Bukefalos 28 år!

Weightpulling!!!

Sv: Weightpulling!!!

Fast det är ju sådär, trådar tar lite olika vinklar och vägar ibland.

Själv är jag sugen på att börja ha min hund att bära hem lite smått från affären, nån liter mjölk och så. Vad heter det som de har på ryggen där man kan lägga saker i?

Sen att han ev kan dra min minsta i en skrinda efter lite träning.
 
Sv: Weightpulling!!!

puttar:bump:

så räcker det med inlägg från wp motståndare. tack!

hmmm, blir lite fundersam... får man INTE uttrycka sina åsikter här på detta forum..eller...????????

jag kommer alltid vädra mina åsikter om denna aktivitet då tillfälle ges för att sprida mitt budskap om att detta är något som överhuvudtaget inte bör EXISTERA...sen om det inte tas imot med blida ögon av förespråkarna är det inget som jag anser är mitt problem....mitt mål är att skapa en debatt kring ämnet och förhoppningsvis öppna ett par ögon till om hur fasansfullt detta egentligen är (enligt min åsikt) och jag tänker INTE tiga still bara för att nån annan anser jag ska göra det...:devil:
 
Sv: Weightpulling!!!

Man ska såklart inte låta en hund dra som inte vill dra, har svårt för att tro att dessa drar för att det vill dra. Har dock sett hundar som verkligen verkar tycka att det ä rkul. Men det är inte rasbundet utan snarare individuellt. Jag tror de flesta hundarna mår bra av att ha "en uppgift".

Förresten, är det bara jag som tycker hunden är fet?

http://www.youtube.com/watch?v=GqtaIyloirM


hunden ser helt klart fet ut..

Nån som vet vad dom hetsar hundarna med??
såg inte kul ut iaf..
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag ser att eran okunskap om weighpulling lyser igenom ganska mycket. Tyvär är folk snabba på att skapa sej en åsikt om sånt som är främmande och kanske lite skrämmande...

Först vill jag kommentera filmen någon la ut. I den förekommer hets, vilket inte är tillåtet i Sverige, då det anses stressa hunden och leder inte till nåt gott i slutändan. Filmen är inte heller från Sverige, så att ens lägga ut den här är väldigt meningslöst.
Nog om det....

Weightpulling som tävlingsform går inte ut på att dra flera ton! Utan att få hunden att prestera vad den vill och orkar. Vill den inte dra mer, behöver den inte detta heller. Ni får inte glömma att hundarna som tävlar, har tränats för detta i många år! Det tar tid att bygga upp motivation, styrka och rätt teknik. Inget man gör över en natt!!! Det krävs blod, svett och tårar! Och så ska det gå till på ett sätt som inte är skadligt för hunden.

Sen beror vikterna man kommer upp i på underlaget (matta, gräs, jord mm.), vagnens kapacitet, kullager i hjulen, axlarna på vagnen mm. En hel vetenskap med andra ord. Ingen tävling är den andra lik pga detta. Och pga av detta så varierar den egentliga vikten enormt mycket. För att få reda på rätt vikt, så ska man mäta dragvikten, dvs den vikten som behövs för att få vagnen i rullning, den kraften hunden behöver använda sej av med andra ord!

Först rastar man hunden rejält och värmer givetvis upp den! Sen tränar man styrka eller uthållighet, personligen brukar jag variera träningen. Och viktigast av allt är att stretcha och massera efter ett träningspass!
Hunden behöver oxå vilodagar, och givetvis tränar man andra saker än bara wp. Ledarskap och lydnad är oxå en enormt viktig del för att få ett bra samarbete med hunden.

Som slutkläm skulle jag vilja säga att ingen som utövar wp i tävlingsform här i Sverige, gör detta för att plåga sin hund! Utan för att det oftast är raser som kräver enormt mkt aktivering, och som faktisk älskar att jobba med sin kropp! På tävlingar finns även veterinärer, och ingen har än så länge varit av åsikten att wp utfört på rätt sätt är skadligt!

Och ni som är fulla av fördommar, se till att åka på en träning eller tävling, för att se saken med egna ögon! Det är lätt att sitta på forum och kritisera saker som man inte vet ett skvatt om!
Är bla en 2 dagars tävling i Norrköping nu till helgen, 28-29 april.
Åk dit, titta och kom med åsikterna efter det!
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag ska också börja dra med min Amstaff, dock inte tävla inom WP eller annat. Han ska bara dra här hemma i träningsssyfte, för att bygga upp kroppen ytterligare, och sen för att kunna dra skrinda och pulka med vår son i, om han tycker att det är kul att dra.

Att dra på lägre nivå tycker jag är helt okej, men att pressa hunden gillar jag inte. Vad jag förstår ska du inte göra det heller, så jag önskar dig lycka till! :)
 
Sv: Weightpulling!!!

tack för ett mycket bra inlägg!!!:bow:

precis, de där med att dom drar så tungt...

Fjordhästarna å den danska familjen som de varit så mycket ståhej om att de va djurplågeri... det visade ju sig att varje häst drog typ 15 kilo var eller nått på plant underlag. å vagnen vägde flera ton...

Så inte blir de mycket hundarna behöver dra inte=)
 
Sv: Weightpulling!!!

Kanske på tid?

Jag vet inte, men det låter logiskt i mitt (kanske förvirrade) huvud! :)
 
Sv: Weightpulling!!!

klart att de har med vikten att göra. men en veterinär finns på plats och ser till att man inte överanstränger hunden.
 
Sv: Weightpulling!!!

Om tävlingen inte går ut på att dra så mycket som möjligt... hur koras en vinnare?

Beror på vilken organisation man tävlar under. SWBA (Swedish Working Bulldog Association) delar in hundarna i rörliga viktklasser dvs. efter att alla hundar vägt in till tävlingen. Sen avgörs vinnaren i varje viktklass genom mest dragna vikt i förhållande till sin kroppsvikt.

I UPF (United Pulling Federation), www.k9pulling.com , är viktklasserna fasta (förutbestämda) och det tyngsta draget i varje viktklass är det som avgör.
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag skulle jag föredra förbestämda vikter en viss sträcka på tid.
Finns det inget sånt?
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag skulle jag föredra förbestämda vikter en viss sträcka på tid.
Finns det inget sånt?

Jodå! Man ökar vikten i varje drag med ex 25 kg. Man har 60 sekunder på sej att få rull på vagnen och draget är slut när framhjulen på vagnen gått över mållinjen. Sträckan man drar är 4,8 meter.
 
Sv: Weightpulling!!!

Och du känner alla tävlingsekipage?

I stort sett alla ja. Har själv hållt på med sporten i snart 2 år, och vad jag känner till än så länge så har ingen hund aktiv inom sporten skadats pga den här i Sverige. Men givetvis så krävs det att man tränar rätt, har rätt utrustning (wp-anpassad sele) och använder sunt förnuft, som inom all annan sport/träning med djur (och människor oxå för den delen).
 
Sv: Weightpulling!!!

*Knapplån*

I senaste numret av Svensk Veterinärtidning fanns ett litet reportage om weight-pull.

Har oxå sett det. Givetvis finns det många punkter på reglerna som kan förbättras! Och som har förbättrats under årens gång!

Veterinären som vi hade på våran tävling i Nyköping, sa att han aldrig hade sett en så sund sport för hundar, och som var på hundens villkor! Och han vår oxå mycket proffesionell. Kollade tassar, klor, hjärtrytm och lungor på alla hundar under tävlingens gång, vilket veterinären är där för! Mår någon hund dåligt eller börjar bli överanstängd, tas den genast bort från tävlingen!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 292
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 658
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 374
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 619
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp