Wintec Cair

Sv: Wintec Cair

Det finns en hel del naktdelar med cair. Läs i tidigare trådar...

Ja, Isabellen har mkt längre kilbossor, är rakare och har mer plats för manken.
Flatbacken blir väldigt böjd i vid/x-vid bom och Isabellen är lite rakare.

Men jösses *suck*... Vad ere för fel på Cair nu då??? Du verkar tydigen ha bestämt dig för att inte gilla Wintecs isabell... Men LÅT DET VARA FÖR DIG SJÄLV DÅ!!!!

Som jag skrivit tidigare så finns det en undersökning som visar att det är MYCKET bättre för hästens rygg med en luftstoppning i sadeln! Och vi har själva sett bevis på detta då vi har 2 hästar i stallet som haft problem med ryggen och deras ryggar VART BÄTTRE med cair systemet!!!!

De hästar vi provat isabell på har ÄLSKAT den och det har vi som setat i den också..

Den är inte mer obalanserad... Tyvärr är det däremot såhär att sadelmakarna inte gillar dessa sadlar för att i takt med att luftstoppade sadlar kommer ut på marknaden så försvinner ju deras stoppningsjobb! Vår/de i stallets, har inte varit det minsta rörliga eller obalanserade.. Det är nog mer än myt än fakta skulle jag tro!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537997&page=1&pp=25&highlight=Cair

Har nu läst andra trådar om cair och i denna diskuterades det mest..

Den enda som verkar ha skrivit negativa saker om Cair är ju DU!
Dessutom utan några som helst belägg för dessa påståenden!

Så varför hänvisar du till andra trådar där det står om "en hel del nackdelar med cair"?? Du menar väl inte att vi ska tro på vad DU har "hört" om cairsystemen..??

Du har rätt i det där med sadelmakarna, hittills är dom de enda som har pratat illa om Cair - förutom Diabolical_Kitten då förstås... :smirk:

Testade hoppvarianten igår, svårt att säga hur den låg för att jag tror att den var lite vid i bommen. Behöver egentligen en smal bom till min tills han har lagt på sig lite muskler. Den "gupppade" lite fram och tillbaks, men tror nog att det beror på för vid bom. Väntar med spänning på att få hem isabellen så jag kan testa. Ska tävla på lördag och sist jag läste TR blir man inte så poppis om man rider barbacka! :D

Jag har väldans svårt för att sitta ner i traven, kan inte riktigt slappna av och hästen blir bara spänd då. Vi jobbar mycket på sitsträning då jag vet att man inte kan fuska sig till en bra sits. Men det vore ju gött om man fick lite bättre fäste i denna sadeln än en blank lädersadel - tar all hjälp jag kan få för att kunna slappna av bättre.

Jag anser att cair är lika bra(/än bättre) som vilken annan sadel som helst, så länge den passar häst resp ryttare.
Även en sadel utan cair kan ha många nackdelar om den inte passar på ryggen den ligger på...

Det du kanske har glömt bort är att Sweet endast fick svar av två av personerna på min lsita (av 10/11 pers).

Du kanske inte heller har läst länkarna som är med i tråden? Gör det först du...

Varför ska jag hålla för mig själv vad jag tycker om Wintec? Detta är ett FORUM där man DISKUTERAR. Och bara för att jag inte håller med om vad du skriver om dess passform betyder väl inte att jag inte gilalr det märket? Skärp dig. Du vrider och vänder på orden för att kunna argumentera mot mig utan någon som helst anledning. Jag förstår inte vad du hetsar upp dig för. :smirk:

jag har ull istället för cair på min isabell.

men svarar inte vilken som är bäst, det beror på den häst man har :)

Jag har läst länkarna också och den som skrek högst var fortfarande DU! De andra som sa negativa saker handlade till störst del om FLAIR vilket inte är samma sak som Cair.. Visst får man på ett forum diskutera men jag tycker det är trist att du far med osanningar och pratar negativt om något du inte har en aning om! Fastän sadelutprövarna som svarade INTE var negativa till cair (vilket du angett att de var och då framförallt en som du namngivit.. den (som skulle vara mest negativ svarade ju att den inte kunde säga att den var varken sämre eller bättre än ullstoppad!

Det var ju väldigt märkligt då hon i mailen inte sa varken det ena eller det andra och var inte positiv överhuvudtaget. Och hon som var mest negativt inställt? Vem avr det om jag får fråga? Den som avr mest negativ har ju inte ens svarat.

Diskussionen handlade om både flair och cair och då är åsikter om flair också relevanta.

Och vem vrider och vänder nu då? Jag skrev ovan att denne hade svarat att den varken var sämre eller bättre än ull! Alltså varken positivt eller NEGATIVT!! Och detsamma gällde alltså de ullstoppade!! Du försöker alltså få det till at det bara var negativt om Cair då!? *skakar på huvudet*

Orkar faktiskt inte dskutera längre med dig.. Du är negativ till dessa sadlar utan att veta ett skvatt om dem, synd bara att du ger "råd" till folk här som inte stämmer för att du själv VILL tycka illa om de sadlarna! Kom tillbaka när du har mer kött på benen och antagligen vuxit några cm (läs mognat)..

Som sista ord ska jag bara säga till alla andra här! Passar sadeln ska ni absolut inte vara rädda för Cair.. Vi hade en massör ute i fredags och hon tyckte Zeekes rygg var jättefin!! (Hela hästen var fin och det fanns inga som helst spänningar NÅGONSTANS!!) Det är väl ändå ett rätt gott tecken på att hans sadlar ligger väldigt bra!! Eller hur!?

"Zeeke" kom in hit och berätta hur bra den varit för Zeeke och Kasper! *busvisslar hit henne*

:) :banana: Zeeke hör:
Ja efter 3 1/2 års ridning i en Wintec Isabell så VET jag att den är helt fantastisk för hästarnas ryggar. Min förra häst, en knabstrupper var omusklad och han hade desutom lång rygg, han hade problem med ryggen och att muskla sig, men vad hände då jag bytte till Wintec Isabell??? Jo, han musklade sig med rask takt och blev mer arbetsvillig i en sadel han trivdes med. Han såldes som 19-åring och gick igenom bes. helt u.a. Veterinären sa t.o.m att det var en mycket fräsch och väl musklad häst för att vara 19 år.
I dagens läge har Wintecen hamnat på min Frieser sen ett år tillbaka. Han var lite riden och med klena ryggmuskler för ett år sedan, men nu ett år senare har han välmusklad rygg och trivs även han med Wintecen. Min equiatriker jag har till hästarna håller med mig att sadeln åstadkommit förändringar i deras sätt att arbeta.
Likaså var masören hos mig förra veckan och det fanns inte en spänning i min häst. Om du märker spändhet i den häst du rider så beror det nog inte på sadeln utan snarare på den som sitter i sadeln.

Nej, jag vrider inte på dina ord. Du skrev att inte var negativa till cair, men du ´"glömde" ta med att de inte var positiva till det heller.

Jag har provat alla dessa sadlar som har nämts i tråden och ca 50 stycken till så jag tror faktiskt att jag vet vilken passform de har. Jag har än en gång inget emot Wintec eller Bates, det jag inte gillar är att bommen blir hur böjd som helst desto vidare koppjärn som sitter i, och så gillar jag inte cair eller flair heller av andra anledningar. Om du tycker det är omoget att jag ifrågasätter din uppfattning av passformen så får väl du tycka det då, men det säger mer om dig själv än om mig.

Idag kommer min nya Wintec till affären! Tjatade en hel del att dom skulle snabba sig med leveransen eftersom jag ska tävla till helgen.

Men.... min vanliga otur var framme och gav mig en diskförskjutning i ryggen i onsdags. Inget ridande på ett tag för min del... Så j***la typiskt.

Men tack ändå för alla svar, det gjorde att jag beställde en!

hoppas du blir nöjd o givetvis att den passar din häst.
lycka till.

Men... :confused: en Isabell Werth är inte av syntet inte vår iallafall. Den är av läder. Wintec däremot är av syntet. Har en sadel av varje och är jättenöjda med båda. Wintecen finns ju i alla sorter, hopp, dressyr, allround. Werthen finns ju bara i dressyr. Wintec gör ju Isabell Werth sadlarna.

Nu har jag äntligen fått hem min nya sadel! Det tog lite tid eftersom jag beställde en 18", samt att jag inte kunnat hämta den då jag har haft ryggskott..

Som ett under i min annars dagliga otur ligger den superbra, och jag märker stor skillnad redan i ridningen. Den är inte alls särskilt svängd som någon påstod här innan.

Nu till mitt nya dilemma.

Är det ovanligt korta stroppar på sadeln?
Nog för att jag har en stor häst, men min gjord på 70 cm räckte inte så jag fick ta shettisens gjord som är 90 cm. Perfekt hade varit 80, men det verkar inte finnas så "långa" korta gjordar.

Är det någon som vet vart man får tag i en sån gjord i skåne?

// Emelie

Liknande trådar

C
Utrustning Jag lånar just nu en äldre wintec dressyr som funkar bra. Dock vill inte ägaren sälja sadeln så nu vill jag köpa en egen dressyrsadel...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Cosmic
·
F
Utrustning Har en fråga här! Jag har mina funderingar på att köpa Wintec close contact (ska ta ut en sadelprovare ändå) och vill höra av lite... 2 3
Svar
40
· Visningar
7 602
Senast: SiZo
·
T
Utrustning Lånade hem en Wintec 500 Cair idag för att prova på min c-ponny. Det näst vidaste järnet var alldeles för litet och jag tror(vet nästan)... 2 3
Svar
47
· Visningar
2 713
Senast: Tjalfe
·
T
Utrustning ... tror jag den hette:o En allround sadel i syntet som man kan ändra bomvidden på och som har luft istället för stoppning undertill...
Svar
16
· Visningar
1 354
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka