WFFS och andra ärftliga mutationer

Jag förstår problemet med detta - WFFS är kopplat till de extrema gångarter som premieras idag. Det är väl antagligen anledningen till att antalet hästar med genen har ökat - för den är ju inte speciellt ny.

Rhodesian Ridgeback är väl det första extrema exemplet jag kommer på där en egenskap (som vissa anser är helt avgörande för rasen) samtidigt är kopplad till stort lidande. Är det etiskt att avla på RR? Vet inte. Eller tveksamt.

Klarar sig världen utan den rasen? Antagligen. Men generisk mångfald är också livsviktigt. För husdjur handlar det väl snarare om mellan raser än inom dock, om man hårddrar det.

Förklara gärna för mig varför ridgen (som jag antar du syftar på) hos Rhodesian ridgeback skulle vara kopplat till ett stort lidande?
RR är väl i stort en väldigt frisk ras så varför det skulle vara tveksamt att avla på den förstår jag inte. Jag kan komma på ett dussintal hundraser som är sjuka eller missbildade på något sätt som det verkligen är tveksamt att avta på. Ridgebacken är inte en av dom.
 
Senast ändrad:
Förklara gärna för mig varför ridgen (som jag antar du syftar på) hos Rhodesian ridgeback skulle vara kopplat till ett stort lidande?
RR är väl i stort en väldigt frisk ras så varför det skulle vara tveksamt att avla på den förstår jag inte. Jag kan komma på ett dussintal hundraser som är sjuka eller missbildade på något sätt som det verkligen är tveksamt att avta på. Ridgebacken är inte en av dom.
Det finns hundar där ridgen ger en öppning ner till ryggraden. Så som professorn i husdjursgenetik presenterade det för mig är det ett stort lidande.

Enligt SKK " 4–5% föds med dermoid sinus, en missbildning i huden. Valparna ska kontrolleras av uppfödarna innan leverans. Forskning pågår och förhoppningsvis kan sjukdomen börja elimineras med hjälp av ett DNA-test inom några år. Kontakta rasklubben för mer information kring detta."

Wikipedia"In the case of a dermoid sinus, this separation has not fully taken place. The result is that in some cases, the dermoid sinus remains connected to the animal's spinal cord"
 
Förklara gärna för mig varför ridgen (som jag antar du syftar på) hos Rhodesian ridgeback skulle vara kopplat till ett stort lidande?
RR är väl i stort en väldigt frisk ras så varför det skulle vara tveksamt att avla på den förstår jag inte. Jag kan komma på ett dussintal hundraser som är sjuka eller missbildade på något sätt som det verkligen är tveksamt att avta på. Ridgebacken är inte en av dom.
Dermoid Sinus är kopplat till ridgen.
 
Det finns hundar där ridgen ger en öppning ner till ryggraden. Så som professorn i husdjursgenetik presenterade det för mig är det ett stort lidande.

Enligt SKK " 4–5% föds med dermoid sinus, en missbildning i huden. Valparna ska kontrolleras av uppfödarna innan leverans. Forskning pågår och förhoppningsvis kan sjukdomen börja elimineras med hjälp av ett DNA-test inom några år. Kontakta rasklubben för mer information kring detta."

Wikipedia"In the case of a dermoid sinus, this separation has not fully taken place. The result is that in some cases, the dermoid sinus remains connected to the animal's spinal cord"
Även till @Jeps

Den infon du skriver är gammal och det har hänt mycket de senaste åren. En sak är att man numera kan gentesta för ridgens förekomst. En hund kan antingen ha enkelanlag för ridge eller dubbelanlag (eller inget anlag om den är ridgelös). Helst ska man para en med enkelt anlag med en som har dubbelt anlag för att minimera förekomsten av DS och samtidigt få ridgade valpar. Man är fortfarande inte helt hundra på vad som orsakar DS för det är inte bara RR som drabbas av det och även ridgelösa kan drabbas (om än i mindre utsträckning). Det finns som sagt även andra raser som ibland drabbas (bl.a boxer). Numera är förekomsten för övrigt 2% och inte 4-5 som du skriver (gamla uppgifter).
sinus.JPG

Precis som du skriver så ska alla valpar kontrolleras innan de lämnar uppfödarna. De som haft oturen att födas med DS avlivas eller opereras. De allra flesta uppfödare opererar numera. Anledningen till att man förut avlivade i större utsträckning var för att det inte fanns så många veterinärer som visste hur man opererar DS.

Därför tycker jag det är rätt magstarkt att skriva att ridgen skulle vara kopplad till ett stort lidande. För det första är 2% inte särskilt stort och om dessa valpar dessutom tas om hand så ser inte jag var lidandet kommer in överhuvudtaget? Ett lidande som enligt dig dessutom är så pass stort att rasen i ditt tycke inte har något existensberättigande.
Finns ju som sagt massvis med raser som är "sjukare" och inte borde få finnas. Vi behöver ju inte ta de uppenbara som alla plattnosar men ta t ex schäfer. De har ju enorma problem med ledfel och ryggproblem. Har den rasen ett existensberättigande?

Nu ska jag inte kapa denna hästtråd något mer men jag känner att så länge det sprids osanningar/modifikationer av sanningen om min hundras så måste jag reagera och förhoppningsvis upplysa den som sprider osanningarna om hur det egentligen står till.
 
@Zoya bra att utvecklingen gått framåt!
Om inte annat har det inneburit ett stort lidande - men absolut, jag är inte helt uppdaterad (inte SKK heller verkade det som).
 
@Zoya bra att utvecklingen gått framåt!
Om inte annat har det inneburit ett stort lidande - men absolut, jag är inte helt uppdaterad (inte SKK heller verkade det som).

Nej, det har aldrig inneburit ett stort lidande - om man inte menar att en valp lider av att bli avlivad/opererad förstås men i den frågan får vi väl vara överens om att vi är oense.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 171
Senast: Fetaost
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp