tidningen/faktum-granskar/waldorfskolorna/
Nej, det är verkligen inget nytt. Den var udda redan när jag var ung och jag bor långt från Järna.
Det är ju fel i själva grundtänket, lärandefilosofin, hos Waldorf som enligt många är närapå religiös.

Om det sedan finns skolor som trots det lyckas bra, plockar några russin ur kakan och fungerar så måste det ju vara trots grundfilosofin snarare än på grund av den?

I mycket anses ju Waldorf vara väldigt kreativt och härligt och lekfullt. Men det finns många som vittnar om att det även är väldigt restriktivt. Man Får inte använda blyerts innan en viss ålder, man Får inte ha de svarta kritorna, man Måste måla vått i vått osv så inte ens i det konstnärliga ligger själva grunden i någon slags härlig frihet tyvärr. Även om det säkert finns waldorfskolor som är snällare och tillåter barn använda alla färger.

Sedan det här med vandrande själar och att man straffas i detta liv för fel man gjorde i tidigare liv, det är ju den biten som lockar till mobbning och till att lärare kan ha en inställning om att det är rätt åt den mobbade (även om kommunala lärare självklart kan ha samma inställning fast inte baserad på en filosofiskreligiös grund).

Filosofin om det kroppsliga är ju likande, att man botar med dans och odlar med kattkranier i viss del av åkern osv. Cancerklinik med mistel hade de väl också tidigare?

Dvs i grunden är det saker som är väldigt konstiga. Sedan om några som sagt lyckats ta det härliga och strunta i det märkliga är det kanske inte riktigt att följa den egna filosofin. (har ju inte gått på någon Waldorfskola utan bara läst om filosofin bakom inlärning och läkande.)
Så kanske det är. Jag har inte insyn i alla waldorf skolor. Och det verkar inte heller andra här ha mer än möjligen sin egen. Jag känner en hel del som gått i Kalmar, Norrköping och Saltsjö bo bland annat. De är välfungerande människor tycker jag, men har bara insyn i en skola och det gör att jag inte drar alla över en kam på grund av en skola i Järna som väl alltid varit mer eller mindre urballad.
Återigen, jag pratar inte om hur JAG behandlades, utan om filosofin som är grundpelaren i hela Waldorfpedagogiken. Men eftersom du hellre bygger halmgubbar, går till personangrepp och byter ämne än svarar på det som diskuteras så tänker jag att vi är klara här du och jag.
Jag går inte på personpåhopp. Jag konstaterar att det faktiskt är föräldraansvaret över huruvida ungar får vård eller blir vaccinerade. Det kan och ska man inte lägga på skola. Oavsett inriktning. Jag har inte heller sett undersökningar där det framgår att just Waldorfungdomar klarar sig så mycket sämre än andra. Jag googlar, vill gärna ha något bättre än personliga bloggar, men hittar faktiskt inte.
Kom ihåg att serien skildrar en extrem variant av Waldorf blandat med egenpåhittat.
Den finns inte idag.
Däremot är det bedrövligt att de fick hålla på.
"Dåliga" skolor och lärare finns överallt, problemet är snarare att insynen i de ideologbaserade (eller religiösa) skolorna är sämre. Som tur är, finns det också bra skolor både bland kommunala och fristående skolor.
Lite det som var min poäng från början.
 
Därav att jag totalvägrar alla produkter från Saltå Kvarn. Vet inte hur populära de är i resten av landet men i stockholm finns dom överallt, ibland är deras produkter det enda ekologiska alternativet om man går i en mindre butik, men då avstår jag hellre eller köper konventionellt.
Samma här, innan jag visste vad det var brukade jag köpa dem pga ekologiskt och fina förpackningar. Jag tycker dock överlag det finns mindre Saltå Kvarn numera i de butiker jag handlar i (Malmö), själv väljer jag aktivt andra ekologiska alternativ.
 
Så kanske det är. Jag har inte insyn i alla waldorf skolor. Och det verkar inte heller andra här ha mer än möjligen sin egen. Jag känner en hel del som gått i Kalmar, Norrköping och Saltsjö bo bland annat. De är välfungerande människor tycker jag, men har bara insyn i en skola och det gör att jag inte drar alla över en kam på grund av en skola i Järna som väl alltid varit mer eller mindre urballad.
Nej det är ju anekdoter mot anekdoter, men det finns ju onekligen lite forskning på området vad jag sett och Waldorf har tydligen högre andel mobbning än andra skolformer.

Sedan vidhåller jag att om lärandefilosofin är i grunden orimlig och ovetenskaplig så är det synd att försöka bygga på den, även om några skulle lyckas få till något bra trots den.

Att människor tenderar kunna bli välfungerande och kunna grunderna i läsa och räkna trots sin uppväxt är ju ganska välkänt, gener spelar stor roll och samhället gynnar verkligen i allmänhet att kunna läsa hjälpligt och även enkla bordsspel lär en räkna plus på tärningar. Men det är ju tråkigt om en större andel elever som hade kunnat lära sig mer och hade velat lära sig mer inte fick det, inte fick alla valmöjligheter de kunde fått.

Att Sverige har skyddsnät som gör att man inte direkt dör eller hamnar på gatan bara på grund av sin skolgång är ju också en faktor. Kvinnorna som gick på Solvik och inte lärde sig läsa och aldrig öppnade en bok är inte nöjda, trots att de har kläder, tak över huvudet och jobb och verkar väldigt välfungerande, alla kan liksom acceptera att de har rätt att tycka att någonting gick fel.

Sedan måste man ju även reflektera över att få skolor lyckas mobba 100% av eleverna i en klass och lyckas få 100% av eleverna att inte lära sig väldigt lite (det senare tex pga utbildade föräldrars insats). Jag antar det ens är svårt att lyckas få till att mobba mer än 1/3 av en klass på en gång. Så hur mycket extra mobbning en skolgång än kan förse med så kommer du ju alltid sannolikt ha 2/3 elever som tycker att mobbning absolut inte var ett problem, vilket det såklart inte var för dem eftersom en god andel av dem mobbade eller blundade istället vilket säkert är mycket roligare.
 
Senast ändrad:
Nej det är ju anekdoter mot anekdoter, men det finns ju onekligen lite forskning på området vad jag sett och Waldorf har tydligen högre andel mobbning än andra skolformer.

Sedan vidhåller jag att om lärandefilosofin är i grunden orimlig och ovetenskaplig så är det synd att försöka bygga på den, även om några skulle lyckas få till något bra trots den.

Att människor tenderar kunna bli välfungerande och kunna grunderna i läsa och räkna trots sin uppväxt är ju ganska välkänt, gener spelar stor roll och samhället gynnar verkligen i allmänhet att kunna läsa hjälpligt och även enkla bordsspel lär en räkna plus på tärningar. Men det är ju tråkigt om en större andel elever som hade kunnat lära sig mer och hade velat lära sig mer inte fick det, inte fick alla valmöjligheter de kunde fått.

Att Sverige har skyddsnät som gör att man inte direkt dör eller hamnar på gatan bara på grund av sin skolgång är ju också en faktor. Kvinnorna som gick på Solvik och inte lärde sig läsa och aldrig öppnade en bok är inte nöjda, trots att de har kläder, tak över huvudet och jobb och verkar väldigt välfungerande, alla kan liksom acceptera att de har rätt att tycka att någonting gick fel.

Sedan måste man ju även reflektera över att få skolor lyckas mobba 100% av eleverna i en klass och lyckas få 100% av eleverna att inte lära sig väldigt lite (det senare tex pga utbildade föräldrars insats). Jag antar det ens är svårt att lyckas få till att mobba mer än 1/3 av en klass på en gång. Så hur mycket extra mobbning en skolgång än kan förse med så kommer du ju alltid sannolikt ha 2/3 elever som tycker att mobbning absolut inte var ett problem, vilket det såklart inte var för dem eftersom en god andel av dem mobbade eller blundade istället vilket säkert är mycket roligare.
Intressant. Kan du länka till den forskningen/undersökningen? För oavsett vad du säger måste det såklart finnas undersökningar på det. Det är självklart att det är ett problem att skolan blundar för mobbing, det tycker jag dock inte vi behöver diskutera huruvida det sker på kommunala skolor eller inte, det sker på ALLA skolor.

Jag har sett dokumentären nu och vill då poängtera att det inte är solvik jag pratar om alls, som jag skrev i första inlägget var skolan oerhört kritiserad även när jag var liten. Jag känner inte överhuvudtaget igen den bilden där jag har haft insyn, inte heller att odla grejer med kattkranier. Det är skolor runtom här jag pratar om, och de har inga jordbruk alls, så var det kanske förut, vad vet jag, men inte idag. Självklart ska alla barn lära sig läsa och skriva, känns dock märkligt att bygga sina antaganden på gamla anekdoter. Från 2011 verkar även waldorf gå efter svenska läroplanen, den skola jag jobbat på och de skolor vänner har barn i verkar göra det....
 
Intressant. Kan du länka till den forskningen/undersökningen? För oavsett vad du säger måste det såklart finnas undersökningar på det. Det är självklart att det är ett problem att skolan blundar för mobbing, det tycker jag dock inte vi behöver diskutera huruvida det sker på kommunala skolor eller inte, det sker på ALLA skolor.

Jag har sett dokumentären nu och vill då poängtera att det inte är solvik jag pratar om alls, som jag skrev i första inlägget var skolan oerhört kritiserad även när jag var liten. Jag känner inte överhuvudtaget igen den bilden där jag har haft insyn, inte heller att odla grejer med kattkranier. Det är skolor runtom här jag pratar om, och de har inga jordbruk alls, så var det kanske förut, vad vet jag, men inte idag. Självklart ska alla barn lära sig läsa och skriva, känns dock märkligt att bygga sina antaganden på gamla anekdoter. Från 2011 verkar även waldorf gå efter svenska läroplanen, den skola jag jobbat på och de skolor vänner har barn i verkar göra det....
Frågan är väl inte om det förekommer mobbning, det gör det förmodligen lite var stans utan hur man hanterar det och om det finns skillnader mellan hur man gör i olika skolformer/pedagogiker. Sen blir det lite konstigt när du förkastar anekdoter om hur det fungerar/fungerade för några år sedan med hänvisning till dina egna anekdoter.
 
Frågan är väl inte om det förekommer mobbning, det gör det förmodligen lite var stans utan hur man hanterar det och om det finns skillnader mellan hur man gör i olika skolformer/pedagogiker. Sen blir det lite konstigt när du förkastar anekdoter om hur det fungerar/fungerade för några år sedan med hänvisning till dina egna anekdoter.
Vet inte var jag har anekdoter. Självklart är det en fråga om hantering. Aldrig sagt något annat. Kommunen som är huvudman för mitt barns skola stoppar huvudet i sanden, säger att de inte har ansvar efter att mobbingen eskalerat till att han blev misshandlad och kastad i vattnet. Som sagt. Hantering var det. Oavsett skola.
 
Vet inte var jag har anekdoter. Självklart är det en fråga om hantering. Aldrig sagt något annat. Kommunen som är huvudman för mitt barns skola stoppar huvudet i sanden, säger att de inte har ansvar efter att mobbingen eskalerat till att han blev misshandlad och kastad i vattnet. Som sagt. Hantering var det. Oavsett skola.
När du berättar hur du upplever det och i synnerhet när det gäller dina vänners barn är det information som är lika mycket anekdoter som de du förkastar. Det är ingen undersökning eller objektiv dokumentation. Från wiki " I vetenskapliga sammanhang är en anekdot ett enskilt exempel som används för att styrka ens påståenden."

Det är fruktansvärt det som ditt barn upplevt, vi vet nog alla att det förekommer mobbning i de flesta skolor i större eller mindre utsträckning. Frågan här är mer om Waldorfpedagogiken är värre utsatta och om de hanterar det på annat/sämre vis än andra skolor inte om mobbning även förekommer inom det vanliga skolsystemet. Utifrån dokumentären så var det uppenbart att det var problem med mobbning på Solviksskolan och att detta delvis berodde på pedagogiken om det skulle bli samma utfall med en mer objektiv undersökning vet vi givetvis inte.
 
När du berättar hur du upplever det och i synnerhet när det gäller dina vänners barn är det information som är lika mycket anekdoter som de du förkastar. Det är ingen undersökning eller objektiv dokumentation. Från wiki " I vetenskapliga sammanhang är en anekdot ett enskilt exempel som används för att styrka ens påståenden."

Det är fruktansvärt det som ditt barn upplevt, vi vet nog alla att det förekommer mobbning i de flesta skolor i större eller mindre utsträckning. Frågan här är mer om Waldorfpedagogiken är värre utsatta och om de hanterar det på annat/sämre vis än andra skolor inte om mobbning även förekommer inom det vanliga skolsystemet. Utifrån dokumentären så var det uppenbart att det var problem med mobbning på Solviksskolan och att detta delvis berodde på pedagogiken om det skulle bli samma utfall med en mer objektiv undersökning vet vi givetvis inte.
Fast jag vill ändå veta om det här är något som används idag, för nej det är inte min erfarenhet (visste inte att erfarenhet är detsamma som anektdoter - jag har alltså arbetat på waldorfskola, som vikarie visserligen, eftersom dess vikariepool är densamma som den kommunala skolan och jag känner inte igen detta. Att skolorna runtom här inte bedriver jordbruk är ren fakta, ingen anekdot, samma att de går enligt svensk läroplan och dessutom har samma lagstadgat krav att ha handlingsplaner kring mobbing, det ingår i läroplanen idag tror jag och de skolor jag har jobbat i som, vilket jag sagt, inkluderar både kommunala och andra friskolor, har samtliga haft handlingsplaner för mobbing). Du får självklart gärna länka till den forskning som finns, jag hittar inte och är uppriktigt nyfiken.
 
Fast jag vill ändå veta om det här är något som används idag, för nej det är inte min erfarenhet (visste inte att erfarenhet är detsamma som anektdoter - jag har alltså arbetat på waldorfskola, som vikarie visserligen, eftersom dess vikariepool är densamma som den kommunala skolan och jag känner inte igen detta. Att skolorna runtom här inte bedriver jordbruk är ren fakta, ingen anekdot, samma att de går enligt svensk läroplan och dessutom har samma lagstadgat krav att ha handlingsplaner kring mobbing, det ingår i läroplanen idag tror jag och de skolor jag har jobbat i som, vilket jag sagt, inkluderar både kommunala och andra friskolor, har samtliga haft handlingsplaner för mobbing). Du får självklart gärna länka till den forskning som finns, jag hittar inte och är uppriktigt nyfiken.
Ur läsarens perspektiv är det anekdoter, de har ju inte varit på plats på samma vis som du inte har koll på det andra berättar. Det jag reagerade på var att du som sagt förkastade andras men själv gjorde det samma. Jag vet inte om det finns någon forskning på området så vi får kanske hålla till godo med anekdoter, men ina är inte mer sanna för mig än andras. Många av berättelserna som kommit fram om Waldorf rör även närtid
 
Ur läsarens perspektiv är det anekdoter, de har ju inte varit på plats på samma vis som du inte har koll på det andra berättar. Det jag reagerade på var att du som sagt förkastade andras men själv gjorde det samma. Jag vet inte om det finns någon forskning på området så vi får kanske hålla till godo med anekdoter, men ina är inte mer sanna för mig än andras. Många av berättelserna som kommit fram om Waldorf rör även närtid
Hade det varit så här idag hade det funnits forskning på området tänker jag. Finns ju massor med forskning om både waldorf och andra friskolor både på gott och ont, men inte på just det ni hävdar, åtminstone kan inte jag hitta den, så det var det jag efterlyste. Men då vet jag, det finns ingen :up:
 
Hade det varit så här idag hade det funnits forskning på området tänker jag. Finns ju massor med forskning om både waldorf och andra friskolor både på gott och ont, men inte på just det ni hävdar, åtminstone kan inte jag hitta den, så det var det jag efterlyste. Men då vet jag, det finns ingen :up:
Vad är det jag hävdar?
 
Hade det varit så här idag hade det funnits forskning på området tänker jag. Finns ju massor med forskning om både waldorf och andra friskolor både på gott och ont, men inte på just det ni hävdar, åtminstone kan inte jag hitta den, så det var det jag efterlyste. Men då vet jag, det finns ingen :up:
Det är svårare att forska om friskolor då de inte omfattas av offentlighetsprincipen. Som jag skrev tidigare i tråden så är insynen i skolornas verksamhet sämre än på en kommunal skola. Alla dokument på en kommunal skola är offentliga och kan begäras ut av lekman. Så är det inte på en friskola.
 
Det är svårare att forska om friskolor då de inte omfattas av offentlighetsprincipen. Som jag skrev tidigare i tråden så är insynen i skolornas verksamhet sämre än på en kommunal skola. Alla dokument på en kommunal skola är offentliga och kan begäras ut av lekman. Så är det inte på en friskola.
Det finns dock massor av forskning så det argumentet köper jag inte ;)
 
Intressant. Kan du länka till den forskningen/undersökningen? För oavsett vad du säger måste det såklart finnas undersökningar på det. Det är självklart att det är ett problem att skolan blundar för mobbing, det tycker jag dock inte vi behöver diskutera huruvida det sker på kommunala skolor eller inte, det sker på ALLA skolor.

Jag har sett dokumentären nu och vill då poängtera att det inte är solvik jag pratar om alls, som jag skrev i första inlägget var skolan oerhört kritiserad även när jag var liten. Jag känner inte överhuvudtaget igen den bilden där jag har haft insyn, inte heller att odla grejer med kattkranier. Det är skolor runtom här jag pratar om, och de har inga jordbruk alls, så var det kanske förut, vad vet jag, men inte idag. Självklart ska alla barn lära sig läsa och skriva, känns dock märkligt att bygga sina antaganden på gamla anekdoter. Från 2011 verkar även waldorf gå efter svenska läroplanen, den skola jag jobbat på och de skolor vänner har barn i verkar göra det....
Tyvärr är de jättesvåra att hitta igen, till tidningen Läraren är det mest brutna länkar. Det var länge sedan jag var nyfiken på det, 10 år sedan, och artiklarna har försvunnit från de platser där jag hittade dem då. Det var artiklar i lärartidningen osv som relaterade till forskning.

Andra artiklar som de i Faktum och det här TV reportaget är av delvis senare datum och gör det svårare att hitta, du har ju möjlighet att se TV reportaget och har redan fått länkar till Faktum så jag kan inte hänvisa till några sådana länkar.

Så här är väl lite rester av vad som fanns då, det är inte ett lokalt problem.

Why are Steiner schools so controversial? - BBC News
Friast av friskolor – hur arbetar Waldorf? | Läraren (lararen.se)

Det är i essens samma typ av artikel, ländernas "skolverket" har fått in mycket klagomål.

Sedan finns ju antydningar om varför det kan vara ett problem. Dvs det jag hävdar om att själva grunden är skakig.

Haken med Antroposofin är att de är väldigt noga med att inte koppla samman sina verksamheter och (i görligaste mån undvika att berätta för elever och föräldrar om varför man gör på ett visst sätt) Saltå Kvarn, Antroposofi, Steiner, Waldorf, Weleda, biodynamisk odling, antivax osv, nästan alla kan väl hålla med om att man inte rakt av hade stenkoll på kopplingarna mellan dessa.

Så blir väl hänvisad till vad Steiner säger och vad som står i lärarnas läroböcker,

här är en diskussion som är lite mer öppen om det som hittats i en läroplan för en skola
Bullying Presentation to Waldorf Faculty (waldorfcritics.org)

Destiny​


We have labored over this section and it has been written and rewritten a number of times. Can a child's karma or destiny be that of a victim or bully? Is it a child's destiny to seek certain experiences to build his or her self-esteem and inner self? Should a potentially abusive situation be stopped, and if so, at what point? We do not know the answers; however, when dealing with bullying behavior we thought that caution is necessary. If intervention can change the experiences that our children encounter then conceivably it is not entirely destiny we are dealing with. And perhaps all the children are better served if they are given tools to better handle aggression, be it their own, or their peers.

For a child who is being victimized, it must be the teacher's role and responsibility to determine how much victimization is healthy to enable the child to be strengthened through the experience and at what point the exposure is excessive and detrimental.

Här är ett citat som går att spåra tillbaka.

"In the autumn we experienced the death of a member's child, a child seven years of age. The death of this child occurred in a strange way. He was a good boy, mentally very much alive already within the limits set for a seven-year-old; a good, well-behaved and mentally active child. He came to die because he happened to be on the very spot where a furniture van overturned, crushing the boy so that he died of suffocation. This was a spot where probably no van went past before nor will go past again, but one did pass just that moment. It is also possible to show in an outer way that all kinds of circumstances caused the child to be in that place at the time the van overturned, circumstances considered chance if the materialistic view is taken ... Studying the case in the light of spiritual science and of karma it will be seen to demonstrate very clearly that external logic, quite properly used in external life, proves flimsy in this case and does not apply ... The karma of this child was such that the ego, to put it bluntly, had ordered the van and the van overturned to fulfill the child's karma." —
Rudolf Steiner, THE DESTINIES OF INDIVIDUALS AND OF NATIONS (SteinerBooks, 1987), pp. 125-126.

Dr. Steiner: “That little girl L.. in the first grade must have something very wrong inside. There is not much we can do. Such cases are increasing in which children are born with a human form, but are not really human beings in relation to their highest I [the highest element of one’s spiritual being]; instead, they are filled with beings that do not belong to the human class. Quite a number of people have been born since the [1890s] without an I, that is, they are not reincarnated, but are human forms filled with a sort of natural demon. There are quite a large number of older people going around who are actually not human beings, but only natural; they are human beings only in regard to their form. We cannot, however, create a school for demons.”
A teacher: “How is that possible?”

Dr. Steiner: “Cosmic error is certainly not impossible. The relationships of individuals coming into earthly existence have long been determined. There are also generations in which individuals have no desire to come into earthly existence and be connected with physicality, or immediately leave at the very beginning. In such cases, other beings that are not quite suited step in.... They are also quite different from human beings in regard to everything spiritual. They can, for example, never remember such things as sentences; they have a memory only for words, not for sentences....​
(Rudolf Steiner, FACULTY MEETINGS WITH RUDOLF STEINER, Anthroposophical Press, 1998, pp. 649-650.)

Det låter liksom som ett svårt material att arbeta utifrån tycker jag? Som om det vore bättre att inte basera en skola på det ens om man slänger ut mycket av det.
 
Tyvärr är de jättesvåra att hitta igen, till tidningen Läraren är det mest brutna länkar. Det var länge sedan jag var nyfiken på det, 10 år sedan, och artiklarna har försvunnit från de platser där jag hittade dem då. Det var artiklar i lärartidningen osv som relaterade till forskning.

Andra artiklar som de i Faktum och det här TV reportaget är av delvis senare datum och gör det svårare att hitta, du har ju möjlighet att se TV reportaget och har redan fått länkar till Faktum så jag kan inte hänvisa till några sådana länkar.

Så här är väl lite rester av vad som fanns då, det är inte ett lokalt problem.

Why are Steiner schools so controversial? - BBC News
Friast av friskolor – hur arbetar Waldorf? | Läraren (lararen.se)

Det är i essens samma typ av artikel, ländernas "skolverket" har fått in mycket klagomål.

Sedan finns ju antydningar om varför det kan vara ett problem. Dvs det jag hävdar om att själva grunden är skakig.

Haken med Antroposofin är att de är väldigt noga med att inte koppla samman sina verksamheter och (i görligaste mån undvika att berätta för elever och föräldrar om varför man gör på ett visst sätt) Saltå Kvarn, Antroposofi, Steiner, Waldorf, Weleda, biodynamisk odling, antivax osv, nästan alla kan väl hålla med om att man inte rakt av hade stenkoll på kopplingarna mellan dessa.

Så blir väl hänvisad till vad Steiner säger och vad som står i lärarnas läroböcker,

här är en diskussion som är lite mer öppen om det som hittats i en läroplan för en skola
Bullying Presentation to Waldorf Faculty (waldorfcritics.org)



Här är ett citat som går att spåra tillbaka.





Det låter liksom som ett svårt material att arbeta utifrån tycker jag? Som om det vore bättre att inte basera en skola på det ens om man slänger ut mycket av det.
Nåja, tio år sedan är ju då i samma veva som senaste skolreformen... Jag har varken sagt bu eller bä om antroposofi. För mig är det flum. Jag ville bara ha forskning på att det funkar på det sättet idag som ni hävdar eftersom min erfarenhet inte säger det. Men nåja. Så får det vara då. Waldorfskolan i Tyskland till exempel sägs vara mycket mer radikal så det är just de svenska skolorna jag pratar om. Men då vet jag.
 
Nåja, tio år sedan är ju då i samma veva som senaste skolreformen... Jag har varken sagt bu eller bä om antroposofi. För mig är det flum. Jag ville bara ha forskning på att det funkar på det sättet idag som ni hävdar eftersom min erfarenhet inte säger det. Men nåja. Så får det vara då. Waldorfskolan i Tyskland till exempel sägs vara mycket mer radikal så det är just de svenska skolorna jag pratar om. Men då vet jag.
Har du hittat forskningen som du hänvisade till? Jag har letat men inte hittat så jag är nyfiken på dina källor.
Det finns en nyare avhandling men den är gjord av en forskare som arbetat många år som lärare inom Waldorf. Annars hittar jag mest rapporter som de själva beställt.
 
Har du hittat forskningen som du hänvisade till? Jag har letat men inte hittat så jag är nyfiken på dina källor.
Det finns en nyare avhandling men den är gjord av en forskare som arbetat många år som lärare inom Waldorf. Annars hittar jag mest rapporter som de själva beställt.
Jag har inte hänvisat till någon forskning i tråden till Waldorf fördel. Att det däremot finns massor med forskning om friskolor torde inte vara någon nyhet för dig om du är så insatt i skolans värld som du hävdar (jag efterfrågade alltså specifik forskning på Waldorf). Att göra det är inte svårt tänker jag, borde vara väldigt enkelt med enkäter etc hur elever har upplevt sin skoltid. Vet att jag deltog i en sådan forskning om hur skolorna i min uppväxtkommun jobbat med mobbing i 25 år för några år sedan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp