Weekend i januari

Allt är väl dyrt just nu också, så illa som det går för den svenska valutan. (Om inget hänt de sista veckorna.)
 
Tiderna har kraftigt reducerats senaste två åren i takt med att Israel blivit ett allt populärare semesterresmål. Senast gick det oerhört snabbt och smidigt, kändes nästan som att åka till Mallis.
Jag har inövat att skilja mellan lätta länder och krångliga länder. Men det varierar ju över tid vilka länder som är vad. (USA är tex krångligt, Spanien är tex lätt.)

Sist jag var i Israel var det i sällskap med bland andra en palestinier. Det underlättade inte proceduren. Det är nog ungefär två år sedan, men ett orepresentativt exempel om man utgår från svenska medborgare som åker från Sverige.
 
Jag har inövat att skilja mellan lätta länder och krångliga länder. Men det varierar ju över tid vilka länder som är vad. (USA är tex krångligt, Spanien är tex lätt.)

Sist jag var i Israel var det i sällskap med bland andra en palestinier. Det underlättade inte proceduren.

När var du där senast? För så lite som tre år sedan kunde det ta 4-5 timmar att öht ta sig genom alla steg/kontroller. Höll på att missa flighten en gång pga 100 pers i kö till minutiös säkerhetskontroll där allt från kameror och påsar med badkläder gicks igenom. I år stod vi bara där och hade typ 4 timmar över vid gaten 🤷🏼‍♀️😅
 
När var du där senast? För så lite som tre år sedan kunde det ta 4-5 timmar att öht ta sig genom alla steg/kontroller. Höll på att missa flighten en gång pga 100 pers i kö till minutiös säkerhetskontroll där allt från kameror och påsar med badkläder gicks igenom. I år stod vi bara där och hade typ 4 timmar över vid gaten 🤷🏼‍♀️😅
Jag snittar på tre timmar, tror jag. Sist kan ha varit 4-5 år sedan, med palestiniern i sällskapet. Vi andra kom väl igenom på ungefär vanlig tid, men inte hen. När hen äntligen var igenom, fick vi åka i en sån där liten inomhusbil som de har på flygplatser för att hinna i tid till gaten. Vi blev aldrig säkra på om det var service, eller om det var ett sätt att hålla koll på palestiniern.
 
Men för att återgå till ämnet så hade jag för billig weekend satsat på att åka österut i Europa.
Sarajevo har jag hört ska vara bra. De krokarna rent allmänt har jag hört mkt gott om.
Krakow, Warszawa tex kanske också kan vara ngt?
 
Om det inte är svinkallt i Krakow och/eller Warszawa i januari?

Det är nog hyfsat kallt överallt i januari misstänker jag! Även Israel är pisskallt i januari. Men det finns ju nivåer av köld såklart. Jag håller mig gärna i inlandet på vintern, tycker alltid att vindarna från havet är som is-missiler vintertid.
 
Vart åker man på weekend i januari? Gärna lite billigare alternativ. Vi har funderat på island men det blir så jäkla dyrt (runt 15-18 lax har jag räknat på inkl mat och boende). Finns det något billigare? Egentligen är vi mest ute efter att slappa, så har funderat på kryssning till tallin och bo på spahotell, men är också intresserade av kultur och historia. Det får gärna vara lite varmare än i Sverige men inget måste :)
De flesta europeiska städer är trevliga resmål för en helg, tycker jag. Har man bara 2-3 dagar tycker jag en mindre stad är enklast, det är smidigare och närmare till allt, och man hinner ändå inte med allt som finns att se i miljonstäderna. Så jag skulle skippa Rom, Paris, London etc. Krakow, Bergamo, Rotterdam, Helsingfors och Edinburgh t ex är trevliga städer för en helg.
 
De flesta europeiska städer är trevliga resmål för en helg, tycker jag. Har man bara 2-3 dagar tycker jag en mindre stad är enklast, det är smidigare och närmare till allt, och man hinner ändå inte med allt som finns att se i miljonstäderna. Så jag skulle skippa Rom, Paris, London etc. Krakow, Bergamo, Rotterdam, Helsingfors och Edinburgh t ex är trevliga städer för en helg.

rotterdam låter spännande, ska kolla lite mer på det!
 
Jag gillar Bukarest. Och Brasov. Men inte så varmt 😁 Kotor i Montenegro är jättefint generellt men vet inte hur det är i januari.
Kiev finns mycket att se (dagstur till Tjernobyl också om man vill det).
Belfast var också himla trevligt.
 
rotterdam låter spännande, ska kolla lite mer på det!
Rotterdam är trevligt! Häftig modern arkitektur, historiskt intressant (härifrån gick Amerikabåtarna under den stora utvandringen från Europa), bra konstmuseum om man är intresserad av det, och såklart, eftersom det är Nederländerna, mysiga pubar/ölhak/uteställen.
 
De flesta europeiska städer är trevliga resmål för en helg, tycker jag. Har man bara 2-3 dagar tycker jag en mindre stad är enklast, det är smidigare och närmare till allt, och man hinner ändå inte med allt som finns att se i miljonstäderna. Så jag skulle skippa Rom, Paris, London etc. Krakow, Bergamo, Rotterdam, Helsingfors och Edinburgh t ex är trevliga städer för en helg.
Och jag tycker tre dagar är rätt lagom i Rom. Men så är jag inte stadsmänniska egentligen och gillar att vara effektiv. Har nog svårt att stanna fler dagar för att hinna se mer. Och missar man något speciellt får man helt enkelt komma tillbaka. :angel:
 
Och jag tycker tre dagar är rätt lagom i Rom. Men så är jag inte stadsmänniska egentligen och gillar att vara effektiv. Har nog svårt att stanna fler dagar för att hinna se mer. Och missar man något speciellt får man helt enkelt komma tillbaka. :angel:
Menar du att du inte orkar mer än tre dagar, sen får det räcka med stadsmiljö, eller att du sett allt som finns att se efter tre dagar?
 
