Willab Varmbalje erfarenhet

MimmiNO

Trådstartare
Jeg må nok kjøpe en varmbalje for det isolerte vannet jeg har fungerer ikke de dagene jeg ikke er i stallen.
Så lurer på erfarenheter med willab 45 liter.
Er det bra kvalitet? Er den svår å montere? Den har bare 1 års garanti, hvor lenge holder den?
Synes varmebaljdr er ekstremt dyre, men kolikk er dyrere så...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231117_082602_Chrome.jpg
    Screenshot_20231117_082602_Chrome.jpg
    57,8 KB · Visningar: 15
Jag hade lagt pengarna på en rejälare. Har sett så många Willab-baljor som gått sönder för minsta lilla (min egen sprack när ingen häst befann sig i hagen) eller inte kunnat hålla plusgrader i vattnet trots att de sett hela ut på utsidan. Har stått i två kollektivstall med rätt många hästar och därmed sett rätt många värmebaljor de senaste åren, och hos oss har inte ens hälften av Willabs baljor fungerat någon längre tid.

Fick till slut en ny Willab på garantin men valde att sälja den och köpa en Thermobar istället, den fungerar betydligt bättre och drar dessutom mindre ström. Likaså verkar granngårdens variant också hålla och fungera bättre.
 
Jag hade lagt pengarna på en rejälare. Har sett så många Willab-baljor som gått sönder för minsta lilla (min egen sprack när ingen häst befann sig i hagen) eller inte kunnat hålla plusgrader i vattnet trots att de sett hela ut på utsidan. Har stått i två kollektivstall med rätt många hästar och därmed sett rätt många värmebaljor de senaste åren, och hos oss har inte ens hälften av Willabs baljor fungerat någon längre tid.

Fick till slut en ny Willab på garantin men valde att sälja den och köpa en Thermobar istället, den fungerar betydligt bättre och drar dessutom mindre ström. Likaså verkar granngårdens variant också hålla och fungera bättre.
Oj, det låter ju riktigt dåligt.

Jag har den från Granngården. Den är över fem år gammal och funkar fint :)
 
Jag hade lagt pengarna på en rejälare. Har sett så många Willab-baljor som gått sönder för minsta lilla (min egen sprack när ingen häst befann sig i hagen) eller inte kunnat hålla plusgrader i vattnet trots att de sett hela ut på utsidan. Har stått i två kollektivstall med rätt många hästar och därmed sett rätt många värmebaljor de senaste åren, och hos oss har inte ens hälften av Willabs baljor fungerat någon längre tid.

Fick till slut en ny Willab på garantin men valde att sälja den och köpa en Thermobar istället, den fungerar betydligt bättre och drar dessutom mindre ström. Likaså verkar granngårdens variant också hålla och fungera bättre.
Håller med. Den drar också mer ström än Isobar och ffa Thermobar. Vattnet fryser också när det blir som kallast.
 
Håller med. Den drar också mer ström än Isobar och ffa Thermobar. Vattnet fryser också när det blir som kallast.
Har för mig att det dessutom står i instruktionerna att man inte ska fylla den mer än ⅔ eftersom det blir för mycket att hålla varmt, vilket ju ger väldigt lite vatten i en 45l. Samtidigt som den inte får gå tom för då kan den skadas.

De jag sett som inte kunde hålla värmen var dock lika dåliga även om det bara var tio liter i, så det berodde inte på att dom var fulla.
 
Jeg har bare en hest og jeg må bytte vann hver dag, ellers drikker ikke Prinsessen...
Finnes det noen andre, små varmebaljer?
 
Jag har en värmebalja, 65 l, från willab som jag är nöjd med. Bor i Skåne så det är ju sällan det är under typ -7 eller så. Fyller på morgon och kväll och har haft den 3 säsonger nu. Funkar utmärkt för min del.
 
Jag har en värmebalja från Willab och är nöjd. Är den rektangulära 65L baljan jag har till fåren.
Har byggt ett skydd i trä som jag har runt baljan och en frigolit skiva under och har aldrig fryst trots att jag bor i Norrbotten, kan bli lite is på ytan längs kanterna men inte mer.
Har haft den i snart 5år och inte haft några problem

Har även hinken men den behöver en frigolitisolerad låda runt för att inte frysa hela ytan när det blir riktigt kallt.
 
Jag har tre stycken thermobar I olika storlekar som har hållit suveränt sedan 2006 (har bytt ngn kontakt och ngt värmeelement genom åren) och så har vi två isobar 65l som även de har hållit jättebra. Samtliga har lyckats hålla vattnet isfritt i ner till -35c, som värst hade vi aldrig "varmare" än -33c i över tre veckor men värmebaljorna hade inga bekymmer med det :)
Helt klart en av de bästa investeringar jag gjort till stallet, skulle inte kunna vara utan!
 
Jag har haft en Isobar på 65 l och Willabs på 45, upplevde helt klart Isobar som mer rejäl och bättre kvalité, men Willabs dög helt ok också. Hade båda stående i en trälåda så hästarna inte kunde komma åt att sparka runt baljorna, tror inte Willabs skulle tåla så mycket sånt.
 
Ingen erfarenhet av Willabs men vi har två Isobar och en Thermobar, alla har rullat på fint i flera år. Nu måste vi byta en liten kontakt på Thermobaren men det är verkligen småpengar, tror de kostar typ 10kr på Biltema. :D
 
Min från Foga har hängt med i 12 år nu utan att krångla. Ser dock att den kostar en tusenlapp mer nu än när jag köpte den.
 
Jag var supernöjd med min thermobar. Vattnet frös inte trots att vissa envisades med att dra ur kontakten.
 
Har haft min Willab 45 L i drygt ett år. Funkade bra till halvblodet hela förra vintern. Men mitt fjordsto (som välter ut alla hinkar och baljor hon får) lyckades välta den så kontakten gick sönder. Funderar nu på att köpa en Isobar och bygga någon form av låda/surra fast den så hon inte kan välta/ ta sönder den.
 

Liknande trådar

Utrustning Hei, så jeg har skadet ankelen min og legen sier jeg må ha en støtteskinne på i hvertfall i 2 måneder... og siden jeg bare har en...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler)...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp