Westernsadel?

M

MisterLillen

Vet inte om denna tråd kanske borde ligga på Western istället men jag har funderingar kring inköp av westernsadel. Har en BRED/FET nordsvensk som maken börjat rida och nu har vi funderat på att skaffa en westernsadel eftersom jag inbillar mig att det skulle kunna gå att få bättre passform både för hästen och makens rumpa. Men jag är totalt novis inom all sådan hästutrustning så jag undrar om någon har några bra generella tips vad man ska tänka på vid inpassning och inköp av en sådan sadel.
 
Hej!
Jag är själv inte så jätteinne på det här med western men har just köpt en westernsadel själv. Min häst är arab, låg manke, bred och rund och platt över ryggen. En vanlig sadel ligger ej bra, den glider/åker fram. En westernsadel ligger mer stilla, den har större anläggningsyta och är mkt bekväm att rida i. Den ger bra stöd och passar nog hästar som är runda bättre. Kan ju alltid prova sadlar.
Att tänka på: Sadeln ska ligga på ryggen, längs med ryggfiléerna. En lufttunnel ska bildas. Sadeln ska inte trycka någonstans utan ligga lika över hela hästens rygg, dvs får inte komma in luft under nån stans så den glipar. Den ska ligga slätt med hästens kropp BAKOM bogbladet. Ska inte vara för vid eller för tajt vid bommen. Sadeln ska även passa ryttaren! Den ska vara hög både fram och bak och mittpunkten ska vara mitt i sadeln.
 
Hej och tack för ditt svar!
Som jag skrev tidigare så är jag helt novis vad det gäller westernutrustning men det verkar ju som om man ska tänka på ungefär samma saker som när man provar ut en "vanlig" sadel. Finns det något storlekssystem vad gäller vidd på bom och säte? Är det i såfall det samma som för andra sadlar? :confused:
Det verkar vara en hel djungel att välja mellan men jag antar att det måste finnas någon slags allroundmodell att välja också.
Jag som tyckte att jag äntligen fått kläm på vanliga sadlar och nu får jag börja om från början igen. :crazy:
 
Vill bara påpeka att det finns olika storlekar på manskapssadel, så man måste också med dom se till att hitta en storlek som passar. Precis som med dina skor!
 
Måste erkänna att jag inte vet vad en manskapssadel är :o.
 
Mitt tips till dig är att du satsar på en begagnad sadel. Dels för att nya sadlar är fruktansvärt obekväma att sitta i och att nya westernsadlar av bra kvalitet KOSTAR! Du får knappt en bra sadel under 10 000 ny... Det finns undantag förståss men de är inte så många. En sk "Trail sadel" är vad man brukar kalla för Allround. Den är byggd för uteritter och är oftast lite enklare i utförandet.

Du kan läsa en del om själva tillpassningen här: http://www.western-ridning.com/rwdx/cache/sadelpassning_809_VTZVJLJTTZULYXUE15234.asp

Att välja sadel här: http://www.western-ridning.com/rwdx/cache/valja_sadel_778_SDWAGOTDWFRERATL182158.asp

Olika typer av westernsadlar här: http://www.western-ridning.com/rwdx/cache/sadlar_779_HKCIIJJJEIJCYEIT203543.asp

Det står även en hel del annat intressant om westernsadlar på www.western-ridning.com under "läsvärt"
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 007
Senast: Dandylinn
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 411
Senast: sjoberga
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 912
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp