Webb kamera-övervakning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grandezza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 608
Sv: Webb kamera-övervakning??

Spontant skulle jag säga att "lättaste" sättet nog är att ha ett trådlöst nätverk i stallet och sen ha en batteridriven, trådlös ip kamera.

TIll att börja med måste du ha internetuppkoppling så klart. Lättast är nog som sagt med trådlöst. En trådlös router eller ett mobilt internet typ usb-dongel eller liknande + en laptop och en trådlös webcam är nog enklaste sättet. Sen sätter du bara upp det som vanligt :)

Själva tekniken får någon annan informera om men jag har varit med om försök till detta i 2 stall och i båda fallen var det svårt att få till bra bild pga tjocka stenväggar.

Helt otroligt bra dock för att slippa störa dem titt som tätt.

Okey, laptop med webbkamera har jag, med trådlöst internet, men sen då? Ska jag ha en kamera till, eller sätter jag datorn i stallet?:confused: Är otroligt dålig på detta:o

datorn måste du ju ha i stallet för att få en internetuppkoppling till kameran. Om kameran sitter fast på laptopen blir det nog herrans svårt att rikta den mot stoet, så du bör nog skaffa en till webkamera - förslagsvis en trådlös som sagt.

Sätt upp kameran riktad mot stoet, koppla upp den mot datorn, lägg upp streamen på nätet nånstans (brukar finnas i programvaran för kameran). Klart!

"datorn måste du ju ha i stallet för att få en internetuppkoppling till kameran. Om kameran sitter fast på laptopen blir det nog herrans svårt att rikta den mot stoet, så du bör nog skaffa en till webkamera - förslagsvis en trådlös som sagt."

Jag har ju förstås tvärtom ;) Web kamera i stallet och laptopen brevid sängen. Ljudet på och skärmsläckaren tar över så jag får ju pilla lite på datorn emellanåt för att få bild. Fungerar utmärkt, men har en it-kunnig man som riggar allt till mig.

Vi hade en kamera med 30 meter kabel till stallet. Bärbar dator.

Fungerade alldeles utmärkt för oss. Behövde inte gå ut och störa stoet innan förlossningen verkligen hade kört igång på riktigt....

Både jag och mitt syskon barn vakade på henne. Han flera mil bort...

Jag har en kompis som köpte en övervakningskamera på Media Markt för ungefär 4000 kronor. Den gick inte via trådlöst utan på vanliga elen, dvs kopplad i samma fas som routern. Bilden var superbra både dag och natt. Hon kunde styra kameran från datorn, fanns en app till telefonen, kameran kan zooma och en massa andra finesser. (Sen fölade märrskrället ute i allafall)

Jag har varken till Datorn eller över internet ......

Min kamera går direkt till våran stora tv i sovrumet med kamera i stallet och en sladd ut till antenn utanför stallet och trådlös överföring till huset där det finns antennmotagare och förstärkare och sen in till Tv ;)

Mia

Tack för svar alla!!

Jag hittade en beg fölvakt igår som jag har köpt, hoppas att den funkar... Men blir det bättre sändning om man går via internet?

Jag är bara orolig att det är för långt/buskage i vägen:crazy: Jag har ca 100m till stallet, och ladugården ligger med ena gavlen mot vårt hus, och stall-delen är i andra änden, så sändningen måste väl gå genom hela ladan:mad:
Har någon nått tips? Där är även en del avlövade buskar och några små taniga träd i vägen...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Avel står i centrum när Sveriges Lantbruksuniversitet håller öppna digitala föreläsningar under hela fredagen. Här kan du följa med via...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?