Westernbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 635
Sv: Westernbett?

PrinceFair skrev:
en vettig tränare/instruktör gör det oavsett gren/inriktning....

:o hoppsann var nog mest menat till den som skrev före....*Lisa* alltså

Precis!! Så klart att dom gör. Men nu är det som sagt många
som gör helt fel.. och som försöker stressa fram resultat.

Alla hästar mår bätte av att ta allt i sin takt.
Alla är olika, precis som vi människor.

:cool:

et_flikkan skrev:
Har en häst som jag ridit med vanligt tränsbett sen jag fick henne.Hon går väldigt högt med huvudet med det.Har varit hoss tandläkaren och han har fixat hennes tänder väldigt bra,så tänderna e det inga problem med.Rider också på Myler och pessoa,men Mylerbettet känns hon lite seg i munnen med så jag vill inte använda det så mkt.Och hackamoret går hon får långt med huvudet med.Alltså med huvudet nästan mellan frambenen.

Har fått ett råd att börja rida AR med henne och då har jag tänkt att använda ett westernbett.Det finns på h**ks,och har långa skänklar,ungefär som ett stång.Tror ni att detta e bra ?.

Red första lilla markarbetet idag med damen.Hade tänkt att rida mkt frammåt och med långa tyglar,vilket jag inte trodde skulle funka då hon har väldigt nervös i början av passet.Men när jag skrittat och hon blir lugnare börjar jag trava.efter några sekunder slappnar hon av,sänker huvudet och länger steget.En oerhört rolig känsla, för man kände hur hon verkligen jobbade bak.Detta trodde jag aldrig men tydligen så har ET rätt om att hon skulle bli en annan häst.

Har tyävrr inga bilder,men regnar det inte imorrn så kommer det bilder då, om fotografen följer med.

Mount Never Rest skrev:
Varför är dom egentligen i Sweet Iron med koppar inlägg??
Jag har ju själv ett sådant i munnen på pållen och det fungerar super, men jag har många gånger funderat över Sweet Iron & kopparinlägg :D
Därför att hästar ofta tycker bättre om smaken av sweet iron än rostfritt.

allroundhästarna skrev:
Jag har själv funderat på det.
Jag rider idag med tredelat tränsbett om jag rider ut i skogen och skruttar runt och kandar om jag ska jobba dressyr. Kandaret tycker jag är lite mycket i munnen på henne, men hon trivs med det. Hon söker nedåt/framåt med kandaret (även på långa tyglar) Jag behöver inte använda stångtygeln någonting alls utan den hänger bara.
Så jag har funderat på westernstång (samma funktion ?!?! som kandarstången men mindre i munnen)
Eller rid bara på kandarstången. Den ser ut ungefär som vissa av westernridningens stångbett (det finns massor av varianter) om den inte är tjock. De som rider AR - har inte de bara kandarstången? Eller vilken typ av stångbett har de?

Jag vet faktiskt inte. Kanske ska det smaka gott? Om nu hästarna bryr sig om det...o det r ju inte särskilt mkt heller.

Jag tränar lite AR, men eftersom att både hästen och jag är nybörjare, så räcker det inte bara med stången. Oftast har de mer kunniga AR-ryttarna en kapson också (jag har bridongen) för böjningen. Det är bara de absolut bästa som vid uppvisning endast använder stången.

Jag har provat bara AR-stången (är som en westernstång) på mitt sto, det slutade med att hon reste sig och vi slog runt. Därför fegar jag med att endast använda stången, för jag vill INTE slå runt igen. :eek: (det var på en AR-kurs dessutom och jag använde en kapson till stången) Så jag håller mig till ett kandar istället.

allroundhästarna skrev:
Jag har provat bara AR-stången (är som en westernstång) på mitt sto, det slutade med att hon reste sig och vi slog runt. Därför fegar jag med att endast använda stången, för jag vill INTE slå runt igen. :eek: (det var på en AR-kurs dessutom och jag använde en kapson till stången) Så jag håller mig till ett kandar istället.
Utan att ha sett vad som hände tror jag inte att det var själva stångens fel att hon reste sig. Sedan förstår jag inte varför du funderar på ett westernbett om du nu har ridit med bara stång och det inte funkade pga hästen och/eller du inte är färdiga för det.Om du menar något av westernridningens stångbett alltså? I och för sig kan du ju välja ett ledat stångbett, men du får fortfarande hävstångseffekten, men något mildare än med en hel stång.

Lutta skrev:
På Bö**es finns det ett tredelat bett med skänklar och det tycker jag är kalas. Min sänker sig fint, tuggar och smackar mycket och blir mycket lättare att svänga med, lyssnar bra.
Behöver du större storlekar av den sorten kan du pm:a mig så får du adressen.

menar du AM Gagbett?

Hade ett liknande problem med min häst när jag köpte henne. Huvudet rakt upp i vädret och med stång dök hon istället. Jag köpte ett Billy Allen bett åt henne. Ett westernbett som är 3 delat, men kan inte böjas bakåt i hästens mum. Lederna har begränsad rörlighet. Med det bettet började hästen söka sig framåt nedåt och hon visade tydligt att hon tyckte om det. Det är värt att prova tycker jag. Det är ett vanligt tränsbett jag har men modellen finns även som stång om man vill gå vidare på det sedan.

Alltså, att lära henne gå i rätt form behöver du inte, för det kan hon redan om hon får rätt förutsättningar. Kanske är det du som behöver lära dig att rida henne rätt så hon kan göra det?

Det var inget illa menat utan bara en tanke som kom då jag läste tråden med dina svar. Du skriver själv att du inte har så stor kunskap om bett och då ska du absolut inte börja rida henne på stång/hävstångsbett för att få ner huvudet.

Att hon går med huvudet högt och underhals botar jag min egen häst som gärna gör så när han inte vill jobba. Medicinen är då skänkel, ben, sits, kontakt med munnen och eftergift vid rätt tillfälle.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 717
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 106
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur