Sv: Whippet!
Jag har två och dom är helt underbara!!

Det man kan läsa om rasen passar väldigt bra in på miná hundar. De är snälla, charmiga och sociala. Älskar ALLA människor och vill gärna vara med på massa saker samtidigt som dom gärna myser och pyser i sängen eller soffan. Mina hundar verkligen älskar att slappa.
Som valpar var mina otroligt energiska, lyssnade dåligt o jag undrade många gånger varför jag inte hade skaffat en lugnare hundras. Trots att man hade (tyckte man) ständig uppsikt så kunde dom vara jämte en ena sekunden för att i nästa ha hunnit raca iväg till någon granne. Vi var på valpkurs men som valpar så var mina hundar något mer ofokuserade än de andra o jag har hört efteråt att det kan vara bra att träna för någon som har erfarenhet av whippet så att de förstår att de kan vara borta i andra tankar ibland.
Eftersom de älskar att springa tycker jag att det är viktigt att de får utlopp för detta, de behöver det för att må bra. Jag är ute på stora fält nästan varje dag, året om så att de får springa av sig. Jag ska börja ta med mig dom på mina ridturer så får de chans att komma ut ännu mer.
Uppfödaren varnade oss för att låta dem leka för intensivt med större tyngre hundar just för att whippeten är lite ömtåligare men mina hundar leker mycket med snälla labradorer och det fungerar bra.
Skulle ni skaffa en whippet så lovar jag att ni inte skulle bli besvikna! Ni skulle förmodligen också ha den snabbaste hunden i området.
Förmodar att ni varit inne på denna hemsidan:
www.whippetklubben.nu jag älskar att kolla på bilderna där.