Windows Vista eller inte?

Zata

Trådstartare
Vet inte om det finns någon tråd i ämnet redan, upplys mig gärna i så fall.

Jag ska köpa mig en ny laptop inför skolstarten i höst och funderar på vilket operativssystem jag egentligen vill ha. Mac blir det inte (för dyrt :cry:) så nu funderar jag på om det är Vista jag vill ha? Min pojkvän sa att det fanns vissa nackdelar med Vista och nu har väl Windows 7 kommit, är det bättre?

Kan någon vara så vänlig och tala om för mig vad det är jag vill? :p

Sv: Windows Vista eller inte?

Jag hade nog satsat på Windows 7:D
Själv har jag Vista och hatar det. Planerar att skaffa ny dator och på den blir det Windows 7 i alla fall :)

windows vista är enl mig den största tabben sedan windwos ME. hoppa hellre över det och ta en dator med windows 7.

för övrigt, var ska du plugga? vissa studentkårer brukar ha riktigt bra rabatter på utvalda modeller...

Jag har ingen aning om windows 7 men har i min nyaste dator Vista som följde med och jag tycker inte den innehåller något som jag saknade från relativt stabila XP men tar bara mer kraft av datorn jag skulle vilja ha till annat.

windows vista är enl mig den största tabben sedan windwos ME. hoppa hellre över det och ta en dator med windows 7.

för övrigt, var ska du plugga? vissa studentkårer brukar ha riktigt bra rabatter på utvalda modeller...

Jag har hört liknande saker sägas om Vista förut, därav denna tråd. Jag har hört mig för lita här och där den senaste veckan och det verkar som om Vista inte är det som föredras.

Jag ska plugga på distans, till Polis :bump:

Jag ska plugga på distans, till Polis :bump:
väldans vad folk vill bli polis, vad lockar?

Nåja, jag har vista och dte rullar på, är snyggt osv, men kan du få win7 så skulle jag välja det.
eller kör med något linuxsystem. Kör Ubuntu på en annan burk här hemma och egentligen så ser jag inga problem med det. Inte för det som den burken används till.

Men win7 är snyggt och snabbt, hoppas bara det någorlunda lirar.
Eller så skaffar du en mac, med osx, för att fuska med osx på en bärbar pc är kanske ingen bra moralstart för en polis.
fast då skulle mac vara toppen... applefolket verkar motverka allt som underlättar för resten av världen... :-)

väldans vad folk vill bli polis, vad lockar?

Nåja, jag har vista och dte rullar på, är snyggt osv, men kan du få win7 så skulle jag välja det.
eller kör med något linuxsystem. Kör Ubuntu på en annan burk här hemma och egentligen så ser jag inga problem med det. Inte för det som den burken används till.

Men win7 är snyggt och snabbt, hoppas bara det någorlunda lirar.
Eller så skaffar du en mac, med osx, för att fuska med osx på en bärbar pc är kanske ingen bra moralstart för en polis.
fast då skulle mac vara toppen... applefolket verkar motverka allt som underlättar för resten av världen... :-)

Finns det några datorer som har börjat säljas med windows 7 än eller måste man tålmodigt vänta till oktober?

Linux, Ubuntu... rena grekiskan för mig. Tack men jag avstår. ;)

Mac blir det ingen, jag ska leva fattigt studentliv :D.

Och Vista blir det inte heller efter alla efterforskningar...

har vista de e sisådär inte så bra men fin layout men ta hellre windows 7 , de kommer att finnas på min följande laptop :)

Äsch, det är inget större fel på Vista, det saknades drivrutiner i början (mest för att hårdvarutillverkarna var slöa), men nu finns de. Plus att man inte bör installera det på gamla härken till datorer eftersom det är relativt tungt. Det har fått ett oförtjänt dåligt rykte som delvis beror på att folk 'hört' att det är dåligt och därför inte vågar prova utan sväljer ryktet med hull och hår. Det är ett bra OS. Både stabilare och säkrare än XP, som inte ens får säljas nu för tiden eftersom det är dödsgammalt och inte har någon support/uppdateringar från Microsoft längre.

Men varför köpa ett operativsystem som inom kort kommer vara gammalt? Försök få en med Windows 7. Alla fördelar som Vista har, men grymt trimmat, så det kräver inte lika mycket kraft. Men kommer som sagt inte förrän i oktober...

Vill du inte vänta till oktober, köp en dator med Ubuntu och kör med det fram till Windows 7 släpps då du kan installera om då om du vill. Linux är inte rena grekiskan längre, vem som helst kan arbeta i Ubuntu utan att behöva känna sig som värsta hackern. Du klickar på ikoner, får upp fönster osv precis som i vilket modern windows-os som helst! Nackdelen med linux är om man vill ha vissa specifika Windows-program som inte finns portade till Linux, men även det går att lösa även om det blir ett litet snäpp svårare då.

"är du helt säker på att detta meddelande inte innehöll några störande objekt? störande objekt kan potentiellt vara skadligt för din dator."

nej. finns inget större skäl än det, att undvika vista så mycekt det går. nog för att UAC går att stänga av. men att det ens finns där? BLÄ.

Är ingen hacker av rang men normal användare och enda fördel jag funnit med Vista är att det höjer mitt för låga blodtryck!

Jag har också Vista och har inte upplevt några problem alls med det? Förutom att det är snyggare än XP (som var på tok för barnsligt utseendemässigt för mig) så märker jag ingen större skillnad.
Det enda tråkiga är att jag hade Officepaketet förr (2000), det funkar inte på Vista.

uac är gott i vissa fall, tänk dig en dator med flera användare, bland annat yngre barn som inte alltid läser.. då kan de inte installera/avinstallera hursomhelst utan admin-lösenord..

vista är mer genomtänkt än xp i många avseenden men som sagt, till en början var det lite bristfälligt, pga flera parter inte bara microsoft omän man tycker att samtliga parter borde ställa högre krav på varandra inför ett nytt operativsystemssläpp, speciellt med tanke på den stora skaran konsumenter.

hellre ett vista än ett 7 i betastadiet..

ha inte för brottom med datorköp, södertäljekommun gav samtliga studenter på kth och lärarhögskolan som var folkbokförda i kommunen som ville och ansökte en gratis bärbar dator av snitt bättre omän lite klumpig med 17" skärm, men tacksamt som student omän jag gladerligen inte använder den datorn utan kör med min mac.

hellre ett vista än ett 7 i betastadiet..

Jag skulle säga tvärt om jag... Jag har kört windows 7 betan rätt länge nu på några olika maskiner, och till skillnad från Vista-betan så är sjuan en riktigt bra och stabil beta. Den äter mycket mindre resurser och känns betydligt mer responsivt, särskilt på en snålt till ordinärt utrustad laptop.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 052
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: Wonna
·
IT & mobiler Jag har insett att jag måste köpa en ny laptop sedan min Asus stendog i höstas. Den hade Windows 7 som jag var jättenöjd med men vad jag... 2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: Rolle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025