Windows Vista

KisseNova

Trådstartare
Någon mer här inne som använder sig av det?

Jag köpte en helt ny dator som har windows vista som system. Men jag gillar det inte, verkar krångligt och allmänt konstigt.
Har upptäckt både nackdelar och fördelar, men jag vill ha mitt älskade xp ju. Går det byta till xp ? Men då fungerar väl inte garantin och support?

Vilka dataspel går till Vista ? Det står aldrig att det tar vista, jag kan iofs spela några spel som det står att det kräver xp. Men kan jag verkligen veta om datorn spelar andra spel som jag köper ??

Sv: Windows Vista

Jag som inte kan nåt om datorer egentligen svarar enkelt..

Jag hade XP på min gammla laptop, men den fick dricka öl och ville inte vara med längre. :angel:

Så jag fick införskaffa mig en ny dator, med vista.
Och helt ärligt, jag gillar Xp bättre, trots att jag lärt mig hur flik systemen osv är i Vista.

Jag har inte varit med om att det krånglat så mycket tidigare som med Vista, får ofta starta om datorn för något program hänger sig..
Och min nya (!) skrivare, scanner funktionen fungerar inte med vista, den är bara ett år gammal.. :(

Sen, flera av de program ajg hade, fungerar inte med Vista, utan måste ladda ner dem på nytt...

Jag har Vista, vad är det i systemet som krånglar och är konstigt?
Min fungerar alldeles utmärkt....tror jag.:D

jag köpte min dator på elgiganten och bytte snabbr än kvick ut vista mot xp när jag kommit hem,men när fläkten pajade gällde if garantin

men vista fungerade bra för mig..kruvet bara bara att min dator 512 ram i minne och det var inte viader kompatibelt vista...men syrran har visa på sin och det är inte krångligt lr ngt ,dock har hon bara 1 bg ram så de blir ju problem pga av det inte av att vista skulle vara *dumt* (möjligtvis för minneskrävande;) )

Senast ändrad:

Det krångliga är att jag inte hittar nånting. Jag har fortfarande hittat hur man tar inställningen att datorn stänger av sig efter en lång tid i standby - läge. Mycket irriterande. En datakunnig tjejkompis tror att det bara är en inställning.

Likväl att datorn hela tiden frågar mig om tillåtelse för att öppna spel, msn och dylikt. Annars är det ju en fördel att ha virus programmet uppe till höger, lätt att komma ihåg att uppdatera ;)

Jag vet inte nånting om hur datorn är upplagd med sina system, minne och dylikt. Allt jag vet är att jag har en grymt bra dator enligt datakunniga :D

Jag gillar Vista mer än xp faktiskt :love:

Spelar dock inte spel, så med den biten kan jag inte hjälpa dig ;)

Vista är rätt snyggt, och en del funktioner gillar jag (typ att man kan ha en stor klocka i kanten på skrivbordet :angel: ) men annars.. Blä! Irriterande att man hela tiden måste bekräfta saker, kan ju knappt byta namn på en mapp utan att bekräfta femtielva gånger! Hade jag orkat greja hade jag bytt tillbaka till XP..

Jag har Vistan på min bärbara, men jag gillar Vistan mer än den vanliga versonen :P

Blixten slog ned i min dator i fredags och dator och skärm tvärdog :cry:.

Dagen efter köptes ny dator. Hade aldrig hört talas om Vista och kände på mig att det skulle blir strul...

Blä, säger jag. Jag hade också XP. Min skrivare funkar ej :mad:.

Men vad är det för skrivare ni har egentligen? Jag har Vista hemma och på jobbet, och har även installerat hos både mor och mina bröder. Det har inte varit problem, och jag har kunnat koppla in rätt gamla härken till skrivare (skrivare som släpptes innan vista kom) och de fungerar. Att en ett år gammal skrivare/scanner inte fungerar ihop med vista låter helt orimligt. Vad är det för skrivare/scanner?

TS:

Angående spel så har jag kunnat spela de flesta av mina gamla spel. För någon månad sen spelade jag lite gamla Heroes of Might and Magic bl.a. Om det inte fungerar "rakt av" kan man välja att köra spel (och andra program) i kompatiblitetsläge. man högerklickar på programfilen och väljer fliken "kompatiblitet", så kan man ställa in lite olika saker som gör att man kan köra riktigt gamla spel/program i Vista.

Vad gäller att man måste trycka på dialogrutor när man öppar vissa spel/program så är det något man kan ställa in att det ska låta bli om det vill. Man ska dock tänka sig för innan man gör det eftersom det är ett "virusskydd" man tar bort när man väljer att det inte ska poppa upp några konfirmationsdialoger.

Vidare är det en inställning att datorn stänger av sig efter lång standby. Gå in på kontrollpanelen -> energialternativ (? power options i engelska Vista) och rota runt lite så hittar du förmodligen vad du letar efter. Jag gissar att din dator hibernerar efter en lång stunds standby? Dvs när du startar datorn kommer kommer alla program du hade uppe upp igen även om datorn var helt avstängd. Jag tycker det är en superb funktion.... :D

Förövrigt går det naturligtvis utmärkt att installera XP om man inte gillar Vista. Det finns dock förmodligen inga (lagliga) XP-skivor att köpa längre, eftersom MS slutat sälja XP sen sista juni i år. Man ska dock tänka på att även om XP är så där skönt hemmavant och tryggt så är det ett gammalt operativsystem. Förmodligen kommer Microsoft sluta göra säkerhetsuppdateringar till XP 2011 eftersom det då är 10 år sedan XP kom ut. Men det är inte det viktigaste att ta med i beräkningarna, för det är att om man köper ny skrivare eller annan hårdvara så är det inte säkert att det finns drivrutiner för XP för den. Likaså blir riskerna allt större att program man köper eller laddar ned inte fungerar på datorn eftersom all modern utveckling mer och mer kommer förutsätta att windowsanvändare kör Vista.

Men vad är det för skrivare ni har egentligen? Jag har Vista hemma och på jobbet, och har även installerat hos både mor och mina bröder. Det har inte varit problem, och jag har kunnat koppla in rätt gamla härken till skrivare (skrivare som släpptes innan vista kom) och de fungerar. Att en ett år gammal skrivare/scanner inte fungerar ihop med vista låter helt orimligt. Vad är det för skrivare/scanner?

Det tycker jag också låter märkligt. Jag fick tag i en begagnad skrivare som säkert är fyra-fem år gammal och det tog mig inte alls många minuter att få den att fungera på en Vista-dator. Och jag är verkligen ingen expert.

Annars tyckte jag också ganska illa om Vista i början, men nu saknar jag faktiskt vissa Vista-funktioner när jag sitter på XP-datorn. Så ger man bara det nya lite tid, så tror jag nog man vänjer sig ganska fort i alla fall (ska jag säga som nyss skapade en tråd där jag klagade på den nya versionen av Firefox, men vad tusan :D).

Jag har en 3 år gammal HP Laserjet 1012. Om man kollar på HP:s hemsida för nedladdning av drivrutiner så ser man att det är en hel del som som inte funkar med Vista.

Jag har en 3 år gammal HP Laserjet 1012. Om man kollar på HP:s hemsida för nedladdning av drivrutiner så ser man att det är en hel del som som inte funkar med Vista.

Även sådana som är ett år gamla? Jag hittar tolv (av 127) skrivare på http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c00808536 som inte stödjer Vista (och en som kommer göra inom snar framtid).

HP LaserJet - kom ut 1984
HP LaserJet Plus - kom ut 1985
HP LaserJet 500 Plus - kom ut 1986
HP LaserJet 2000 - kom ut 1987
HP LaserJet 3100 AiO - kom ut i slutet av 90-talet
HP LaserJet 3150 AiO - kom ut i slutet av 90-talet
HP LaserJet 1000 - kom ut 2001
HP LaserJet 1005 - kom ut början av 2000-talet
HP LaserJet 1010 - kom ut början av 2000-talet
HP Color 9850 mfp - vet inte när den kom ut, men den är en utgången modell
HP Color LaserJet - kom ut 1994
HP Color LaserJet 1500 -"-

Vi pratar alltså om skrivare som i de flesta fall är mer än 10 år gamla (ibland det dubbla...) snarare än ett år gamla. Jag gissar att det inte finns så många av de tio år gamla skrivarna kvar som används...

Motsvarande tabell kan man med väldigt stor sannolikhet göras även för bläckstråleskrivare även om jag kan tänka mig att det finns fler sådana skrivare som inte stödjer Vista eftersom det är billigare skrivare med kortare serier och mindre upplagor.

Vista släpptes i slutet av 2006 (början av 2007 för privatpersoner), alltså nästan två år efter att du köpte din skrivare. Just din skrivare är dessutom en ganska gammal modell, även om du köpte den för tre år sedan. Modellen försvann till och med från marknaden innan Vista kom ut... Självklart kan man argumentera att det är dåligt att Microsoft att inte fixa bakåtkompatiblitet, men jag anser fortfarande att för en någorlunda modern skrivare/scanner är det definitivt mer ett undantag än en regel att det inte fungerar ihop med Vista. Jag kan inte låta bli att vara nyfiken över vilka ett år gamla skrivare/scanners som inte har Vistastöd!

Min skrivare: Hp psc 2110 all-in-one köpt för säkerligen 5-6 år sedan fungerar utmärkt med vista redan från första ipluggningen :)

Jag kopplade min jobbdator till nätverksskrivaren HP LaserJet 4050 från 1999 (9 år, alltså) utan problem också (liksom en del andra något yngre nätverksskrivare av märkena OKI, Sharp, HP och Brother - vissa utgångna modeller, andra säljs fortfarande). De flesta av dem hade drivrutinerna inbakade i Vista, så det var bara plug 'n play.

Men det beror ju på att dessa skrivare fortfarande anses vara tillräckligt populära av sina tillverkare för att de ska få nya Vista-kompatibla drivrutiner. Har man en 5-20 år gammal skrivare får man nog tyvärr vara beredd på att göra ett ställningstagande vad som är viktigast för en själv: att ha kvar gamla skrivaren eller att hänga med i utvecklingen och köra ett nytt operativsystem. Beroende på vad man har för skrivare och vad datorn har för användningsområde kan ju svaret se olika ut för olika personer. De allra flesta behöver dock inte göra det valet, som tur är, eftersom även många riktigt gamla härken till skrivare numera är Vistakompatibla... :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 704
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 654
Senast: starcraft
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 873
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år... 30 31 32
Svar
631
· Visningar
43 411
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka