Bukefalos 28 år!

Weightpulling!!!

Sv: Weightpulling!!!

Veterinären som vi hade på våran tävling i Nyköping, sa att han aldrig hade sett en så sund sport för hundar

Då har han inte sett mycket den veterinären. ;)

Lär vara sundare för en hund o lunka runt i skogen på ett spår eller söka folk eller srpinga rapport.

Än o dra en massa vikter.

Säger sig själv att ingen sport där det är belastning utöver det vanliga kan vara sund. Håller själv på med en av de mer krävande sporter för hundar och det är skydd. Många hundar för även där förslitnings skador på hals nacke och rygg.

Sen att dom allra flesta klarar det säger jag inget om för det är lika i skyddet de flesta håller för det.
 
Sv: Weightpulling!!!

Då har han inte sett mycket den veterinären. ;)

Lär vara sundare för en hund o lunka runt i skogen på ett spår eller söka folk eller srpinga rapport.

Än o dra en massa vikter.
Han jämförde faktiskt med att spåra, agility mm.

Nu är det ju så att de flesta som håller på med sporten, har hund utav bull & terrier ras, och är oftast inte välkomna på SBK med sina hundar. Är det då inte bättre att folk lägger ner tid på att träna deras hundar, i ex wp, och får en hund som mår bra av fysiskt arbete? Dessa raser har (oftast) ett enormt behov av att göra åt sin energi.
Majoriteten av dom som tränar wp, har inte som mål att tävla med hunden, utan just för att tillfredsställa hundens behov av att arbeta.

Det roliga är att ingen skriker om att det är djurplågeri när en hund drar en pulka med barn i. Det är oxå en form av wp.

Givetvis kan det gå otroligt fel med hunden kroppsligt om man börjar belasta mycket för tidigt! Nu känner jag inte till nåt sånt fall i Sverige, och sporten har funnits i 4-5 år nu. Det viktiga innan man börja är att man skaffar sej kunskap om först och främst hundens fysik, och hur man tränar en hund på rätt sätt för att undvika skador. Det finns massor av information om detta i tex USA, där wp har varit en stor sport i över 20 år!
 
Sv: Weightpulling!!!

Intressant diskussion måste jag säga! Och på en mogen nivå!
 
Sv: Weightpulling!!!

Knapplån


Jag kan också tycka att det verkar lite makabert på vissa av filmerna, men att låta hunden arbeta med att dra "saker" på lagom nivå tycker inte jag kan kallas för djurplågeri. Vissa hundar trivs säkert jättebra med det. Det finns ju hundar som ser allt annat än lyckliga ut på lydnadsplan också.

Jag tror att det är som med alla andra sporter där djur är inblandade - Det är inte sporten i sig som är problemet. Det är när man själv blir tävlingslysten, taggad och prisgalen och man glömmer att titta på, och känna av sitt djur som det börjar bli farligt...
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag har börjat med min Pitbulltik nu.
Först måste man se till att de har bra kondition och muskelatur, jag köpte ett sele som man lade i vikter i, på så sätt fick hon upp musklerna bak, och över ryggen och framtill.

Sen börjar man försiktigt med hundarna, inte ngn vrölträning här inte, de måste vänjas försiktigt.

Nu har jag startat med henne som så att jag ökar vikten ju mer muskler och kondition hon får.

Hennes pappa är väldigt duktig in WP och drar enorma lass.

Min sambo håller också på med detta och det var väl på så sätt som jag kom in i det. Hans hundar är iaf extremt duktiga och ÄLSKAR att dra tungt. Det lyser ur ögonen på de, så fort selen kommer fram och de vet att det är dags för träning blir de helt överlyckliga.

Samma som med min tik, älskar detta.
Jag ser inte detta som djurplågeri, långtdärifrån.

Samtidigt måste man hela tiden tänka på hunden bästa, regelbundna kontroller hos Vet är viktigt och att man aldrig ser till att överanstränga sin hund. Ta det lugnt och märker du att hunden tycker om det så varför inte fortsätta.

Som med många sporter inom hundar så finns det vissa som älskar ex bruks, andra inte.

Det viktigaste (inom alla sporter med djur) så ska djuret bästa gå före vinster, priser mm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Weightpulling!!!

*knapplån*

Alla typer av sporter med mer krävande fysisk aktivitet...sätter sina spår i form av förslitningsskador etc...vare sej det gäller WP, hundkapp osv.

Hundarna kan vara i utmärkt fysisk kondition under sina bästa år...problemen med förslitningsskador är sådant som visar sej senare i livet...men kan även dyka upp i ett tidigare stadium pga tex hur hundens egna fysik ser ut och hur den ser ut exteriört...även så om sporten utförs felaktigt...dvs där ägaren inte är kunnig nog att förbereda sin hund på rätt sätt.
 
Sv: Weightpulling!!!

Förmodligen har inte dom skadorna kommit fram ännu då sporten bara är 4-5 år gammal och hundarna är nog inte så mycket äldre som börja med sporten. så kom tillbax om 5år till så kan vi disskutera hur nyttigt det kan vara.

Sen o jämföra det med spårning i skogen är ju rent larv. Vad finns det för nåt som kan orsaka förslitnings skador där mer än om hunden har en fet husse/matte som inte hänger med i hundens tempo så den släppar föraren ur skogen . Men då är vi tillbax till att det att det också är en form av WP
 
Sv: Weightpulling!!!

Det roliga är att ingen skriker om att det är djurplågeri när en hund drar en pulka med barn i. Det är oxå en form av wp.

Men de flesta i tråden har väl inte sagt något om WP när det gäller "normala" vikter ( som en pulka med en liten unge i ) :confused:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 083
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp