Warsteiner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 345
  • Visningar Visningar 47 633
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Jag vet spontant ingen som köper små hästar inte ens små ryttare :o

Hästar över 170 är lättsålda. En visare jag pratade med hävdar att det finns inga dressyrhästar internationellt under 170 men då kan tänkas att han tog i lite :p

Jag är runt 175 och när jag ringt på åringar var priserna bättre på de med beräknad mankhöjd runt 160 än de runt 170. Dock var de mindre inte aktuella för min del ändå så mig hjälpte det tyvärr inte.

Din bekantskapskrets kanske är yngre än min :p

Yngre ryttare som letar tävlingshäst upplever jag också vill ha en större häst, medan småbarnsföräldern som redan haft den där 170 hästen, nu vill ha en häst i lite mer hanterbar storlek.

Folk är väl olika helt enkelt, vissa vill ha stora och andra små. :)

Googlade om lymfangit och hamnade i en gammal tråd som du var med i. Det var cortison vetrinären hade sagt till dig att det var aborterande.

OT men det där är väl något mode också? Att ha höga hästar. När ja var liten stod det i alla böcker att hästen bör vara 10-20 cm lägre än ägare och det förespråkas fortfarande i kretsar. Jag har en kompis som kanske är 175 (kanske lite mindre) och henne häst är 153, en annan är 174 och hennes är 157, det ser jätteproptioneligt ut. Är det inte det man ska sträva efter?

Innan vad jag en sån som ville ha en stor häst för att det skulle vara lite häftigt (jag är 168) men sen insåg jag att hållbarheten är sämre och jag hade svårt att rida hästarna på riktigt, nu tycker jag strax över 160 (eller även 155) är lagom. Så länge galoppen är stor och reglerbar är ju de inte sämre tävlingshästar (pratar om hopp och ft)

Googlade om lymfangit och hamnade i en gammal tråd som du var med i. Det var cortison vetrinären hade sagt till dig att det var aborterande.

Men h*n ville heller inte skriva ut Metacam för det ansågs också aborterande och föredrog cortison av någon anledning. Minns inte om risken ansågs mindre men minns bläddrandet i FASS.

Jag är 50 och 172 cm, min idealhöjd är 165 cm om hästen rör sig bra och har lite djup så min skänkel hamnar rätt, har även ett halvblod på 148 cm som jag rider ibland åt min dotter med väldigt bra gång denna har ett bra framparti så hon känns inte så jätteliten att rida, men en liten fullblodsliknande häst känns väldigt vinglig och lite läskig att sitta på för mig, tycker även så om de få islandshästar jag suttit på men det är kanske en vanesak. Mina halvblodsuppfödningar hoppas jag på storlek 164-172 , känns lite osäkert med warsteiner i och med att en del avkommor är runt 180 cm.
Var till en kompis i dag som har en jättetrevlig 4 åring som är strax över 170 cm ( hon är helnöjd med sin häst ) där mamman är 156 cm,, mitt sto jag betäcker är 167 cm så jag hoppas verkligen inte den växer ur takhöjen i mitt stall 255.

KL

jag har kollat lite nu på internet och som jag förstår det så finns det nästan inga preparat som är ok att ge till dräktiga ston och självklart måste hon ha medicin för hon mår jättedåligt! så jag fortsätter med medicinen och hoppas på det bästa!! det viktigaste i slutändan är ju att hon blir bra.. med eller utan föl.. =) benet är fortfarande gigantiskt.. till er andra hur lång tid tog det innan ni såg att svullnaden minskade..??

Mitt sto fick lymfangit för några veckor sedan. hela benet var som elefantben, dubbelt så tjockt som de andra. fick penovet och finadyne och svullnaden gick ner nästan helt dagen efter, 3 dar efter var de helt borta. hon hade endast 0.5 grad över temp då ja upptäckte svullnaden, så temp var ju inte spec högt. men de gick fort över... tack och lov..
hoppas din kryar sig fort!

GRATTIS! så spännande! ja har knappa förhoppningar att mitt sto nu ska ta sig trots bytt hingst... =(

Stot är mkt bättre nu och svullnaden börjar äntligen lägga sig! ;) vi skulle ju egentligen åkt på 45 dagars koll imorgon men vi vill inte köra henne riktigt än. Vi kanske åker nästa vecka beroende på hur hon verkar annars får det bli senare. Som tur är är det ju inga avgifter mer än på 16 dagars annars hade vi ju i princip vart tvungna att åka imorgon.. Jag hoppas på att hon fortfarande är dräktig hon verkar inte ha ändrat sig i sitt sätt iaf.. ;)

Enl nyaste ridsport har Warsteiner betäckt över 100 ston i år och kommer hamna på topplistan över flest ston i år!

:) När jag pratade med Warsteiners ägare för över en månad sedan hade han betäckt över 120 ston och då inte mitt medräknat så det ska bli spännande hur många som han har betäckt och hur mycket som resulterar i föl nästa år. Jag ska förhoppningsvis hämta hem mitt sto nästa vecka från stationen och då att hon är klar på 16 dygn. Vill gärna se bilder på avkommor e.Warstaier och hör mer om dessa individer storlek, temerament och allt annat

KL

Kollade på 32 dygn i går och allt ser bra ut, han går under arbetsnamnet Pripps Blå, vi får väl se om det funkar när han tittar ut (om det är en han...). Kan ju inte annat bli e. Warsteiner u. Sierra Blue väl? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 571
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 333
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