Menar du att du inte orkar mer än tre dagar, sen får det räcka med stadsmiljö, eller att du sett allt som finns att se efter tre dagar?
Att jag inte orkar med framförallt. Men jag är inte så bra på att sitta still eller gå och strosa sakta och så heller, så jag hinner ganska mycket på tre dagar.
Men jag väljer bort en del som intresserar mig mindre 😉.
Jag måste liksom inte se allt på varje plats.

Dricker inte heller så blir inte så sena kvällar vilket gör att jag startar dagarna så tidigt som attraktionerna öppnar..
 
Att jag inte orkar med framförallt. Men jag är inte så bra på att sitta still eller gå och strosa sakta och så heller, så jag hinner ganska mycket på tre dagar.
Men jag väljer bort en del som intresserar mig mindre 😉.
Jag måste liksom inte se allt på varje plats.

Dricker inte heller så blir inte så sena kvällar vilket gör att jag startar dagarna så tidigt som attraktionerna öppnar..
Att se en stad inkluderar för mig folklivet, lära mig om maten och kulturen, vad folk gör och hur de umgås. Sen är det ju skoj med sevärdheter också, men även om man går oavbrutet hela dagarna, så består ju en stor stad som Rom av många stadsdelar, parker etc att utforska. Sen kanske man vill se några sevärdheter också, och ett stort konstmuseum t ex tar ju lätt en halv dag i anspråk. I Rom vill man ju t ex se Vatikanstaten också, det tar en dag. Sen colosseum, pantheon, spanska trappan, forum romanum... Och då har man varken satt sin fot på ett museum eller sett något av själva stan ännu.
 
Att se en stad inkluderar för mig folklivet, lära mig om maten och kulturen, vad folk gör och hur de umgås. Sen är det ju skoj med sevärdheter också, men även om man går oavbrutet hela dagarna, så består ju en stor stad som Rom av många stadsdelar, parker etc att utforska. Sen kanske man vill se några sevärdheter också, och ett stort konstmuseum t ex tar ju lätt en halv dag i anspråk. I Rom vill man ju t ex se Vatikanstaten också, det tar en dag. Sen colosseum, pantheon, spanska trappan, forum romanum... Och då har man varken satt sin fot på ett museum eller sett något av själva stan ännu.
Vi kan väl bara konstatera att vi är olika?
Jag svarade utifrån att jag tycker att det räckt och att man kan återvända igen om man vill se mer. En gång behöver inte vara den sista.
Det finns säkert någon mer som jag, som tycker att tre dagar (per gång) är nog i Rom. Det var därför jag överhuvudtaget skrev att jag tycker det är lagom, synd om man blir avskräckt.
Jag skulle till exempel aldrig lägga 1-2v inne i New york, varför jag inte brytt mig i att åka dit ännu.
 
Vi kan väl bara konstatera att vi är olika?
Jag svarade utifrån att jag tycker att det räckt och att man kan återvända igen om man vill se mer. En gång behöver inte vara den sista.
Det finns säkert någon mer som jag, som tycker att tre dagar (per gång) är nog i Rom. Det var därför jag överhuvudtaget skrev att jag tycker det är lagom, synd om man blir avskräckt.
Jag skulle till exempel aldrig lägga 1-2v inne i New york, varför jag inte brytt mig i att åka dit ännu.
Vad gör du på dina tre dagar, då?
 
Vi kan väl bara konstatera att vi är olika?
Jag svarade utifrån att jag tycker att det räckt och att man kan återvända igen om man vill se mer. En gång behöver inte vara den sista.
Det finns säkert någon mer som jag, som tycker att tre dagar (per gång) är nog i Rom. Det var därför jag överhuvudtaget skrev att jag tycker det är lagom, synd om man blir avskräckt.
Jag skulle till exempel aldrig lägga 1-2v inne i New york, varför jag inte brytt mig i att åka dit ännu.

Jag är precis likadan. Återvänder hellre, men tycker att 3-4 nätter är ganska lagom för storstad, åt gången. Då kan man nosa lite på stan första gången och sedan återvända om man vill. Det hade känts jobbigt att liksom behöva uppställa prestationskrav på sin semester, att ”avverka allt” för att liksom vara nöjd. Oftast står ju städerna kvar ett tag till och det kan vara skönt att inte alltid optimera utan välja ngt särskilt intressant och sedan bara hänga.
 
Vart åker man på weekend i januari? Gärna lite billigare alternativ. Vi har funderat på island men det blir så jäkla dyrt (runt 15-18 lax har jag räknat på inkl mat och boende). Finns det något billigare? Egentligen är vi mest ute efter att slappa, så har funderat på kryssning till tallin och bo på spahotell, men är också intresserade av kultur och historia. Det får gärna vara lite varmare än i Sverige men inget måste :)

Tallinn är alldeles utmärkt för kultur och historia och med Tallinn Card åker man all kollektivtrafik och kan slinka in på alla sevärdheter som ser spännande ut. Kan varmt rekommendera Hotel Telegraaf för den som vill bo bekvämt, kanske går det att få bra åris i januari.
 
Tallinn är alldeles utmärkt för kultur och historia och med Tallinn Card åker man all kollektivtrafik och kan slinka in på alla sevärdheter som ser spännande ut. Kan varmt rekommendera Hotel Telegraaf för den som vill bo bekvämt, kanske går det att få bra åris i januari.

Det låter toppen, kanske ska spana mer på tallin som vi tänkt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp