Wintec/fårskinnspad - fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare WhiteMare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 749
W

WhiteMare

Om man har t. ex. en wintecsadel med blå bom som passar, men skulle vilja ha en fårskinnspad (som stötdämpning), funkar det bra att då lägga i ett vidare järn och använda fårskinnspad? Eller blir bommen helt otroligt svängd då? Vad har ni för synpunkter ang detta?

Sv: Wintec/fårskinnspad - fråga

En sadel som ligger bra, men krångla till det för att du vill ha en "fårskinnspad" som dämpar? I mina öron rimmar inte den valsen bra. En sadel som passar är bäst!

Om det varit åt andra hållet, sadeln var för vid.
Men om sadeln passar nu, då bör det inte behövas. Endast onödigt krångel. Man vill ju ha kontakt med hästen, inte komma längre upp. Eller missuppfattar jag vad du vill få fram igenom att använda padden?

Det får du nog prova ut på hästen. Både min hopsadel (wintec flb) och mammas kommande dressyrsadel (Bates Caprilli) är lite för sväng o ev vid för min pålle men med en Mattes fårskinnspadd under (som jag VILL ha just för stötdämpning/tryckfördelning och för en relativt tunn känslig häst) ligger sadlarna superstill och han trivs fint.

Låter inte som ett rimmligt resonemang.
Sadeln i sig stötdämpar tillräckligt om den passar,
köp isåfall om du bums vill, en tunnare stötdämpande pad.
Fårskinn är ju jättetjockt!
Det finns ju tunnare paddar i gele o andra material.

Ha även i åtanke att ju vidare järn du sätter i en Wintec desto mer svängd blir den.

Passar sadeln bra nu -låt det då vara så är mitt råd :)

tack för era svar! det är en bekant till mig som frågade detta av mig och jag visste inte riktigt vad jag skulle svara, det fick jag reda på nu :D

men hur många storlekar (i wintecjärn) smalare blir en wintecsadel med fårskinnspad (ex. mattes) ? :)

En sadel som ligger bra, men krångla till det för att du vill ha en "fårskinnspad" som dämpar? I mina öron rimmar inte den valsen bra. En sadel som passar är bäst!

Om det varit åt andra hållet, sadeln var för vid.
Men om sadeln passar nu, då bör det inte behövas. Endast onödigt krångel. Man vill ju ha kontakt med hästen, inte komma längre upp. Eller missuppfattar jag vad du vill få fram igenom att använda padden?

ang detta, skulle paden "ersätta" ett smalare järn? eller hur menar du? :laugh:

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 600
Senast: LiviaFilippa
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 399
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 022
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka