Wheel of time

Jag funderar på om det är svårare att anpassa ett äldre verk av high fantasy än det var att anpassa low fantasy som GoT. Där tror jag man fick hjälp av att karaktärerna är så mänskliga och allt lutar så tungt på medeltid att få saker behövde förklaras alls, dessutom har originalverken en mycket rättfram ton som lindar in förklaringar för mycket i dialog eller i action som enkelt kunde omsättas på stora skärmen.
Lite känns det allt som att WoT kämpar med just framställandet av civilisationen och människor som är ganska far removed från vår vardag. För att inte tala om klassisk high fantasy-magi. Jag menar inte att det är en ursäkt eller omöjligt att göra riktigt bra, men det kräver kanske att den som gör serien känner till ursprungsmaterialet väl och förstår hur man kan översätta det till en modern publik där kanske 30-40% inte läst böckerna.
Jag tycker mest det känns som att de fullständigt skiter i ursprungsmaterialet. Fattar att vissa saker är svåra att göra, och fattar också att allt inte kan vara på samma sätt. Men det här? Nä, det är inte ens samma historia.
WoT är ju mer komplext än GoT. Det är ännu fler parallella karaktärer och händelser. Varför ens ge sig på det om man hanterar det genom att skära bort 70% och istället stoppa in egenpåhittade saker som verkligen inte matchar?
Om de hade struntat i sina egna påhitt hade det ju funnits mer tid till ursprungsberättelsen. Här gör de egna grejer, och sen måste de göra ännu mer egna grejer för att försöka rädda allt och styra tillbaka riktningen till grundstoryn.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
:D "I dont want the hardcore fans to turn their noses up at this because it has failed to pass a purity test. /.../ love the series for what it is rather than hate it for what it isn´t."

En ganska försiktig diskussion, men intressant - tack för tipset @Houdinie !
 
Jag tyckte att denna konversation mellan Brandon Sanderson och Dan Wells var mycket intressant i ämnet, de talar också om andra adaptioner och Brandons roll i WoT. Rekommenderas!
Intressant! Spännande att höra hur de tänker. Jag, som är jättemissnöjd, har verkligen funderat över vad det är som stör mig så mycket. Liksom - jämför jag onödigt mycket eftersom jag läste klart böckerna dagen innan jag började titta?
Jag har också försökt att ha ett öppet sinne och ta det lite för vad det är, men det går verkligen inte.. Jag tror det är för att jag inte tycker att serien håller så hög kvalitet i grunden. Nu blir det en stor besvikelse för att jag hade hoppats att de skulle hålla sig mer till grundstoryn, plus att det känns lite b generellt.

Men i videon blir det ju verkligen tydligt att de aldrig har tänkt att hålla sig särskilt nära böckerna. Han sa väl något om att de vill förmedla samma känsla men inte genom samma scener?
 
Intressant! Spännande att höra hur de tänker. Jag, som är jättemissnöjd, har verkligen funderat över vad det är som stör mig så mycket. Liksom - jämför jag onödigt mycket eftersom jag läste klart böckerna dagen innan jag började titta?
Jag har också försökt att ha ett öppet sinne och ta det lite för vad det är, men det går verkligen inte.. Jag tror det är för att jag inte tycker att serien håller så hög kvalitet i grunden. Nu blir det en stor besvikelse för att jag hade hoppats att de skulle hålla sig mer till grundstoryn, plus att det känns lite b generellt.

Men i videon blir det ju verkligen tydligt att de aldrig har tänkt att hålla sig särskilt nära böckerna. Han sa väl något om att de vill förmedla samma känsla men inte genom samma scener?

Men de förmedlar inte samma känsla... till mig iaf. Jag har vant mig vid att man tar fantasy (och scifi) mer seriöst efter att det ändå kommit en rad riktigt välgjorda och välskrivna filmer och TV-serier. Att folk blir hysteriska för att Glorfindel byts ut emot Arwen är inte samma sak som att LotR skulle vara slarvigt filmad.

Men WoT är än så länge hafsigt presenterat och slarvigt ihopklippt med en massa eget hittepå som (för mig) inte bidrar särskilt till berättelsen, som jag skrev innan - väldigt mycket Xena-nivå. Om det var vad jag väntade mig så skulle jag inte reagerat men jag hoppades faktiskt på något mer genomarbetat.

Men jag orkar inte med ex The Witcher heller, så det kanske är jag som är ovanligt grinig. Tur att The Expanse finns iaf. :rofl:
 
Men de förmedlar inte samma känsla... till mig iaf. Jag har vant mig vid att man tar fantasy (och scifi) mer seriöst efter att det ändå kommit en rad riktigt välgjorda och välskrivna filmer och TV-serier. Att folk blir hysteriska för att Glorfindel byts ut emot Arwen är inte samma sak som att LotR skulle vara slarvigt filmad.

Men WoT är än så länge hafsigt presenterat och slarvigt ihopklippt, som jag skrev innan - ett mellanting mellan Xena och högtravande dialoger. Om det var vad jag väntade mig så skulle jag inte reagerat men jag hoppades faktiskt på något mer genomarbetat.

Men jag orkar inte med ex The Witcher heller, så det kanske är jag som är ovanligt grinig. Tur att The Expanse finns iaf. :rofl:
Jag håller med! Jag får inte heller samma känsla. Inte heller av karaktärerna. Brandon Sandersson uttryckte sig ju väldigt positivt kring hur de porträtterat karaktärerna osv, men jag får inte samma känsla av dem heller?

Tycker också det känns slarvigt. I smått som stort.
Och väldigt stora friheter med tolkningen..
Jag får känslan av att budgeten inte räckte till. Man ser det ju på tex trollocsen och Loial som ser rätt b ut. Hade förmodligen kostat mer pengar att göra snyggare.
 
Jag har förövrigt gått runt och muttrat för mig själv om att Robert Jordan förmodligen vänder sig i graven av denna slakt. Är orimligt upprörd över det här :D :laugh:
 
Brandon menar att personers känslor och kunskap om böckerna hindrar dem från att se serien för vad den är, men ska man vara petig så är ju han också för insyltad för att kunna se på det hela objektivt. Den mesta kritiken jag sett folk framföra i videor är att kvalitén på innehållet i avsnitten varierar en del, och att man undrar vart serien är på väg med vissa detaljer, inte att inbitna superfans är bittra över varje liten detalj som ändrats, även om vissa såklart tycker man svävar ut för mycket.
 
Brandon menar att personers känslor och kunskap om böckerna hindrar dem från att se serien för vad den är, men ska man vara petig så är ju han också för insyltad för att kunna se på det hela objektivt. Den mesta kritiken jag sett folk framföra i videor är att kvalitén på innehållet i avsnitten varierar en del, och att man undrar vart serien är på väg med vissa detaljer, inte att inbitna superfans är bittra över varje liten detalj som ändrats, även om vissa såklart tycker man svävar ut för mycket.
Maken har läst alla böckerna men är inget inbitet fan, jag försökte läsa första boken men hatade den.

Vi gillar TV-serien.
 
Maken har läst alla böckerna men är inget inbitet fan, jag försökte läsa första boken men hatade den.

Vi gillar TV-serien.
Det verkar verkligen vara spridda skurar om vad folk tycker! Vissa älskar den, andra hatar den. Både bland folk som gillar bäckerna och folk som aldrig läst böckerna..
Syns om man tex tittar på kommentarer på imdb.
 
Brandon menar att personers känslor och kunskap om böckerna hindrar dem från att se serien för vad den är, men ska man vara petig så är ju han också för insyltad för att kunna se på det hela objektivt. Den mesta kritiken jag sett folk framföra i videor är att kvalitén på innehållet i avsnitten varierar en del, och att man undrar vart serien är på väg med vissa detaljer, inte att inbitna superfans är bittra över varje liten detalj som ändrats, även om vissa såklart tycker man svävar ut för mycket.
Ja jag har svårt att se poängen med många ändringar och tillägg. Jag inser att jag i den här tråden låter som någon som inte gillar förändingar alls, men om jag ser till andra filmer och serier så finns det jättemånga exempel på nya adaptioner som jag verkligen älskar trots att jag älskade även grundmaterialet/tidigare versioner. Men då brukar det dels hålla högre generell kvalitet och vara begripligt varför de ändrar saker. Jag brukar älska nya adaptioner som gör ändringar som gör att saker blir mer begripliga och som gör att storyn hänger ihop bättre. Vissa ändringar här begriper jag, andra är väldigt svåra att förstå.
 
Ja jag har svårt att se poängen med många ändringar och tillägg. Jag inser att jag i den här tråden låter som någon som inte gillar förändingar alls, men om jag ser till andra filmer och serier så finns det jättemånga exempel på nya adaptioner som jag verkligen älskar trots att jag älskade även grundmaterialet/tidigare versioner. Men då brukar det dels hålla högre generell kvalitet och vara begripligt varför de ändrar saker. Jag brukar älska nya adaptioner som gör ändringar som gör att saker blir mer begripliga och som gör att storyn hänger ihop bättre. Vissa ändringar här begriper jag, andra är väldigt svåra att förstå.
Det enda jag inte riktigt förstår hittills är scenen med Lan som gråter över Stepin och Perrins frus död, allt annat har direkta trådar tillbaka till böckerna. Jag har valt att njuta av serien som en hyllning till böcker som jag tycker mycket om, istället för att hänga upp mig på småsaker. Det är en TV-serie, så jag tar det inte på så stort allvar - vill jag ha det exakt som i böckerna så läser jag böckerna!

Jag är vansinnigt imponerad av deras casting, kollade lite snabbt på nya skådespelare inför nästa säsong, och hur de lyckats få tag på Uno att spela sig själv begriper jag inte! :D
 
Det enda jag inte riktigt förstår hittills är scenen med Lan som gråter över Stepin och Perrins frus död, allt annat har direkta trådar tillbaka till böckerna. Jag har valt att njuta av serien som en hyllning till böcker som jag tycker mycket om, istället för att hänga upp mig på småsaker. Det är en TV-serie, så jag tar det inte på så stort allvar - vill jag ha det exakt som i böckerna så läser jag böckerna!

Jag är vansinnigt imponerad av deras casting, kollade lite snabbt på nya skådespelare inför nästa säsong, och hur de lyckats få tag på Uno att spela sig själv begriper jag inte! :D
Alltså, det är inte så att jag "väljer" att hänga upp mig. Jag vill verkligen gilla serien och innan jag började titta var jag helt inställd på att jag förmodligen skulle gilla den även om den inte var på topp. Jag tycker inte att jag hänger upp mig på småsaker. Jag tycker att serien håller en låg kvalitet på flera sätt (sämre än många andra fantasyserier trots att det finns gott om b-serier att välja mellan) och jag har väldigt svårt att förstå varför de gör många av de väldigt STORA ändringarna.
Jag är verkligen inte sån som vill ha saker exakt som i böckerna. Men här tycker jag helt enkelt att det är för dåligt, och jag tycker att det är väldigt tråkigt att de gått in i projektet utan högre ambitioner (och mer pengar) med tanke på hur omtyckt wheel of time är.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En sak jag funderat över är det här med tidsaspekten. Jag fattar också att det hade varit orimligt att planera för 14 säsonger, men tycker ni hittills att det känns lyckat att komprimera och snabbspola så mycket? Brandon Sanderson sa i videon att de vill baka ihop typ 3-4 böcker per säsong. Det är ju ganska udda med tanke på hur man ofta gör annars? Det är ju inte helt ovanligt att tex en bok behöver splittas på två filmer tex.
Böckerna hänger ju väl ihop, men de har också fristående plots och kan ju stå på egen hand. Undrar hur det hade blivit om de istället valt att köra en bok per säsong, men istället valt att bara filma de första böckerna? Då hade man ju inte fått se det stora slutet, men det hade kanske varit okej ändå?

Jag tror att jag hade föredragit det, nu känns det väldigt stressigt.
 
En sak jag funderat över är det här med tidsaspekten. Jag fattar också att det hade varit orimligt att planera för 14 säsonger, men tycker ni hittills att det känns lyckat att komprimera och snabbspola så mycket? Brandon Sanderson sa i videon att de vill baka ihop typ 3-4 böcker per säsong. Det är ju ganska udda med tanke på hur man ofta gör annars? Det är ju inte helt ovanligt att tex en bok behöver splittas på två filmer tex.
Böckerna hänger ju väl ihop, men de har också fristående plots och kan ju stå på egen hand. Undrar hur det hade blivit om de istället valt att köra en bok per säsong, men istället valt att bara filma de första böckerna? Då hade man ju inte fått se det stora slutet, men det hade kanske varit okej ändå?

Jag tror att jag hade föredragit det, nu känns det väldigt stressigt.
Denna första säsong är första boken, det är senare de kommer att baka ihop mer.
 
Denna första säsong är första boken, det är senare de kommer att baka ihop mer.
De snabbspolar ju kraftigt redan nu och kopplar in karaktärer och lägger fokus på saker som kommer i de senare böckerna.
Jag tänker också på hur de kombinerar saker för att snabba på. Som att de hamnar i Tar Valon redan nu och där trycker ihop saker som egentligen händer vid flera separata tillfällen på andra platser, och hur Eye of the World nämndes (dark ones prison) mm.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
562
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 349
Senast: LiviaFilippa
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 069
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp