wintec cair / bates, skillnad?

wikan

Trådstartare
Någon som kan förklar skillnaden mellan
Wintec cair och wintec bates hoppsadlar?
Sen har jag läst om wintec cair 500, finns det två olika
cair, eller heter dom cair 500, fast endel skriver bara cair?

Har blivit intresserad av dessa sadlar och funderar på ev.köpa en hoppsadel,
men vill förstå skillnaden först.

Sv: wintec cair / bates, skillnad?

För det första finns det ingen sadel som heter Wintec Bates! Wintec är syntetsadlar och Bates är lädersadlar, Wintec och Bates är samma bolag i grund och botten som bygger sadlar på samma sorts bom och med samma stoppning=Cair som är ett slutet luftsystem. Wintecs och Bates modeller är väldigt lika varandra men har inte samma namn förutom Isabell Werth sadlarna som heter samma på både syntetvarianten och lädervarianten. Så tex gamla Wintec 500 är i stort samma som Bates Caprilli. Det är bra sadlar i god kvalite men iaf jag föredrar läder då jag upplever att syntetmaterialet blir otympligt och tjockt. Sedan några år så har dom gjort om bommen och kommit med lite nya modeller, dessa har då en tilläggsbetäckning NEW, tex Bates dressage NEW osv. Dom nya sadlarna med NEW efter är extremt raka och man ska vara aktsam så man inte får tryck i ländryggen. Dom äldre modellerna som tex Bates Caprilli Close Contakt är lätt svängd medans tex Bates Elevation är rakare. Samma med Wintec 500 är svängdare än Wintec Pro.

Sv: wintec cair / bates, skillnad?

Värt att veta när man skaffar en syntetsadel med Cair-stoppning, är att de ofta inte går att stoppa om. Blir de sneda, eller om systemet får en punktering, är det inte säkert att det går att ta ut luftkuddarna och stoppa med t.ex. ull istället. Inte sällan är bossorna fastsatta med spik/häftpistol i bakkant (istället för söm), och det är inte alltid det finns material att sy i (vilket krävs om bossorna stoppas med ull, pga belastningen).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
808
Senast: Lillefrun
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 996
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 043
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?