Weekend i januari

Nice kan vara behagligt i januari. Berlin eller Dublin gillar jag men det är ju inte så varmt då. Jag har varit i Dublin i januari; det var ganska milt väder (men alltså inte varmt).
 
Tallin är en fin stad dessutom! Speciellt de gamla delarna :up:
Åk inte till Slovakien, jag minns inte vilken tid på året vi var där men fy faaasen vad KALLT 🥶:rofl:
 
Vad gör du på dina tre dagar, då?
Alltså den här diskussionen hör inte helt till trådens ämne och jag tycker det räcker nu.
Så angående detta är det min sista kommentar.
Om vi tar London som exempel så vandrar jag i Hyde park, besöker covent garden. Njuter av maten (en gång på Ramseys resturang) Buckingham palace, Big ben och shoppar på Oxford Street. Och vad mer som faller i in.

I Rom var vi i Vatikanen, colosseum, spanska trappan, Fontana di trevi, pantheon och ett par ställen till och njöt av god mat.
 
Alltså den här diskussionen hör inte helt till trådens ämne och jag tycker det räcker nu.
Så angående detta är det min sista kommentar.
Om vi tar London som exempel så vandrar jag i Hyde park, besöker covent garden. Njuter av maten (en gång på Ramseys resturang) Buckingham palace, Big ben och shoppar på Oxford Street. Och vad mer som faller i in.

I Rom var vi i Vatikanen, colosseum, spanska trappan, Fontana di trevi, pantheon och ett par ställen till och njöt av god mat.
Jag tycker nog det är relevant, för det säger ju något om hur man ska tycka om att semestra för att hinna med en stor stad på ett par dagar. Om man ser staden mer som ett smörgåsbord av sevärdheter, så räcker såklart en dag också. Man plockar så många man hinner och har lust med, helt enkelt.

Gillar man däremot att semestra genom att utforska en stad, gå lite på upptäcksfärd, se folkliv och några olika stadsdelar, utöver sevärdheterna, då behöver man nog mer tid eller en mindre stad.

Så ditt och mitt exempel är två olika sätt att semestra, som sen avgör vilken storlek på stad som är roligt att åka till för en helg. Gillar man att semestra som du, är alla de förslag jag gav dåliga, för de städerna har kanske en eller två sevärdheter, som man nog kan rocka av på några timmar om man står på lite. Och vad ska man göra med resten av tiden då?
 
Nice kan vara behagligt i januari. Berlin eller Dublin gillar jag men det är ju inte så varmt då. Jag har varit i Dublin i januari; det var ganska milt väder (men alltså inte varmt).

Dublin är trevligt, har dock inte varit där på 12 år! Skulle dock vilja åka då när det är St patricks day, såg paraden för tolv år sen, häftig upplevelse!
 
Vi har precis fått blodad tand vad gäller weekends så har inte så många erfarenheter än, men vi var tre dagar i Rom i April, hade 23 grader och hann med massor och vill gärna återvända och se mer! Gillar att det finns historiska platser runt varje hörn...
Tre dagar i Berlin i april, jättekallt men det var en härlig avslappnad stad som jag också vill återse. Trevligt folk och mkt att se.
Haft en heldag i Tallinn och var en jättemysig stad, hade gärna stannat längre.
Varit på Island i mars, fantastisk plats men det snöade vågrätt hela tiden så vill gärna återse det en bättre årstid.
 
Nu kom jag på ett ställe jag inte varit på själv, men som kanske kan vara något: Valetta på Malta. Jag har en vän som åker till Malta regelbundet och klimatet är tydligen bra. På de bilder jag har sett ser Valetta ut som en vacker stad och det tycks finnas en hel del sevärdheter. Och så går det att flyga direkt och ganska billigt.

Jag har Malta högt på min lista. Borde passa bra för en långweekend.
 
Vi har precis fått blodad tand vad gäller weekends så har inte så många erfarenheter än, men vi var tre dagar i Rom i April, hade 23 grader och hann med massor och vill gärna återvända och se mer! Gillar att det finns historiska platser runt varje hörn...
Tre dagar i Berlin i april, jättekallt men det var en härlig avslappnad stad som jag också vill återse. Trevligt folk och mkt att se.
Haft en heldag i Tallinn och var en jättemysig stad, hade gärna stannat längre.
Varit på Island i mars, fantastisk plats men det snöade vågrätt hela tiden så vill gärna återse det en bättre årstid.

Har varit på island två ggr i augusti och en gång över nyår. Augusti hade sin charm ;)
 
Nu kom jag på ett ställe jag inte varit på själv, men som kanske kan vara något: Valetta på Malta. Jag har en vän som åker till Malta regelbundet och klimatet är tydligen bra. På de bilder jag har sett ser Valetta ut som en vacker stad och det tycks finnas en hel del sevärdheter. Och så går det att flyga direkt och ganska billigt.

Jag har Malta högt på min lista. Borde passa bra för en långweekend.

Jag har varit på Malta en vecka på semester, dock tror jag aldrig vi var i Valetta, blev dock inte imponerad över ön men tack ändå för tips :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 297
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp