Wearables - hur betalar ni

Ja, det är bedrövligt med kontanthanteringen i Sverige. Minns att min farmor hade stora problem med det när hon levde, och det är flera år sedan nu. Här i UK är det som tur är betydligt bättre, men jag ska erkänna att jag sällan använder kontanter i alla fall. Borde nog göra det lite oftare för att bidra till att "hålla igång maskineriet" liksom.


Håller med till 109 procent, själv försöker jag betala med kontanter med jämna mellanrum för att det inte ska försvinna helt. Känner flera i min närhet som av olika orsaker inte kan hantera kort eller mobiler det blir tyvärr allt färre ställen att handla, fika eller äta på för dem.
 
Då förstår jag. Men med Samsung wallet där du lägger in dina bankkort behöver du inte använda fingeravtrycket utan man kan välja kod istället.
Aha! Jag har för mig att när jag försökte för något år sedan hittade jag inte kodalternativ... Får kolla igen - tack!
 
Jag betalar oftast med kort. Var länge bakåtsträvare och undvek blipp, men har gett mig på den punkten för det är himla smidigt...
Får ibland kontanter när jag jobbar i min enskilda firma, så det brukar ligga lite sedlar i plånboken att använda i nödfall. Och vi brukar gömma några sedlar i bilen, för att använda om man råkat glömma plånboken eller liknande.
Inser att man borde använda kontanter mer, så att de inte försvinner helt. Men det är ju attans så smidigt med andra betalsätt så länge tekniken fungerar som den ska.
Det händer att jag betalar med telefonen eller med swish, men det hör än så länge till undantagen.

Det där med att kunder står i kassan och för över pengar beror inte på vilket betalmedel man använder, utan att många undviker att ha alla pengar på kontot som betalkortet är kopplat till. Det är ju så himla smidigt i dagens läge, att kunna göra en snabb överföring via telefonen.
Men ja, jag håller med om att man borde kolla saldot på kontot innan man ska betala!
 
Betalar oftast med kort, ibland med mobil eller swish. Blev lite snopen när jag skulle tanka på en OKQ8-mack som inte öppnat för dagen och det visade sig att de inte hade blipp-funktion på pumparna. Blev en nervös resa till nästa mack för att kunna tanka, hade inte kortet med. Sett flera OKQ8 utan blipp-möjlighet.
 
Betalar oftast med kort, ibland med mobil eller swish. Blev lite snopen när jag skulle tanka på en OKQ8-mack som inte öppnat för dagen och det visade sig att de inte hade blipp-funktion på pumparna. Blev en nervös resa till nästa mack för att kunna tanka, hade inte kortet med. Sett flera OKQ8 utan blipp-möjlighet.
Hade du ingen kod eller jag förstår inte varför det inte fungerade att använda kortet på "det vanliga" sättet?
 
Betalar oftast med kort, ibland med mobil eller swish. Blev lite snopen när jag skulle tanka på en OKQ8-mack som inte öppnat för dagen och det visade sig att de inte hade blipp-funktion på pumparna. Blev en nervös resa till nästa mack för att kunna tanka, hade inte kortet med. Sett flera OKQ8 utan blipp-möjlighet.
Gjort samma sak och muttrat lite på att de inte har blipp. Har i stort sett aldrig mitt vanliga kort med mig. Bara telefonen med blipp eller swish.
Just tankningen är en sån grej där jag borde bättra mig med att kortet är med för huxflyx dyker det upp en station utan blipp. :banghead:
 
Föredrar kort. Tycker jag har lite för dålig koll på vad som händer om mobilen blir snodd så har visserligen de flesta lösenorden sparade på den men inget kort kopplat eller sparat på några sidor/i mobilen utan skriver in siffrorna vid den typen av internetköp.
 
Kort eller swish. Sparar ingen kortinformation vid internetköp heller. Vill försöka så långt det går att ha en spärr mellan telefon och mina kort. Kanske är säkert nog men vill inte chansa.
 
Det vanligaste är väl att betala med kort när man köper något. Numera kan man ju även betala med mobilen. Andra mer sofistikerade alternativ är att betala med en ring på fingret eller med en nyckelring där det sitter ett chip inuti eller med en smart klocka. Hur betalar ni? Ni som betalar med accessoarer funkar det klockrent som med kort?
Betalar med mobilen. Funkar klockrent både hemma och utomlands. Face ID för att ”låsa upp” kortet.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 899
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
527
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 685
Senast: Ms_Antrop
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 866
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp